Legge tapet/strie.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Hei,

Jeg har nettopp revet av strien i gangen i leiligheten. Under er det sponplater med en noe glatt "Ikea-finer"-overflate. Jeg skal ha opp ny strie til helga. Tror det vil være nok underlagsbehandling å bare pusse lett på de limrestene som er på platene og lime på ny strie.

Er det noen som har noen gode tips for å legge strie? Hvilket utstyr må/bør jeg ha? Og hvor i Oslo-området har de gode priser på strie, utstyr og lister?

Håper noen kan hjelpe :)

-LE

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Hei,

Jeg har nettopp revet av strien i gangen i leiligheten. Under er det sponplater med en noe glatt "Ikea-finer"-overflate. Jeg skal ha opp ny strie til helga. Tror det vil være nok underlagsbehandling å bare pusse lett på de limrestene som er på platene og lime på ny strie.

-LE

Det kommer litt an på hvor godt strien satt på IKEA/Japsefineren ? Satt den godt nok kan du selvsagt gjøre som du foreslår. Ville nok selv ha pusset bort gammelt lim ( husk bruk av støvmaske ) og deretter rullet ut noe grunnmaling før jeg satte opp ny strie. Oljebaset "Heftgrunn" er et knall produkt, men da MÅ du bruke gassvernemaske og god lufting. Har generelt ikke sans for vannbaserte malingsprodukter, men jeg har investert i godkjent åndedrettsvern. DET ER ET MUST NÅR MAN MALER MED OLJEMALING !!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
njeiig hrr mlllllt myyyyyye mde ojlelmailng utn ååå bukre mmaske ogg hhhhhar lladddddri ttttat ksadde av ddet !

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hei,

Er det noen som har noen gode tips for å legge strie? Hvilket utstyr må/bør jeg ha?
Greit å slippe å få skjøt i et hjørne. Altså begynn ikke i et hjørne og mål deg frem med striens bredde langs veggene for å forsikre deg om at du ikke får skjøt i et hjørne. I hjørnene er det også greit å få lagt den bredeste delen av lengden før man runder hjørnet.

Utstyr:
Tapetkniv
Lim
Rulle(til flatene) og kost(til hjørnene) til limet
To-trinnstrapp/ stol
Kost til å dra ut / slette ut strien
Bøtte med lunkent vann
Filler
Godt lys
Målebånd
Underlag til å kutte lengdene på

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Mange takk:)
Strie og utstyr er nå kjøpt inn og i morgen er det ingen vei tilbake. (det er det vel forsåvidt ikke nå heller siden den gamle strien er tatt av...)

Forresten noen med tips til listeforhandlere i Oslo?

-LE

O

OldBoy

Gjest
Har generelt ikke sans for vannbaserte malingsprodukter, men jeg har investert i godkjent åndedrettsvern. DET ER ET MUST NÅR MAN MALER MED OLJEMALING !!
Jeg leste en artikkel om dette for noen år siden, og der ble det påstått at de virkelig farlige stoffene, de finner man i vannløselige malinger.

N

nb

Gjest
Mange takk:)
Strie og utstyr er nå kjøpt inn og i morgen er det ingen vei tilbake. (det er det vel forsåvidt ikke nå heller siden den gamle strien er tatt av...)

Forresten noen med tips til listeforhandlere i Oslo?

-LE
www.thaugland.no

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.853
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg drømte en natt at jeg klistret tapeter Jeg klistret og klistret, flerfoldige meter Jeg våknet om morgenen, sulten og gnaven med kosten i hånden og klister på maven -Herman Wildenvey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Jeg leste en artikkel om dette for noen år siden, og der ble det påstått at de virkelig farlige stoffene, de finner man i vannløselige malinger.
Faregraden skal jeg ikke si noe om, men min erfaring er at oljemaling slutter å avgi gasser når den har herdet, ( ganske raskt ) mens vannløselige malinger avgir gas i laaang td etter at den er påført.

Topp Bunn