Her tror jeg du blander følsomhet og kapasitet asbjo. Følsomheten er (normalt) gitt i forhold til enten 1W påtrykt eller ved et signal på 2.83V. I forhold til å øke output med 2.83V som referanse så må du parallellkoble en del av elementene (6dB SPL økning for hver gang tilført effekten dobles). For å få økning på rundt 12dB som du er inne på - fra 87 til 99 dB SPL - så må du gå fra ca 8 ohm til 2 ohm last. Ved 1W påtrykt så får du imidlertid ut akkurat det samme ut som databladet gir deg for kun en av driverne, uavhengig hvor mange drivere du kobler til systemet (effekten fordeles over driverne).Da har jeg vært på Tang Bang salg. Kjøpte 26 stk http://www.dynabel.no/Shop/Product/Tang-Band-W4-1337SD-4%22-Fulltone/TB6504. Tenker å bruke 12 på hver side. Dette er fulltoner, men regner med at jeg trenger en tweeter helt i toppen. Dette blir ganske følsomt - rundt 98 - 99 db. Noen forslag til en følsom ribbontweeter til en fornuftig pris??
Antar du mener Lazy Ribbon? Har du data på vertikal spredning på disse?Den store RAAL er bra, og følsom nok. Tøft prosjekt dette! Me likes...
Ikke enig... CBT er ikke værre enn andre konstruksjoner når man først har lest seg opp på konstruksjonen og ser noen av vurderingene og tilnærmingene/forenklingene Don Keele har gjort.Å prøve å lage en CBT på egenhånd tror jeg blir meget vanskelig. Jeg tror nokk det er mye enklere å lage en Adyton kopi. Adyton spiller helt fulltone med sine 3 tommere pluss at de har en bånddiskant som jobber over 10khz. Så det kan ikke være en veldig vanskelig konstruksjon å få til.
Nå er ikke jeg noen høyttaler konstruktør, og kan vel derfor ikke komme med sterke motargumenter. Men man må regne ut graden av bøy i forhold til høyde på høttalern, og man må regne ut hvor mye demping de forskjellige ellementene skal ha og hvilken som skal ha det. Dette var ihvertfall noe som Rick Craig måtte ha hjelp av Keele til å få til, og Rick Craig er vel ingen nybegynner når det kommer til høyttaler konstruksjon.Ikke enig... CBT er ikke værre enn andre konstruksjoner når man først har lest seg opp på konstruksjonen og ser noen av vurderingene og tilnærmingene/forenklingene Don Keele har gjort.Å prøve å lage en CBT på egenhånd tror jeg blir meget vanskelig. Jeg tror nokk det er mye enklere å lage en Adyton kopi. Adyton spiller helt fulltone med sine 3 tommere pluss at de har en bånddiskant som jobber over 10khz. Så det kan ikke være en veldig vanskelig konstruksjon å få til.
Kun hørt NeoCd3, men de var i alle fall billig og bra imo.Ønsker man ikke å legge så mye penger i dette så er Kinavariantene fra Fountek en vei å gå.
Enig, siden trådstarter uttaler at han ikke har ambisjoner i retning CBT, så lar vi det ligge Vil bare legge til at info om nødvendige størrelser/kurver, demping, etc. er informasjon som er tilgjengelig på nettet...Nå er ikke jeg noen høyttaler konstruktør, og kan vel derfor ikke komme med sterke motargumenter. Men man må regne ut graden av bøy i forhold til høyde på høttalern, og man må regne ut hvor mye demping de forskjellige ellementene skal ha og hvilken som skal ha det. Dette var ihvertfall noe som Rick Craig måtte ha hjelp av Keele til å få til, og Rick Craig er vel ingen nybegynner når det kommer til høyttaler konstruksjon.
Ser at dette er vel OT da ikke trådstarter tenker i disse baner uansett.
@Tytte, mulig det er jeg som roter men: får man ikke 3db hver gang effekten dobles? OG så får man 3db fra doblingen i areal. Linkjekilder får også høyere SPL i området de fungerer som linjekilder, det vil si øvre mellomtone opp sånn ca. Siden arealet er 12 ganger større her enn det opprinnelige arealet vinner han vel rundt 10db bare der?Her tror jeg du blander følsomhet og kapasitet asbjo. Følsomheten er (normalt) gitt i forhold til enten 1W påtrykt eller ved et signal på 2.83V. I forhold til å øke output med 2.83V som referanse så må du parallellkoble en del av elementene (6dB SPL økning for hver gang tilført effekten dobles). For å få økning på rundt 12dB som du er inne på - fra 87 til 99 dB SPL - så må du gå fra ca 8 ohm til 2 ohm last. Ved 1W påtrykt så får du imidlertid ut akkurat det samme ut som databladet gir deg for kun en av driverne, uavhengig hvor mange drivere du kobler til systemet (effekten fordeles over driverne).Da har jeg vært på Tang Bang salg. Kjøpte 26 stk http://www.dynabel.no/Shop/Product/Tang-Band-W4-1337SD-4%22-Fulltone/TB6504. Tenker å bruke 12 på hver side. Dette er fulltoner, men regner med at jeg trenger en tweeter helt i toppen. Dette blir ganske følsomt - rundt 98 - 99 db. Noen forslag til en følsom ribbontweeter til en fornuftig pris??
Hihi. Helt fortjent!
Kommende helg vil bli brukt til selvpisking og ingen tilgang på cognac!
ja, det var det jeg også trodde, men ble litt usikker etter den skråsikre uttalelsen.... Vel, nok om det, jeg går videre.
Tang Bandene ligger på posten og jeg henter de i kveld. Tror også jeg går for Fountek Neo x3 i toppen, så får jeg se hvor det bærer.
Det blir nok ikke noe prototype-snekring før i mellomjula.
Holder på med noen dipole prototyper nå
Prøvde å finne ut av dette ved å kikke i The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Han har beklageligvis forklart det hele i temmelig upresis prosa, hvor det er litt vanskelig å forstå om han sammenlikner ulike konfigruasjoner (1bass, 2 paralell, 2 serie, 4 serie/paralell) ved 1w effekt eller 2,83V.@Tytte, mulig det er jeg som roter men: får man ikke 3db hver gang effekten dobles? OG så får man 3db fra doblingen i areal. Linkjekilder får også høyere SPL i området de fungerer som linjekilder, det vil si øvre mellomtone opp sånn ca. Siden arealet er 12 ganger større her enn det opprinnelige arealet vinner han vel rundt 10db bare der?
Kobler man i serie derimot øker jo impedansen og spenningsfølsomheten forblir ca uforandret siden ressistansen og effektiviteten øker likt.
Eller hur?
...forsiktig nå orso... vi rammes alle av kognitiv overledning iblant ;DHihi. Helt fortjent!
Dette er en måling i et rom. Hvordan vet du hva som er rommet og hva som høyttalerne? Gulvet i det rommet er forøvrig ujevnt og påvirker målingene. Jeg ville ha ventet til anekoiske målinger før man sier noe sikkert. Keele ser ut til og ha gjort en tabbe ved å legge ut i rommet målinger.Dette blir OT, men denne har da Don Keele selv dokumentert her: http://avforum.no/forum/attachments...-hoyttalere-horisontalt-1-m-hoyde-custom-.jpg
Følg den grønne linja, det er 45 grader. Legg merke til hvordan tett den ligger på on-axis målingen i nivå generelt, men også at den avviker i enkelte frekvensområder.
Jeg vil kalle dette meget vid horisontal spredning, og ikke utpreget jevn heller. Ser ut som den er diktert av baffelstørrelsen og de små driverne.
Min konklusjon er den samme som Tytte sin til jeg ser noe som peker på det motsatte. Keele har heller ikke sagt noe annet enn at den sprer veldig bred. Omtrent som en amerikansk fotball. Nivået avtar raskt i høyden, men ikke i bredden.
Mange takk, dette gir mening. Måtte vri hjernen et par ekstra runder vedrørende effektivitet og følsomhet, og jeg ser logikken i å benytte det slik du skriver. Det forenkler uansett om alle debattantene har en forent forståelse av begrepene. Andre begrep man kunne benytte er "virkningsgrad" ved energibetraktninger, og "effekt" ved 2,83V betraktninger. Det greieste er vel uansett å være tydelig i hva man ønsker å formidle, og å føye til "ved 1W" eller "ved 2,83V", slik at det ikke er tvil.@Khanate
Når du øker arealet kobler høyttaleren bedre mekanisk til lufa. Tenk deg å vifte med en håndvifte på 5cm mot en på 50cm. Du flytter mye mer luft ved samme energi.
Dermed har du helt rett: effektiviteten øker med 3db uavhengig av hvordan du kobler. Jeg kaller følsomhet ved 1W for effektivitet for å skille dette fra hverandre. Mulig dette er feil. Men grelv har skrevet et glimrende inlegg her inne tidligere om dette og han gjorde det samme
MEN, i praksis. Når du har volumknotten på et gitt sted, f.eks der forsterkeren gir 2,83V er lurt å vite hva den innbyrdes forskjellen er i følsomhet på driverne, for å utforme et korrekt delefilter. Derfor snakker vi om følsomhet ved 2,83V (altså ikke 1W, det vil avhenge av resistans). Altså hvor høyt vil driverne mine spille ved en gitt spenning. Det vil påvirkes av hvordan de er koblet. 4ohm vs 8ohm osv.
Dette vil være mindre viktig i en aktiv høyttaler da du har dedikerte forsterkere pr kanal og kan justere gain slik det måtte være nødvendig for å få en god match.
Det stemmer ikke i mit hode. Når du kobler i parallell vil du vinne 6db. 3db fra det økte arealet og 3db fordi resistansen halveres og du trekker dermed mer strøm.Hei.
De tre elementene i serie gir tilsammen samme lydtrykk som et element;.......SPL...(3)................= 87 dB
Koblet i paralell med neste serie på tre elementer dobles lydtrykket;..............SPL...(6) = 87 + 3 = 90 dB
Dette koblet i paralell med de neste to seriene gir en ny dobling;....................SPL (12) = 90 + 3 = 93 dB
mvh
Gunnar Brekke
Hei.@Gunnar,
Nå ser jeg hvor det glipper hos deg. Effektiviteten, eller følsomheten ved 1W påtrykt effekt er ikke 87db lenger. Hver av dine 3stk moduler vil ha en følsomhet på ca 91db ved 1 watt. Ikke 87db som for en driver. Oppdaterer du det ender du opp med det samme som meg
Snakker du ikke om følsomhet ved 1W, men følsomhet ved 2,83V stemmer det heller ikke, fordi du da vinner 6db hver gang du parallellkobler som jeg skrev over.
Men hvorfor tar det ikke høyde for at følsomheten ved 2,83V øker når du paralellkobler da? (pga halvert resistans)Hei.@Gunnar,
Nå ser jeg hvor det glipper hos deg. Effektiviteten, eller følsomheten ved 1W påtrykt effekt er ikke 87db lenger. Hver av dine 3stk moduler vil ha en følsomhet på ca 91db ved 1 watt. Ikke 87db som for en driver. Oppdaterer du det ender du opp med det samme som meg
Snakker du ikke om følsomhet ved 1W, men følsomhet ved 2,83V stemmer det heller ikke, fordi du da vinner 6db hver gang du parallellkobler som jeg skrev over.
La oss holde Watt utenfor, og forholde oss til påført spenning = 2,83 Volt.
Med tre elementer i serie vil hvert av elementene kun påføres en tredjedel av totalspenning på 2,83 = 0,94 Volt.
Hvert membran vil dermed kun bevege seg en tredjedel av lengden den ville ha gjort om hele spenningen hadde
vært påført et enkelt element. Siden de seriekoblede elementene tilsammen har tre ganger så stort membranareal
i sammenligning med et enkelt element vil dette kompansere for den kortere membranbevegelsen i hvert element
og summen vil være null. Tre seriekoblede elementer gir samme SPL som et enkelt element!
Som en referanse sjekk Adyton Imagic 2,0 som benytter seg av 18 Peerlesselementer med omtrent samme følsomhet
som TangBand. Her er systemfølsomheten oppgitt til 94 dB. Etter din regnemetode burde vel denne ha en følsomhet
på 110-112 dB? Diskanten i denne høyttaleren minner mye om Aurum Cantusen jeg linket til for ytterligere å bekrefte
den oppgitte følsomheten. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Adyton Imagic 2.0 TC
mvh
Gunnar Brekke
Meyer sitt konvekse array har vel ikke legendre shading og vil da heller ikke oppføre seg som en CBT. Keele har selv vist at arrayer uten legendre shading ikke har uniform spredning.P=U*I og P= B*I*L hvor B er flukstetthet og L= lengde av leder i magnetfeltet (disse to er konstante her)
Når "I" i praksis deles mellom flere elementer:
Ie= I/n, dvs hvert element skulla da få en n-brøkdel av effekten.
Men: I=U/R. Dvs ved flere elementer øker I og dermed P da R senkes.
Keele har ikke uniform spredning. Denne konvekse formen passer bedre hvor publikum skal nås på flere rader. Diskanten er direktiv. Dette er en lek med speiltegninger som i mye annen reklame. Under vises målinger fra Meyer Sound som illustrerer hva som skjer med konveks linjekilde (PA). Dersom man går motsatt vei (svakt konkav) som Poseidon, Wilson, Fokal, Electro Voice LR4A og andre, vil HF bli mer uniform.
Vis vedlegget 169779
The real problem is that even if one could build a line source that behaved like the mathematical construct it would not be an ideal loudspeaker. A point source looks like a point source no matter where you observe it from. Up close it behaves like a point, and far away it still looks like a point. With a line source, even an ideal one, up close in the near field, it acts first like a plane then like a line, but as you get further away from it where the difference in the distance from any point on the line to the observer is
insignificant relative to the distance to the device, you discover that it begins to look like a point source.
The problem with line sources, is that ideal line sources are self interfering devices. When you try to cover a large area, or move around in the coverage area, the observer will get sound from different parts of the array and the frequency response will not, indeed cannot be consistent!
The line array concept suffers from two major shortcomings: destructive self-interference and a frequency response that varies based on the listener’s distance to the array.