Forsterkere Lett på bassen

AlfaR1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
36
Sted
Klokkarvik
Hei alle entusiaster.

undrer meg noe og vil lufte med dere.

hva er deres oppfatning av Hegel forsterker, kan de være noe for klinisk og lætt i bassen?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.834
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
De jeg har hørt av Hegel har vært på den lyse siden i hvert fall.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.684
Sted
Oslo
Eller er det slik som med Alfa Romeo? Jeg har ikke tall på hvor mange kommentarer jeg har fått på pålitelighet for modeller som eksisterte tiår før min :sneaky:..

Jeg vet ikke, men har innrykk av at det ikke er helt slik nå lengre? Jeg var en av de som "klagde" på dem for lenge siden.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
0
Hegel kan oppleves som svært nøytrale og det kan i mange tilfeller være å foretrekke (y)

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
18
Torget vurderinger
1
Min erfaring med Hegel er at det er var ganske nøytralt tonalt sett, men har til dags dato aldri hatt noen forsterker som H4A i bassen. Den hadde en kontroll og trøkk har jeg aldri hørt maken til. Savner det faktisk litt her jeg sitter og skriver. Har også hatt en integrert innom og jeg synes den liknet litt i signatur.
Lætt i bassen er mao. ikke det jeg tenker på med Hegel. Tvert i mot er bassen et område jeg virkelig likte med forsterkerne.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
602
Hei alle entusiaster.

undrer meg noe og vil lufte med dere.

hva er deres oppfatning av Hegel forsterker, kan de være noe for klinisk og lætt i bassen?
Det kan være litt vanskelig å generalisere Hegel forsterkere med en type lyd da de har/hatt mange forsterkere. Jeg har aldri opplevd Hegel som klinisk i nyere tid. Og de er absolutt ikke lette i bassen. Flere av de vil jeg påstå det motsatte. Men så er jo det hvilke høyttalere som blir brukt som vil gi deg fasiten på hvordan det fungerer.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.300
Jeg har innsett at det meste har med rom og høyttalere å gjøre. Har du nøytral elektronikk (masse power, høy dempningsfaktor og lav forvrengning) og gode høyttalere og rommet ikke er så verst så låter alt av musikk bra også med Hegel.

Da jeg hadde Klipsch uten akustisk behandling i rommet kunne det låte rimelig piggtråd til tider og også med en stor imponator-bass på enkelte spor. Med høyttalerne jeg har nå, med nøytral elektronikk så er det musikken man hører på.
Husker jeg prøvde rørpre, ulike forsterkere og monoblokker. Ble aldri helt fornøyd med Klipsch.

Merker at de som kommer innom nå for en lytt skrur opp og skrur opp. Så merker man ikke hvor høyt man spiller før man prøver å snakke sammen. Skranglerock og mer moderne greier som Foo Fighters, Nirvana og Greenday låter skikkelig tøft. Er som gitarstrengene spenner ut av høyttaleren. Ingen rør, ingen fancy kabler, ingen DSP, ingen EQ. Om man vil spille lavere, så er det like bra det, men virker som at mange liker å høre på konsertnivå om man liker lyden.

Topp Bunn