Mange sterke utsagn her og enkelte tendenser til rimelig heftige konspirasjonsteorier... Never mind - jeg har ikke interesse og tid til å ta del i den delen av diskusjonen men er langt fra enig i mangt som sies her.
Uansett; som advokat (men så langt fra millionær som det går an å bli, ref. siste konto- og låneutskrift fra DnBNOR) og tidligere ansatt i domstolen vil jeg påpeke:
- "Hvitsnippforbrytelser" straffes hardt i dette landet, vurdert opp mot eksempelvis tyverier av samme beløpsmessige størrelse.
- Det er korrekt at trygdemisbruk straffes enda hardere, i den forstand at det skal lavere beløp til før ubetinget fengsel blir reaksjonen. Bakgrunnen for dette er at trygdeordningen er en ordning dekket av staten som skal komme oss alle til hjelp ved behov. Den hviler på en tillitsordning og det er da (i følge både lovgiver og Høyesterett) nødvendig å slå hardt ned på brudd for å unngå omfattende misbruk
Jeg vil også påpeke at det som muligens er det største økonomiske problem i Norge er svart arbeid (unndragelse av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift). I den grad en kan tale om "høykaster", middelklasse og "lavkaster" i dette landet så er dette kriminalitet som ikke typisk hører til "høykastene".
Mvh Gisle - advokat og middelklassetilhører