Lim til MDF

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har etterhvert blitt klar med kassene til mitt sub-prosjekt. Alt er tilpasset og skrudd sammen og jeg skal bare demontere og lime det sammen for endelig ferdigstillelse. Spørsmålet er hvilket type lim er best til dette? Setter svært stor pris på konkrete tilbakemeldinger da det ikke er lett å spørre eller lese seg frem til rett type med en gjeng småbarn på slep.... ;D

    Dersom noen har tips om hvor jeg kan få tak i hvitt høyttalerstoff (foran elementet), mottas dette med stor takk!
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Mener på det er Polyurethan som er noe av det greieste å bruke. Dyrere enn vanlig trelim, men greiere å jobbe med.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Bruk vanlig hvitt-lim.

    Det holder i masse, ha lim på begge flatene. Bruk gjerne en liten rund pensel og stryk det utover.
    Ha en fuktig fille til å tørke vekk overskytende lim med en gang.

    Bruk godt med tvinger . ikke vær gjerrig på dem ... la det få god herdetid.


    Skal du ha det avansert, så går du for hudlim.. men det er en annen historie ....

    Lykke til !!

    Kjør gjerne på med litt bilder her ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på hvor nøyaktig du har vært med tilskjæringen. Hvis du har vært presis, sånn at det ikke blir noen sprekker større enn ca en halv millimeter å fylle med lim, er vanlig hvitt trelim det beste.

    Hvis det er litt mer slingringsmonn, bør du nok enten bruke polyuretan (som skummer opp slik at fugen blir tett) eller gå over med noen form for fugemasse etterpå. Hvis du bruker polyuretan må du også huske at det limet utvider seg når det skummer opp, sånn at du må bruke enda flere tvinger og være forberedt på at det kan bli mye søl underveis når limet siver ut av alle krinkler og kroker.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Vanlig hvitt trelim har jeg jo i bøtter og spann. Er dette godt nok? Tenkte kanskje å bruke noe som ikke var like lettflytende, men det er jo relativt store flater som skal limes (ca 5cm). Tvinger blir unødvendig da jeg også skal skru.

    Edit: Er desverre litt slingringsmonn der det måtte skråskjæres og maskinen ikke var stor nok.. Polyuretan blir nok derfor å foretrekke.

    Bilder kommer i en egen tråd :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    SKRU ??

    Skal du ha det sterkt eller stivt ??? ::)

    Med skruer som du må sparkle over så får du igjen dårligere finnish.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.553
    Torget vurderinger
    10
    Enig med Asbjørn.

    Lager man trykkammer subber er det ekstra kritisk.

    Du kan også bruke Tec7 hvis flatene ikke er plane. Det er et miljøvennlig og tryggere alternativ til PU D4, ikke så sterkt som, men sterkt nok.

    Personlig skal jeg bruke PU D4 på Seas MLTLne i X-Finer som jeg skal bygge snart.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Du bør definitivt bruke tvinger selv om du skal skru, spesielt med MDF.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Tec7 er vel og bra .. :D

    Men til liming av kabinetter så blir det ikke stivt nok i limingen. Og en er allerede der ute og kjører .....
     
    J

    J.J

    Gjest
    Til for eksempel bilstereo så kan det være viktig med en sterk konstruksjon, hvor en kan bruke både Poly.. lim og skruer .. det er kjekt hvis det er en løs subb som skal ut og inn av en bil.
    Til hjemme stereo så er det viktig med en stiv konstruksjon, og det gjøres ved ikke ved å skru og å bruke tec7.

    Orker ikke å lete opp linker nå. men for flere år siden så leste jeg ganske mye om lim og sammenføyninger på DIY Audio.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte forresten PU-lim på MDF-sub'en jeg bygde for en tid tilbake, og en kombinasjon av hvitt trelim og Tec-7 på kryssfinér-coax'ene jeg bygde sist. Da brukte jeg Tec-7 for å få litt elastisk energitap i avstivingsstrukturen inni kassen, mens selve kassen ble limt sammen med hvitt trelim for å bli stivest mulig. Jeg kommer til å bruke samme resept neste gang, tror jeg, men har fundert litt på å bruke noen skruer på "usynlige" steder for å slippe jobben med disse trepluggene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Konstruksjonen er i doble lag 29mm MDF. Kassen er trekantet for plassering i hjørne. Det er snakk om trykkammer med 15". Kassene er solide...

    Jeg kan evt skru ved limingen og skru skurene ut igjen dersom dette skulle være mer optimalt?
     
    J

    J.J

    Gjest
    Treplugger er ikke lett å få til helt nøyaktig. Men med Lammel fres så blir sammenføyninger mye bedre.

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Men en kan ikke bruke treplugger med to plater som skal sammenføyes med 2 x 45 graders vinkel ... :p
    Altsåå en 90 grader ...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DeWalt DW682K lamellfres er et alternativ til Lamello-fresene. Jeg tror den er en (god) del rimeligere. Dette er videreføringen av en Elu-modell. Den pleier å få godt skussmål i gruppetester av lamellfreser.

    Makita har også en lamellfres som jeg tror pleier å få ros.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    2 stk 19mm MDF som skal sammenføyes til f.eks et høytaler kabinett .... med gjæra 45 grader på begge 2 .. mmh

    Hvorfor gjøre det vanskelig ??

    Hvorfor bruker proffene på møbelverksteder lammelloer ??
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    jan#jan skrev:
    2 stk 19mm MDF som skal sammenføyes til f.eks et høytaler kabinett .... med gjæra 45 grader på begge 2 .. mmh

    Hvorfor gjøre det vanskelig ??

    Hvorfor bruker proffene på møbelverksteder lammelloer ??
    Jeg er helt enig i at lamellfres er et godt valg for sammenføyning av plater.

    Jeg nevnte Joint-Genie som et alternativ. Noen synes at lamellfreser er (vel) dyre. Dessuten tror jeg at mange tett plasserte plugger kan gi sterkere sammenføyninger i noen sammenhenger.

    Plugger kan (vel) dessuten benyttes til en del sammenføyninger der lameller er umulige(?)
     
    J

    J.J

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    jan#jan skrev:
    2 stk 19mm MDF som skal sammenføyes til f.eks et høytaler kabinett .... med gjæra 45 grader på begge 2 .. mmh

    Hvorfor gjøre det vanskelig ??

    Hvorfor bruker proffene på møbelverksteder lammelloer ??
    Jeg er helt enig i at lamellfres er et godt valg for sammenføyning av plater.

    Jeg nevnte Joint-Genie som et alternativ. Noen synes at lamellfreser er (vel) dyre. Dessuten tror jeg at mange tett plasserte plugger kan gi sterkere sammenføyninger i noen sammenhenger.

    Plugger kan (vel) dessuten benyttes til en del sammenføyninger der lameller er umulige(?)
    Jeg har jobbet og brukt Lammelo sine freser - selv så har jeg en ifra Clashern her hjemme .. funker bra ... bedre enn plugger uansett.

    MEN det er mange veier og ta ... TS spurte om lim ... og har vel fått en mer enn han ba om .. :p Litt OT ble det . . men vi blir vel tilgitt håper jeg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    jan#jan skrev:
    [...]
    MEN det er mange veier og ta ... TS spurte om lim ... og har vel fått en mer enn han ba om .. :p Litt OT ble det . . men vi blir vel tilgitt håper jeg.
    Vel - jeg har sett langt verre her på Hifisentralen. Vi holdt oss til sammenføyningsmetoder av tre(plater) som bl.a. innebar liming. Lim + glatte flater er jo tidvis litt knapt.
     
    J

    J.J

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    jan#jan skrev:
    [...]
    MEN det er mange veier og ta ... TS spurte om lim ... og har vel fått en mer enn han ba om .. :p Litt OT ble det . . men vi blir vel tilgitt håper jeg.
    Vel - jeg har sett langt verre her på Hifisentralen. Vi holdt oss til sammenføyningsmetoder av tre(plater) som bl.a. innebar liming. Lim + glatte flater er jo tidvis litt knapt.
    Seff ;D

    DIYern bør ha en liten enkel håndoverfres - lamell fres og nok tvinger - proffene bruker tvinger på ihvertfall hver 10 cm ... seff kan en klare seg med færre - men jeg nevner det.
    Seff annet håndverktøy og .. men dere vet ....

    Om en ikke har fått til en rent kutt med en sag så bruk håndoverfresen for å få det strøkent.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    jan#jan skrev:
    [...]
    DIYern bør ha en liten enkel håndoverfres - lamell fres og nok tvinger - proffene bruker tvinger på ihvertfall hver 10 cm ... seff kan en klare seg med færre - men jeg nevner det.
    Seff annet håndverktøy og .. men dere vet ....

    Om en ikke har fått til en rent kutt med en sag så bruk håndoverfresen for å få det strøkent.
    Kloke ord, ikke minst om tvinger. Kan man overhodet få for mange?





    Noen forslag til oppbevaring:
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    jan#jan skrev:
    [...]
    DIYern bør ha en liten enkel håndoverfres - lamell fres og nok tvinger - proffene bruker tvinger på ihvertfall hver 10 cm ... seff kan en klare seg med færre - men jeg nevner det.
    Seff annet håndverktøy og .. men dere vet ....

    Om en ikke har fått til en rent kutt med en sag så bruk håndoverfresen for å få det strøkent.
    Kloke ord, ikke minst om tvinger. Kan man overhodet få for mange?
    Dette viser enkelt hvordan det bør være .. fint at du viser.

    Edit Typo
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.553
    Torget vurderinger
    10
    Det er tvingende nødvendig vil jeg si ;D

    Jeg bruker en enkel pluggjigg fra Wolfcraft, funker det og. Kona himler med øynene hver gang det kommer en ny sag, pussemaskin eller et elektroverktøy inn i boden. Rimelig overfylt har det blitt 8)

    Men jeg lurer litt på en slik kjeksmaskin???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn