Line sorce

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Noen som har prøvd seg på en line source? Tenker da en høy og slank med mange små fulltoner, litt ala Adyton.
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg har planer om en Linesource med 3" elementer som ligner ( eller er de samme ) som Scaena bruker. I ettertid har både Scan-Speak og Tangband kommet med elementer som trolig er bedre enn disse fra Peerless ( P830986 ). Peerless har en peak på 9KHz, men jeg liker lyden godt.
    Scaena :: Iso-Linear Array
    VH. Bernt
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 12 stk Peerless 3 1/2" liggende og har fått frest en baffel, samt at en bånddiskant er under bestilling. Blir ikke lyd før etter jul, men blir moro å teste.
    Scanea er dritlekre! Adyton er jo ikke "riktig" linesource, men mange mener likevel at det låter konge. Det har jeg tenkt til å teste ut.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her er en variant med fokuspunkt i lytteposisjonen. Spiller knallbra allerede som tidlig prototype. Les mer i tråden til Roald - Når mørke senker seg
    DIY.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.888
    Torget vurderinger
    23
    Den store RAAL er bra, og følsom nok. Tøft prosjekt dette! Me likes...
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært på Tang Bang salg. Kjøpte 26 stk http://www.dynabel.no/Shop/Product/Tang-Band-W4-1337SD-4%22-Fulltone/TB6504. Tenker å bruke 12 på hver side. Dette er fulltoner, men regner med at jeg trenger en tweeter helt i toppen. Dette blir ganske følsomt - rundt 98 - 99 db. Noen forslag til en følsom ribbontweeter til en fornuftig pris??
    Her tror jeg du blander følsomhet og kapasitet asbjo. Følsomheten er (normalt) gitt i forhold til enten 1W påtrykt eller ved et signal på 2.83V. I forhold til å øke output med 2.83V som referanse så må du parallellkoble en del av elementene (6dB SPL økning for hver gang tilført effekten dobles). For å få økning på rundt 12dB som du er inne på - fra 87 til 99 dB SPL - så må du gå fra ca 8 ohm til 2 ohm last. Ved 1W påtrykt så får du imidlertid ut akkurat det samme ut som databladet gir deg for kun en av driverne, uavhengig hvor mange drivere du kobler til systemet (effekten fordeles over driverne).

    Den store RAAL er bra, og følsom nok. Tøft prosjekt dette! Me likes...
    Antar du mener Lazy Ribbon? Har du data på vertikal spredning på disse?
    Har selv 140-15D som skulle være plenty nok følsom for denne applikasjonen... slett ingen dårlig sak det heller når den deles litt høyt :)

    Orso nevner CBT36. Spredningen i vertikalplanet på denne er ulikt alt annet og omgår problemer relatert til gulvrefleksjoner (her er det faktisk om å gjøre å ha et hardt reflekterende gulv). Den bakoverbøyde formen sørger for tidsforsinkelse mellom elementene. I tillegg benyttes motstander for nivådemping av driverne seksjonsvis... jo høyere driverne sitter dess mer nivådemping. Resultatet er tilnærmet paddeflatt vertikalt spredningsmønster hele veien fra øvre bass til diskant. En slik løsning med Tangbandene dine i CBT, kombinert med f.eks. en RAAL, kunne blitt en interessant konstruksjon. Horisontalt sprer en slik løsning tilsvarende en tradisjonell linjekilde.
    Jeg er så heldig at jeg har fått lyttet litt til CBT36 og det første som slår en, er hvor bredt sweetspot er. Selv nesten helt ute på vingen så foregår tingene mellom høyttalerne. Det andre er at tonalbalansen er lik nesten uansett hvor man beveger seg i rommet - til sides, høyt eller lavt. Perspektivet er også generelt veldig bra i bredde, dybde og høyde når man lytter i senter.
    Ulempen med CBT er at man ikke får utnyttet kapasiteten til alle driverne (siden en del av de er nivådempet og man er avhengig av sub for å spille fullrange.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.888
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Lazy som da kan kobles følsomhetsmessig etter behov. Glem alt under 4k. Med spec.'en på TangBand så har du jo hele området fra 4-10k å leke med i utgangspunktet. Bare å prøve med relativt rimelige komponenter, hvilket konsept som spiller best. Ønsker man ikke å legge så mye penger i dette så er Kinavariantene fra Fountek en vei å gå.
     

    asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Ja, var nok litt rask rund det med følsomhet..
    Jeg har også sett litt på Fountek, men har alldri hørt de så vidt jeg vet. Tenkte muligens denne kunne være noe å prøve Fountek NeoX 3.0 Ribbon Tweeter wi - Torget.
    Jeg har en DEQX stående i en pappeske som jeg tenkte å ta i bruk. Da kan jeg leke litt med delefrekvenser etc, for å høre hva som fungerer.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Å prøve å lage en CBT på egenhånd tror jeg blir meget vanskelig. Jeg tror nokk det er mye enklere å lage en Adyton kopi. Adyton spiller helt fulltone med sine 3 tommere pluss at de har en bånddiskant som jobber over 10khz. Så det kan ikke være en veldig vanskelig konstruksjon å få til.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Å prøve å lage en CBT på egenhånd tror jeg blir meget vanskelig. Jeg tror nokk det er mye enklere å lage en Adyton kopi. Adyton spiller helt fulltone med sine 3 tommere pluss at de har en bånddiskant som jobber over 10khz. Så det kan ikke være en veldig vanskelig konstruksjon å få til.
    Ikke enig... CBT er ikke værre enn andre konstruksjoner når man først har lest seg opp på konstruksjonen og ser noen av vurderingene og tilnærmingene/forenklingene Don Keele har gjort.
    Og det at Adyton er så enkel vil jeg være ytterst varsom med... her er det garantert gjort mange avveininger og kompromisser for å komme frem til resultatet. På spissen sagt, høyttalerkonstruksjon handler om systemtenking og ikke det å sette sammen tilfeldige komponenter i en tilfeldig fancy kasse...
     

    asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Har ingen ambisjoner om å gå igang med en CBT. Det blri vel heller ingen "Adyton-kopi", men det er noe i den retningen jeg tenker
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Å prøve å lage en CBT på egenhånd tror jeg blir meget vanskelig. Jeg tror nokk det er mye enklere å lage en Adyton kopi. Adyton spiller helt fulltone med sine 3 tommere pluss at de har en bånddiskant som jobber over 10khz. Så det kan ikke være en veldig vanskelig konstruksjon å få til.
    Ikke enig... CBT er ikke værre enn andre konstruksjoner når man først har lest seg opp på konstruksjonen og ser noen av vurderingene og tilnærmingene/forenklingene Don Keele har gjort.
    Nå er ikke jeg noen høyttaler konstruktør, og kan vel derfor ikke komme med sterke motargumenter. Men man må regne ut graden av bøy i forhold til høyde på høttalern, og man må regne ut hvor mye demping de forskjellige ellementene skal ha og hvilken som skal ha det. Dette var ihvertfall noe som Rick Craig måtte ha hjelp av Keele til å få til, og Rick Craig er vel ingen nybegynner når det kommer til høyttaler konstruksjon.

    Ser at dette er vel OT da ikke trådstarter tenker i disse baner uansett.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg noen høyttaler konstruktør, og kan vel derfor ikke komme med sterke motargumenter. Men man må regne ut graden av bøy i forhold til høyde på høttalern, og man må regne ut hvor mye demping de forskjellige ellementene skal ha og hvilken som skal ha det. Dette var ihvertfall noe som Rick Craig måtte ha hjelp av Keele til å få til, og Rick Craig er vel ingen nybegynner når det kommer til høyttaler konstruksjon.

    Ser at dette er vel OT da ikke trådstarter tenker i disse baner uansett.
    Enig, siden trådstarter uttaler at han ikke har ambisjoner i retning CBT, så lar vi det ligge :) Vil bare legge til at info om nødvendige størrelser/kurver, demping, etc. er informasjon som er tilgjengelig på nettet...
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg vært på Tang Bang salg. Kjøpte 26 stk http://www.dynabel.no/Shop/Product/Tang-Band-W4-1337SD-4%22-Fulltone/TB6504. Tenker å bruke 12 på hver side. Dette er fulltoner, men regner med at jeg trenger en tweeter helt i toppen. Dette blir ganske følsomt - rundt 98 - 99 db. Noen forslag til en følsom ribbontweeter til en fornuftig pris??
    Her tror jeg du blander følsomhet og kapasitet asbjo. Følsomheten er (normalt) gitt i forhold til enten 1W påtrykt eller ved et signal på 2.83V. I forhold til å øke output med 2.83V som referanse så må du parallellkoble en del av elementene (6dB SPL økning for hver gang tilført effekten dobles). For å få økning på rundt 12dB som du er inne på - fra 87 til 99 dB SPL - så må du gå fra ca 8 ohm til 2 ohm last. Ved 1W påtrykt så får du imidlertid ut akkurat det samme ut som databladet gir deg for kun en av driverne, uavhengig hvor mange drivere du kobler til systemet (effekten fordeles over driverne).
    @Tytte, mulig det er jeg som roter men: får man ikke 3db hver gang effekten dobles? OG så får man 3db fra doblingen i areal. Linkjekilder får også høyere SPL i området de fungerer som linjekilder, det vil si øvre mellomtone opp sånn ca. Siden arealet er 12 ganger større her enn det opprinnelige arealet vinner han vel rundt 10db bare der?
    Kobler man i serie derimot øker jo impedansen og spenningsfølsomheten forblir ca uforandret siden ressistansen og effektiviteten øker likt.

    Eller hur? :p
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Legger meg paddeflat og beklage surret her. FredrikC, Sluket og spesielt asbjo (og andre som har latt seg forvirre), unnskyld :-[
    Kommende helg vil bli brukt til selvpisking og ingen tilgang på cognac!

    Hvis to element hver påtrykkes 1W så vil det være analogt med at et element alene beveger seg dobbelt så langt. Tilsvarende, for å få ett element til å bevege seg dobbelt så langt, så kreves den doble spenningen/strømmen (og ikke doble effekten som jeg surret med). Dobbel spenning gir 4 ganger effekten (P=U^2/R).

    dB(SPL) = 10*log(p1/p0)^2 = 20*log(p1/p0), hvor p1/p0 er forholdet mellom dynamisk og statisk trykk, som er proporsjonalt med amplitudeforholdet A1/A0.

    asbjo... følsomheten i systemet med 1W inn øker med 3dB pr. dobling av areal.

    Edit: Tror jeg :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Du tror riktig…………….
     

    asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    ja, det var det jeg også trodde, men ble litt usikker etter den skråsikre uttalelsen.... Vel, nok om det, jeg går videre.
    Tang Bandene ligger på posten og jeg henter de i kveld. Tror også jeg går for Fountek Neo x3 i toppen, så får jeg se hvor det bærer.
    Det blir nok ikke noe prototype-snekring før i mellomjula.
    Holder på med noen dipole prototyper nå :rolleyes:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Kommende helg vil bli brukt til selvpisking og ingen tilgang på cognac!
    Hihi. Helt fortjent!

    Jeg tror forøvrig du tar feil angående den horisontale responsen når det gjelder vanlig linjekilde vs CBT. Vi får se når anekoiske målinger dukker opp. I think you will be surprised. ;) Det jeg har hørt om horisontale responsen til en standard linjekilde er ikke spesielt tillitsktsvekkende, og derfor jeg prøvde å peile trådstarter i en annen retning. Da mener jeg horn/waveguide også hadde vært et bedre valg.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Virker som en god match med tanke på følsomhet og spredning. Ca 98db over 7kHz ifølge databladet.

    ja, det var det jeg også trodde, men ble litt usikker etter den skråsikre uttalelsen.... Vel, nok om det, jeg går videre.
    Tang Bandene ligger på posten og jeg henter de i kveld. Tror også jeg går for Fountek Neo x3 i toppen, så får jeg se hvor det bærer.
    Det blir nok ikke noe prototype-snekring før i mellomjula.
    Holder på med noen dipole prototyper nå :rolleyes:
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Dette blir OT, men denne har da Don Keele selv dokumentert her: http://avforum.no/forum/attachments...-hoyttalere-horisontalt-1-m-hoyde-custom-.jpg

    Følg den grønne linja, det er 45 grader. Legg merke til hvordan tett den ligger på on-axis målingen i nivå generelt, men også at den avviker i enkelte frekvensområder.
    Jeg vil kalle dette meget vid horisontal spredning, og ikke utpreget jevn heller. Ser ut som den er diktert av baffelstørrelsen og de små driverne.

    Min konklusjon er den samme som Tytte sin til jeg ser noe som peker på det motsatte. Keele har heller ikke sagt noe annet enn at den sprer veldig bred. Omtrent som en amerikansk fotball. Nivået avtar raskt i høyden, men ikke i bredden.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    @Tytte, mulig det er jeg som roter men: får man ikke 3db hver gang effekten dobles? OG så får man 3db fra doblingen i areal. Linkjekilder får også høyere SPL i området de fungerer som linjekilder, det vil si øvre mellomtone opp sånn ca. Siden arealet er 12 ganger større her enn det opprinnelige arealet vinner han vel rundt 10db bare der?
    Kobler man i serie derimot øker jo impedansen og spenningsfølsomheten forblir ca uforandret siden ressistansen og effektiviteten øker likt.

    Eller hur?
    Prøvde å finne ut av dette ved å kikke i The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Han har beklageligvis forklart det hele i temmelig upresis prosa, hvor det er litt vanskelig å forstå om han sammenlikner ulike konfigruasjoner (1bass, 2 paralell, 2 serie, 4 serie/paralell) ved 1w effekt eller 2,83V.

    Uansett, om jeg fortår ham rett:
    2 basser i paralell gir 6dB gain i forhold til 1 bass ved 2,83V, + 3dB for doblet membranareale, + 3dB for halvert impedanse (trekker dobbelt så mye energi som 1 bass)
    4 basser i serie/paralell gir samme gain som 2 basser i paralell. + 3dB for doblet membranareale, og - 3dB for doblet impedans (trekker samme energimengde som 1 bass), ved 2,83V
    Dermed burde 4 basser i paralell gi 6dB gain sammenliknet med 2 i paralell ved 2,83V (ideelt sett firdobbel energimengde sammenliknet med 1 bass, om man har en forsterker som behersker denne lasten).

    Jeg har litt vanskelig med å begripe hvorfor doblet membranareal skulle gi 3dB økning i lydtrykk. Er det noen som kan forklare dette i vitenskapelige termer?

    Om det jeg har skrevet over stemmer, og det jeg husker det jeg lærte i fysikktimene, så vil en energibetraktning (ved 1W) se ut som følger:

    2 basser ved 1W gi +3dB, det spiller ingen rolle om det er serie eller parallellkobling da hvert element uansett trekker samme effekt fra forsterkeren (0,5W).
    4 basser ved 1W gir ytterligere +3dB, totalt +6dB i forhold til 1 bass. Og koblingskonfigurasjonen spiller ingen rolle her heller.

    Jeg ser at han benytter begrepene "sensivity" og "gain" i sine betraktninger. Og jeg forstår ham slik at han benytter "sensivity" når han betrakter systemets lydtrykk ved 1W, og "gain" når han betrakter det samme ved 2,83V forsyning. Og derav; følsomhet eller "sensivity" beskriver virkningsgrad i dB i forhold til en gitt tilført energimengde (1W). Gain, eller kanskje effekt på Norsk, forteller hvilket lydtrykk som leveres ved 2,83V, men sier ingenting om virkningsgraden da levert energi er ukjent. Siden de fleste av oss benytter spenningsforsterkere, så er vel effekten ved 2,83V mest interessant. Forutsatt at vi holder oss innenfor laster som forsterkerne tåler.

    Edit: Det kom vist inn en hel drøss kommentarer da jeg forfattet dette innlegget. Håper noe av det jeg har skrevet gir mening uansett :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    @Khanate

    Når du øker arealet kobler høyttaleren bedre mekanisk til lufa. Tenk deg å vifte med en håndvifte på 5cm mot en på 50cm. Du flytter mye mer luft ved samme energi.

    Dermed har du helt rett: effektiviteten øker med 3db uavhengig av hvordan du kobler. Jeg kaller følsomhet ved 1W for effektivitet for å skille dette fra hverandre. Mulig dette er feil. Men grelv har skrevet et glimrende inlegg her inne tidligere om dette og han gjorde det samme:p

    MEN, i praksis. Når du har volumknotten på et gitt sted, f.eks der forsterkeren gir 2,83V er lurt å vite hva den innbyrdes forskjellen er i følsomhet på driverne, for å utforme et korrekt delefilter. Derfor snakker vi om følsomhet ved 2,83V (altså ikke 1W, det vil avhenge av resistans). Altså hvor høyt vil driverne mine spille ved en gitt spenning. Det vil påvirkes av hvordan de er koblet. 4ohm vs 8ohm osv.

    Dette vil være mindre viktig i en aktiv høyttaler da du har dedikerte forsterkere pr kanal og kan justere gain slik det måtte være nødvendig for å få en god match.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir OT, men denne har da Don Keele selv dokumentert her: http://avforum.no/forum/attachments...-hoyttalere-horisontalt-1-m-hoyde-custom-.jpg

    Følg den grønne linja, det er 45 grader. Legg merke til hvordan tett den ligger på on-axis målingen i nivå generelt, men også at den avviker i enkelte frekvensområder.
    Jeg vil kalle dette meget vid horisontal spredning, og ikke utpreget jevn heller. Ser ut som den er diktert av baffelstørrelsen og de små driverne.

    Min konklusjon er den samme som Tytte sin til jeg ser noe som peker på det motsatte. Keele har heller ikke sagt noe annet enn at den sprer veldig bred. Omtrent som en amerikansk fotball. Nivået avtar raskt i høyden, men ikke i bredden.
    Dette er en måling i et rom. Hvordan vet du hva som er rommet og hva som høyttalerne? Gulvet i det rommet er forøvrig ujevnt og påvirker målingene. Jeg ville ha ventet til anekoiske målinger før man sier noe sikkert. Keele ser ut til og ha gjort en tabbe ved å legge ut i rommet målinger. :p
    Men de sprer bredt ja, nesten 90 grader. Heller det og uniform spredning enn beaming IMO.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet selvsagt ikke dette sikkert Orso, er åpen for at jeg tar feil.

    Grunnen til at jeg tror det jeg tror er :
    Fordi det var et rimelig stort rom (ser ut som et konferanserom), og de ujevnhetene i responsen er ved 1-2kHz hvor presisjonen på målingene begynner å bli god. Geddes måler innendørs han også, han bare gater målingen og måler så langt vekk fra veggene som mulig.
    Gulvet vil også ha liten påvirkning på den horisontale responsen. Den vertikale responsen er det ingen ting å si på.
    Keele har masse simuleringer og dokumentasjon på hvorfor den vertikale responsen er så god som den er. Det er det ingen i tvil om. Den horisontale responsen nevnes knapt, bortsett fra at den omtales som jevn og bred.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    @Khanate

    Når du øker arealet kobler høyttaleren bedre mekanisk til lufa. Tenk deg å vifte med en håndvifte på 5cm mot en på 50cm. Du flytter mye mer luft ved samme energi.

    Dermed har du helt rett: effektiviteten øker med 3db uavhengig av hvordan du kobler. Jeg kaller følsomhet ved 1W for effektivitet for å skille dette fra hverandre. Mulig dette er feil. Men grelv har skrevet et glimrende inlegg her inne tidligere om dette og han gjorde det samme:p

    MEN, i praksis. Når du har volumknotten på et gitt sted, f.eks der forsterkeren gir 2,83V er lurt å vite hva den innbyrdes forskjellen er i følsomhet på driverne, for å utforme et korrekt delefilter. Derfor snakker vi om følsomhet ved 2,83V (altså ikke 1W, det vil avhenge av resistans). Altså hvor høyt vil driverne mine spille ved en gitt spenning. Det vil påvirkes av hvordan de er koblet. 4ohm vs 8ohm osv.

    Dette vil være mindre viktig i en aktiv høyttaler da du har dedikerte forsterkere pr kanal og kan justere gain slik det måtte være nødvendig for å få en god match.
    Mange takk, dette gir mening. Måtte vri hjernen et par ekstra runder vedrørende effektivitet og følsomhet, og jeg ser logikken i å benytte det slik du skriver. Det forenkler uansett om alle debattantene har en forent forståelse av begrepene. Andre begrep man kunne benytte er "virkningsgrad" ved energibetraktninger, og "effekt" ved 2,83V betraktninger. Det greieste er vel uansett å være tydelig i hva man ønsker å formidle, og å føye til "ved 1W" eller "ved 2,83V", slik at det ikke er tvil.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Jeg får prøve meg med det jeg tror er riktig.
    12 elementer i serie/paralell blir seende slik ut:
    serieparalell.jpg


    De tre elementene i serie gir tilsammen samme lydtrykk som et element;.......SPL...(3)................= 87 dB
    Koblet i paralell med neste serie på tre elementer dobles lydtrykket;..............SPL...(6) = 87 + 3 = 90 dB
    Dette koblet i paralell med de neste to seriene gir en ny dobling;....................SPL (12) = 90 + 3 = 93 dB

    Siden den samlede impedansen på de 12 elementene blir 6 Ohm vil (en ideell) forsterker gi noe høyere
    effekt enn ved 8 Ohm, (noe som kan omgjøres til en drøy dB ekstra i lydtrykk i forhold til en 8 Ohms last).
    Rundt 93 dB er noe mindre optimistisk enn 99 dB, men fortsatt en meget behagelig følsomhet som kan
    drives av en god liten forsterker. I tillegg vil høyttaleren ha økt effekttålighet - opp mot 150 Watt maks.

    Jeg jobber med en tilsvarende konstruksjon der jeg planlegger å bruke et IKEA Benno "skjelett" påmontert
    egnet baffel og bakplate. Siden diskanten bare skal jobbe fra en 8-10 kHz og oppover trenger den ikke å
    være så stor eller påkostet. Jeg planlegger å bruke en slik: Aurum cantus
    92 dB følsomhet (ved 6 Ohm) holder sikkert i denne sammenhengen...
    De ferdige høyttalerne vil se noe alla dette ut:

    Benno 12 pluss 1.jpg




    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    P=U*I og P= B*I*L hvor B er flukstetthet og L= lengde av leder i magnetfeltet (disse to er konstante her)
    Når "I" i praksis deles mellom flere elementer:
    Ie= I/n, dvs hvert element skulla da få en n-brøkdel av effekten.
    Men: I=U/R. Dvs ved flere elementer øker I og dermed P da R senkes.

    Keele har ikke uniform spredning. Denne konvekse formen passer bedre hvor publikum skal nås på flere rader. Diskanten er direktiv. Dette er en lek med speiltegninger som i mye annen reklame. Under vises målinger fra Meyer Sound som illustrerer hva som skjer med konveks linjekilde (PA). Dersom man går motsatt vei (svakt konkav) som Poseidon, Wilson, Fokal, Electro Voice LR4A og andre, vil HF bli mer uniform.


    LD-ODS.jpg
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hei.

    De tre elementene i serie gir tilsammen samme lydtrykk som et element;.......SPL...(3)................= 87 dB
    Koblet i paralell med neste serie på tre elementer dobles lydtrykket;..............SPL...(6) = 87 + 3 = 90 dB
    Dette koblet i paralell med de neste to seriene gir en ny dobling;....................SPL (12) = 90 + 3 = 93 dB




    mvh
    Gunnar Brekke
    Det stemmer ikke i mit hode. Når du kobler i parallell vil du vinne 6db. 3db fra det økte arealet og 3db fordi resistansen halveres og du trekker dermed mer strøm.

    Eller snakker vi forbi hverandre igjen? Du snakker om følsomheten ved 1W

    Hva om man tenker slik på følsomhet ved 1W (2,83V -8ohm)
    En driver = 87db, to drivere = 90db, fire drivere = 93db, 8 drivere = 96db, 12 drivere = 97-98db sånn ca.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    @Gunnar,
    Nå ser jeg hvor det glipper hos deg. Effektiviteten, eller følsomheten ved 1W påtrykt effekt er ikke 87db lenger. Hver av dine 3stk moduler vil ha en følsomhet på ca 91db ved 1 watt. Ikke 87db som for en driver. Oppdaterer du det ender du opp med det samme som meg ;)

    Snakker du ikke om følsomhet ved 1W, men følsomhet ved 2,83V stemmer det heller ikke, fordi du da vinner 6db hver gang du parallellkobler som jeg skrev over.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du sitter igjen med 3db fordi gevinsten med resistensen halveres (P øker) og spises opp (deles) på samme tid. Gevinsten er da netto fra A.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva mener du gevinsten er netto fra A?

    Vi er enige om at netto gevinst er 3db pr dobling i areal. Men det vises ikke i eksempelet til gunnar. Netto gevinsten, altså følsomheten ved 1W påtrykt effekt starter allerede når han seriekobler 3stk til en modul. Han vinner ca 4db der.

    Seriekobling av like drivere: +3db @ 1 watt.
    Seriekobling av like drivere: +0db @ 2,83V

    Parallellkobling av like drivere: +3db @ 1watt.
    Parallellkobling av like drivere: +6db @ 2,83V
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    @Gunnar,
    Nå ser jeg hvor det glipper hos deg. Effektiviteten, eller følsomheten ved 1W påtrykt effekt er ikke 87db lenger. Hver av dine 3stk moduler vil ha en følsomhet på ca 91db ved 1 watt. Ikke 87db som for en driver. Oppdaterer du det ender du opp med det samme som meg ;)

    Snakker du ikke om følsomhet ved 1W, men følsomhet ved 2,83V stemmer det heller ikke, fordi du da vinner 6db hver gang du parallellkobler som jeg skrev over.
    Hei.

    La oss holde Watt utenfor, og forholde oss til påført spenning = 2,83 Volt.

    Med tre elementer i serie vil hvert av elementene kun påføres en tredjedel av totalspenning på 2,83 = 0,94 Volt.
    Hvert membran vil dermed kun bevege seg en tredjedel av lengden den ville ha gjort om hele spenningen hadde
    vært påført et enkelt element. Siden de seriekoblede elementene tilsammen har tre ganger så stort membranareal
    i sammenligning med et enkelt element vil dette kompansere for den kortere membranbevegelsen i hvert element
    og summen vil være null. Tre seriekoblede elementer gir samme SPL som et enkelt element!

    Som en referanse sjekk Adyton Imagic 2,0 som benytter seg av 18 Peerlesselementer med omtrent samme følsomhet
    som TangBand. Her er systemfølsomheten oppgitt til 94 dB. Etter din regnemetode burde vel denne ha en følsomhet
    på 110-112 dB? Diskanten i denne høyttaleren minner mye om Aurum Cantusen jeg linket til for ytterligere å bekrefte
    den oppgitte følsomheten. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Adyton Imagic 2.0 TC

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    @Gunnar,
    Nå ser jeg hvor det glipper hos deg. Effektiviteten, eller følsomheten ved 1W påtrykt effekt er ikke 87db lenger. Hver av dine 3stk moduler vil ha en følsomhet på ca 91db ved 1 watt. Ikke 87db som for en driver. Oppdaterer du det ender du opp med det samme som meg ;)

    Snakker du ikke om følsomhet ved 1W, men følsomhet ved 2,83V stemmer det heller ikke, fordi du da vinner 6db hver gang du parallellkobler som jeg skrev over.
    Hei.

    La oss holde Watt utenfor, og forholde oss til påført spenning = 2,83 Volt.

    Med tre elementer i serie vil hvert av elementene kun påføres en tredjedel av totalspenning på 2,83 = 0,94 Volt.
    Hvert membran vil dermed kun bevege seg en tredjedel av lengden den ville ha gjort om hele spenningen hadde
    vært påført et enkelt element. Siden de seriekoblede elementene tilsammen har tre ganger så stort membranareal
    i sammenligning med et enkelt element vil dette kompansere for den kortere membranbevegelsen i hvert element
    og summen vil være null. Tre seriekoblede elementer gir samme SPL som et enkelt element!

    Som en referanse sjekk Adyton Imagic 2,0 som benytter seg av 18 Peerlesselementer med omtrent samme følsomhet
    som TangBand. Her er systemfølsomheten oppgitt til 94 dB. Etter din regnemetode burde vel denne ha en følsomhet
    på 110-112 dB? Diskanten i denne høyttaleren minner mye om Aurum Cantusen jeg linket til for ytterligere å bekrefte
    den oppgitte følsomheten. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Adyton Imagic 2.0 TC

    mvh
    Gunnar Brekke
    Men hvorfor tar det ikke høyde for at følsomheten ved 2,83V øker når du paralellkobler da? (pga halvert resistans)

    Som du ser over er jeg helt enig i at 3stk seriekoblet gir samme SPL som 1 ved 2,83V.

    Men når du så parelellkobler en 3stk modul sammen med en annen 3stk modul, halveres resistansen. Det gir deg 3db mer ved samme spenning. Du får også 3db mer pga arealet dobles. Du skriver at det øker bare med 3db, jeg mener 6db. Er du uenig i dette?

    Grunnen til at Adyton bare oppgir 94db vet jeg ikke. Så små drivere vil rulle av i bassen, det gjør også tangband. Følsomheten er ikke 87db ved 100hz for å sidet slik. (Har målt tilsvarende driver)
    Det er godt mulig at man vil måtte dempe dem 5-6db for å kompensere for free field og da vil følsomheten reelt være lavere. Det har ikke noe med det andre regnestykket å gjøre.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    P=U*I og P= B*I*L hvor B er flukstetthet og L= lengde av leder i magnetfeltet (disse to er konstante her)
    Når "I" i praksis deles mellom flere elementer:
    Ie= I/n, dvs hvert element skulla da få en n-brøkdel av effekten.
    Men: I=U/R. Dvs ved flere elementer øker I og dermed P da R senkes.

    Keele har ikke uniform spredning. Denne konvekse formen passer bedre hvor publikum skal nås på flere rader. Diskanten er direktiv. Dette er en lek med speiltegninger som i mye annen reklame. Under vises målinger fra Meyer Sound som illustrerer hva som skjer med konveks linjekilde (PA). Dersom man går motsatt vei (svakt konkav) som Poseidon, Wilson, Fokal, Electro Voice LR4A og andre, vil HF bli mer uniform.


    Vis vedlegget 169779
    Meyer sitt konvekse array har vel ikke legendre shading og vil da heller ikke oppføre seg som en CBT. Keele har selv vist at arrayer uten legendre shading ikke har uniform spredning.

    Konkave arrayer kan sikkert ha grei uniformitet, men man er jo bundet til et fokuspunkt, noe som er stikk motsatt av Keeles løsning som vil ha noen lunde samme frekvensrespons uavhengig av hvor man måler i høyde- bbredde eller lengde fra høyttaleren.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Linjekilder har mye lobing. Fra en artikkel skrevet av Tom Danley. Riktig nok skrevet i forhold til større arenaer, men prinsippet blir det samme slik jeg har forstått det.
    The real problem is that even if one could build a line source that behaved like the mathematical construct it would not be an ideal loudspeaker. A point source looks like a point source no matter where you observe it from. Up close it behaves like a point, and far away it still looks like a point. With a line source, even an ideal one, up close in the near field, it acts first like a plane then like a line, but as you get further away from it where the difference in the distance from any point on the line to the observer is
    insignificant relative to the distance to the device, you discover that it begins to look like a point source.

    The problem with line sources, is that ideal line sources are self interfering devices. When you try to cover a large area, or move around in the coverage area, the observer will get sound from different parts of the array and the frequency response will not, indeed cannot be consistent!
    The line array concept suffers from two major shortcomings: destructive self-interference and a frequency response that varies based on the listener’s distance to the array.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn