Lesping fra vinyl.

Tom Ness

Medlem
Ble medlem
28.01.2014
Antall liker
0
Sted
Steinberg
Hei til alle. Har akkurat registrert meg fordi jeg lurer på om noen kan gi meg et svar på hva lepelyden fra vinylplater kommer av? Er ingen ekspert på vinyl akkurat, men jeg er veldig glad i den lyden de gir fra min RP40. Videre har jeg en ZU-modifisert Denon 103-pickup som jeg mener gir et veldig bra ludbilde. Men jeg sliter altså litt med lesping på mange plater(ikke alle). Er det plata? Er det oppsettet? Er det kombinasjonen?
Har lest en del an Gunnar Brekkes artikler i Fidelity, og det virker som om mannen kan sine saker. Jeg vet han har svart andre i dette forumet, så kanskje jeg kan få nyte godt av den kompetansen som åpenbart finnes her!
Ser fram til et svar/tips fra dere!!:D

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Hei og velkommen Tom :) Når du sier lesping, er det som i spraking i diskanten?

Tom Ness

Medlem
Ble medlem
28.01.2014
Antall liker
0
Sted
Steinberg
Nei. Det er som når du lespet på s'en etter at du hadde mistet ei fortann i barneåra. Denne lespingen er svært irriterende.

Tom Ness

Medlem
Ble medlem
28.01.2014
Antall liker
0
Sted
Steinberg
Nei, det er lesping på s'en som vi husker fra gamle dager etter at ei fortann var blitt borte. Det er svært sjenerende. Jeg hører det svært godt på plata til Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland,"Heimafrå", hvor hun lesper gjennom nesten hele plata.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lesping tolker jeg som at du har en viss forvrenging et stykke opp i diskanten. Slilkt gir gjerne tydelig utslag på s-lyder i sang. Det skal ikke være sånn på vinyl.
Det kan virke som din pickup har problemer med å spore skikkelig på en del plater.
Jeg ville ha sjekket stiften nøye for skitt eller skader, og kontrollert alle innstillinger på nytt, dvs stifttrykk, antiskating, overhang og vinkler.
Det kan også tenkes at du har en del plater som har blitt litt skadet av dårlige stifter eller feil stifttrykk tidligere.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Hadde du dette problemet med original pickupen til RP40?
Såvidt jeg husker er ikke Denon sin 103 noe særlig god match for Rega armer.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Er den pickupen bra? Har måtte returnere en Pickup til rp40, men den var veldig mye mer lyd i høytaler enn venstre. Har ellers sett 3 tilfelle til av feil på elys (2 stk elys2 og 2 stk elys 40 altså) ring butikken der du handlet, og så vil jeg tro de ordner opp. Mulig de vil ha en lytt, men det må de få :)

Edit: Hadde vist oversett at pickupen var ikke original lenger, takk til Bob_Marley :)

Sist redigert:

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.023
:rolleyes: Den hørtes da aldeles perfekt ut på Laptopen her.........

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Hadde litt samme problemet.

Hos meg gjorde bedre underlag til platespilleren og bytte av gamle preamp-rør av med problemet, samt ny justering av PU der jeg fant at den ikke stod helt rett i lengderetningen med armen.

Usikker på hva som hjalp mest, men jeg holder en knapp på at det var ny justering av PU :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Av alle ting har jeg satt meg ned og lespet litt. Jeg har snakket med meg selv (takk og lov for at ingen andre hørte det), sagt 'S' med tunga litt bred og litt langt frem mot fortennene. Jeg tror det er omtrent det som er lesping.

For meg høres det ut som om 'S' er en slags 'hvit støy', men begrenset til nedre del av diskantområdet et sted. Mine forsøk på lesping gir litt lavere energi i de høyeste frekvensene, eller kanskje til og med drar hele 'S'-lyden ned i frekvens? Å dra lyden ned i frekvens er nok ikke aktuelt som forklaring. Da ville det nok vist seg på en rekke andre måter også, gjort audiofiliens elskede syngedamer til russiske kulestøtere og i det hele tatt.

Men. Det kan være et frekvensmessig avvik ute og går, en demping av de høyeste frekvensene i en 'S'-lyd tror jeg kan høres lespete ut. Hva slags nålslipning har pickupen? Har du eksperimentert med VTA/SRA og nåletrykk? Er stiften ren? Kanskje verdt å tenke litt videre rundt disse tingene.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Er den pickupen bra? Har måtte returnere en Pickup til rp40, men den var veldig mye mer lyd i høytaler enn venstre. Har ellers sett 3 tilfelle til av feil på elys (2 stk elys2 og 2 stk elys 40 altså) ring butikken der du handlet, og så vil jeg tro de ordner opp. Mulig de vil ha en lytt, men det må de få :)
Han bruker ikke original pickup.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Rega armen er vel relativ lett og som det står skrevet lengre opp, kanskje ikke en veldig god match til 103R. Hvilket stifttrykk har du din Denon på. Den har ganske ganske lav compliance også. Justering av nåleposisjon med protraktor. Sjekk at de fire pickup-kablene er som de skal og er satt i riktig.

Om alt dette er i henhold ville jeg reklamert på DL-103R.

Tom Ness

Medlem
Ble medlem
28.01.2014
Antall liker
0
Sted
Steinberg
Hei, Gunnar. Nei, det er ikke den plata, men hadde jeg hatt den på vinyl, så ville den nok lespet den også.
Jeg mener jeg har lest en artikkel du skrev i Fidelity for noen år siden, hvor du, mener jeg, nevnte noe om lesping, eller lespelyder på s'ene på vinylplater spesielt fra damer. Jeg kan bare ikke finne artikkelen igjen, eller komme på hva du mente kunne være årsaken til denne lyden. Jeg mener du plasserte årsaken på et bestemt forhold. Stemmer dette?
Har fått en del tips allerede, bl.a. at det kan være et tracking-problem. Jeg bør nok gå over alle innstillinger på nytt, men hvor millimeternøyaktig må man være da?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Odd Nordstoga får ikke jeg til heller - uansett innspilling eller anlegg. Passe nasal lyd på den fyren.

Når jeg prøver enkeltkomponenter hjemme, pleier jeg gjerne å ta med noen spor med ren talegjengivelse - enten det er på vinyl, CD eller andre kilder. Poenget er da at det ikke skal komme lespelyd på S-ene, at K-ene og P-ene ikke blir unødig poengterte etc etc. Å komme helt i mål for hele anlegget uansett kilde, kan være en krevende prosess - i alle fall har jeg slitt en del.

M

mfufu

Gjest
klippe klippe ...lespelyder på s'ene på vinylplater spesielt fra damer...
De to jentene som bor i nabohuset lesper hele tiden, kan ikke fatte og begripe hvorfor. Ett mysterium jeg kontinuerlig jobber med og løse :confused:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
hej tom ness.
hvis dit overhang er rigtigt og du stadig har lidt vinkelfeil (nasal lyd, fraværende bas og tynd top), må du tviste din pu en bittegran indefter. men bare en bitte gran.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
hej igen tom ness.
alternativt kan du flytte din pu en smule (højst 0.5mm) tilbage.
mvh nils

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei, Gunnar. Nei, det er ikke den plata, men hadde jeg hatt den på vinyl, så ville den nok lespet den også.
Jeg mener jeg har lest en artikkel du skrev i Fidelity for noen år siden, hvor du, mener jeg, nevnte noe om lesping, eller lespelyder på s'ene på vinylplater spesielt fra damer. Jeg kan bare ikke finne artikkelen igjen, eller komme på hva du mente kunne være årsaken til denne lyden. Jeg mener du plasserte årsaken på et bestemt forhold. Stemmer dette?
Har fått en del tips allerede, bl.a. at det kan være et tracking-problem. Jeg bør nok gå over alle innstillinger på nytt, men hvor millimeternøyaktig må man være da?
Hei.

Jeg vet ikke om jeg noensinne har skrevet noe om lesping i artiklene mine, men jeg
husker selvfølgelig ikke den helt nøyaktige ordlyden jeg har brukt - i alle artiklene mine.

Uavhengig av hva man kaller fenomenet, er det tydelig at du har et problem med å få
pickupen til å spore optimalt - og så får man forsøke å finne ut hvorfor den ikke sporer.

Jeg har ikke noen personlig erfaring med Zu sin versjon av DL-103, men så vidt jeg har
forstått består modifikasjonene av bytte av pickuphus, mens innmaten stort sett den
originale fra Denon. Det innebærer konisk nål, en noe spesiell spole og et meget stivt
nåleoppheng, og man burde kunne trekke paraleller til originalene - som jeg har personlig
erfaring med.
Ellers har kanskje Impulse noe å bidra med, da han har erfaring med Zu - se test i Fidelity
(s. 86): http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/46_hele.pdf

Går vi ut fra at nål, spole og oppheng er identisk med originale Denon DL-103 og DL-103R
kommer jeg på flere momenter som kan være årsak til dine problemer. Her er noen av dem:

- Den koniske nålen på en DL-103 vil aldri spore like godt som en skarpere eliptisk nål. Dette
..henger sammen med at den store kontaktflaten på nålen ikke klarer å plukke opp de aller
..minste ujevnhetene i rilleveggen (diskanten). En skarpere nålesliping vil spore bedre.

- En standard Denon DL-103 har en spole som gir lavt utgangsignal (0,3 mV) men har høy
..indre motstand (40 Ohm) - (litt annerledes på DL-103R). Dette innebærer at RIAAen som
..kobles etter denne pickupen må ha stor gain, men også relativt høy inngangsimpedans
..(teoretisk 400-800 Ohm). Sjekk impedanssettingen dine på RIAAen.

- En Denon DL-103 er en meget stiv pickup som krever en arm med relativt høy masse og
..ikke minst gode stramme lager (eller god interndemping). En Rega RP-40 bruker en standard
..RB-303 som både er litt i letteste laget (noe som kan utbedres med lodd (ideelt 5 gram) på
.."shellet") og lager som erfaringsmessig ikke klarer å håndtere all den energien som det stive
..opphenget i pickupen overfører til armrøret. Dette betyr i praksis at du får en ugunstig resonans-
..frekvens (11,25 Hz) - med stor amplityde - som ikke blir mekanisk jordet gjennom armlagrene,
..noe som meget vel kan være årsaken til problemene dine. Zu modifikasjonene - med metall
..pickuphus - kan faktisk være verre i så henseende enn en standard DL-103 som har bedre
..interndemping (pga hus i plast). Den eneste kuren for dette er å skaffe en arm med bedre lager
..(noe som er upraktisk), eller gå til anskaffelse av en mykere pickup. Jeg ville vurdert Ortofon
..2M Bronce, 2M Black eller Sound Smith Carmen som billige alternativ - Sound Smith Aida som et
..dyrere alternativ. Alle disse alternativene har skarpere nålesliping, kobles rett til MM inngang
..på RIAAen og er mykere i opphenget, noe som burde rette opp alle tre punktene så langt.

- Justering. En pickup med konisk nål vil ikke trenge like nøyaktig justering som en skarpere
..nålesliping, men - som prinsipp - bør man justere opp en pickup så nøyaktig som mulig. Det
..innebærer ikke bare millimeterpresisjon, men kanskje micrometerpresisjon. Sjekk gjerne
..justeringen din en gang til (bruk gjerne malen min fra Fidelity 56). Videre bør du øke stifttrykket
..til øvre verdi anbefalt av produsenten, i Zu-ens tilfelle 2,7 gram.

Håper dette er til hjelp. Lykke til videre.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
hej igen tom ness.
hvis nålefanen ikke står midt i rillen, rammer nålen din den ene rilleside før den anden hvilket giver "halv" diskant pg.a tidsforskellen. og det høres netop som en spinkel og kold diskant med betonet s-lyde.
du slipper for den unaturlige lyd, ved enten at tviste din pu en lille-bitte smule indefter (ind mod pladens centrum) eller alternativt at tilbagerykke puén i længderetningen, dog højst mellem 0,1-0,5mm.
mvh nils

Tom Ness

Medlem
Ble medlem
28.01.2014
Antall liker
0
Sted
Steinberg
Hei, Gunnar.
Takk for et fyldig og godt svar. Veldig mange gode råd. Takk for hjelpen så langt!!
Nå har jeg forsøkt det meste av det du foreslo, bortsett fra å kjøpe ny pickup. Jeg har satt opp spilleren fra begynnelsen av med tre forskjellige pickuper; Elys 40, Rega Exact og den Zu-modifiserte Denon 103. Det skulle ikke være så vanskelig med de to Rega-pickupene, fordi de festes til armen i samme posisjon(de tre skruehullene). Jeg har forsøkt å justere vertikalt og horisontalt, men jeg får ikke bort "lespingen" som jeg kaller det. (Det er kanskje ikke strengt tatt en lesping heller, men en skarp s-lyd som er forvrengt på noen måte). Denne lyden blir ikke borte, og den høres lik ut fra alle pickupene(mener jeg). Jeg synes kanskje det noen ganger virket som om lyden ble en smule redusert, men dette var i tilfelle så marginalt at jeg ikke kunne være helt sikker.
Jeg kjører Pro Ject Tube box SEII som RIAA-trinn.
Kan det ha betydning at jeg kjører Dali Mentor 6 med bånddiskanter?
Forøvrig kan jeg si at jeg synes Zu-pickupen fungerer veldig bra, med en veldig bra dybde i lydbildet som jeg mener overgår Rega Exact her hjemme hos meg i alla fall. Men du har rett i at det blir litt "rumble" på høyere volum og litt "sus" i høyttalerne i forhold til MM-pickupene.
mvh
Tom Ness

Goegon

Fersking
Ble medlem
08.01.2011
Antall liker
1
Hei!
Jeg vil bare supplere med at "Heimafrå" lesper noe voldsomt også her, og platen er testet hos en kamerat med samme resultat. Dette er den eneste platen jeg har hatt og har dette problemet med, så jeg ville ikke konkludert altfor mye basert kun på denne.

Mvh
Atle

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.675
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Finpuss av innstilling har relativt lite for seg på en std. DL-103/103R... har du problemer ligger de nok heller andre steder, som arm-vekt (& tilstand?), last, riaa...

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.731
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Synes Brekke oppsummerer mange gode råd. Min erfaring med Denon 103 var ok mellomtone men løs bass og støy i diskanten. Justering gjør forskjell men fjerner nok ikke problemet.
Lett å bli overfokusert på det negative du først er blitt oppmerksom på en feil.

Ta med spilleren til en venn og sammenlikn. Det kan gi noen svar på i hvor stor grad problemet sitter ene og alene på platespillersiden

Final

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har en dobbel-lp med Norah Jones, Live In Austin Tx, hvor hun "lesper" på de tre siste sidene, men ikke på den første. Det virker som om noe går i metning på sibilantene på sidene 2-4. I alle fall; her snakker vi om et annet fenomen enn feilinnstilt pickup. Jeg vil tro feilen ligger i mastringen av plata og at noen har slurvet eller ikke hatt god nok kunnskap om hvordan mastringen bør være hvis innspillinge skal gis ut på vinyl.
Fenomenet er til stede på begge mine to platespillere.

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Hej.
Jeg læste om en på hifi4all.dk som havde problemer med sin Rega arm. Det viste sig den var skæv så han ikke kunne få optimal azimut. Han siger han undersøgte andre Rega arme, og de havde samme fejl.

HIFI4ALL Forum: Rega RP3 - Azimuth

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.651
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Fick köpt "Heimafrå" idag på vinyl och Ingebjørg Bratland lespar något förfärligt här också. Kan inte säga att jag hört detta SÅ extremt på någon annan skiva tidigare. Kan väl kanske se ut som att det har med produktionen på just detta album att göra.

Topp Bunn