Høyttalere Lettdreven stativhøyttaler med high-end ambisjoner..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må ikke spille høyt selvom en har store høyttalere. Modell K er den høytaleren jeg fant mest blodfattig av Snell sine ting. Tilogmed modell M var mer gøyal. Men uansett er det lite high end med snell. Enda jeg er veldig glad i merket.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Veldig enig.. koste meg storveis med J3, til tross for grovkornete diskant:)

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Nå må dere huske på at elektronikk og rom også spiller inn. Jeg synes ikke AN-K er blodfattig, men legger til at jeg ikke har hørt Snell sin versjon.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå må dere huske på at elektronikk og rom også spiller inn. Jeg synes ikke AN-K er blodfattig, men legger til at jeg ikke har hørt Snell sin versjon.
    Da ikke den var blodfattig. Bare kjedelig ifht alternativ. Og du har såklart helt rett. ;)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    skjønner ikke greia med audionote og snell, enkle 2veis høyttalere man lett kan overgå med hyllevare elementer og en dsp. audionote har helt latterlige priser, og oppgir ikke delefrekvens engang, med 8" woofere og domer mindre enn normalt. hvor moderne budsjettsvarer vil ha klare fordeler off-axis,. brede baffler med refleksjoner/farging osv. bare subjektivt tøys imo.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    skjønner ikke greia med audionote og snell, enkle 2veis høyttalere man lett kan overgå med hyllevare elementer og en dsp. audionote har helt latterlige priser, og oppgir ikke delefrekvens engang, med 8" woofere og domer mindre enn normalt. hvor moderne budsjettsvarer vil ha klare fordeler off-axis,. brede baffler med refleksjoner/farging osv. bare subjektivt tøys imo.
    Artigkar fra stussligstuguen du.. Ikke alle som gidder DSP osv. Enhver må få gjøre det en finner best. Selvom du synes det er "subjektivt tøys"..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Av alle høytalere som er nevnt her så misstenker jeg Buchardt audio sine s300 må være meget artige.. de står på min shortlist nå i valget på nye talere... buchardt mener de passer godt i rom opp til 60kvm..
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    teknologien er tidlig 90tallet at best. toppmodellen koster over en halv million og grenser til svindel gitt den enkle bestykningen.
    hva anmeldere syns er for meg revnende likegyldig, designet er middelmådig med dagens standard.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    teknologien er tidlig 90tallet at best. toppmodellen koster over en halv million og grenser til svindel gitt den enkle bestykningen.
    hva anmeldere syns er for meg revnende likegyldig, designet er middelmådig med dagens standard.
    Godt å vite hvor en skal henvende seg for å få vite standarder for høyttalere ala 2016.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Som jeg nevner tidligere i tråden; jeg har testet ut Exite12 i rommet før. Den kjedeligste høyttaleren jeg har hatt i rommet... Vet at X14 og X18 er videreutviklinger og sikkert en forbedring, men det er liksom ikke fristende å teste Dynaudio igjen da det var slik en krasj ift mine preferanser sist...

    M
    Ok men finnes jo mange bra stativ høyttalere der ute selv kunne jeg tenkt meg og høre monitor gold 100 oppe på mitt lytterom , samme med sonus faber venere 2.0 har hørt di i butikken og begge har sin spille stil , favoritten for meg ble italiensk i butikken når jeg hørte dem. Martin logan har også kommet med stativ høyttalere og denne motion serien har fått gode omtaler rundt om.

    Imagine
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som jeg nevner tidligere i tråden; jeg har testet ut Exite12 i rommet før. Den kjedeligste høyttaleren jeg har hatt i rommet... Vet at X14 og X18 er videreutviklinger og sikkert en forbedring, men det er liksom ikke fristende å teste Dynaudio igjen da det var slik en krasj ift mine preferanser sist...

    M
    Ok men finnes jo mange bra stativ høyttalere der ute selv kunne jeg tenkt meg og høre monitor gold 100 oppe på mitt lytterom , samme med sonus faber venere 2.0 har hørt di i butikken og begge har sin spille stil , favoritten for meg ble italiensk i butikken når jeg hørte dem. Martin logan har også kommet med stativ høyttalere og denne motion serien har fått gode omtaler rundt om.

    Imagine
    Er noen av disse LETTDREVET? ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En virkelig lettdreven stativhøyttaler innebærer store elementet (evt. delvis hornladet) og at den ikke er presset til å spille mest mulig dypbass da det vil gå utover følsomheten.

    Her er en med følsomhet på 97 db. Kanskje litt større enn hva trådstarter så for seg. :)
    summa.jpg
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    En virkelig lettdreven stativhøyttaler innebærer store elementet (evt. delvis hornladet) og at den ikke er presset til å spille mest mulig dypbass da det vil gå utover følsomheten.

    Her er en med følsomhet på 97 db. Kanskje litt større enn hva trådstarter så for seg. :)
    Vis vedlegget 381473
    Blir nok i største laget ja..
    Er klar over sammenhengen elementstørrelse, kassestørrelse og bassavstemning/følsomhet.
    Mitt foreløpige kompromiss er en 38x20x26cm med 6,5 toms bassmellomtone. Da havner man gjerne rundt 86-89 dB..
    Kunne vært moro å prøvd noe med 8 toms element og rundt 90-91dB. AN/Snell er et åpenbart alternativ.

    M
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ca. 90-91 dB kan du oppnå med en 8" som ikke er presset for langt ned og kombinert med rette diskanten. Jeg jobber faktisk med akkurat en slik høyttaler og som en del likhetstrekk med Manger.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Jeg bruker Focal Electra 1008be sammen med en EL34 forsterker og de er betydelig lettere å drive enn XTZ.99.26mk II. Focalene er på 8 Ohm 89db og XTZene er på 6ohm 89db. Med Focalene svinger ikke effektmeteet like mye som XTZ.
    Jeg ville seriøst vurdert Focal. Alle disse er på 8ohm / 89db
    Aria 906 kr 9.299,-
    Electra 1008be kr 41.799,-
    Sopra N1 kr 89.995,-
    mvh.Terje
    Ta også med Utopia Micro BE som man kan få brukt.
    5 ohm minimums impedans gjør de lettdrevne i ordets rette forstand.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Har vært i markedet for denne type stativhøyttalere i flere år. Jeg synes det er mye dårlige produkter på markedet, og noen bra.
    I min jakt har jeg fokusert på produkter som har spilleglede, dynamikk og klarhet. Det er to høyttalere som virkelig har satt sine spor, og det er PMC Twenty 22 og Dali Rubicon 2(som jeg bruker nå). På messa i Munchen nylig viste PMC sine nye Twentyfive-serie. Modell 1 og 2 var svært gode. Bør sjekkes ut. Forøvrig blir jeg altid imponert over høyttalerne fra totem på disse messene. Veldig bra, men ofte litt tungdrevne saker. Hadde jeg hatt råd hadde jeg eid Totem Elements i dag... Ren magi!
     

    Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Jeg slår et slag for Jamo Consert 8, mener de hadde 91dB, og gikk ned til 39Hz. En utrolig morsom sak og etter mine ører mye bedre en Rb75 som jeg hadde samtidig.
    De parkerte også Dynabel Exact ettertrykkelig.
    finnes innimellom på brukten fra ca 3k.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.107
    Hvordan kan Jamo Concert 8 eller alle andre liknende høyttalere med noenlunde dyp bass ha så høy følsomhet? 91 dB? Fysikkens lover gjelder selv om man påstår noe annet i markedsføringen. Noe særlig mer enn 85 dB får man ikke, hvilken ikke er noe problem hvis impedanskurven er "grei".
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre mye som oppgis av produsenter som ikke er korrekt. Det er vel det som kalles markedsføring?
    Jamo Concert 8 ser ut til å bruke SEAS Excel 6.5". Da snakker vi om maks følsomhet på 86 dB. Det er alt annet enn lettdrevent.
     

    sule_bih

    Medlem
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Fredrikstad
    Hei sundkoien,
    her et sted skrev Kondis et innlegg som ingen har hittil lagt merke til?!?!
    Merlin TSM-MM er mitt forslag også. Letdreven er den ikke, men med 55W klarer seg forsterkeren din uten problemer.
    Jeg har samme forsterker som deg og jeg kjører siste 8 år på Merlin TSM-MM og det er ikke noe snakk om å byte på noe der.
    En venn av meg som kjører Martin Logan høyttalere sier at det han hørte hos meg er nærmeste lyden som ligner på elektrostater. Det tok jeg som kompliment. ;-)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei sundkoien,
    her et sted skrev Kondis et innlegg som ingen har hittil lagt merke til?!?!
    Merlin TSM-MM er mitt forslag også. Letdreven er den ikke, men med 55W klarer seg forsterkeren din uten problemer.
    Jeg har samme forsterker som deg og jeg kjører siste 8 år på Merlin TSM-MM og det er ikke noe snakk om å byte på noe der.
    En venn av meg som kjører Martin Logan høyttalere sier at det han hørte hos meg er nærmeste lyden som ligner på elektrostater. Det tok jeg som kompliment. ;-)
    Merlin er helt sikkert bra.
    Som nevnt har jeg i dag en høyttaler med 6.5 tommers element med bassrefleks løsning og følsomhet på 88.5 dB.
    Skal jeg bytte ut denne må det være mot en enda mer effektiv løsning med 7-8 toms bass.

    M
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen fra 6,5" midbass til en 8" er solid. Man får en mye mer uanstrengt bass.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i markedet for denne type stativhøyttalere i flere år. Jeg synes det er mye dårlige produkter på markedet, og noen bra.
    I min jakt har jeg fokusert på produkter som har spilleglede, dynamikk og klarhet. Det er to høyttalere som virkelig har satt sine spor, og det er PMC Twenty 22 og Dali Rubicon 2(som jeg bruker nå). På messa i Munchen nylig viste PMC sine nye Twentyfive-serie. Modell 1 og 2 var svært gode. Bør sjekkes ut. Forøvrig blir jeg altid imponert over høyttalerne fra totem på disse messene. Veldig bra, men ofte litt tungdrevne saker. Hadde jeg hatt råd hadde jeg eid Totem Elements i dag... Ren magi!

    Takk for tips!

    PMC Twenty5 - 2 ser meget spennende ut :)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Som jeg nevner tidligere i tråden; jeg har testet ut Exite12 i rommet før. Den kjedeligste høyttaleren jeg har hatt i rommet... Vet at X14 og X18 er videreutviklinger og sikkert en forbedring, men det er liksom ikke fristende å teste Dynaudio igjen da det var slik en krasj ift mine preferanser sist...

    M
    Det må være resten af dit udstyr der noget galt med!
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Av alle høytalere som er nevnt her så misstenker jeg Buchardt audio sine s300 må være meget artige.. de står på min shortlist nå i valget på nye talere... buchardt mener de passer godt i rom opp til 60kvm..
    Det er en rigtig fin højttaler til prisen jeg syntes bare den har en for boostet bas:)
     

    sule_bih

    Medlem
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Fredrikstad
    Større bass element i en liten kasse betyr ikke med det samme bedre bass. Tvert imot fort en bass som er vanskeligere å kontrollere og blir upresis og helt feil. Det er tross alt mer kassa som spiller enn elementet, så jeg ville vare kjempe forsiktig med denne tankegangen!!!
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg nevner tidligere i tråden; jeg har testet ut Exite12 i rommet før. Den kjedeligste høyttaleren jeg har hatt i rommet... Vet at X14 og X18 er videreutviklinger og sikkert en forbedring, men det er liksom ikke fristende å teste Dynaudio igjen da det var slik en krasj ift mine preferanser sist...

    M
    Det må være resten af dit udstyr der noget galt med!
    Tror ikke det...
    Du er dessuten Dansk :D

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: lmu

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    En annen høyttaler jeg har god tro på er den nye Heco Direkt. Dette er en bredbaflet toveis med innebygde føtter. Får gode kritikker rundt omkring, sist i Hifi&musik. Disse skal ha god effektivitet og dynamikkomfang. Beskrives av Hifi choice som perfekte til rørforsterkere. Om man liker designet er en annen sak. Jeg for min del synes det er ganske tøft :)

    6e110feeface5dc0c386188860a44f0a_XL.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Disse var jo superfine :) 3000 euro kan man vel også leve med.
    Sånne kunne godt ha stått i stua mi.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 381644


    ..... Legger ut et forslag på denne klassikeren: Celestion SL6Si. Utgått av produksjon for lenge siden, men fortjener allikevel å bli nevnt. Mange her vet sikkert hva jeg snakker om.

    Det er en kar borte i England som har satt i gang å puste nytt liv i disse med diverse restaureringer. Dere kan selv lese på nettsiden for å finne ut : Celestion 100, Celestion 300, SL6, SL6S, SL6Si, SL600, SL700, SL12Si and DL4 SpeakersRepairs, Sales and Refurbishing - Celestion SL6, SL6S & SL6Si, SL12Si Speakers

    Fant ikke impedance chart på denne, men på etterfølgeren Celestion 100. Vet tilfeldigvis at impedans er like ideell på forgjengeren Celestion SL6Si : Celestion 100 loudspeaker Measurements | Stereophile.com


    Dig_it_all
    Syns det blir en smule spesielt at du velger å legge fram forslag på den mest tungdrevne høyttaleren fra hele 80-tallet! :/
    Denne kunne tømme Electrocompaniet sin 250 watter..
    82 dB ved 1 watt, synes jeg å minnes..
    Ingen impedanskurve kan redde denne

    Les trådtittel!!!!

    M
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    De eneste stativhøyttalerne jeg har prøvd de senere år har vært aktive, så her kommer et skudd fra hofta:

    Spk-CreL1-600x600.jpg


    Crescendo Ribbon Horn Speaker
    8" bass, 98dB/W/m. Går sannsynlig vis ikke særlig dypt, men kan sikkert supleres med sub om nødvendig. Disse er designet av Thorsten Loesch og han kan som kjent sine saker, men hvordan de lyder eller måler aner jeg ikke.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan Sundkoien
    Casta Acoustics har et par modeller toveis ht. Verdt å sjekke

    Casta

    RBN
     

    lmu

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Reimer Mccullough GS?
     

    Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Dessverre mye som oppgis av produsenter som ikke er korrekt. Det er vel det som kalles markedsføring?
    Jamo Concert 8 ser ut til å bruke SEAS Excel 6.5". Da snakker vi om maks følsomhet på 86 dB. Det er alt annet enn lettdrevent.
    De Jamoene hadde 4Ohms Z, kanskje det gir litt ekstra følsomhet ?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre mye som oppgis av produsenter som ikke er korrekt. Det er vel det som kalles markedsføring?
    Jamo Concert 8 ser ut til å bruke SEAS Excel 6.5". Da snakker vi om maks følsomhet på 86 dB. Det er alt annet enn lettdrevent.
    De Jamoene hadde 4Ohms Z, kanskje det gir litt ekstra følsomhet ?
    Ja. En 4 ohm driver gir litt høyere følsomhet. Vil tippe at man ender på maks 88-89 dB totalt sett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn