Leker med tanken på å konvertere fra CD til PC kilde, trenger råd og hjelp!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Har den siste tiden lekt med tanken på å forsøke PC som digital signalkilde. Jeg har per i dag en EMC1 up spiller med alle oppdateringer utenom spider. Dette startet egentlig med at jeg tenkte på å forsøke en ekstern dac til denne, men har etterhvert sett at jeg kanskje kan få enda mer igjen for denne investeringen ved å droppe hele CD drivverket. Kjenner at jeg trenger en overbevisende demo, der jeg kan bære sikker på at PC er veien å gå, før jeg går til det drastiske skritt å selge min EMC spiller. Blir jeg overbevist og selger, ser jeg for meg at jeg opererer med et budsjett på ca 20-30k. Har noen av dere andre her inne erfaringer, synspunkter eller anbefalinger å komme med? Har seff. sett reportasje i siste Fidelity. Synes i utgangspunktet at Petter Dale's løsning virket interessant. Hvilke alternativer har man? Nb. rørbasert er ingen ulempe!
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Hei
Kan jo skrive litt om mitt oppsett... Jeg bruker Sonos' løsning som "interface" mellom musikkfilene og dac'en.

Til lagring av musikfilene bruker jeg en NAS (Infrant NV+). En NAS er kort og godt en boks som inneholder harddisker til lagring av all din musikk (eller andre ting for den saks skyld). Det flotte med en NAS er at den jobber på egenhånd, altså du trenger ikke å ha en pc stående på hele tiden for at du skal kunne spille musikk.
Hos meg står NAS boksen i en kjellerbod bare koblet til strøm og til nettverket i huset, siden den ikke står i rommet der jeg har anlegget slipper jeg all viftestøy etc.

I "racket" har jeg en liten boks fra Sonos (ZP80) som også er koblet til nettverket. Den styrer det hele og via den utrolig flotte fjernkontrollen til Sonos styrer du hvilken musikk du vil spille.
På baksiden av ZP80 er det digitalutganger, de har jeg koblet til min Chord DAC64.

Fungerer over all forventing, uten å overdrive kan jeg si jeg har reoppdaget mye musikk jeg ikke har hørt på på 10 år eller mer. Når jeg har hele cd-samlingen tilgjengelig med et knappetrykk så hører jeg rett og slett på mer musikk enn jeg gjorde tidligere.

Du kan lese mer om løsningene til Sonos i siste utgave av bladet Hjemmekino, de har test.


Eller på Sonos sine ganske gode sider...
ZP80:
http://www.sonos.com/products/zoneplayers/zp80/features.htm

Fjernkontrollen (CR100):
http://www.sonos.com/products/controller/features.htm

Mvh C :)

Endring: Vil bare legge til at en av fordelene med Sonos sin løsning er at du kan bygge den ut etterhvert... Hvis du vil ha tilgang til musikk på kontoret, på rommet til guttungen, på kjøkkenet etc. Så kjøper du bare flere Zoneplayers (ZP80 eller ZP100) når de kobles til nettverket i huset kan de spille ab alt du har lagret på NAS'en også. Vurderer strekt en ZP100 på hjemmekontoret. (Forskjellen på ZP80 og ZP100 er at ZP100 har innebygget forsterker så du kan koble på høyttalere, altså du slipper ekstern forsterker. Kanksje ikke noe for bruk i stua, men holder i massevis på hjemmekontoret...).
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
BR
[/quote]

Hei,

Jeg har Dales løsning; dvs Stello DAC og drivverk nå, det er veldig bra!
DACen har en super lyd og veldig mange av mine gamle cder er nå rippet opp og ligger på pcen og spilles av derifra på en utmerket måte. Nå lurer jeg på om det er forskjell på USB ledninger i så måte:)
Jeg er temmelig sikker på at Stello DAC en er bedre mhp. åpenhet og renhet enn EMC up, men det kan jo ha noe med oppsett og smak å gjøre også selvsagt.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har etterhvert hørt en del noen pc oppsett, det er denne veien jeg går mot også. En fin og BILLIG start er HagUsb. Den koster 129$ i AES/EBU versjon + frakt da. Den står seg til minst uavgjort mot cd spillere i 10-15K klassen.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Psyklisten skrev:
Jeg har etterhvert hørt en del noen pc oppsett, det er denne veien jeg går mot også. En fin og BILLIG start er HagUsb. Den koster 129$ i AES/EBU versjon + frakt da. Den står seg til minst uavgjort mot cd spillere i 10-15K klassen.
Nå er det ikke en billig start jeg er på jakt etter. For å gjøre det klart, spiller EMC 1 up spilleren meget bra i mitt anlegg og jeg trenger fremdeles overbevisning om at den er verdt å bytte. Den koster 30k, og jeg ønsker en oppgradering, ikke noe som spiller like bra som cd spillere til 10-15k. Petter Dale's løsning er pr. i dag heller ikke en Stello DAC men en blodtrimmet (av LMC) DDDAC1543mkII http://www.dddac.de/fr_dac3.htm . Er det noen som har en high end audio PC løsning i Rogalands området som kan tenke seg å komme på besøk med dac-en sin? Kunne en DP DAC (moddet) være veien å gå? Går det evt. an å bygge inn en usb-spdif adapter i denne? Er vel egentlig ikke helt overbevist om det, men kanskje noen har erfaring? Har sett at det er endel alternativer som nevnes på audioasylum; Wavelength Audio Cosecant USB DAC til 3500$ er et alternativ som frister litt, Empirical Audio Spoiler DAC er også nevnt, men den koster i overkant av hva jeg hadde tenkt meg med 5999$. Ingen av disse er meg bekjent å oppdrive her til lands, og jeg ønsker å ha mulighet for å prøve dette før jeg brenner alle broer og svir av såpass med penger :)
 
T

theStig

Gjest
Jeg har hatt en RME Fireface 800 i en tid nå, den kobles direkte til PC'en med Firewire. Den er stygg som juling, men lyden er det ikke noe feil med. Etter å ha moddet den med nye kondiser på utgangene låter den svinegodt.

En stor bonus er at den har 10 analoge utganger som f.eks kan brukes til digital aktiv deling til subwoofere, eller komplett aktivt system.

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hmm, jeg har et Motu firewire interface liggende som ble kjøpt for noen år siden og brukt i noen måneder før det tok kvelden.... Kanskje jeg skulle få noen til å se på om det lar seg gjennopplive? Gjorde en del opptak med det som slettes ikke er verst lydmessig. Men, TheStig, du har rett. Disse er ikke akkurat pene å se til. Nå betyr det ikke alt, men jeg liker nå at anlegget ser litt ok ut også! Det estetiske, er vel kanskje et av de største ankepunkt ifht pc-audio som jeg ser det.
 
T

theStig

Gjest
Jeg har gjemt alt stasjet mitt i et skap, så det ikke synes........ Et greit skap til 2000 kr er bedre anvendte penger enn å kjøpe designerhifi til 10x prisen av pro-audio produkter med like god lyd. Det er nå min mening...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.012
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Psyklisten skrev:
Jeg har etterhvert hørt en del noen pc oppsett, det er denne veien jeg går mot også. En fin og BILLIG start er HagUsb. Den koster 129$ i AES/EBU versjon + frakt da. Den står seg til minst uavgjort mot cd spillere i 10-15K klassen.
Nå er det ikke en billig start jeg er på jakt etter. For å gjøre det klart, spiller EMC 1 up spilleren meget bra i mitt anlegg og jeg trenger fremdeles overbevisning om at den er verdt å bytte. Den koster 30k, og jeg ønsker en oppgradering, ikke noe som spiller like bra som cd spillere til 10-15k. Petter Dale's løsning er pr. i dag heller ikke en Stello DAC men en blodtrimmet (av LMC) DDDAC1543mkII http://www.dddac.de/fr_dac3.htm . Er det noen som har en high end audio PC løsning i Rogalands området som kan tenke seg å komme på besøk med dac-en sin? Kunne en DP DAC (moddet) være veien å gå? Går det evt. an å bygge inn en usb-spdif adapter i denne? Er vel egentlig ikke helt overbevist om det, men kanskje noen har erfaring? Har sett at det er endel alternativer som nevnes på audioasylum; Wavelength Audio Cosecant USB DAC til 3500$ er et alternativ som frister litt, Empirical Audio Spoiler DAC er også nevnt, men den koster i overkant av hva jeg hadde tenkt meg med 5999$. Ingen av disse er meg bekjent å oppdrive her til lands, og jeg ønsker å ha mulighet for å prøve dette før jeg brenner alle broer og svir av såpass med penger :)
Hva med å kikke etter en brukt EMMlabs Dac 6? En garantert oppgradering, og den har 3 digitale innganger + optisk. Jeg har selv tenkt mye på å gå for en harddiscløsning, men ønsker fortsatt muligheten til å spille vanlige cder. Med en Dac 6 har du muligheter for begge deler. I tillegg har du mulighet til å spille SACD. Det må da etter hvert komme drev med mulihet til å ta ut digitale SACD signaler.
mvh
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Casle var inne på det; hvorfor ikke bruke en nettverksbasert avspilling? Ser at Dale fortsatt må bruke PCen aktivt for å få lyd. Det må vel egentlig være et teknisk tilbakeskritt, og gjøre lyttingen unødig komplisert. Sonos er en mulighet, men framst når det gjelder nettverksbasert avspilling står vel Slimdevices/ Logitech Transporter. Fordelen er så klart at PCen kan gjemmes bort i et annet rom, og anlegget styres så fra fjernkontrollen. Den som søker litt vil finne masse stoff om Transporter. Den har innebygd en DAC som ikke står tilbake for noen i mid/ hi-end-området, men kan selvsagt kjøre gjennom valgfri DAC for å strekke seg etter det uoppnåelige.
Dale har også rippet musikken ukomprimert til Wav-filer, og det er igjen etter min mening unødig plasskrevende, og Wav støtter ikke umiddelbart tager, og dette er bortimot nødvendig for sortering og søking. FLAC, lossless WMA og ALAC reduserer filstørrelsen med 40-50%, og dermed også lagringskostnadene tilsvarende. Oppsett av en filserver med flere Tb kapasitet er en forholdsvis enkel affære, og hvis en så velger f eks RAID 5 har man også den nødvendige redundans den dagen det skjærer seg. Mitt oppsett er ikke noe å skryte av lydmessig, da jeg gjorde det på billigmåten, med kun en Squeezebox gjennom en Beresford DAC, men jeg mener dog at dette er mer praktisk, og potensielt like godt lydmessig som Dales oppsett.
Videre skriver han at han ripper til en minnepinne og bærer ned i kjelleren; med nettverk ripper du på den PCen som er nærmest, og behøver kun å oppsøke serveren en gang i blant for å sjekke tilstanden til RAIDet.
Virusfrykt osv er grovt overvurdert som fare og kan enkelt unngås med litt vett og forstand.
Hovedankepunktet mitt mot oppsettet hans og andre tilsvarende løsninger gir han med denne setningen: " Jeg sitter altså i godstolen med en laptop i fanget..." Mye bedre å kun strekke seg etter fjernkontrollen.
http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html?
http://www.stereophile.com/mediaservers/207slim/
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327523

Bernt K
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Takker for inspill. En EMM labs dac, er selfølgelig noe som frister. Hva ligger bruktprisene på? Det ville også ivareta mitt behov for å forsøke meg litt frem med begge type løsninger før jeg evt. brenner broer og selger EMC spilleren min. Det hadde også vært fryktelig gøy å se hva drivverket mitt kan prestere med en state of the art dac. Når det gjelder lettvinthet og transporter, er det første mindre viktig. Jeg driver ennå å fomler med LP plater jeg, og å måtte ha laptopen min med en ekstern harddisk stående i samme rom, evt. bruke en 3-4m lang usb kabel fra laptop til dac, gjør ingenting. Transporteren er et alternativ jeg ser på, men får ikke helt state of the art følelsen av den, selv om den jo får strålende omtale. For all del, jeg har ikke slått den fra meg, men en dedikert dac frister liksom i forhold til prøving og feiling.
 
T

theStig

Gjest
EMM labs DAC6 er også en glimrende plattform hvis man vil kjøre 3-veis aktivt også... siden den har 6 kanaler.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
He he, ja jeg har lekt med tanken på å prøve aktiv drift på Ascoltaene mine. Så slike muligheter er absolutt velkomne!! Var i kontakt med Snickers ang. det tidligere. Har han sladret?
 
T

theStig

Gjest
Tanken min var i dele digitalt i PC'en, og fore høyttaleren med 3-veis signal via 3 dac'er.

(Nei, Snickers har ikke sladret)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.012
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Takker for inspill. En EMM labs dac, er selfølgelig noe som frister. Hva ligger bruktprisene på? Det ville også ivareta mitt behov for å forsøke meg litt frem med begge type løsninger før jeg evt. brenner broer og selger EMC spilleren min. Det hadde også vært fryktelig gøy å se hva drivverket mitt kan prestere med en state of the art dac. Når det gjelder lettvinthet og transporter, er det første mindre viktig. Jeg driver ennå å fomler med LP plater jeg, og å måtte ha laptopen min med en ekstern harddisk stående i samme rom, evt. bruke en 3-4m lang usb kabel fra laptop til dac, gjør ingenting. Transporteren er et alternativ jeg ser på, men får ikke helt state of the art følelsen av den, selv om den jo får strålende omtale. For all del, jeg har ikke slått den fra meg, men en dedikert dac frister liksom i forhold til prøving og feiling.
Prisen på en brukt Dac 6 vet jeg ikke. Jeg betalte i underkant av 50 kkr for dac+ transport. Jeg ville tro at det kommer en del Dac 6 på bruktmarkedet etter hvert som de virkelig interesserte bytter sine ut med Dac 6 se.
Jeg har hatt OMF sin Dac 6 se på besøk og testet den ut mot min egen Dac 6. Forskjellene er der, men de er små. Littegrann mer detaljer. Ingen forskjell i dynamikk. Da jeg leverte den tilbake, oppsto det ikke noe stort savn i forhold til min egen dac.
Som Stig sier, kan den også være hendig hvis du skal drive aktiv deling.
mvh
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Et kjapt google søk (uten at jeg har fått sjekket alle treffene) og jeg fant en amerikaner som solgte sin for 3700$ =22674kr regnet ut fra din sides valutakalkulator. Noen som vet om det er universell psu i EMM labs sine produkter, eller om de må leveres i dedikerte 110/230V utgaver? Dette var et meget godt alternativ gutter, takker så mye for hjelpen så langt!! Får sitte på gjerdet, spare litt og så kan jeg slå to fluer i en smekk!!
Har du tkr testet ytelsen med pc som drivverk og gjort deg opp en formening om kvaliteten på dette kontra din transport?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.012
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Noen som vet om det er universell psu i EMM labs sine produkter, eller om de må leveres i dedikerte 110/230V utgaver?
Det vet jeg ikke, men iht OMF er det en lett match å gjøre den om til batteridrift. Det hadde han gjort, og det var hørbar forskjell med og uten batteridrift. Jeg skrev i en PM til ham at det virket som om den fikk et enda lavere støygulv.

Har du tkr testet ytelsen med pc som drivverk og gjort deg opp en formening om kvaliteten på dette kontra din transport?
Nei, jeg bruker den optiske forbindelsen mellom CDSD og Dac 6. Da blir PCM omgjort til DSD, og det er den måten EMMlabs anbefaler. OMF, derimot, bruker sitt Lund- Andersen drivverk, og han mente at det låt bedre enn CDSD. Jeg har ingen mulighet til å sjekke det (foreløpig) :D
mvh
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Eureka, kom nettopp på at jeg jo har en Pixelmagic MB200 mediaplayer stående i racket. Den skal jo ha en meget bra lyd del og dac. Kanskje jeg skal begynne med en liten test med den koblet opp mot en liten monitor? Tror jammen jeg skal rippe noen av favorittplatene mine i løpet av kvelden. En lytteseanse med sammenligning er avtalt med en av de lokale hi fi kompisene i morgen kveld! Da er fruen bortreist og ungene skal bestikkes med litt snop og tegnefilm før sengetid, mens far koser seg nede i "hula"si ;D Den EMM lab dac'en frister veldig!
TheStig; jeg får vel et problem ifht min analoge rigg hvis jeg bruker denne dac'en og pc til å drive høyttalerne aktivt (ja ja, jeg vet det må effekttrinn til for å drive høyttaleren). Jeg venter på en meget gor rør forforsterker med innebygd riaa. Jeg kjører vinylrigg med to armer, to pickuper og nå snart to riaa som jeg seff. ønsker å benytte meg av. Kan jeg evt. kjøre signalet ut fra pre'en og inn i EMM dac'en for å benytte aktiv drift?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Det er universal powersupply i Emm Labs produkter. Løp og kjøp.

Endre
gut_man skrev:
Et kjapt google søk (uten at jeg har fått sjekket alle treffene) og jeg fant en amerikaner som solgte sin for 3700$ =22674kr regnet ut fra din sides valutakalkulator. Noen som vet om det er universell psu i EMM labs sine produkter, eller om de må leveres i dedikerte 110/230V utgaver? Dette var et meget godt alternativ gutter, takker så mye for hjelpen så langt!! Får sitte på gjerdet, spare litt og så kan jeg slå to fluer i en smekk!!
Har du tkr testet ytelsen med pc som drivverk og gjort deg opp en formening om kvaliteten på dette kontra din transport?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Har du Endre forsøkt med alternativ til cd drivverk? Skal jeg realisere denne EMM labs dacen nå, må jeg selge cdspilleren. Jeg er usikker på tortreffeligheten til pc'en min. Alternativer til drivverk er Pixelmagic MB200 mediaboks som har spdif ut, Toshiba XE1 hddvd spiller også med spdif ut, samt pc via usb.... Kan dette duge?? Må innrømme at det frister litt å hive seg ut på dypt vann....
 
L

Ludo

Gjest
berxter skrev:
Den som søker litt vil finne masse stoff om Transporter. Den har innebygd en DAC som ikke står tilbake for noen i mid/ hi-end-området, men kan selvsagt kjøre gjennom valgfri DAC for å strekke seg etter det uoppnåelige.
DAC'en i Transporteren er ikke i nærheten av HighEnd, det er ihvertfall min erfaring. Den kunne de godt ha spart seg for rett og slett. Benchmarken knuser denne på samtlige parametre! Bare ha det i bakhodet om du vurderer en Transporter. Den spiller meget bra på en ekstern DAC og den er også bedre enn Squeezebox'en selv om begge kobles til samme DAC. Snodig, men sånn er det bare. Jeg har begge og synes vel kanskje ikke at Transporteren er verdt ALLE de 16-17-18k de skal ha for den... ::)

Men brukergrensesnittet er genialt!!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.887
Antall liker
4.331
gut_man skrev:
Har du Endre forsøkt med alternativ til cd drivverk? Skal jeg realisere denne EMM labs dacen nå, må jeg selge cdspilleren. Jeg er usikker på tortreffeligheten til pc'en min. Alternativer til drivverk er Pixelmagic MB200 mediaboks som har spdif ut, Toshiba XE1 hddvd spiller også med spdif ut, samt pc via usb.... Kan dette duge?? Må innrømme at det frister litt å hive seg ut på dypt vann....
Du bør ikke satse pengene på kombinasjonen av billig drivverk og dyr dac uten at du har prøvelyttet skikkelig først. En PC har mange fordeler som separate drivverk ikke har, men det kreves fortsatt en SPDIF-utgang som holder et visst kvalitetsnivå for at signalkvaliteten skal være intakt.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
berxter skrev:
Den som søker litt vil finne masse stoff om Transporter. Den har innebygd en DAC som ikke står tilbake for noen i mid/ hi-end-området, men kan selvsagt kjøre gjennom valgfri DAC for å strekke seg etter det uoppnåelige.
DAC'en i Transporteren er ikke i nærheten av HighEnd, det er ihvertfall min erfaring. Den kunne de godt ha spart seg for rett og slett. Benchmarken knuser denne på samtlige parametre! Bare ha det i bakhodet om du vurderer en Transporter. Den spiller meget bra på en ekstern DAC og den er også bedre enn Squeezebox'en selv om begge kobles til samme DAC. Snodig, men sånn er det bare. Jeg har begge og synes vel kanskje ikke at Transporteren er verdt ALLE de 16-17-18k de skal ha for den... ::)

Men brukergrensesnittet er genialt!!
Det var derfor jeg skrev mid/ hi-end og ikke hi-end, må vite. 8)
DAC-en i Transporteren er bare (?) i stand til å levere 96kHz, og det fins jo ting der ute som leverer 192kHz. Squeezeboxen gir forresten kun 48kHz/24 bits (nedsampler før DAC/ S/PDIF fra 96kHz). Visstnok ikke moddbart med prosessorkraften i SB.
Grensesnittet er som du sier genialt, og betjeningskomforten for begge så fremragende at en hvilken som helst løsning med laptop synes meg, om ikke steinalder, så tidlig industrialder...

Bernt K
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Bx skrev:
gut_man skrev:
Har du Endre forsøkt med alternativ til cd drivverk? Skal jeg realisere denne EMM labs dacen nå, må jeg selge cdspilleren. Jeg er usikker på tortreffeligheten til pc'en min. Alternativer til drivverk er Pixelmagic MB200 mediaboks som har spdif ut, Toshiba XE1 hddvd spiller også med spdif ut, samt pc via usb.... Kan dette duge?? Må innrømme at det frister litt å hive seg ut på dypt vann....
Du bør ikke satse pengene på kombinasjonen av billig drivverk og dyr dac uten at du har prøvelyttet skikkelig først. En PC har mange fordeler som separate drivverk ikke har, men det kreves fortsatt en SPDIF-utgang som holder et visst kvalitetsnivå for at signalkvaliteten skal være intakt.
Nå trodde jeg at noe av vitsen med å bruke en DAC/PC kombinasjon var å bypasse alle lyddeler i pc'en og kjøre fra usb til DAC. Det er det som er min intensjon, de andre alternativene er egentlig bare for å prøve litt...
Edit: ok, leste innlegget mitt og skjønner hvordan det ble oppfattet... Sorry my bad! Dårlig formulert fra min side.
 

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Innlegg
52
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Selv har jeg rippet alle cdene mine med audiograbber i 1:1 format og lagt de inn på en Freecom mediaplayer. Funker veldig bra og har fjernkontroll. Har tilgang til alle cdene mine uten å reise meg opp av stolen. Kostet ca. 1000 for kabinett og 500 for harddisk. Kjapp og enkel. Har digital utgang som kan brukes på ekstern DAC. Kan i tillegg vise film og bilder. Har i senere tid kommet i ny og forbedret versjon.

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=2637&CatID=&sCatID=
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.887
Antall liker
4.331
gut_man skrev:
Nå trodde jeg at noe av vitsen med å bruke en DAC/PC kombinasjon var å bypasse alle lyddeler i pc'en og kjøre fra usb til DAC. Det er det som er min intensjon, de andre alternativene er egentlig bare for å prøve litt...
Edit: ok, leste innlegget mitt og skjønner hvordan det ble oppfattet... Sorry my bad! Dårlig formulert fra min side.
Etter hva jeg har lest er det en myte at USB gir problemfri datatransport. Samme problemene der som med SPDIF pluss at man av og til støter på problemer med drivere og annen software. Hvis du skal få en bortimot 100% ubesudlet datastrøm så tror jeg du enten må satse på et bra PCI lydkort med analoge utganger eller en kombinasjon av bra PCI kort med digital utgang bra ekstern DAC der begge støtter klokkesynkronisering.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Er dette erfaringer du har gjort deg Bx? Hvilket utstyr har du evt. benyttet for å komme frem til denne konklusjon? Jeg synes det er bra å få noen advarsler mot å hoppe på den første og beste løsning, bare så det er sagt. Mine innsigelser er tuftet på pur nyskjerrighet Bx. Jeg skjønner jo ut fra linkene i signaturen din at du sikert har peiling på det du snakker om. Det har ikke jeg når det gjelder datateori/innsikt. Det jeg lurer på, er hvis dette stemmer, synes det litt rart at kresne audiofile som Petter Dale og LMC slår seg til ro med denne type løsning. Fosse kom også med relativt jublende kommentarer etter å ha besøkt LMC og jeg antar jo at han ble presentert for PC audio løsningen i Drøbak også uten at jeg vet det. Kanskje noen av de nevnte personer kan kommentere selv?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Er vel de siste dager blitt mer og mer overbevist om at det er PC-audio jeg ønsker å prøve meg på. Tror den løsningen som passer meg best er en ekstern DAC (enten en dedikert usb DAC eller ordinær DAC med et usb/spdif adapter eksternt). Cobra2 tipset meg om at disse adapterne gjør at man kan bruke en hvilken som helst DAC med PC. Så var det valgets kvaler da; Skal jeg kjøpe meg en rimelig moddet DP DAC (de er relativt hyppig på bruktmarkedet for tiden) og kjøpe et usb/spdif adapter. Holder denne gamle DAC'en fremdeles mål? Denne løsningen vil gjøre at jeg kan frigjøre midler til å kjøpe meg f.eks et effekttrinn til, og få tilnærmet state of the art forsterkeri med 140 triode watt klasse A tilgjengelig for mine høyttalere (har ikke fått effekttrinn nr. 1 i hus enda, så jeg vet ærlig talt ikke hvor stort behovet for 140w egentlig er, da jeg driver høyttalerne flott med 35 triodewatt også). Alternativ 2 er å prøve å få kjøpt en dac fra LMC som den Petter Dale har. Alternativ 3 er å kjøpe en rimelig usb DAC (kanskje en basic utgave av DDDAC som jeg tror jeg kan få tak i til en forholdsvis rimelig penge) for så å vente til det begynner å dukke opp EMM labs DAC'er på bruktbørsen.... Hjeeeelp, valgets kvaler er ikke lette :p Kanskje et luksusproblem, men de er heller ikke å kimse av ;)
 
N

nb

Gjest
Personlig synes jeg det er litt interessant at PC-audio slår an. Ikke noe galt med det - jeg synes det er en fornuftig utvikling, men en PC fungerer jo basert på visse elementære prinsipper innen digital signalbehandlig som ikke gjelder, eller i det minste inneholder store hull ifølge en ganske stor del av brukere som normalt frekventerer dette forum.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Audio Note DAC 2.1 signature ble akkurat lagt til listen av mulige løsninger....Tror jeg skipper DP-dac etter å ha fått signaler om at dens prestasjoner nok kanskje forbigås av andre av mine alternativer! Noen som har erfraringer med Audio Note DAC'en?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
nb skrev:
Personlig synes jeg det er litt interessant at PC-audio slår an. Ikke noe galt med det - jeg synes det er en fornuftig utvikling, men en PC fungerer jo basert på visse elementære prinsipper innen digital signalbehandlig som ikke gjelder, eller i det minste inneholder store hull ifølge en ganske stor del av brukere som normalt frekventerer dette forum.
De største hullene befinner seg nok i kunnskapen til de som uttaler seg er jeg redd. ;)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Desto viktigere at dere som har erfaring og kunnskap, hjelper sånne som meg. Med store kunnskaps hull og null erfaring! Det virker som om det er ytterst få som har erfaringer med high end PC-audio løsninger uvisst av hvilken grunn. De som bruker state of the art DAC'er som EMM Labs, DCS osv. virker ikke å ha prøvd PC-audio, og de som har erfaring med PC-audio virker ikke å ha erfaring med state of the art DAC'er. I hvert fall er det ingen som har gjort seg til kjenne. Jeg ønsker som sagt råd og veiledning fra noen som har erfaringer. Jeg har ikke prøvd meg med PC som drivverk i det hele tatt enda, og regner med at spørsmålene ang. konfigurering av PC for å optimalisere den til audio bruk melder seg etterhvert.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg anbefaler fortsatt Stello DAC 220mk2; da får du en strålende DAC til ca. 15.000 og kan bruke frigjorte midler til mer kraft!
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
yasman skrev:
Jeg anbefaler fortsatt Stello DAC 220mk2; da får du en strålende DAC til ca. 15.000 og kan bruke frigjorte midler til mer kraft!
Jeg må bare få legge til;
Har selv hatt Burmester cd spiller, samt hørt mye EMC up og EC dac hos kollega.
Koplet Stello DAC en til Burmester spilleren; og vips mye mere detaljer, mer og strammere bass, større lydbilde. Koplet kun via USB og pc, enda mer detaljer og åpenhet. Koplet på drivverket til Stello og lydbilde er omtrent det samme som via USB, kanskje enda mer detaljert. Men her har jeg ikke testet ferdig enda; holder på å laste inn cder til harddisk og det tar tid..... men har nå lagt inn ca 100 stk. Fellesinntrykk er at nå låter disse cdene via usb inngang så bra! tidligere lå de i kjelleren fordi jeg ikke syntes de låt noe godt. Nå skal jeg forske litt på kabler, forskjell på usb kabler og digitalkabler.......
Uansett; dette er en ny verden også for meg, men for en god ny verden!!!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.012
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Desto viktigere at dere som har erfaring og kunnskap, hjelper sånne som meg. Med store kunnskaps hull og null erfaring! Det virker som om det er ytterst få som har erfaringer med high end PC-audio løsninger uvisst av hvilken grunn. De som bruker state of the art DAC'er som EMM Labs, DCS osv. virker ikke å ha prøvd PC-audio, og de som har erfaring med PC-audio virker ikke å ha erfaring med state of the art DAC'er. I hvert fall er det ingen som har gjort seg til kjenne. Jeg ønsker som sagt råd og veiledning fra noen som har erfaringer. Jeg har ikke prøvd meg med PC som drivverk i det hele tatt enda, og regner med at spørsmålene ang. konfigurering av PC for å optimalisere den til audio bruk melder seg etterhvert.
Jeg har i en annen tråd lagt ut en stående invitasjon til squeezebox- brukere til å komme og teste den opp mot EMMlabs hos meg. Jeg fikk ett eneste svar, og det var fra Aubi, som bor bare 10 minutters kjøring herfra.
Det skulle være fullt mulig å få gjort en test i løpet av sensommeren.
Muligens blir løsningen at jeg frakter med meg digitalriggen ut til Aubi. Vi skal se på det.

mvh
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
tkr skrev:
gut_man skrev:
Desto viktigere at dere som har erfaring og kunnskap, hjelper sånne som meg. Med store kunnskaps hull og null erfaring! Det virker som om det er ytterst få som har erfaringer med high end PC-audio løsninger uvisst av hvilken grunn. De som bruker state of the art DAC'er som EMM Labs, DCS osv. virker ikke å ha prøvd PC-audio, og de som har erfaring med PC-audio virker ikke å ha erfaring med state of the art DAC'er. I hvert fall er det ingen som har gjort seg til kjenne. Jeg ønsker som sagt råd og veiledning fra noen som har erfaringer. Jeg har ikke prøvd meg med PC som drivverk i det hele tatt enda, og regner med at spørsmålene ang. konfigurering av PC for å optimalisere den til audio bruk melder seg etterhvert.
Jeg har i en annen tråd lagt ut en stående invitasjon til squeezebox- brukere til å komme og teste den opp mot EMMlabs hos meg. Jeg fikk ett eneste svar, og det var fra Aubi, som bor bare 10 minutters kjøring herfra.
Det skulle være fullt mulig å få gjort en test i løpet av sensommeren.
Muligens blir løsningen at jeg frakter med meg digitalriggen ut til Aubi. Vi skal se på det.

mvh
Spennende, dere får holde oss oppdatert på evt. inntrykk og resultater. Du har ikke vurdert å forsøke å koble til Laptop med rippet musikk og avspillings software (og korrekte windows settinger) som anbefales andre steder her inne? Dette kan jo gjøres med utstyr som de fleste har tilgjengelig i heimen, og det hadde vært fryktelig interessant å høre hva slags resultater det ga, opp mot de high end cd- drivverkene dere har tilgjengelige der oppe i Bergens området (hvis jeg husker rett?).
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.012
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
tkr skrev:
gut_man skrev:
Desto viktigere at dere som har erfaring og kunnskap, hjelper sånne som meg. Med store kunnskaps hull og null erfaring! Det virker som om det er ytterst få som har erfaringer med high end PC-audio løsninger uvisst av hvilken grunn. De som bruker state of the art DAC'er som EMM Labs, DCS osv. virker ikke å ha prøvd PC-audio, og de som har erfaring med PC-audio virker ikke å ha erfaring med state of the art DAC'er. I hvert fall er det ingen som har gjort seg til kjenne. Jeg ønsker som sagt råd og veiledning fra noen som har erfaringer. Jeg har ikke prøvd meg med PC som drivverk i det hele tatt enda, og regner med at spørsmålene ang. konfigurering av PC for å optimalisere den til audio bruk melder seg etterhvert.
Jeg har i en annen tråd lagt ut en stående invitasjon til squeezebox- brukere til å komme og teste den opp mot EMMlabs hos meg. Jeg fikk ett eneste svar, og det var fra Aubi, som bor bare 10 minutters kjøring herfra.
Det skulle være fullt mulig å få gjort en test i løpet av sensommeren.
Muligens blir løsningen at jeg frakter med meg digitalriggen ut til Aubi. Vi skal se på det.

mvh
Spennende, dere får holde oss oppdatert på evt. inntrykk og resultater. Du har ikke vurdert å forsøke å koble til Laptop med rippet musikk og avspillings software (og korrekte windows settinger) som anbefales andre steder her inne? Dette kan jo gjøres med utstyr som de fleste har tilgjengelig i heimen, og det hadde vært fryktelig interessant å høre hva slags resultater det ga, opp mot de high end cd- drivverkene dere har tilgjengelige der oppe i Bergens området (hvis jeg husker rett?).
Du overvurderer nok datakunnskapene mine. Jeg får nervøse rykninger så snart noen nevner "de korrekte windows- instillingene"!

mvh 8)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
He he, tkr. Kanskje på tide å oppgradere datakompetansen da :) Det finnes sikkert noen som kan hjelpe til med den biten. Hadde uansett vært artig med en slik test da! Har jo litt trua på at LMC og Petter Dale er såpass bevandret og kvalitetsbevisste at de er en god indikasjon på potensialet her!
 
Topp Bunn