Line sorce

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Gjorde en liten oppgradering på elementsiden. Har nå 24 stk av disse http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1879.htm. Dette ser ut som virkelig flotte elemeter.
    Gikk også for Fountek neo X 3.0 Products_Fountek Electronics Co.,Ltd
    Har også fått kappet plater. Blir ca 16 x 32 og 2m høy. Ca 4 liter /element.
    Satser på at det kan bli lyd i mellomjula...

    Når det gjelder kobling av de 12 elementene har jeg tenkt å gjøre det motsatte av Gunnar. Jeg tenker å koble 4 og 4 i paralell som en gruppe og så koble gruppene sammen i serie. Totalt gir dette også 6 ohm. Har også tenkt å dele opp volumet i kassa slik at hver gruppe på 4 spiller i et eget volum. Noen som har meninger rundt det med å koble opp så mange elementer??
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også i ferd med å starte et slikt prosjekt og har tenkt å lage noe som likner Adyton Imagic. Rå-elementene er etter det jeg kan forstå tilgjengelig. Vifa fulltoner og bånddiskant med ´rugler´har jeg funnet ut må være Aurum Cantus eller Fountek-elementer.

    Noen som kan gi tips til hvordan dette burde grupperes og hva jeg bør tenke på mtp delefilter?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Ein gong i tida såg eg nokon som kopla opp mange elementer slik:
    paralell serie utjamning.JPG

    Dette vil jo utjamne eventuelle forskjellar pga elementavvik etc, slik at alle elementa får samme spenning. Ingen dum ide trur eg.
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste noe om flere prosjekter i denne tråden. Noen som kan gi en oppdatering på prosjektene, har det skjedd noe den siste tiden?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    4.434
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En annen hadde koblet samtlige i parallell, men med en motstand (40-50R) på hvert element. I åpen baffel er det gevinster å hente sålenge forsterkerkraft er rimelig.
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    En annen hadde koblet samtlige i parallell, men med en motstand (40-50R) på hvert element. I åpen baffel er det gevinster å hente sålenge forsterkerkraft er rimelig.
    Jeg har ikke planer om å lage med åpne baffel. Hva er gevinsten ved å koble på motstander?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    4.434
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk dessverre ikke med meg at du ikke skal ha åpen baffel.

    Motstandene øker elementenes (systemets) Qes og dermed øker også Qts, dette er det samme som å svekke magnetene.

    Nå har de med Ludvig-personlighet antagelig lest på seg brokk og sitter som et spørsmålstegn,- er dette en fordel ?
    Ikke udelt: F.res synker og kassevolumet må økes. I en åpen baffel er volumet uendelig.
    Derfor kan en effektmotstand "redde" dypbass i en åpen baffel og eieren må ty til klasse D osv.
    Men det kan faktisk en kondensator også, noe jeg erfarte ved en Multicell-klon med 4 parallellkoblete 8-ohmere uten at forsterkeren kokte over:
    http://www.lautsprechershop.de/inde...ww.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Derfor kan en effektmotstand "redde" dypbass i en åpen baffel og eieren må ty til klasse D osv.
    Bare for å spikke litt fliser og å ha nemnt det, dersom nokon har tenkt å gjere dette(kompensere aktivt og ikkje med ein seriemotstand), så skal det ikkje allverdens til å bunne eit element, sjølv med ein relativt beskjeden forsterkar. Med mindre du bruker element på 15" eller større.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    4.434
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her illustreres bruk av motstand i lukket kab & BR:
    res-cl.gif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn