Hei, Gunnar. Nei, det er ikke den plata, men hadde jeg hatt den på vinyl, så ville den nok lespet den også.
Jeg mener jeg har lest en artikkel du skrev i Fidelity for noen år siden, hvor du, mener jeg, nevnte noe om lesping, eller lespelyder på s'ene på vinylplater spesielt fra damer. Jeg kan bare ikke finne artikkelen igjen, eller komme på hva du mente kunne være årsaken til denne lyden. Jeg mener du plasserte årsaken på et bestemt forhold. Stemmer dette?
Har fått en del tips allerede, bl.a. at det kan være et tracking-problem. Jeg bør nok gå over alle innstillinger på nytt, men hvor millimeternøyaktig må man være da?
Hei.
Jeg vet ikke om jeg noensinne har skrevet noe om lesping i artiklene mine, men jeg
husker selvfølgelig ikke den helt nøyaktige ordlyden jeg har brukt - i alle artiklene mine.
Uavhengig av hva man kaller fenomenet, er det tydelig at du har et problem med å få
pickupen til å spore optimalt - og så får man forsøke å finne ut
hvorfor den ikke sporer.
Jeg har ikke noen personlig erfaring med Zu sin versjon av DL-103, men så vidt jeg har
forstått består modifikasjonene av bytte av pickuphus, mens innmaten stort sett den
originale fra Denon. Det innebærer konisk nål, en noe spesiell spole og et meget stivt
nåleoppheng, og man burde kunne trekke paraleller til originalene - som jeg har personlig
erfaring med.
Ellers har kanskje Impulse noe å bidra med, da han har erfaring med Zu - se test i Fidelity
(s. 86):
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/46_hele.pdf
Går vi ut fra at nål, spole og oppheng er identisk med originale Denon DL-103 og DL-103R
kommer jeg på flere momenter som
kan være årsak til dine problemer. Her er noen av dem:
- Den koniske nålen på en DL-103 vil aldri spore like godt som en skarpere eliptisk nål. Dette
..henger sammen med at den store kontaktflaten på nålen ikke klarer å plukke opp de aller
..minste ujevnhetene i rilleveggen (diskanten).
En skarpere nålesliping vil spore bedre.
- En standard Denon DL-103 har en spole som gir lavt utgangsignal (0,3 mV) men har høy
..indre motstand (40 Ohm) - (litt annerledes på DL-103R). Dette innebærer at RIAAen som
..kobles etter denne pickupen må ha stor gain, men også relativt høy inngangsimpedans
..(teoretisk 400-800 Ohm).
Sjekk impedanssettingen dine på RIAAen.
- En Denon DL-103 er en meget stiv pickup som krever en arm med relativt høy masse og
..ikke minst gode stramme lager (eller god interndemping). En Rega RP-40 bruker en standard
..RB-303 som både er
litt i letteste laget (noe som kan utbedres med lodd (ideelt 5 gram) på
.."shellet") og lager som erfaringsmessig ikke klarer å håndtere all den energien som det stive
..opphenget i pickupen overfører til armrøret. Dette betyr i praksis at du får en ugunstig resonans-
..frekvens (11,25 Hz) - med stor amplityde - som ikke blir mekanisk jordet gjennom armlagrene,
..noe som meget vel kan være årsaken til problemene dine. Zu modifikasjonene - med metall
..pickuphus - kan faktisk være verre i så henseende enn en standard DL-103 som har bedre
..interndemping (pga hus i plast). Den eneste kuren for dette er å skaffe en arm med bedre lager
..(noe som er upraktisk), eller
gå til anskaffelse av en mykere pickup. Jeg ville vurdert Ortofon
..2M Bronce, 2M Black eller Sound Smith Carmen som billige alternativ - Sound Smith Aida som et
..dyrere alternativ. Alle disse alternativene har skarpere nålesliping, kobles rett til MM inngang
..på RIAAen og er mykere i opphenget, noe som burde rette opp alle tre punktene så langt.
- Justering. En pickup med konisk nål vil ikke trenge like nøyaktig justering som en skarpere
..nålesliping, men - som prinsipp - bør man justere opp en pickup så nøyaktig som mulig. Det
..innebærer ikke bare millimeterpresisjon, men kanskje micrometerpresisjon. Sjekk gjerne
..justeringen din en gang til (bruk gjerne malen min fra Fidelity 56). Videre bør du
øke stifttrykket
..til øvre verdi anbefalt av produsenten, i Zu-ens tilfelle 2,7 gram.
Håper dette er til hjelp. Lykke til videre.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity