Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ... Proffen er hel ved, og tåler nok derfor litt motstand. Om det er verdt noe som helst så liker jeg ham, at vi er uenig betyr ikke at jeg ikke respekterer ham. Tvert i mot.

    Det jeg ikke liker er feighet og hykleri, men det er ingenting slikt her. Men om jeg er for ærlig og hard så kan jeg la det ligge. Det er ikke så viktig for meg.
    Hehe, du er Vestlending, jeg er nordfra, så så spesielt tynnhudet og skjøre er nok ingen av oss! ;)
    Tåler like mye "juling" som jeg gir! Eller som han sa, min tidligere kollega: I har aldri møtt noken som e so runde, men so firkanta! 😂
    At du er ærlig, helt fair! At du er hard, helt fair! Jaffal så lenge du går på ballen!
    Så får vi alle heller gå en runde med oss selv ifht hva som er "nødvendig" å få på print!?

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva med tilstedeværelsen i - og selve oppdragelsen, opplæringen, veiledningen, utviklingen av evnen til å gjøre de riktige valgene?
    Gjør man ting riktig her, kan man langt på vei ha ryddet unna både problemer, utfordringer og tragedier.
    Ingen enkel jobb, seff, for der er mange "elementer" som kan lage kluss på vekslingssiden.
    Ingen garanti, seff, men sannsynligheten øker.
    Men er du villig til å la dem få kunnskapen og er du villig til å la dem ta valg basert på dem.

    For meg virker det som din holdning er just say no og adlyd meg. Jeg vet bedre slik at du skal slippe å ta stilling til noe. Adlyd og være snil og alt går bra med deg.

    Deres erfaringer, ikke dine...

    Vi har tre avkom i vår sosioøkonomiske "øvre middelklasse"husholdning. Ingen av dem ville noensinne vurdert illegale substanser, og de to som er gamle nok til det, har et veldig avbalansert forhold til alkohol.
    Ikke fordi vi har skremt vettet av dem, for vi har overhodet ikke kjørt med skremselsproganda , men fordi de har den nødvendige ballasten og kunnskapen som gjør dem i stand til å velge både fornuftig og riktig!
    Kanskje de bare er for redd for deg og din vrede til å være åpen og ærlig med deg...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hehe, du er Vestlending, jeg er nordfra, så så spesielt tynnhudet og skjøre er nok ingen av oss! ;)
    Tåler like mye "juling" som jeg gir! Eller som han sa, min tidligere kollega: I har aldri møtt noken som e so runde, men so firkanta! 😂
    At du er ærlig, helt fair! At du er hard, helt fair! Jaffal så lenge du går på ballen!
    Så får vi alle heller gå en runde med oss selv ifht hva som er "nødvendig" å få på print!?

    mvh
    Proffen
    :) venner selv om vi er uenig. Liker det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men er du villig til å la dem få kunnskapen og er du villig til å la dem ta valg basert på dem.

    For meg virker det som din holdning er just say no og adlyd meg. Jeg vet bedre slik at du skal slippe å ta stilling til noe. Adlyd og være snil og alt går bra med deg.

    Deres erfaringer, ikke dine...



    Kanskje de bare er for redd for deg og din vrede til å være åpen og ærlig med deg...
    Du er ikke engang i nærheten av å være på vei inn på standplass, så langt unna er du å treffe blink! 😂

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kunnskapen har og får de. Ungdom i dag vet i utgangspunktet med om rusmidler enn både du og jeg gjorde i vår ungdom - både ifht virkemåter og skadevirkninger - men det betyr ikke at de er ferdig utlært når de er 15-20-25 år.
    Ingen trusler whatsoever her i heimen, men gode mellommenneskelige, begrunnede, empatiske!:oops: 😂 råd om hva som er fornuftig, ja! Vi snakker om og diskuterer hva det skulle være her, uten at noen sitter med høye skuldre og ikke tør være seg selv.
    OG: kanskje viktigst av alt: Vi voksne i heimen forsøker å være gode rollemodeller. Liv og lære, vøtt!
    Så jeg tror du kan se bort fra dine teorier om noe som helst diktatorisk skrekk- og angstregime her i heimen

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Kunnskapen har og får de. Ungdom i dag vet i utgangspunktet med om rusmidler enn både du og jeg gjorde i vår ungdom - både ifht virkemåter og skadevirkninger - men det betyr ikke at de er ferdig utlært når de er 15-20-25 år.
    Ingen trusler whatsoever her i heimen, men gode mellommenneskelige, begrunnede, empatiske! råd om hva som er fornuftig, ja!
    Da håper jeg at du henviser dem til ressurssider som Rusopplysningen eller Trygg Ungdom, for det meste du har skrevet om rusmidler, virkemåter og risiko i denne tråden har vært temmelig på jordet. Feks utsagn som «Så da er det greit å nyte litt LSD, for så å sette seg bak rattet og kjøre kidsa til trening?», får meg av og til til å lure på ikke hvilket jorde, men hvilken planet du er på. Så jeg håper virkelig at du ikke bruker samme typer argumenter og «råd» mot ungdommen som her i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da håper jeg at du henviser dem til ressurssider som Rusopplysningen eller Trygg Ungdom, for det meste du har skrevet om rusmidler, virkemåter og risiko i denne tråden har vært temmelig på jordet. Feks utsagn som «Så da er det greit å nyte litt LSD, for så å sette seg bak rattet og kjøre kidsa til trening?», får meg av og til til å lure på ikke hvilket jorde, men hvilken planet du er på. Så jeg håper virkelig at du ikke bruker samme typer argumenter og «råd» mot ungdommen som her i denne tråden.
    Nei, har ikke bruk for samme type argumentasjon og "råd" som du refererer til - og som jo strengt tatt er et spørsmål, seff satt litt på spissen - fordi ungdommen ikke er samme publikum som tilhengerne her i tråden!

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Ok, får ta det med teskje: Et slikt scenario er fullstendig absurd om man har et minstemål av kunnskap om hvordan LSD virker og hvordan det inntas og benyttes. Så hvis «begrunnede råd» ovenfor ungdommen gis med utgangspunkt i en så manglende innsikt om rusmidler, så er det svært lite sannsynlig at de vil ta deg på alvor.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen tanker som burde gi noen og en hver litt å tenke på:
    Kan det være slik at ved å hevde at cannabis- og narkotikabruk ikke egentlig er skadelig, håner legaliseringsrøstene dem som lever med et rusproblem eller avhengighet?

    Kan det være slik at det er "de suksessfulle", de som kan røyke cannabis og bruke narkotika uten at det får store konsekvenser, prioriteter og setter seg selv foran dem som ikke er det?
    Er primærfokuset individets frihet til å velge selv, ikke hva det vil ha å si for barna, familien eller samfunnet som helhet?

    Kan det være slik at antakelsen om at cannabis ikke skader andre enn dem som bruker det, er feil?
    For dem som lever tett på, kan det ha mye å si. Men det er heller ikke slik at alle som bruker cannabis, bare sitter hjemme i stua. Eksempelvis er det økning i antallet trafikkulykker der en av sjåførene testet positivt for cannabis i amerikanske stater som har innført legalisering.

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Kopi: Foreningen for Human Narkotikapolitikk ledes av Arild Knutsen, tidligere heroinist som levde på gata i Oslo i mange år. Normal Norge ledes av André Nilsen, som har en mangeårig historie med rusmisbruk og avhengighet. RIO ledes av Kenneth Actander Johnsen, lang tids rusmisbruker og tidligere lokallagsrepresentant for SV.. Rusreformutvalget ble ledet av Lena Solli Sal, hvis bror omkom av overdose. Og #narkotwitter og Støttegruppen for Rusreform driftes alle av mennesker med lange historier på siden av samfunnet, som har sett førstehånd hvordan straff og stigma skader mennesker i stedet for å hjelpe dem. De "fra høyere samfunnslag" sitter helt stille i båten, og de har heller ingen interesse av noen lovendring.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan være skadelig, men også berikende. Som så mye annet.

    Men det som er sikkert er at forbud, lover og straff er mye mye mer skadelig enn rusbruk. (I de fleste tilfeller).
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Skulle jo ikke tro slikt kunne skje ettersom det er forbudt.. Var også jaggu godt man fikk inn Gaming også i det leserbrevet
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Ser ikke ut som fengsel og straff hjalp ham noe videre heller.

    Klassisk tilfelle, det der. Gutt med underliggende problemer (ADHD med mer) havner på utsiden av samfunnet og møtes med straff og politi, et fordømmende NAV, spesialister som ikke vet hva de snakker om og en tilsynelatende ikke så veldig forståelsesfull familie heller. Nok et offer for et system som ikke fungerer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da får man gjøre noe med systemet. Ikke legalisere
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Da får man gjøre noe med systemet. Ikke legalisere
    Vel det er systemet, man skal enten i fengsel, rennesteinen(som han spesielisten så fint beskrev det) eller alle helst begge deler. Dette er et resultatet når man kriminalisere sykdom, som du ivrer etter å beholde.
    Kriminalisering skaper stigmatisering og holder disse stakkarne utenfor samfunnet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel det er systemet, man skal enten i fengsel, rennesteinen(som han spesielisten så fint beskrev det) eller alle helst begge deler. Dette er et resultatet når man kriminalisere sykdom, som du ivrer etter å beholde.
    Kriminalisering skaper stigmatisering og holder disse stakkarne utenfor samfunnet.
    Tøv. Der er selve avhengigheten som gjør at de faller utenfor. Samt årsakene til at de begynte å misbruke narkotika i utgangspunktet.

    Selvsagt hjelper ikke et rigid system hos feks NAV på, men det er på disse områder systemet må forandres.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vel det er systemet, man skal enten i fengsel, rennesteinen(som han spesielisten så fint beskrev det) eller alle helst begge deler. Dette er et resultatet når man kriminalisere sykdom, som du ivrer etter å beholde.
    Kriminalisering skaper stigmatisering og holder disse stakkarne utenfor samfunnet.
    Og de syke skal ellers klare seg på sulterasjoner, fordi han ene som jobber i sosial dumpet bransje risikerer å få mindre utbetalt i 100 % stilling, sier Cruiser.

    Så du må gjerne snakke om å ikke kriminalisere sykdom, men omtanke for de som blir syke har du ikke.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

    Til ettertanke, til den som gidder å lese. Samtidig akkurat det som gjør at dritten aldri skal legaliseres. Aldri!
    Ja, den artikkelen gir grunn til ettertanke, for innholdet kom nok rett fra hjertet!
    Og faren peker jo på flere ting som bør ordnes opp i - systemfeil, som du har vært inne på før.
    Registrerte jo ellers at far skriver at sønnen ikke vil ha, eller innser at han har behov for hjelp, og da blir det fort en kamp mot vindmøller..... Men det er gjerne her slaget "står" i mange tilfeller..... Dessverre har jeg ingen fasit på hvordan man skal nå inn i slike situasjoner, så her må folk gjerne komme med forslag!

    mvh
    Proffen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Tøv. Der er selve avhengigheten som gjør at de faller utenfor. Samt årsakene til at de begynte å misbruke narkotika i utgangspunktet.

    Selvsagt hjelper ikke et rigid system hos feks NAV på, men det er på disse områder systemet må forandres.
    Selvsagt må det forandring til, man må slutte å kriminalisere avhengighet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt må det forandring til, man må slutte å kriminalisere avhengighet.
    Skulle tro det viktigste burde være å forhindre avhengighet, en avhengighet som ødelegger familier og liv- og som ikke avhjelpes i det hele tatt ved legalisering. Det er årsakene til at de i det hele tatt begynner som må gripes fatt i. Dernest hjelpe de med få de ut av klørne til dritten. Legalisering vil kun føre til større aksept for å bruke narkotika. Derfor kommer jeg aldri til å gå akseptere at legalisering er riktig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skulle tro det viktigste burde være å forhindre avhengighet, en avhengighet som ødelegger familier og liv- og som ikke avhjelpes i det hele tatt ved legalisering. Det er årsakene til at de i det hele tatt begynner som må gripes fatt i. Dernest hjelpe de med få de ut av klørne til dritten. Legalisering vil kun føre til større aksept for å bruke narkotika. Derfor kommer jeg aldri til å gå akseptere at legalisering er riktig.
    Har du sett denne?

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Først og fremst hadde det vært avkriminalisering som kunne hjulpet i tilfeller som dette. At han ikke møtes med straff og fengsel, som faren også skriver bare har gjort ting mye verre, samt at NAV da ikke hadde kunnet gjemme seg bak de idiotiske ruskontraktene sine. At han må levere pisseprøver for å få hjelp er bare å sette opp et meningsløst hinder på veien til et normalt liv. Om han fungerer på jobb er det som har noe å si for en arbeidsgiver, ikke hva han gjør i helgene.

    Og i tillegg kunne det nok hjulpet en hel del om også faren hadde innsett at rus og gaming er symptomer og ikke årsaker. Her har vi å gjøre med en ungdom som neppe i særlig stor grad har blitt hørt eller sett opp gjennom årene, og fortsatt ikke blir det.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Når faren skriver "Nå skal det sies at gutten har ADHD og sikkert flere bokstaver" så tenker jeg what the fuck, dude...vet du ikke en gang hvilke diagnoser din egen sønn har? Ikke rart han sliter da.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Flott at man kaster ut en sønn som er syk, hærlig råd fra "spesialistene"
     
    • Trist
    Reaksjoner: I_L

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig det der, ikke sant? At svineriet lager så mye trøbbel, både for den avhengige òg hans familie, at familien ikke har mer å stille opp med. At de faktisk må tenke på sine egne liv også.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.161
    Merkelig det der, ikke sant? At svineriet lager så mye trøbbel, både for den avhengige òg hans familie, at familien ikke har mer å stille opp med. At de faktisk må tenke på sine egne liv også.
    Tøv, for å bruke dine ord. Rusmisbruk og kompulsiv gaming er symptomer, ikke årsaker. Faren skriver at han har hatt problemer siden tidlig på ungdomsskolen, lenge før han begynte å ruse seg. Videre at "Jeg taklet det noenlunde i starten da han begynte på videregående. Da gikk min moralpreken inn bedre." Øh, nei, den gjorde åpenbart ikke det, da hadde han ikke vært der han er i dag. Moralpreken fungerte nada, den gjorde antageligvis ting verre. Og så har du "spesialister" som mener at han bør hives ut og overlates til seg selv, som åpenbart er det stikk motsatte av det noen med problemer i livet trenger. Og et NAV som krever at han skal levere pisseprøver og være rusfri før de er villige til å gi ham noe innhold i hverdagen, som er nettopp det han trenger før noe annet for å komme på et bedre spor. Og til sist et politi som trakasserer ham og setter ham i fengsel bare for å være sikker på at han aldri skal få smaken på et normalt liv. Dette er en skildring av et system og av holdninger som er lagd for å dytte mennesker ned i grøfta og dra stigen opp etter seg, og et eklatant eksempel på hvorfor en gjennomgripende rusreform og en fundamentalt endret holdning til rus og rusbruk, og til avhengighet, er så ekstremt viktig å få til. Se den videoen i #2954, og gjør det nå.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt; grip fatt i systemet. Ta gjerne også et kraftig oppgjør med de som mener at legalisering og avkriminalisering er veien å gå, siden de øker aksepten for å begynne med narkotika.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn