Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Men han problematiserer ikke faktumet at det at produksjonen blir gjort av kriminelle karteller, er politisk villet og en konsekvens av war on drugs. Ingen har betalt mer for det katastrofale eksperimentet enn landene i Sør-Amerika. Hyppig bruk av kokain er definitivt forbundet med risiki, her er mer tallbelagt info fra Rusopplysningen:

     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Men han problematiserer ikke faktumet at det at produksjonen blir gjort av kriminelle karteller, er politisk villet og en konsekvens av war on drugs. Ingen har betalt mer for det katastrofale eksperimentet enn landene i Sør-Amerika. Hyppig bruk av kokain er definitivt forbundet med risiki, her er mer tallbelagt info fra Rusopplysningen:

    Det er riktig, men artikkelen handler heller ikke om det. Det er en opplysende tekst som nok har som formål å informere mer enn å reflektere over hvordan vi kan forholde oss politisk.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Ikke direkte relatert til debatten om cannabislegalisering, men et interessant innlegg i Legeforeningens tidsskrift om diagnosen "rusutløst psykose":

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg savner Georg Apenes som direktør for Datatilsynet. Jeg synes på sett og vis at de er temmelig usynige og tannløse i disse tider.

    Det var en gang politiske partier snakka om personvern og brydde seg om det - det er forlengst borte.

    Nå til dags er det mer snakk om Infocalypsens 4 ryttere og behovet for å lagre informasjon om alt og alle.

    Johan-Kr
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Peak-Sp.🤮

     

    Dolkblad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2022
    Innlegg
    61
    Antall liker
    64
    Sted
    Innlandet
    Begynner å lure på om en del personer ønsker fri legalisering av alle narkotiske midler. Skal det bli fritt for alle å ødelegge livet sitt ?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Begynner å lure på om en del personer ønsker fri legalisering av alle narkotiske midler. Skal det bli fritt for alle å ødelegge livet sitt ?
    Jeg opplever at du ikke ønsker å se helheten i de utfordringene det illegale, ukontrollerte markedet skaper og utnytter.

    Det jeg er tett opp mot 100% sikker på, derimot, er at alle som deltar i debatten har samme mål; færrest mulig som mister kontrollen på sitt rusmiddelbruk, og færrest mulig overdosedødsfall.
    Er vi enige så langt?

    Jeg har respekt for de som er totalavholds, og ønsker alle rusmidler ut av vårt samfunn, dette er en prinsipiell holdning som gir en klar mening. Så kan man selvsagt hevde at dette er problematisk, og vil skape et svart marked, for det har vi sett før, men uansett, enkelte religiøst-totalitære samfunn har en viss suksess i kontrollen av det illegale markedet, men det kommer med en drøy pris.

    Men så har du oss som ikke er avholds, og ønsker at kunnskap og pragmatisme skal være styrende, fremfor dogmatikk. Vi må dessverre innse at "war on drugs"-modellen er både farlig og virker mot sin hensikt, en av indikasjonene er at Norge ligger møkkdårlig an på de fleste problemstatistikker hva angår rusmiddelbruk, selv om vi altså gjør vårt beste for å stanse markedskreftene på alle nivåer.

    Jeg mener oppriktig at noe i retning Vinmonopol-modellen vil være mindre problematisk, for husk at mange av de produktene som omsettes illegalt i dag, reelt sett er betydelig mindre farlige og vanedannende enn dagens ene aksepterte rusmiddel (kaffe og nikotin tas her ikke med som rusmiddel, selv om det er både vanedannende og farligere enn flere illegale stoffer). Problemet med et illegalt marked, er at ingen, verken selger eller kjøper vet hva som omsettes, det kreves flaks hver fordømte gang du putter noe i kroppen, det blir som å kjøpe sprit, men ikke ane om den inneholder spor av, lite, noe eller mye metanol, eller om den inneholder 25 eller 95% etanol. Ingen ville akseptere et slikt marked, selvsagt. Bortsett fra når det gjelder det som en gang ble klassifisert som "narkotika", i seg selv en helt umulig klassifisering.

    Igjen: Dette er ikke for egen skyld, jeg holder meg til øl og vin, men det er fordi jeg har sett litt for mange av medaljenes baksider med dagens fryktelige, inhumane og livsfarlige "markedsstyring".
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å lure på om en del personer ønsker fri legalisering av alle narkotiske midler. Skal det bli fritt for alle å ødelegge livet sitt ?
    Det er det som kalles å være et fritt menneske, fri til å gjøre dumme valg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ikke direkte relatert til debatten om cannabislegalisering, men et interessant innlegg i Legeforeningens tidsskrift om diagnosen "rusutløst psykose":

    Denne er god og oppklarende. Jeg har jobbet en del som miljøterapaut med denne pasientgruppen, og har ofte lurt på hvordan behandlere kan være så sikre på at det er snakk om rusutløst psykose. Det kan de altså ikke.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Det er forbausende hvor ofte man må rykke tilbake til start, og hvor dypt faktareistensen hos enkelte sitter. Eksperimentet "war on drugs" har altså pågått i over 50 år (eller over 70, avhengig av hvem man spør), og har kostet utallige menneskeliv og ufattelig mye ressurser. Og hva er resultatet? Utbredelsen av rusmidler som er erklært uønsket har bare økt, bruken av dem har bare økt og, ikke minst, skadefølgene av rusmiddelbruk har også bare økt. Dette i tillegg til de store samfunnsmessige konsekvensene av å ha en enorm illegal økonomi hvis vekst langt overgår den legale. Og derfor ser man nå en tidevannsbølge av fagmijøer, internasjonale organissasjoner og land/jurisdiksjoner som våkner opp til det åpenbare; at denne tilnærmingen til rusproblematikk har vært fundamentalt feilslått og ikke kan fortsette. Med erfaringen Norge har fra regulering av alkohol og tobakk burde vi vært i front i denne utviklingen, men i stedet har erkekonservative mijøer satt premissene for den nasjonale debatten og vi er fortsatt håpløst i bakevja, og verstingen i Europa når det kommer til skadefølger. Og slik kjemper altså Sp for at det skal fortsette å være, samtidig som de kommer med smålige slag under beltestedet mot SV som vil ha endring. Ikke at jeg har forventet annet fra norsk politikks ubestridt mest bakstreverske parti, men det er fortsatt begredelig å se.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    «Jeg har blitt redd for politiet. Selv om jeg nå har cannabis på resept, er jeg fortsatt redd.»

    En gang han kom ut av skogen kom en politibil kjørende forbi. De mistenkte han for besittelse av narkotika. Han fikk oppleve å bli slengt i bakken av lovens lange arm, og få et kne plantet i ryggen.

    – Jeg ropte «jeg er syk, jeg er syk!», men jo mer jeg prøvde få han til å stoppe, desto hardere presset han kneet inn i ryggen min. Helt til jeg hylte av smerte.»


     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    De som så Dagsrevyen i går fikk vel med seg reklameinnslaget for NNRF-medlem Torbjørn Trommestad (ingen kritiske spørsmål) sitt såkalte foreldremøte om kokain og snitching i Arendal. Når rikskringkasteren ikke gjør samfunnsoppdraget sitt er det bra at #narkotwitter er på stedet og dokumenterer, her er en interessant tråd med opptak fra møtet.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    ^ Hørte dette på radio i går.

    Og realiteten er at kokainbruk i Norge har en stigende trend, samt at kokain er et ekstremt vanedannende og farlig stoff, så det er ikke sikkert det var dumt med det møtet, uansett.

    1680076991228.png

    Ved bruk av kokain kan man bli mer voldelig. Kokain medfører også fare for kramper, hjerneblødning, hjerteinfarkt eller hjerterytmeforstyrrelser hos brukeren. Høye doser kan også føre til hjertesvikt. En annen farlig komplikasjon av kokainoverdose er overoppheting, og har høy dødelighet.

    Kokain kan føre til angst og til psykotiske symptomer. Lette psykotiske symptomer som forvirring (paranoia) er ikke uvanlige. Kokainutløst psykose opptrer sjeldnere. Den er gjerne knyttet til høyt jevnlig inntak over noe tid og kan ligne schizofreni. Tilstanden går tilbake når kokaininntaket er avsluttet. Det er imidlertid observert mer langvarige psykoser etter kokainbruk.

    En akutt effekt av kokainrus med høy dødelighet er en tilstand kalt «agitert delir». Det er en tilstand med svær agitasjon, utagerende og bisarr adferd der personen ikke er i stand til å kommunisere med eller forstå omgivelsene. Økt kroppstemperatur fører ofte til at personen kler av seg. Økende kroppstemperatur kan ende med døden, og tilstanden krever derfor rask medisinsk behandling.

    Kokain er et avhengighetsskapende rusmiddel. Gjentatt bruk av kokain over lengre tid kan muligens føre til langvarige funksjonsforstyrrelser og skader i sentralnervesystemet. Det er blitt rapportert om «sug» (craving) etter kokain i mange år etter avsluttet kokainbruk.
    Kilde: Store medisinske leksikon
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Siste tids avslørninger tatt i betraktning, så ville det kanskje vært betimelig om NRK stilte spørsmål ved om Trommestad arrangerte dette møtet i kraft av å være politimann, eller i kraft av å være NNPF-aktivist. Det er lite i opptakene som tyder på at dette var et politisk nøytralt og faktabasert informasjonsmøte som påstått. Men NRK stilte altså ingen spørsmål i den retning, faktisk nevnte de ikke NNPF eller at Trommestad er profilert medlem der i det hele tatt. De fungerte igjen bare som mikrofonstativ for skremsels- og kriminaliseringslobbyen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Ganske utrolig: Justisministeren anser det som en styrke for oppfølgingsarbeidet, at de som skal følge opp Rolleforståelsesutvalgets rapport selv er eller har vært medlemmer av NNPF.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Siste tids avslørninger tatt i betraktning, så ville det kanskje vært betimelig om NRK stilte spørsmål ved om Trommestad arrangerte dette møtet i kraft av å være politimann, eller i kraft av å være NNPF-aktivist. Det er lite i opptakene som tyder på at dette var et politisk nøytralt og faktabasert informasjonsmøte som påstått. Men NRK stilte altså ingen spørsmål i den retning, faktisk nevnte de ikke NNPF eller at Trommestad er profilert medlem der i det hele tatt. De fungerte igjen bare som mikrofonstativ for skremsels- og kriminaliseringslobbyen.
    Absolutt enig i kritikken, men akkurat i dette ene tilfellet, tror jeg ikke nødvendigvis det var feil å gjennomføre dette som det ble gjort. Kokain er ikke egnet leketøy for unge voksne, og dessverre viser det seg et økende forbruk av dette blant bl.a. russ. Det bør helst ikke skje.
    Derfor kunne det fort virket mot sin hensikt å begynt å plage arrangøren med spørsmål om NNPF. Det ville kunne fjernet fokus fra det akkurat denne saken dreier seg om, altså økende forbruk av et livsfarlig stoff, distribuert av tunge, kriminelle miljøer. Ingen ønsker seg det.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Ok, så det du sier er at i dette tilfellet er det riktig å se bort i fra faktabasert opplysning og i stedet skremme foreldrene mest mulig med usubstansiert NNPF-propaganda? Jeg mener målet bør være at man alltid er faktabasert og etterettelig i sin argumentasjon og sine motiver, i hvert fall hvis man skal representere det offentlige.

    Kokain er ikke harmløst, men å bygge opp under mytologien rundt det tror jeg egentlig gjør mer skade enn gagn.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Ok, så det du sier er at i dette tilfellet er det riktig å se bort i fra faktabasert opplysning og i stedet skremme foreldrene mest mulig med usubstansiert NNPF-propaganda? Jeg mener målet bør være at man alltid er faktabasert og etterettelig i sin argumentasjon og sine motiver, i hvert fall hvis man skal representere det offentlige.

    Kokain er ikke harmløst, men å bygge opp under mytologien rundt det tror jeg egentlig gjør mer skade enn gagn.
    On the contrary.
    I dette tilfellet er det av underordnet interesse at møteleder er fra NNPF, og årsaken har jeg vist i innlegg #4626.

    Det er ingen myte at kokain er ekstremt vanedannende og livsfarlig. I fagkretser ansett for å være blant de 4 - 5 mest dødelige rusmidler, så ingen grunn til ufarliggjøring. Og det er fortsatt dypt problematisk at omsetningsleddet er tungt kriminelle miljøer.
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    On the contrary.
    I dette tilfellet er det av underordnet interesse at møteleder er fra NNPF, og årsaken har jeg vist i innlegg #4626.

    Det er ingen myte at kokain er ekstremt vanedannende og livsfarlig. I fagkretser ansett for å være blant de 4 - 5 mest dødelige rusmidler, så ingen grunn til ufarliggjøring. Og det er fortsatt dypt problematisk at omsetningsleddet er tungt kriminelle miljøer.
    Det er jo også noe problematisk at han hjertelegen i Arendal sitter på Dagsrevyen og påstår at Kokain er det eneste rusmiddelet man kan dø av ved første forsøk. Det er mange rusmidler folk kan dø av ved første forsøk, så en så alvorlig feil uttalelse fra en lege burde vært korrigert av NRK.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Det er jo også noe problematisk at han hjertelegen i Arendal sitter på Dagsrevyen og påstår at Kokain er det eneste rusmiddelet man kan dø av ved første forsøk. Det er mange rusmidler folk kan dø av ved første forsøk, så en så alvorlig feil uttalelse fra en lege burde vært korrigert av NRK.
    Ja, jeg også reagerte på akkurat den, det er jo rent tøv.
    Jeg tok det som en forsnakkelse.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg også reagerte på akkurat den, det er jo rent tøv.
    Jeg tok det som en forsnakkelse.
    Det gjorde jeg også. Det er bare det at en lege kan sitte å uttale seg helt feil om liv og død på Dagsrevyen uten at det blir korrigert.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Kokain gjør som de fleste andre stimulanter at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symptomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans. LD50 for kokain er anslått til å være 96mg per kilo kroppsmasse, dvs drøyt sju gram for en voksen person på 75kg. En stripe kokain er kanskje 100mg, mens en aktiv bruker fort kan ha i seg et gram i løpet av en lang natt med hard festing. Så dødelige overdoser av kokain er svært uvanlig og skal veldig mye til, men ja, det er mulig.

    Men for å sette det litt i perspektiv, siden "livsfarlig" er et begrep som er lite kvanfisert og veldig sterkt ladet; så er LD50 for nikotin anslått å være 0.8mg per kilo kroppsmasse, eller 60 mg for en voksen person på 75kg. Samtidig vet vi at én enkelt pris porsjonssnus avhengig av styrke inneholder 10 til >20mg nikotin (noen over 40mg), og at vi ved oralt inntak tar opp 15% av dette (med store individuelle forskjeller). Så å overdose på snus er definitivt mulig, for øvrig med nær identiske symptomer (nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symtomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans). Nikotin er forøvrig også den mest vanedannende substansen vi kjenner, også i følge SML.

    Overstående er fakta, så kan man jo høre på aktivistmøtet til Trommestad og gjøre seg opp en mening om hvor nøkternt og faktabasert dette egentlig er.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Kokain gjør som de fleste andre stimulanter at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symptomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans. LD50 for kokain er anslått til å være 96mg per kilo kroppsmasse, dvs drøyt sju gram for en voksen person på 75kg. En stripe kokain er kanskje 100mg, mens en aktiv bruker fort kan ha i seg et gram i løpet av en lang natt med hard festing. Så dødelige overdoser av kokain er svært uvanlig og skal veldig mye til, men ja, det er mulig.

    Men for å sette det litt i perspektiv, siden "livsfarlig" er et begrep som er lite kvanfisert og veldig sterkt ladet; så er LD50 for nikotin anslått å være 0.8mg per kilo kroppsmasse, eller 60 mg for en voksen person på 75kg. Samtidig vet vi at én enkelt pris porsjonssnus avhengig av styrke inneholder 10 til >20mg nikotin (noen over 40mg), og at vi ved oralt inntak tar opp 15% av dette (med store individuelle forskjeller). Så å overdose på snus er definitivt mulig, for øvrig med nær identiske symptomer (nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symtomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans). Nikotin er forøvrig også den mest vanedannende substansen vi kjenner, også i følge SML.

    Overstående er fakta, så kan man jo høre på aktivistmøtet til Trommestad og gjøre seg opp en mening om hvor nøkternt og faktabasert dette egentlig er.
    IL jeg leser innleggene dine nøye. Flott nøktern faktabasert opplysning. Jeg lærer mye her. Tusen takk !

    Dr. E
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Kokain gjør som de fleste andre stimulanter at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symptomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans. LD50 for kokain er anslått til å være 96mg per kilo kroppsmasse, dvs drøyt sju gram for en voksen person på 75kg. En stripe kokain er kanskje 100mg, mens en aktiv bruker fort kan ha i seg et gram i løpet av en lang natt med hard festing. Så dødelige overdoser av kokain er svært uvanlig og skal veldig mye til, men ja, det er mulig.

    Men for å sette det litt i perspektiv, siden "livsfarlig" er et begrep som er lite kvanfisert og veldig sterkt ladet; så er LD50 for nikotin anslått å være 0.8mg per kilo kroppsmasse, eller 60 mg for en voksen person på 75kg. Samtidig vet vi at én enkelt pris porsjonssnus avhengig av styrke inneholder 10 til >20mg nikotin (noen over 40mg), og at vi ved oralt inntak tar opp 15% av dette (med store individuelle forskjeller). Så å overdose på snus er definitivt mulig, for øvrig med nær identiske symptomer (nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symtomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans). Nikotin er forøvrig også den mest vanedannende substansen vi kjenner, også i følge SML.

    Overstående er fakta, så kan man jo høre på aktivistmøtet til Trommestad og gjøre seg opp en mening om hvor nøkternt og faktabasert dette egentlig er.
    Ifølge Folkehelseinstituttet og offentlig informasjon om narkotikautløste dødsfall har dødeligheten koblet til stimulanter (kokain og amfetamin tatt sammen) sunket fra 2010 til 2015, men fra 2016 til 2020 har det økt. Nede presenterer vi tallene for dødsfall etter år, og i parenteser viser vi antall prosent hvor død var koblet til stimulantbruk:

    • 2020: 324 dødsfall, 31 prosent kvinner (9% koblet til stimulanter)
    • 2019: 275 dødsfall, 30 prosent kvinner (8% koblet til stimulanter)
    • 2018: 289 dødsfall, 28 prosent kvinner (8% koblet til stimulanter)
    • 2017: 249 dødsfall, 29 prosent kvinner (8% koblet til stimulanter)
    Merk at de tilfellene hvor dødsfall kobles til bruk av stimulanter, kan det noen ganger være snakk om kombinasjon med andre rusmidler også.
    Ja, det er kombinasjonen kokain / amfetamin som vises her, men allikevel, det er høye tall.

    Og som nevnt, i fagkretser anser man kokain blant de 4 - 5 farligste (mest vanedannende og med høyest skadepotensiale) av rusmidlene. Så til tross for I_L's saksrelaterte info, er jeg her ikke helt enig i behovet for å prate ned kokainens farepotensiale. Jeg vil definitivt tro at ved en kontrollert omsetning vil man vite mengde, og dermed begrense risiko, men slik produksjon, distribusjon og omsetning foregår i dag, kan man ikke være sikker på noe som helst.
    Jeg mener derfor fortsatt at det er feil fokus å skyte på NNPF i akkurat denne saken, rett og slett fordi det økende forbruket forekommer blant de mest uerfarne og sårbare rusbrukere, nemlig de unge.

    AKUTT DØDELIGHET

    ⦿⦿⦿⦾⦾ (Moderat risiko)

    Det er vanskelig å fastslå en dødelig dose for kokain, da det synes å være svært individuelt hvor mye som skal til. Det antas generelt at en dødelig dose for de fleste voksne vil være over 1 g, men en rekke individer har dødd av så lite som 20-30 mg. Denne uforutsigbarheten kan muligens skyldes kokainets spesielle effekter på hjertet, som enkelte kan være mer sårbare for enn andre.
    (kilde: Rusopplysningen.no)

    1680177479613.png
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Men for å sette det litt i perspektiv, siden "livsfarlig" er et begrep som er lite kvanfisert og veldig sterkt ladet; så er LD50 for nikotin anslått å være 0.8mg per kilo kroppsmasse, eller 60 mg for en voksen person på 75kg. Samtidig vet vi at én enkelt pris porsjonssnus avhengig av styrke inneholder 10 til >20mg nikotin (noen over 40mg), og at vi ved oralt inntak tar opp 15% av dette (med store individuelle forskjeller). Så å overdose på snus er definitivt mulig, for øvrig med nær identiske symptomer (nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen så pulsen og blodtrykket øker, og ved overdose vil man ofte også få skjelvinger, kvalme/brekninger, svettetokter og andre symtomer typisk for stimulanter, og en dødelig overdose kan føre til hjertestans). Nikotin er forøvrig også den mest vanedannende substansen vi kjenner, også i følge SML.

    Overstående er fakta, så kan man jo høre på aktivistmøtet til Trommestad og gjøre seg opp en mening om hvor nøkternt og faktabasert dette egentlig er.
    Fakta, ja mulig det, men akutte dødsfall fra nikotinforgiftning er så å si ukjent, mens akutte dødsfall fra kokain er et tilbakevendende fenomen. Do the math.

    AKUTT DØDELIGHET

    ⦿⦾⦾⦾⦾ (Svært lav risiko)

    Selv om dødsfall av nikotinoverdose forekommer[12], er dette et sjeldent fenomen som primært skyldes misbruk av nikotinholdig insektmiddel eller selvmord [13]. Den nedre grensen for dødelig nikotinoverdose ble i én studie anslått til å være mellom et halvt og et helt gram nikotin inntatt oralt [13]. Dette tilsvarer omkring ti porsjoner av de sterkeste snussortene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn