Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor denne kveruleringen rundt et produkt som åpenbart er smart, av meget høy kvalitet tatt frem av folk med både kompetanse og erfaring.....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det må da være lov å stille spørsmål på et forum, hvorfor skal man ellers ha et forum? :unsure:
    Ser strøkent ut som alltid dette her, litt spent på om disse overgår bendit's (om jeg får hørt på disse). ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt - men det er bare så enerverende at når noen tar frem et eller annet så skal det straks betviles, desarmeres og vris og vrenges på... Om det ikke nødvendigvis tar skapergleden ifra folk så gjør det definitivt noe med lysten til å dele. Mulig jeg tar feil.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du har vel sikkert vært i kontakt med Øyvind/Willy, de er ikke lettskremte og jeg tror nok de hadde bygget høyttalere uavhengig om folk hadde fulgt med på det de driver med. Har man en iver så betyr ikke nødvendigvis andres meninger så veldig mye, men de er jo såpass åpensindige at de tar i mot tips og det er en del folk på hfs som sitter med mye kunnskap etterhvert.
    Å stille seg kritisk/spørrende til enkelte valg er jo ikke så uvanlig, var ikke bare hopp-og-hei-tjohei når jeg bygde tårna mine heller, selv om det er på et helt annet nivå enn det Kolbu/Moelv-kameratene presenterer på generell basis.
    Jeg mener mange hadde hatt godt av å snakke med disse to, de er meget flinke til denne øvelsen og de kan kunsten å forklare for "suppehuer" som meg. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at hadde du stilt med den på Silverstone i dag, hadde du nok spurt om de har noe som går mye bedre :D

    Jeg begynte med Hegel ca 120 w på mine linje høytalere, da jeg byttet dem med otl rørforsterkere var forbedringen formidabel i mine ører. Grunnen til at jeg nevnte dette er at nå er høytalerne åpne, og lette og gjøre forandringer hvis man skulle vurdere det. Ferdig limt sammen kan det fort bli arbeidskrevende.

    At det og bruke en utvendig Dsp og forsterker som prinsipp skulle resultere i et dårligere lydmessig resultat, er uforståelig for meg. Enkelhet, design og konevennlighet, er helt klart bedre som alt i en boks.
    En forskjell fra konvensjonell rett og lukket linjekilde er at "Moelva" er en 3- veis hybrid som må kjøres aktivt med dsp/ xo. Så må den tunes der den skal stå og fremføre. Her kreves en eminent pianostemmer med (h)år på ryggen og de riktige instrumenter. Det var Snickers som tunet inn komboen Tonalab ( hypex- base) og Bendit.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eneste kjipe med plateforsterkere er deres tendens til tidlig død. En kjapp titt på forum rundt omkring viser at Hypex sine plateforsterkere er ingen unntak. Burde være et mindre problem med de som har vifter.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eneste kjipe med plateforsterkere er deres tendens til tidlig død. En kjapp titt på forum rundt omkring viser at Hypex sine plateforsterkere er ingen unntak. Burde være et mindre problem med de som har vifter.
    Kan det være relatert til hvor flink man er til å sikre passelig kjøling i forhold til bruk?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor denne kveruleringen rundt et produkt som åpenbart er smart, av meget høy kvalitet tatt frem av folk med både kompetanse og erfaring.....
    Dønn enig - takk for at noen sier fra!
    Og det å tro en aktiv høyttaler må tilpasses det enkelte lytterom er på jordet - den kan tilpasses lokale lytteforhold noe som er en av de store fordeler med nettopp aktive høyttalere - kan Sigberg & Snickers-is fortelle 1001 ganger mer om.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Eneste kjipe med plateforsterkere er deres tendens til tidlig død. En kjapp titt på forum rundt omkring viser at Hypex sine plateforsterkere er ingen unntak. Burde være et mindre problem med de som har vifter.
    De blir sabla varme ja, selv montert i friluft. Jeg har hatt bra erfaring med FusionAmp serien så langt, men de eldre som feks AS2.100 holdt bare noen få år.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi har en åpen "luftekanal" bak og rundt forsterkeren med gitter oppe og nede for termisk drift av luften. Å stenge den inne i tett kammer er ikke god forsterkerhelse :) Har erfart at event støv over tid avsettes på gittrene, da er våpenet støvsuger ( damnsucker).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja. Men også vedhuggere av rang. Så inne holder vi badstuetemp.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eneste kjipe med plateforsterkere er deres tendens til tidlig død. En kjapp titt på forum rundt omkring viser at Hypex sine plateforsterkere er ingen unntak. Burde være et mindre problem med de som har vifter.
    Dagens serie er vel ikke særlig plaget av dette, da hadde vi nok sett betraktelig mer på forumene rundt om. De som har drevet med effektforsterkere basert på Hypex i noen år bekrefter også lav feilrate.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dagens serie er vel ikke særlig plaget av dette, da hadde vi nok sett betraktelig mer på forumene rundt om. De som har drevet med effektforsterkere basert på Hypex i noen år bekrefter også lav feilrate.
    Mulig, jeg slo de fra meg etter å ha lest litt på forumer etter jeg opplevde at to plateforsterkere av den gamle serien pluss ncore forsterkerne i begge Kii Three døde.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Apropos 24/7. Har flere Sonos ZP100 (førsteutgaven av Sonos Amp) som har stått på døgnet rundt siden midten av 2000 tallet og de spiller fortsatt. Dvs at det er mulig å lage stabile produkter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FDDEV: Har hatt to ICEpower250ASX2 som døde tidlig. Mine 125ASX2 lever derimot godt på 13. året.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenker at det går fint som snus med tilstrekkelig kjøling. Uansett er det ikke noe krise om forsterkeren med innebygd dsp skulle finne på å bevandre de evige jaktmarker da alle dsp-innstillinger kan lagres på pc og lastes inn igjen i ny forsterker/dsp løsninger.

    For de som skulle være bekymret for at man må begynne på nytt igjen om uhellet var ute 😁
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tenker at det går fint som snus med tilstrekkelig kjøling. Uansett er det ikke noe krise om forsterkeren med innebygd dsp skulle finne på å bevandre de evige jaktmarker da alle dsp-innstillinger kan lagres på pc og lastes inn igjen i ny forsterker/dsp løsninger.

    For de som skulle være bekymret for at man må begynne på nytt igjen om uhellet var ute 😁
    Og så koster de jo veldig lite i det store bildet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mulig, jeg slo de fra meg etter å ha lest litt på forumer etter jeg opplevde at to plateforsterkere av den gamle serien pluss ncore forsterkerne i begge Kii Three døde.
    Det er noen tråder med spekulasjoner om at de blir for varme / har kondiser med for kort levetid, men jeg har sett få eller ingen dokumenterte tilfeller av noen som faktisk sitter på en død plateamp. Er vel typ ett dokumentert tilfelle på ASR, og de selger jo i bøtter og spann av disse, i tillegg til alle modulene som selges til OEM.

    Jeg var litt bekymret selv ift dette, og har derfor målt intern temperatur over tid på kritiske komponenter. Og så lenge ampen har litt plass inni forsterkerboksen, blir ikke intern temp spesielt høy i disse selv med kun passiv kjøling.

    Det som blir ganske varmt er selve platen, som er by design siden den fungerer som kjøleribbe/overføring av varme til utsiden. Dermed er det lett å tenke at selve ampen er ganske varm, men i praksis holder komponentene inni lavere temperatur enn platen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror man bør herme etter Australiere som bygger hus, som hvis konstruksjonen tillater det har lavt og høyt plasserte vinduer slik at varmluften som stiger opp og ut og tas inn via de nedre vinduene lager en naturlig sirkulasjon.
    Fra kenguru-hus til høyttalere betyr dette innbygningsrom for disse plateforsterkerne bittelitt større enn hva produsenten krever, og da selvfølgelig med muligheter for inntak av luft under forsterkeren og tilsvarende utlufting over. Dette innbygningsrommet bør like selvfølgelig være sitt eget rom og ikke en del av selve høyttalerkassa.

    En annen ting, skulle det gå en forsterker - la oss si man har den største Hypex Fusion utgaven med hele 1.100 W per side og til en pris rett over 10 tusenlapper stykket - hvis ikke dette er billig sett opp mot tradisjonelle forsterkere med samme krefter vet jeg ikke hva ordet billig måtte bety.
    I tillegg til at de spiller med kraft og reinere enn en norsk fjellbekk - mener noen dette er blomsterspråk la det om ikke annet være fjellblomster :ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror man bør herme etter Australiere som bygger hus, som hvis konstruksjonen tillater det har lavt og høyt plasserte vinduer slik at varmluften som stiger opp og ut og tas inn via de nedre vinduene lager en naturlig sirkulasjon.
    Fra kenguru-hus til høyttalere betyr dette innbygningsrom for disse plateforsterkerne bittelitt større enn hva produsenten krever, og da selvfølgelig med muligheter for inntak av luft under forsterkeren og tilsvarende utlufting over. Dette innbygningsrommet bør like selvfølgelig være sitt eget rom og ikke en del av selve høyttalerkassa.
    Det er jo nettopp slike vinduer oppe og nede på platen. Men hvis man bygger et vesentlig større rom så kan man naturligvis gjøre dette i selve kabinettet også. :) Bedre med for mye lufting enn for lite!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er jo nettopp slike vinduer oppe og nede på platen. Men hvis man bygger et vesentlig større rom så kan man naturligvis gjøre dette i selve kabinettet også. :) Bedre med for mye lufting enn for lite!
    Jeg vet - men tror de originale er for små og at man med fordel bør lage større plass rundt ampene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet - men tror de originale er for små og at man med fordel bør lage større plass rundt ampene.
    Jeg har målt over flere dager og under tildels heftig trykk på 10D, der er det til overmål to drivere i parallell så forsterkeren har en ganske utakknemlig last, og det fungerer veldig greit. Men igjen, bedre å ha for mye enn for lite! :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har målt over flere dager og under tildels heftig trykk på 10D, der er det til overmål to drivere i parallell så forsterkeren har en ganske utakknemlig last, og det fungerer veldig greit. Men igjen, bedre å ha for mye enn for lite! :)
    Forstår det som du benytter S-S Discovery 4 Ohm subdrivere, mener du to slike i paralell? Hvis så er tilfelle, tåler Hypex’ene mer enn i hvert fall jeg trodde de gjorde.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sitter nettopp i en flott by i Tyskland (Schwerin) og koser meg en pilsner 🍻
    Kommer plutselige oppdateringer fra mot slutten av måneden 🎶🎵
    Lå der en langhelg og ventet på en elektrisk komponent til gamle National i Drammen, fra tiden jeg kjørte trailer, sågar lenge før muren ble revet - husker Schwerin som et sted man burde komme tilbake til en hel uke bl.a. for slottsbesøk 🍺
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    10.539
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20220708_191912.jpg
    20220708_181218.jpg

    Smakfulle Bratwurst og noen fine kjøttstykker fra den lokale slakter'n 😊🤤... Kombinert med godt tilbehør, selskap og 🍻🍻 så er ferielivet herlig🌞..
    Gleder meg allikevel til å komme hjem og fortsette med linjekildene til uka🎵🎶
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da vet man at man snakker med en ekte entusiast (y) 😅
    Foruten å være entusiast, for det er de jo begge både inselwind og W.Sand, og jeg har også sagt dette "ørten" ganger tidligere - brukte en times tid bare på "befaring" av kjøkken og øvrige interiørdetaljer inselwind har laget før jeg viet høyttalerne oppmerksomhet (som jeg hadde reist flere timer for å oppleve).

    Jeg har sett mye fint håndverksmessig arbeid opp gjennom livet, men det denne Kolbu'ingen hadde designet og produsert overgikk absolutt alt jeg har sett opp - derfor jeg gjentar meg selv. Avtalte raskt at han skal bygge kjøkken og skap i mitt kommende hus, garantert til like stor glede for de som noen tiår fram i tid har tatt over huset mitt, når jeg selv sitter i himmelen med aktive fulltone elektrostater med himmelsk lyd og trolig også Foster's draft beer 🍺
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 831681 Vis vedlegget 831682
    Smakfulle Bratwurst og noen fine kjøttstykker fra den lokale slakter'n 😊🤤... Kombinert med godt tilbehør, selskap og 🍻🍻 så er ferielivet herlig🌞..
    Gleder meg allikevel til å komme hjem og fortsette med linjekildene til uka🎵🎶
    Kom deg hjem og jobb for svingende. Livet blir jo kjedelig uten noen oppdatering ang linjer.
    Få fart nå unge mann, ferie er for latsekker :=)
    Maten kan snublefot ta seg av.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hullene er mellom de 4 seriekoblede enheter som jobber i samme trykkregime. (Seriekoblede enheter som kjent ha samme luftfjær). Kammere er så å si idenstiske, derfor er jeg ikke bekymret med det i mente og "flow", blir neglisjerbar. Men: refleks mellom topp & bunn bør brytes i HT-kollonner. Vi innfører derfor enkle "dyser" i hullene. Ikke som "KEF metamaterial" eller Børresens sluk-rister, men noe som duger minst like bra, følg med.
    Snickers skrev: " Er det et vesentlig poeng med hullene i de horisontale platene? Det gir en ganske stor dimensjon i høyden i det innvendige kammeret som kan gi rom for litt vanskelige resonanser. Dere bør i hvertfall legge horisontale dempeplater ifm disse platene med hull i slik at det blokkerer flow-sonene. "
    Og:
    "Det legges fryktelig mye vekt på kurvede flater, avrundede hjørner, tykke vegger og ikkeparallelle flater innen høyttalere. Men mye av dette er myter og synsing med svært lite vitenskaplig fundament. "

    Som nevnt er dette ivaretatt. Nå skal det ikke være flow mellom like trykkregimer, men små differanser i volum og elementers fjærstivhet samt reflekser i lange kamre må altså utlignes, (og ikke minst for good-feeling).
    En enkel sjokkdemper med ulike kanallengder: 2 lag 4-kantkanaler som krysser 90 grader. Vertikalt hull eksentrisk gjennom begge, men ikke gjennom bunnen på det nederste laget. Monteres mellom de åpne kamre for mellomtonene. Enda enklere paint-illustrasjon med vesentlige dimensjonsavvik ;):
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    10.539
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20220713_163611.jpg

    Avstiverne brukes som kabelholdere🤓💡..
    Kjører 2.5mm2 fintrådet og myk kobberkabel 99.99999"96%"fra inakustik (iris strassacker Lautsprechershop) på de korte strekkene (25cm), mens flankene vil kjøres med rk4 kabel.
    Har også markert +/- med krympestrømpe slik at det blir noali oversiktlig når Willy skal gå igjennom koblingene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har du noen planlagt "sluttdato" på dette prosjektet? Hadde jo vært morro å stikke innom snekkerboden en tur og kikke på disse :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn