Forsterkere Legge mest penger i amp eller høytalere?

Mr. Streamer

Medlem
Ble medlem
11.11.2019
Innlegg
39
Antall liker
3
Hei

Jeg har gjort en uhøytidelig test med mine Kef LS50 å min Hegel H390 vs en budsjett receiver Sony STR1080!. Det kommer selvfølgelig ikke som noen overaskelse at Hegeln er bedre!. Det skal sies at jeg også er eier av den aktive versjonen av LS50...Kef LS50Wireless, å må si at Hegeln med de passive LS50 spiller fletta av de aktive!, spesielt på trance/dance, med mye complex bass!.

Så hva er deres mening angående forsterker vs høytalere!

Takk på forhånd
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Min erfaring er att det svinger veldig mellom hvilken høyttaler vi snakker om. Noen høyttalere har stort potensiale og låter vesentlig bedre med dyr/bra forsterker, mens andre får man ikke igjen i særlig grad for å bruke mye å penger på forsterkere. Så en gylden middelvei funker ofte bra. Men siden høyttaleren er viktigst så bruk mest mulig der først.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Har aldri hørt særlig forskjell på forsterkere - hvis man tar hensyn til effekt. Så jeg er nok også på 90% høytalere.

For egen del er prioriteringen slik - rom - høytalere - mastering - resten er små/minimale detaljer.
 

Rastator

Fersking
Ble medlem
07.07.2020
Innlegg
1
Antall liker
1
Sted
Hattfjelldal
Har selv kef Q700. Og har lenge drevet disse med en gammel Pioneer A717 (2x120w) klasse A forsterker. Så handla jeg en Primare I30 rett før helga, himmel og hav for en forskjell.

Jeg ville bjynt med en god forsterker skulle jeg startet på nytt igjen.
Gode høytalere kan ofte være veldig erlige og kresen på resten av anlegget
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
:oops:Høyttaler ,høyttaler, høyttaler, og så en forsterker med nok kraft. Rimelige og selv ganske dyre receivere er stort sett ikke særlig bra med juksewatt og høy forvregning støy.
Av historiske årsaker kostet høyttalerne kun 20-% av totalen hos meg men skyldes eksperimentering og endret økonomi, men jeg selger ikke flott elektronikk bare for å få balanseo_O
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Man bør finne høyttalere man liker først, og ikke tenke så mye på hva de koster. Tenk heller på om man liker hvordan de spiller. Så kan man finne en forsterker som passer til dem til slutt.

Å bare bruke mest mulig av pengene sine på et par høyttalere er ingen garanti for at det er den typen lyd man faktisk liker.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Man bør finne høyttalere man liker først, og ikke tenke så mye på hva de koster. Tenk heller på om man liker hvordan de spiller. Så kan man finne en forsterker som passer til dem til slutt.

Å bare bruke mest mulig av pengene sine på et par høyttalere er ingen garanti for at det er den typen lyd man faktisk liker.
Jeg er enig med deg, og uenig med de andre besvarelsene. Surprise! :)

Jeg liker tanken om source first. Deretter skal signalet gjennom i så stor grad som mulig, og forsterkeren skal elektrisk set passe godt til høyttaleren. Min opplevelse etter alle disse år med prøving og feiling er at selv enkle, rimelige høyttalere kan gjøre det utroligste bare de blir foret på rett måte.

Sånn funker det best for meg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Enig med de to siste.
En forsterker er ikke god med alle høyttalere, selv om den er god med noen.
Man kjøper de høyttalerne en liker først. Så finner man en forsterker som får de til å synge.
Hva som skal koste mest er avhengig av kombinasjonen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høgtalarane er uansett største utfordringa. Her bør du bruke pengar, men endå meir tid. Dei skal passe til din musikksmak, lyttevanar, og ikkje minst det rommet som dei skal stå i.
Eg har høgtalarar som kostar 20 gonger det effektforsterkaren kostar. Det er fordi eg har vore heldig, og fått høve til å prøve mange effektforsterkarar. Såleis har eg visst kva som passar mitt behov, og kva eg går til. Det å prøve utstyr er eit stort pluss, og sjølv om eg har kjøpt komponentar utan at eg har høyrt dei på førehand, vil eg sterkt tilrå å gjere ei avtale om heimlån før du bestemmer deg.
Elles kan eg tilrå følgjande innkjøpsprosedyre:
1) Bestem deg for eit budsjett. Ta i litt. Det vert gjerne meir tilfredsstillande. Er du pisten, kjem du til å angre, har eg erfart.
2) Les deg opp på høgtalarar. Finn 12 stk som du likar spesifikasjonar og utsjånad på (sjekk også elektrostatar/magnestatar. Det kan hende det er tingen)
3) Gå for dei høgtalarane som passar til 50% av budsjettet ditt.
3) Ta telefon om minst 8 av desse høgtalarane du likte til forhandlar, eller aller helst importør.
4) oppsøk 6 butikkar og lytt til aktuelle høgtalarar. Høyr kva seljarane seier om kor godt høgtalarane vil passe i ditt rom.
5) finn ut om høgtalarane treng mykje straum eller effekt. Det vil ha alt å seie for kva effektforsterkar du treng.
6) Gjer avtale om heimlån. Det er lurt å ha to høgtalarsett heime samstundes, så vil du kunne vurdere. Det skal mykje trening til å hugse lyden av eit anlegg.
7) No kjem det ein fase der du skal bestemme forsterkar. Det er vanskeleg og består av fleire avgjerder:
a) Transistor eller rør?
b) eventuell forsterkarklasse?
c) Integrert eller separate for/effektforsterkar? Vel du integrert, slepp du mykje strev, men kan også gå glipp av eit fantastisk høve til å "finstemme" anlegget med forforsterkaren sitt "soniske fingeravtrykk". Dette er sjeldan så utprega på ein integert forsterkar, medan ein separat forforsterkar kan vere kva som helst.
8) Når du er ferdig med det føreståande, kan du betale. 25% av budsjettet går til forsterkarelektronikken.
9) No står det att å bestemme signalkjelder. Strøyming må du ha uansett. Så vil eg tilrå vinyl. Har du CD-ar frå før, må du kunne spele av desse. Ein dak er nyttigare enn ein "grei" CD-spelar, så kan du spare litt pengar her. Men hugs også at spoleband byr på fantastisk lyd. Problemet er å finne dei til skapeleg pris...
10) Jobb med plassering og rigging til du er fornøgd. Kabel (eller leidningar) bør vere så korte som råd, og plasserte slik at dei ikkje lagar krøll på nokon måte. Bruk ikkje meir enn 5% av budsjettet på slikt.
11) Ta ei pause der du nyt musikk. Minimum 10 timar kvar veke. Pausa bør vare minst 2 år før du går laus på nye utfordringar.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Du glemte å skrive at tallene som dukker opp kan variere veldig :cool:
 
L

Lassencad

Gjest
Ja jeg mener man skal bruge 96,035 % på Højttalere :)

Alt dette er så relativt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HC

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ville kanskje formulert spørsmålet på en annen måte. Hva skal man legge mest ressurser i? Da mener jeg i tilleg til budsjett - research og tilrettelegging av omgivelser.

Man er jo ikke sikret riktige høyttalere bare fordi man kaster penger etter dem. Og selv om forterkervalget på en måte kan være en enklere oppgave, så igjen må man jo også velge forsterker som kan frigjøre potensialet av de høyttalerne man har valgt.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Etter utstrakt målinger med REW er det helt klar forskjell på forsterkere, da spesielt om høyttalere beveger seg ned mot 2 Ohm for deler av frekvensspekteret.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du behøver ikke å bruke så mye penger på høyttalere.
Den her vil gi deg lytte glede og musikkopplevelser i lange baner.
Til ca NOK 13000,- levert på døra.
Ikke gir den deg lyttetretthet heller.
Sammen med en god rørforsterker blir dere venner for livet.
Det er en vennetråd for MonoPulse her på HFS.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Ville brukt 100% på høyttalere, deretter begynt å spare til forsterker samtidig som grunnleggende akustikk forbedring av rommet :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg forstår ikke hvordan man kan anbefale EN bestemt høyttaler på dette grunnlaget.
Hverken Monopuls eller noe annet.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Mange undervurderer bruken av kvalitets forsterkere og gjerne resten av elektronikken, og kjøper kvalitets høyttalere mens resten ikke står I stil, med det resultat at di ikke får hørt hva som bor I høyttalere
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg forstår ikke hvordan man kan anbefale EN bestemt høyttaler på dette grunnlaget.
Hverken Monopuls eller noe annet.
Det gjøres på grunnlag av erfaring.
Så enkelt.
Jeg har ingen kommersiell interesse i MonoPulse eller andre merker.
Ikke selger jeg dem heller. Bare anbefaler og kan formidle kontakt.
Les hva Allan Hendry skriver.
Det kan hjelpe.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det gjøres på grunnlag av erfaring.
Så enkelt.
Jeg har ingen kommersiell interesse i MonoPulse eller andre merker.
Ikke selger jeg dem heller. Bare anbefaler og kan formidle kontakt.
Les hva Allan Hendry skriver.
Det kan hjelpe.
Men det er no eingong slik at ein då gjerne tilrår det ein sjølv sit med....for du har vel brukt dei aktuelle erfaringane då du sjølv gjorde innkjøp? Det kan vere at den du vil rettleie har andre behov enn deg. Kanskje han har eit rom som gjev plass for digre horn? Eller det motsette? Kanskje han likar kammermusikk? Eller treng han å gje att symfoniar på skikkeleg trøkk? Snakkar vi om ein bassfrik? Eit eldre menneske med tinnitus?
Ei samtale er nok betre enn berre erfaringar, vil eg tru.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eg føreset at ein fylgjer mitt råd om å prioritere høgtalarar. Då brukast ressursane der. Forsterkarar tek vi ein annan gong. Sjå mitt fyrste innlegg.
"Lån flere høyttalere og prøv de i eget rom, om mulig.." Slik du tenker det? Isåfall, helt enig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja! Og dersom det ikkje er muleg, gå til ein annan butikk. Det er heilt avgjerande at du får prøve høgtalarane. Dersom du handlar på Internett, har du uansett 14 dagars angrefrist på kjøpet. Viss ikkje, bør du gjere avtale, og gjerne betale eit depositum.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
velg ht først....
utifra hvilket rom de skal spille i og hva slags musikk du spiller
deretter om du liker dypbass, midbass, definert lydbilde osv
er waf inne bildet?
generelt gir ht med bred baffel ofte feitere/mere midbass...fyldigere lyd
hvor store kan de være?
hva skal til for å drive de du zoomer inn på?
hva koster evt det
bruk resten på HT
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Enig med @LMC sin fremgangsmåte. Finn høyttalerne som fungerer best i ditt rom, også må du finne ut hva som skal til for å drive dem, som regel skal det ikke all verden til. Ikke for å undergrave dem som ønsker å kjøpe dyrere ting, men for de aller fleste vil det overskuddet man eventuelt måtte ha til rådighet gi mer godlyd om det legges på høyttalersiden.

En god ide kan være å styre langt unna høyttalere som krever forsterkere med veldig sære egenskaper. Det er gjerne det motsatte av kvalitetstegn i høyttalere, og forsterkerne ender også ofte opp med å bli skrekkelig dyre med tilhørende lange og meningsløse tøysehistorier om hvordan produktene tilfører musikalitet og sjel.

Ellers må jeg si, etter å ha holdt på med dette på konstruktørsiden en 20 års tid, etter hvert som jeg har fordypet meg i de ulike involverte fagområdene blir alt utenfor høyttaleren relativt enkelt. Ikke at det nødvendigvis er enkelt, det er bare det at høyttalere er så inni granskauen komplisert. Graden av mestring rundt i bransjen er varierende, så å snakke om "lyd tilsvarende en gitt prisklasse" gir lite mening. Sjansen er stor for at det finnes noen veldig gode ting innenfor et gitt budsjett, og også noen helt katastrofale ting som koster 10 ganger så mye eller mer.

Med andre ord, investert tid kan ofte betale seg mye mer enn investerte penger.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Tror ikke det er et rett frem spørsmål på dette. Jeg har hørt høyttalere i prisklassen 15-17K bli bare bedre og bedre med bedre forsterker. Jeg har hørt små billige (2-3000 kr) stativ høyttalere låte fantastisk på EC Nemo. Men jeg har også hørt JBL Everest D55000 på billige 70-talls forsterkere med en lyd jeg bare måpte av.

Finnes det egentlig et enkelt svar på dette? Alt avhenger av rom og match. Å stille fjerndiagnose uten å vite alle fakta er farlig...
 
Sist redigert:

Rannis

Medlem
Ble medlem
13.06.2019
Innlegg
21
Antall liker
15
Jeg tror det er vanskeligst å finne en høyttaler som spiller bra/på lag med rommet. Jeg fikk mye bedre lyd ved å gå ned til en mindre høyttaler i mitt rom. Hvis du prøver å få til en høyttaler som spiller fullrange med bra nivå så krever det sitt rom / plasseringsmuligheter og sannsynligvis akustiske tiltak.

Jeg tror mye av grunnen til gode opplevelser med billige høyttalere og dyr elektronikk skyldes akkuratt dette. Dvs at høyttaleren har fungert bra i rommet og at det sannsynligvis ville spillt bra med rimeligere elektronikk også.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er vanskeligst å finne en høyttaler som spiller bra/på lag med rommet. Jeg fikk mye bedre lyd ved å gå ned til en mindre høyttaler i mitt rom. Hvis du prøver å få til en høyttaler som spiller fullrange med bra nivå så krever det sitt rom / plasseringsmuligheter og sannsynligvis akustiske tiltak.

Jeg tror mye av grunnen til gode opplevelser med billige høyttalere og dyr elektronikk skyldes akkuratt dette. Dvs at høyttaleren har fungert bra i rommet og at det sannsynligvis ville spillt bra med rimeligere elektronikk også.
Jeg har jo gått motsatt vei. Store, ja snakker om store ht hos meg ga mindre problemer. Men har jo også mye akustiske remedier.
Men i bassen ble det mindre problemer med mange.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
ang Høyttaler:
Idellelt bør man høre fler ulike par hjemme, samtidig, de du har og to nye, og sjekk vinneren mot 2 nye, og så en runde til.
Og hver runde tar ca 5-10 dager med målinger og å finne optimal plassering. Ikke alle får dette til ikke jeg sjøl heller,men slik burde det gjøres, om man finner vilige forhandlere, det er egetlig bare å deponere..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ang Høyttaler:
Idellelt bør man høre fler ulike par hjemme, samtidig, de du har og to nye, og sjekk vinneren mot 2 nye, og så en runde til.
Og hver runde tar ca 5-10 dager med målinger og å finne optimal plassering. Ikke alle får dette til ikke jeg sjøl heller,men slik burde det gjøres, om man finner vilige forhandlere, det er egetlig bare å deponere..
håpløst !
da må man jo skape optimale forhold til alle for at det skal si deg noe...
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg tror det er vanskeligst å finne en høyttaler som spiller bra/på lag med rommet. Jeg fikk mye bedre lyd ved å gå ned til en mindre høyttaler i mitt rom. Hvis du prøver å få til en høyttaler som spiller fullrange med bra nivå så krever det sitt rom / plasseringsmuligheter og sannsynligvis akustiske tiltak.

Jeg tror mye av grunnen til gode opplevelser med billige høyttalere og dyr elektronikk skyldes akkuratt dette. Dvs at høyttaleren har fungert bra i rommet og at det sannsynligvis ville spillt bra med rimeligere elektronikk også.
Er du sikker på at det var størrelsen som gjorde utslaget, ikke andre faktorer? Egne erfaringer og det jeg har erfart hos andre kompetente entusiaster her inne er at mindre sjeldent er en god løsning.
 
P

parafinoksen

Gjest
En av de viktigste parametrene for dårlig lyd er gjerne at når folk først har penger til noe de har lyst på så haster det så inni h****** å få handlet. Jeg kjenner også godt følelsen selv.
Ja, også «bortforklarer» eller overser en med vilje eventuelle svakheter og handler derfor irrasjonelt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
håpløst !
da må man jo skape optimale forhold til alle for at det skal si deg noe...
skal man heller sammenligne med uoptimale forhold da? Målet må jovære å plassere kandidatene noenlunde optimalt
Det er jo nettopp at det vanskelig å få til som jeg skrev.. Det tok meg ca 5dager inkludert en helg å finne optimalt plassering av et nytt par. Så cup metoden vil være langvarig, men det er jo en hobby også. Hadde jeg feilplassert kandidaten kunne resultatet blitt et annet.

selvsagt lettere å plasserekandidatene på nøyaktig samme plass og bli ferdig i en fei... man har man da funnet potensialet og rett høyttaler?
 
Topp Bunn