Lekker Vinyl rigg?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
hmmm
Er det veldig liten tallerken på den spilleren, eller veldig store føtter?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
argh skrev:
hmmm
Er det veldig liten tallerken på den spilleren, eller veldig store føtter?
Spiller bare singler 8)

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Reference II har trykkfølsomme kontrollknapper på toppen av, og kan skilte med et dynamikknivå på hele 140 desibel. Den har også digital lydutgang, og støtter de to vanligste vinylhastighetene - 33 og 45 RPM, i tillegg til litt mer eksotiske 78 RPM.

Hva er vanlig dynamikk område ?
Den spiller da også LP og ikke bare singler ;) :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
monosapiens skrev:
Reference II har trykkfølsomme kontrollknapper på toppen av, og kan skilte med et dynamikknivå på hele 140 desibel. Den har også digital lydutgang, og støtter de to vanligste vinylhastighetene - 33 og 45 RPM, i tillegg til litt mer eksotiske 78 RPM.

Hva er vanlig dynamikk område ?
Den spiller da også LP og ikke bare singler ;) :)
140 dB dynamikkområde ? Lykke til !

En vanlig «low output» MC pu med 5 oms spoleresistans og 500 µV ut, har et SN-nivå (signa til støy nivå) på rundt 85 dB. Støygulvet ved 1 Khz ligger i beste fall rundt -110 dB.

Det er vanskelig å finne phonoforsterkere til «low output» MC PUer med SN særlig bedre enn ca 80 dB, mens gode og rene vinylskiver i beste fall har SN på ca. 70 dB (mer normalt rundt 55-65 dB).

mvh
KJ

L

lark

Gjest
Mon tro om ikke Altmann´s DIY-arm i ekte furu(!) hadde gjort seg på dette verket?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Artikkelforfatteren på dingz.no demonstrerer sin uvitenhet og ignoranse på en fortreffelig måte, det må jeg si...

Burde kanskje høre den spilleren før en uttaler seg, men digital riaa-korreksjon ??? ??? ???
Det går aldri så lite på tvers med det jeg liker ved vinyl :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.031
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
I følge et intervju med mr Goldmund himself i siste nr av Hifi plus, så velger Goldmund å a/d konvertere signalet før pre, gjøre all signalbehandling i det digitale domenet, for så å d/a konvertere i effekttrinnet. Har ikke bladet foran meg nå, så jeg husker ikke argumentasjonen i sin helhet, men det gikk på at det er enklest å bearbeide/transportere signalet i det digitale domenet. Det analoge var for sårbart for støy/ forvrengning og annen forringelse.

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Syns ikke den ser noe fin ut den der greia jeg.

K

kbwh

Gjest
Digital RIAAkorreksjon funker som fy det. Hva er pointet med å gjøre den biten analog hvis man kjører digitale delefiltre og romkorreksjon allerede?

E

espenj2005

Gjest
Valentino skrev:
Digital RIAAkorreksjon funker som fy det. Hva er pointet med å gjøre den biten analog hvis man kjører digitale delefiltre og romkorreksjon allerede?
Har du noen tips til et digitalt riaa(ekstern) uten å måtte kable opp pc i stua?

Mvh Espen

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Valentino skrev:
Hva er vitsen med å gjøre riaaen digital hvis resten av signalveien er analog ? ;D Neida, det funker sikkert, med den plattformen fra Goldmund trenger en jo ikke å kjøpe ekstern riaa, så sparer en iallfall de kronene ;D ;D ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
O.t. Hmmm ... come to think of it ... dersom digitalis var veien, så tror jeg likevel jeg ville ha dempet HF området på analogt vis, kanskje særlig av hensyn til å maksimere tilgjengelig overstyringsmargin ift AD-konverteringen, bassområdet kan sikkert nyte godt av digital EQ.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Stadig OT: Toppen må ned 40dB i forhold til dypbassen. Man bør vite hva man gjør. Kanskje analogfiltering av 75us-noden er et godt kompromiss, ja.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Døda Joppe

Denne spilleren var jo helt sinnsyk

:-X

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Prisen er ikke helt tam, men skulle ikke sagt nei takk om eg hadde fått den. ;D

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
På hjemmesida deres snakkes det faktisk om en tonearm på 7kg, men det finnes ikke noe bilde.

Uansett, hvis jeg skulle hatt denne spilleren til 1.8 mill, hadde jeg trengt en 3.6 mill stue å sette den i...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
"Når det ikke lenger er mulig å høre forskjell på 70-talls utgivelsen din av The Doors og knitringen fra peisen en kald vinterkveld vet du at det kanskje er på tide å vurdere dette nye teknologifenomenet alle snakker om: CD-spilleren.

Men fordi du elsker cordfløyel høyere enn livet selv, og fortsatt står på at blomster i håret og skjegg ned til brystkassa er den mektigste moteuttrykket noensinne, er det ikke så lett.

Referansespiller.Så kanskje du istedenfor skal ta det hele opp til neste nivå? Til The Reference II-platespilleren, verdens desidert dyreste i sitt slag?

Det er sveitsiske Goldmund som står bak det som utvilsomt er en lekkerbisken, men som vil gi deg store problemer med å holde deg oppdatert på musikkfronten. For hvor selges det vinylplater av Idol-Kjartans siste mesterverk?"

må si dette virker veldig teit.. :p

en 70-talls utgivelse av the doors pleier da ikke å høres ut som en peis blant annet..

og hva slags folk regner idol-kjartans siste utgivelse for et MESTERVERK?

er det bare en artikkelserie for å rakke ned på vinyl kanskje? :p

og den kommentaren med at den ikke støtter 16rpm.. huff og huff. men jeg hadde nå ikke forventet at goldmunden skulle støtte 78 da.. det var litt overraskende da

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Skal ikke prøve å forsvare prisen på USD 300.000 her, men i prisen kommer 2 mann fra Goldmund hjem til kjøper for å sette den opp optimalt (VTA, VTF og alle andre trebokstavs forkortelser som måtte gjelde for vinyloppsett).

Til Trond Kjetil vil jeg anbefale å lese artikkelen i siste HiFi+ (som også nevnes av Burnt_Island tidligere i tråden)som beskriver hvorfor Goldmund har valgt løsning med digital behandling av signalet for de som måtte ønske det (og som konstruktør av denne analogriggen mener er det klart beste!!)

Topp Bunn