Linn LP12's svanesang

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Var en tur innom et loppemarked i dag i min higen etter flere vinylskatter. Det var temmelig skralt utvalg, men på bordet ved siden sto en del platespillere i mer eller mindre dårlig stand. Fyren bak bordet, faren til stortrommeslageren i korpset (skulle det vise seg) sa at de hadde et par spillere som de skulle ha på auksjonen på søndag. Det viste seg å være en Lenco L75 og en Dual 1219. Begge hadde Shure-pick'er og så ut til å være i tilnærmet strøken forfatning. Etter litt prat fram og tilbake fikk jeg overtalt fyren til å selge dem for 700 spenn (for begge to).
Kom hjem for ett par-tre timer siden og istedet for å slå på Narvestad & co, koblet jeg opp Lenco'en til Audio Research'en for å ta en lytt. Først syntes jeg det låt litt spinkelt, men etter et par spor fant jeg ut at inngangsimpedansen til denne PU'en ikke var i nærheten av hva RIAA-trinnet sto på (100ohm) og prøvde alle og fant ut at 47kohm var det beste.
Syntes fremdeles dette låt litt ukjent og ble noe overrasket da platesiden var unnagjort på 10-12 minutter. Ble passe flau da jeg oppdaget at hastigheten var 45 og ikke 33 (som Linn'en har). 1-0 til Linn her som tross alt ikke forvirrer med en haug av hastighetsvalg.

Nå falt alt på plass og jeg satt meg ned for å høre på et par av favorittplatene. Etter første plateside var over satt jeg tilbake med et stort fårete glis. For en åpenbaring og nærværelse. For første gang hadde jeg Ellen Nicolaysen og Wence Myhre tilstede i stua mellom høyttalerne. Og ikke todimensjonalt og flatt som med Linn'en, men totalt frigjort fra høyttalerne og det var nesten som om jeg kunne tatt på dem så virkelig var det.........
Koblet opp Linn'en og all magi var som blåst vekk, tilbake var den mekaniske gjengivelsen som jeg før trodde var lydnirvana. Og når vi snakker om Nirvana, Kurt Cobain stage divet rett opp i lyttestolen så jeg fikk en skikkelig vinge rett i nepa.
I morgen blir det Dual sin tur og da tror jeg nok at LP12'en med sin ynkelige Philips mid-fi motor må se sin overmann med et stort og buldrene mellomhjul.

Noen som har bruk for en overpriset, patetisk platespiller med fjærer som gir eieren søvnløse netter og panikk-angst som ikke engang Vidar kan kurere og som en eller annen grisk skotte har pusha på noen hønsejerner av noen pappagutter som er dopa på Linn olje til 40 000 kroner literen?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Du burde tatt den på alternativet ;D

mvh Trond Kjetil

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Aprilspøk, så sent på kvelden? Eller har du tatt en cognac for mye? Hvordan skal jeg få solgt min LP12 etter dette? ;)

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aprilspøk, så sent på kvelden? Eller har du tatt en cognac for mye? Hvordan skal jeg få solgt min LP12 etter dette? ;)

Mvh.
Ketil
Dual's motorer er oppskrytt. Det fins mye større motorer! Jeg har kjøpt meg et hjul (en blokk til garndraging) fra en fiskesjark; det er på 3.5kw. Med det har jeg tenkt å bygge en platespiller; så jeg har funnet meg et syltetøylokk som jeg skal bruke som mellomhjul, og en kompis av meg (som er flink å snekre fuglekasser) skal lage kabinett!
Det skal KNUSE alt fra Linn osv.! Alt kommer an på motorstørrrelse; og denne slår alt.
Så har jeg et gammelt peissett som jeg ikke bruker, og raka derfra funker fint som arm. Det er bare å bruke hengslene fra vinduet jeg bytta i fjor, så har jeg lager. Og som vi vet er alle lager bra, bare så lenge man unngår Linn's originale olje (fordi den er for dyr), og heller bruker syrefast fett fra Biltema!

Som tallerken tenkte jeg på bikkjas gamle mattallerken, når jeg knipser på den høres den omtrent ut som mine gamle Dual'er, og det må jo være bra.

Tenkte på Shure-pu siden de gjør underverker med å skjule nær sagt alle signaler fra alle slags drivverk, og bare dure på med en grøtete lyd som gjør at selv min gamle Dual låt bra. Dette er jo (følgelig) toppen av pu'er. Noen som kan selge en billig?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har du fått i deg for mye Linn-olje nå igjen, Vidar. Må forresten huske å kjøpe inn en halvliter til påskeuka....eller kanskje vi skal konvertere til gear-olja til Dual-gjengen, den skal visstnok være vel så bra og en tanke rimeligere...

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Dual-gjengen bruker vel grease da Dual har smørenipler....

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Morsomt med litt ironi nå rundt 1 april.

;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ferska ikke at det var aprilspøk, fikk nesten hjerteattakk... Ondeste aprilspøken jeg har sett noensinne...

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
...eg kjøper gjerne nokre Linn-spelarar. Ut frå negativ omtale, kan eg nok ikkje strekke meg lenger enn til 1000 kr/stk....så mange de kan levere.
Har berre ein frå før. Så eg høyrer nok til dei som er fornøgd med lite....
Syns du strekker deg langt nå, Arve. Ett laken pr stk, det er for mye syns nå jeg. Det er jo mer enn for en god Dualspiller.

mvh Trond Kjetil

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Fan spare....kom med spelarane, alle saman (er det MC-pickup på dei, skal eg likevel gje 1000 kr....)
;D ;D ;D Skitt au, tar en jeg også, men det er bare for å være snill.

Topp Bunn