Ja, du ville vel helst ha hatt soyaolje-is, og ikke fløde-is, du Valentino! ;DValentino skrev:Slutt på godt billig øl, tysk salami og god chiabatta da.
Kolonialmajorens udugelige fenriker klarer nok å gjøre verden litt kjedeligere denne gangen også.
Ondsinnet propaganda og avisender. Lidl har en minst like god personalpolitkk og lønn som de andre butikkjedene.roffe skrev:Hvis Lidl hadde klart å forene billige varer med en human personalpolitikk så ville det kanskje gått annerledes. Jeg vet det er mange som boikottet Lidl etter medieoppslagene om en personalpolitikk uten sidestykke siden før krigen.
Ikke det spor trist. Jeg måtte kjøre omlag 80 mil for å kunne handle på Lidl.Gjestemedlem skrev:En trist dag for forbrukerne i Norge.
Rema 1000 representerer det mest nitriste og jernteppeinspirerte handelskartellet som finnes i Norge.
Lidl var et friskt pust i dette dunkle beskyttede mafiamarkedet. En plass der man kunne handle litt andre matvarer enn kun det som en håndfull regionale sjefer i Oslo har nøyet seg med at nordmenn skal måtte klare seg med.
Farvell til nydelige italienske småsopper på glass, til rimelig Peccorino, til god spekemat og normalpriset fersk appeslinjuice. Istedet erstattes dette av nye hyllemeter med toroposer og søppelhermetikk fra Stabburet.
:'(
Jo man gidder jo ikke å flytte bare for å bo nermere en Lidl butikk, da får vel det lokale Samvirkelaget duge.Espen R skrev:Ikke det spor trist. Jeg måtte kjøre omlag 80 mil for å kunne handle på Lidl.
Og dette er viktig. Vi kan ikke la slagordene til tyskerfamilien få vinne: Ordnung muss sein!, Euro mach frei!roffe skrev:Hvis Lidl hadde klart å forene billige varer med en human personalpolitikk så ville det kanskje gått annerledes. Jeg vet det er mange som boikottet Lidl etter medieoppslagene om en personalpolitikk uten sidestykke siden før krigen.
Jeg husker ganske godt en gammel tråd som het noe sånt som;Espen R skrev:Og selger til Rema 1000. Det har aldri tidligere hendt at Lidl har gitt opp i et marked hvor de har etablert seg. Norge er i en særstilling.
Vi heiv ut svenske-isen og vi heiv ut Lidl! ;D
gnb skrev:Jaja, jeg kan få kjøpt andeconfit, gåselever, sikkert 50 sorter olivenolje, ordentlige pølser og alt som tenkes kan av friske grønsaker rett over gata 10-22 7 dager i uken uansett, så jeg bryr meg fint lite.
Men REMA er triste saker, det kan jeg være enig i.
Men Gjestemedlem, selv om Lidl hadde blligere øl (lavprisøl), og noen andre rimelige varer med mye rare kunstige stoffer i, så klarte ikke denne giganten i europa å ha noe lavere pris på varesortimentet generelt sett, enn reitanbrødrene som blir en mygg i denne sammenheng.Gjestemedlem skrev:gnb skrev:Jaja, jeg kan få kjøpt andeconfit, gåselever, sikkert 50 sorter olivenolje, ordentlige pølser og alt som tenkes kan av friske grønsaker rett over gata 10-22 7 dager i uken uansett, så jeg bryr meg fint lite.
Men REMA er triste saker, det kan jeg være enig i.
Lidl er ikke den eneste plassen man kan handle slike spesialiteter. Men hvor ofte handler man dem når prisen på ordentlige italienske spekepølser er 500kr/kg ++ Eller du betaler 60 kroner for et glass med italienske småsopper istedet for 15 kr.
Men når fok sitter å hoverer over at forbrukere mister enda et alternativ og vi er et steg på vei tilbake mot monopoltislander så finner jeg bare slikt noe trist og hensynsløst mot alle forbrukere som ikke har de samme autistiske trekk i sine handlevaner.
Nei det er sant nok, det var helt bak mål. Det hjelper å ignorere det dog og ikke legge noe tilbake i handlevognen før det kommer i posen sin. Uansett.OMF skrev:Tja....
Jeg kommer ikke til savne historiens mest idiotiske kassesystem...
Har knapt nok vært inne i en Lidl butikk, men for meg linger det på en rema1000 butikk (Riktignok med utenlandske varer) og billigbodene du finner på svenskegrensen som selger alt mulig ræl til lav pris.
Med så liten utbredelse som disse butikken har så var vel det ikke det helt store tapet. For meg erdet viktigere med Meny/Safari/Drageset men godt uvalg og ferskvaredisk....
Det er vareutvalget jeg kommer til å savne, ikke føst og fremst prisene. Selv om også prisene på mange varer var langt under halvparten av det de hadde i andre butikker.Espen R skrev:Men Gjestemedlem, selv om Lidl hadde blligere øl (lavprisøl), og noen andre rimelige varer med mye rare kunstige stoffer i, så klarte ikke denne giganten i europa å ha noe lavere pris på varesortimentet generelt sett, enn reitanbrødrene som blir en mygg i denne sammenheng.
Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl? Bare lave priser, bare gode varer, mye spennende varer...osv ?Gjestemedlem skrev:Nei det er sant nok, det var helt bak mål. Det hjelper å ignorere det dog og ikke legge noe tilbake i handlevognen før det kommer i posen sin. Uansett.OMF skrev:Tja....
Jeg kommer ikke til savne historiens mest idiotiske kassesystem...
Har knapt nok vært inne i en Lidl butikk, men for meg linger det på en rema1000 butikk (Riktignok med utenlandske varer) og billigbodene du finner på svenskegrensen som selger alt mulig ræl til lav pris.
Med så liten utbredelse som disse butikken har så var vel det ikke det helt store tapet. For meg erdet viktigere med Meny/Safari/Drageset men godt uvalg og ferskvaredisk....
Hvis alle butikker kun hadde Lidl utvalget var jo dette selvsagt like ille. Poenget er at de har ganske mange suverene produkter som kun selges i de butikkene og som de store kartellene ikke tar inn. Man handler ikke det samme på Lidl og på Meny.
Men jeg har forresten funnet mye mer spennede fisk på Lidl enn Meny og Safari noensinne har hatt i sine butikker.
Havabbor, smørfisk, sverdfisk, red snapper, og hauger med andre godbiter i frossendisken. På Meny er det 6 sorter halvgammel ferskfisk og sei, speskelid og fishfingers i frossendisken.
En annen stor fordel med Lidl er at vareutvalget varier gjennom året. De har alltid mange spennede partikjøp og gjerne kampanjer med mat fra USA, Hellas, Spania, italie osv. Og dette er nye produkter og ikke bare en stor reklameplakat og 10 kr avslag på tacosaus og bønnestuing som de andre butikkene gjør når de skal lage slike kampanjer.
Nei sånn virker politkken. Norge har et av de mest slappe regelverkene for transfett som er den store faren med å spise kjeksprodukter som inneholder dette. Danskene f.eks. har et forbud mot mer enn 2% av dette svineriet i mat. Nordmenn, som de søppelkassene vi er når det kommer til mat, har vel ingen slike restriksjoner.Espen R skrev:Ang. produkter med rare stoffer i. Jo lengre ned i europa kake og kjekstypene blir produserte, som selges i butikkene, jo mere kunstig smaker det.
Det var jo Tyskland og EU som ville ha et liberalt lovverk med hensyn til tilsetningsstoffer og farvestoffer (matsminkedirektivet) i matvarer. Våre forskere hadde definert mange av disse stoffene som "mulig kreftfremkallende", men siden EØS-reglene tvang oss til å ha et felles regelverk, ble disse stoffene omplassert fra "mulig kreftfremkallende" til "ikke kreftfremkallende".
Sånn virker kapitalen.
Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Så Lidl og andre storkonsern med visse interesser lobber ikke i korridorene i de styrende og lovgivende organer i EU ?Gjestemedlem skrev:Nei sånn virker politkken. Norge har et av de mest slappe regelverkene for transfett som er den store faren med å spise kjeksprodukter som inneholder dette. Danskene f.eks. har et forbud mot mer enn 2% av dette svineriet i mat. Nordmenn, som de søppelkassene vi er når det kommer til mat, har vel ingen slike restriksjoner.Espen R skrev:Ang. produkter med rare stoffer i. Jo lengre ned i europa kake og kjekstypene blir produserte, som selges i butikkene, jo mere kunstig smaker det.
Det var jo Tyskland og EU som ville ha et liberalt lovverk med hensyn til tilsetningsstoffer og farvestoffer (matsminkedirektivet) i matvarer. Våre forskere hadde definert mange av disse stoffene som "mulig kreftfremkallende", men siden EØS-reglene tvang oss til å ha et felles regelverk, ble disse stoffene omplassert fra "mulig kreftfremkallende" til "ikke kreftfremkallende".
Sånn virker kapitalen.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/30/525436.html
Eller sympati for abeidernes rettigheter?Gjestemedlem skrev:Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Ikke umulig det. Men her hjemme er disse effektene mye mye tydeligere. Her har vi en mafia bestående av en håndfull innkjøpssjefer og kjedeeiere, lederne for bondeorganisajonene og deres politiske håndtlangere i politikk og stat som hindrer all fri konkurranse på matvarer kun for å beskytte sine egne interesser og tvinge nordmenn til å klare seg med usselt utvalg til dobbel pris.Espen R skrev:Så Lidl og andre storkonsern med visse interesser lobber ikke i korridorene i de styrende og lovgivende organer i EU ?
Nei jeg listet det punktet som nummer 2. i rekken.Espen R skrev:Eller sympati for abeidernes rettigheter?Gjestemedlem skrev:Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Javel, hva består uvitenheten i ?Gjestemedlem skrev:Nei jeg listet det punktet som nummer 2. i rekken.Espen R skrev:Eller sympati for abeidernes rettigheter?Gjestemedlem skrev:Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Forestillingen om at Lidl ansatte i Norge har dårligere arbeidsvilår og lønn enn de får i andre butikkjeder.Espen R skrev:Javel, hva består uvitenheten i ?Gjestemedlem skrev:Nei jeg listet det punktet som nummer 2. i rekken.Espen R skrev:Eller sympati for abeidernes rettigheter?Gjestemedlem skrev:Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Innlegget ble borte.Gjestemedlem skrev:Forestillingen om at Lidl ansatte i Norge har dårligere arbeidsvilår og lønn enn de får i andre butikkjeder.Espen R skrev:Javel, hva består uvitenheten i ?Gjestemedlem skrev:Nei jeg listet det punktet som nummer 2. i rekken.Espen R skrev:OK. Da har de sannhetsvitnene som har stått frem i avisa løyet? Det er helt greit at Lidl etterhvert ble tvunget til å følge norske regler, noe annet var hva de prøvde seg på i startfasen. g selvfølgelig...en megabutikk som Lidl kjenner selvfølgelig til reglene og tariffene. Her stod det på vilje, ikke evne.Gjestemedlem skrev:Snobberi, uvitenhet, inngrodde vaner og nasjonalromatikk stort sett.Espen R skrev:Hva slags agenda hadde da folk for IKKE å handle på Lidl?
Eller sympati for abeidernes rettigheter?