Høyttalere Lenge leve nedgradering

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Ang dette med diskant: Jeg har en slags hypotese om at skarp diskant først og fremst er et problem på "mid-fi"-høyttalere... høyttalere som er litt dyrere, og som går lenger opp og er mer oppløst i toppen enn rimeligere saker, MEN som likevel har en del forvrengning i toppen. Alle høyttalere har forvrengning og egenlyd, og øret er gjerne mer sensitivt for slike ting høyere i frekvens. Så dersom man har høyttalere som går høyt opp og spiller detaljert, men der man ikke har fått bort forvrengningen, kan det oppleves slitsomt. Hvis man derimot har virkelig gode høyttalere, så kan de gjerne spille høyt opp uten at det blir skarpt og ubehagelig.

Det er min erfaring, i hvert fall. De beste høyttalerne og oppsettene jeg har hørt har jeg aldri opplevd som slitsomme i toppen, noe som kan være tilfelle med noen høyttalere i mellom-segmentet.

Men dette er bare en hunch, da.

Hva/hvilket prisleie regner du som mid-fi?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
If it works, it works!

Grattis!
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Monitor Audio GS20. Disse er vel over mid-fi egentlig. Detaljert og oppløste, men aldeles for giftig i toppen etter min smak. For andre som godtar/liker diskanten i disse er de helt toppers.

For moro skyld hengte jeg et håndkle foran diskanten, da var de til å leve med. Men det så litt dumt ut. Hadde man kunnet regulere nivået litt hadde jeg sikkert hatt de enda for de var suverene på det meste for øvrig.

Uansett får man ikke anmeldere til regelrett si rett ut at diskanten på en høyttaler er for kraftig. Det pakkes inn i 'frisk', 'åpen' osv. Man må lese mellom linjene og tolke selv.
Har hatt gs20,oplevde de aldri som hissig i. diskant.kan være romlatert eller feil forsterker. Nå har jeg et godt dempet rom.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Der ser du akkurat det jeg mente: Hvor utrolig forskjell det er på lydidealet mellom folk. Jeg tror at vi prøver å forklare forskjeller i hvordan vi oppfatter og liker det vi hører med alskens utlegninger om rom og utstyr, mens det i realiteten er store forskjeller på hvordan vi oppfatter og deretter beskriver lyden. Det som er rimelig nøytralt for en er håpløst sidrumpa og baktungt for en annen.

Jeg elsker å lese Rognliens artikler og tester og får lyst til å kjøpe alt han tester, sporenstreks! Men av erfaring vet jeg at han har et helt annet klangideal enn meg, så det kommer ikke til å gå bra. Dette som et eksempel.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er bare en mulighet, få lånt et par ht. og prøve hjemme. Det hjelper ikke og høre på andres utalser, når andre har et annet rom og ikke samme forsterker
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvis lydforskjeller forklares i forhold til en referanse som du kjenner godt, og gjerne bruker til daglig, bør det kunne være mulig for en anmelder å gi en beskrivelse av forskjellene som er nyttig for deg. Hvis forskjellene også kan dokumenteres gjennom målinger, er det jo flott.
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Hvordan skal det la seg gjøre i praksis? Dersom lyden er forskjellig i alle rom vil vel det samme gjelde den velkjente referansen (min referanse vil høres annerledes ut for anmelderen)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ang dette med diskant: Jeg har en slags hypotese om at skarp diskant først og fremst er et problem på "mid-fi"-høyttalere... høyttalere som er litt dyrere, og som går lenger opp og er mer oppløst i toppen enn rimeligere saker, MEN som likevel har en del forvrengning i toppen. Alle høyttalere har forvrengning og egenlyd, og øret er gjerne mer sensitivt for slike ting høyere i frekvens. Så dersom man har høyttalere som går høyt opp og spiller detaljert, men der man ikke har fått bort forvrengningen, kan det oppleves slitsomt. Hvis man derimot har virkelig gode høyttalere, så kan de gjerne spille høyt opp uten at det blir skarpt og ubehagelig.

Det er min erfaring, i hvert fall. De beste høyttalerne og oppsettene jeg har hørt har jeg aldri opplevd som slitsomme i toppen, noe som kan være tilfelle med noen høyttalere i mellom-segmentet.

Men dette er bare en hunch, da.

Hva/hvilket prisleie regner du som mid-fi?
Glemte å svare på dette:) Altså, det er tullete å bruke slike merkelapper egentlig. Både god og dårlig lyd kan man finne i ulike prisleier - ikke minst kan man finne lyd som en selv vil like i alle prisleier! Det jeg kan si, er at det for min del virker som om 70000-80000 er et slags punkt hvor jeg synes at tradisjonelle passive høyttalere ofte begynner å høres ordentlig bra ut. Med aktive høyttalere som har aktivt delefilter og gjerne tuning/eq med DSP, synes jeg innslagspunktet for hvor ting begynner å høres ordentlig bra ut er mange titusener lavere.

Men dette er selvfølgelig en "regel" med veldig mange unntak. Min lille erfaring er i hvert fall at en del tradisjonelle passive høyttalere som koster mye, men ikke veldig mye, ofte kan ha en diskant jeg opplever som slitsom. Det er imidlertid sjelden jeg opplever dette når man virkelig kommer et stykke opp i pris.
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Ang dette med diskant: Jeg har en slags hypotese om at skarp diskant først og fremst er et problem på "mid-fi"-høyttalere... høyttalere som er litt dyrere, og som går lenger opp og er mer oppløst i toppen enn rimeligere saker, MEN som likevel har en del forvrengning i toppen. Alle høyttalere har forvrengning og egenlyd, og øret er gjerne mer sensitivt for slike ting høyere i frekvens. Så dersom man har høyttalere som går høyt opp og spiller detaljert, men der man ikke har fått bort forvrengningen, kan det oppleves slitsomt. Hvis man derimot har virkelig gode høyttalere, så kan de gjerne spille høyt opp uten at det blir skarpt og ubehagelig.

Det er min erfaring, i hvert fall. De beste høyttalerne og oppsettene jeg har hørt har jeg aldri opplevd som slitsomme i toppen, noe som kan være tilfelle med noen høyttalere i mellom-segmentet.

Men dette er bare en hunch, da.

Hva/hvilket prisleie regner du som mid-fi?
Glemte å svare på dette:) Altså, det er tullete å bruke slike merkelapper egentlig. Både god og dårlig lyd kan man finne i ulike prisleier - ikke minst kan man finne lyd som en selv vil like i alle prisleier! Det jeg kan si, er at det for min del virker som om 70000-80000 er et slags punkt hvor jeg synes at tradisjonelle passive høyttalere ofte begynner å høres ordentlig bra ut. Med aktive høyttalere som har aktivt delefilter og gjerne tuning/eq med DSP, synes jeg innslagspunktet for hvor ting begynner å høres ordentlig bra ut er mange titusener lavere.

Men dette er selvfølgelig en "regel" med veldig mange unntak. Min lille erfaring er i hvert fall at en del tradisjonelle passive høyttalere som koster mye, men ikke veldig mye, ofte kan ha en diskant jeg opplever som slitsom. Det er imidlertid sjelden jeg opplever dette når man virkelig kommer et stykke opp i pris.

Dersom det er sånn at man må ha høyttalere over dette prisleie (70-100) for å unngå sånne problemer jeg har hatt vil jo det i praksis si at hvis man ikke har råd til å kjøpe anlegg til 250+ (kan jo ikke kjøre høyttalere til 100 sammen med forsterker til 10), kan man like gjerne kjøpe noe billig til noen få tusen. Det må jo inngås kompromisser med anlegget uansett.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ang dette med diskant: Jeg har en slags hypotese om at skarp diskant først og fremst er et problem på "mid-fi"-høyttalere... høyttalere som er litt dyrere, og som går lenger opp og er mer oppløst i toppen enn rimeligere saker, MEN som likevel har en del forvrengning i toppen. Alle høyttalere har forvrengning og egenlyd, og øret er gjerne mer sensitivt for slike ting høyere i frekvens. Så dersom man har høyttalere som går høyt opp og spiller detaljert, men der man ikke har fått bort forvrengningen, kan det oppleves slitsomt. Hvis man derimot har virkelig gode høyttalere, så kan de gjerne spille høyt opp uten at det blir skarpt og ubehagelig.

Det er min erfaring, i hvert fall. De beste høyttalerne og oppsettene jeg har hørt har jeg aldri opplevd som slitsomme i toppen, noe som kan være tilfelle med noen høyttalere i mellom-segmentet.

Men dette er bare en hunch, da.

Hva/hvilket prisleie regner du som mid-fi?
Glemte å svare på dette:) Altså, det er tullete å bruke slike merkelapper egentlig. Både god og dårlig lyd kan man finne i ulike prisleier - ikke minst kan man finne lyd som en selv vil like i alle prisleier! Det jeg kan si, er at det for min del virker som om 70000-80000 er et slags punkt hvor jeg synes at tradisjonelle passive høyttalere ofte begynner å høres ordentlig bra ut. Med aktive høyttalere som har aktivt delefilter og gjerne tuning/eq med DSP, synes jeg innslagspunktet for hvor ting begynner å høres ordentlig bra ut er mange titusener lavere.

Men dette er selvfølgelig en "regel" med veldig mange unntak. Min lille erfaring er i hvert fall at en del tradisjonelle passive høyttalere som koster mye, men ikke veldig mye, ofte kan ha en diskant jeg opplever som slitsom. Det er imidlertid sjelden jeg opplever dette når man virkelig kommer et stykke opp i pris.

Dersom det er sånn at man må ha høyttalere over dette prisleie (70-100) for å unngå sånne problemer jeg har hatt vil jo det i praksis si at hvis man ikke har råd til å kjøpe anlegg til 250+ (kan jo ikke kjøre høyttalere til 100 sammen med forsterker til 10), kan man like gjerne kjøpe noe billig til noen få tusen. Det må jo inngås kompromisser med anlegget uansett.
Det kommer jo an på hva man sikter seg inn mot... Hvis man kjøper ting fra promarkedet kan man få ekstremt mye lyd for pengene. Her er en helt ny monitor fra Dynaudio feks, Lyd 48: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...0w-h-mf-80w-lf-class-d-dyn-962978-p0000024793

Treveis, aktiv, 8-tommer i bassen, DSP-styrt så du kan justere bass og diskant, you name it. Hvis du vil ha mer bass eller mindre diskant, kan du enkelt og diskret få det til. Har ikke hørt den, men har hørt mye annet fra Dynaudio og vil bli forundret hvis den låter dårlig. Under 22000 for paret, med forsterkere innebygd. Koble til en dac og og en chromecast og du er good to go.

Litt utenfor hifi-allfarveien mener jeg altså det er mye godlyd å finne for ikke så ekstremt mye penger. Men hvis man kjøper tradisjonelle og stivt prisa hifi-produkter derimot, synes jeg man må et stykke opp før det begynner å svinge. Mine fem cents :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Når det er sagt er det slett ikke sikkert at du vil foretrekke disse dynaudio-monitorene fremfor de daliene du har nå. Med nye diskanter og all ting, kan det godt være at du sitter på en superkombo. Og hvis du nyter musikken med det du har nå, er det jo ingenting som er bedre! Har man kommet til et punkt der man blir fornøyd, mener jeg det bare er å slå seg til ro egentlig :)
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Jeg er enig med deg i dette. Vil ikke påstå at jeg har en superkombo, men "nedgraderingen" ble faktisk en oppgradering hos meg. Dersom det er sånn at man sitter og irriterer seg over småting i anlegget til 150, vil jeg heller irritere meg over småting i ett anlegg til 20;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvordan skal det la seg gjøre i praksis? Dersom lyden er forskjellig i alle rom vil vel det samme gjelde den velkjente referansen (min referanse vil høres annerledes ut for anmelderen)
Ja, både referansen og det som anmeldes vil låte noe forskjellig avhengig av rom, uten at man skal overdrive forskjellene heller. Men hvis det er tale om høyttalere med liknende konstruksjon, vil forskjellene innen rimelighetens grenser og på normale volumer gjerne trekke i samme retning. Dette med forbehold om at bassutslagene kan vær ganske "ville" noen ganger, avhengig av utstyr og rom. En god anmeldelse bør si litt om lytterommet slik at man kan danne seg en mening.

Med alle mulige forbehold om at jeg husker feil, så har jeg f eks forstått det slik at MA PL 300 siste utgave har en noe mykere diskant enn forgjengeren. Selv om høyttalerne generelt vil låte forskjellig i ulike omgivelser, og avhengig av hvilken elektronikk som brukes, bør diskantforskjellen kunne være hørbar i normale rom for testlytting. Dette gjelder uansett om man mener forskjellen er en forbedring eller forverring, om den gamle var "friskere" eller for "skarp" eller hva man måtte mene. Det bør da være mulig å gi en objektiv beskrivelse av forskjellen. Dersom anmeldere skulle skrive at han ikke hører noen forskjell, er jo også det interessant. Da vet man at forskjellen ikke er større enn at det går an å utjevne den gjennom akustikktiltak eller på annen måte.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Glemte å svare på dette:) Altså, det er tullete å bruke slike merkelapper egentlig. Både god og dårlig lyd kan man finne i ulike prisleier - ikke minst kan man finne lyd som en selv vil like i alle prisleier! Det jeg kan si, er at det for min del virker som om 70000-80000 er et slags punkt hvor jeg synes at tradisjonelle passive høyttalere ofte begynner å høres ordentlig bra ut. Med aktive høyttalere som har aktivt delefilter og gjerne tuning/eq med DSP, synes jeg innslagspunktet for hvor ting begynner å høres ordentlig bra ut er mange titusener lavere.

Men dette er selvfølgelig en "regel" med veldig mange unntak. Min lille erfaring er i hvert fall at en del tradisjonelle passive høyttalere som koster mye, men ikke veldig mye, ofte kan ha en diskant jeg opplever som slitsom. Det er imidlertid sjelden jeg opplever dette når man virkelig kommer et stykke opp i pris.

Dersom det er sånn at man må ha høyttalere over dette prisleie (70-100) for å unngå sånne problemer jeg har hatt vil jo det i praksis si at hvis man ikke har råd til å kjøpe anlegg til 250+ (kan jo ikke kjøre høyttalere til 100 sammen med forsterker til 10), kan man like gjerne kjøpe noe billig til noen få tusen. Det må jo inngås kompromisser med anlegget uansett.
Det kommer jo an på hva man sikter seg inn mot... Hvis man kjøper ting fra promarkedet kan man få ekstremt mye lyd for pengene. Her er en helt ny monitor fra Dynaudio feks, Lyd 48: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...0w-h-mf-80w-lf-class-d-dyn-962978-p0000024793

Treveis, aktiv, 8-tommer i bassen, DSP-styrt så du kan justere bass og diskant, you name it. Hvis du vil ha mer bass eller mindre diskant, kan du enkelt og diskret få det til. Har ikke hørt den, men har hørt mye annet fra Dynaudio og vil bli forundret hvis den låter dårlig. Under 22000 for paret, med forsterkere innebygd. Koble til en dac og og en chromecast og du er good to go.

Litt utenfor hifi-allfarveien mener jeg altså det er mye godlyd å finne for ikke så ekstremt mye penger. Men hvis man kjøper tradisjonelle og stivt prisa hifi-produkter derimot, synes jeg man må et stykke opp før det begynner å svinge. Mine fem cents :)
Utrolig,hva en må betale for en finere finish.I hifi verden. I proffverden er det helt andre kalkyler.
 
Topp Bunn