Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg snakker for min del om oppmykning av regelverket, argumenter for og imot.
    Mulig det, men saken er altså for eller imot legalisering av cannabis. Som svært lett kan tolkes som "legalisering av narkotika som helhet", som jo er det egentlige målet til Venstre. Da er alkohol fullstendig irrelevant, og brukes selvsagt kun for å dreie debatten bort fra opprinnelsen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Bli heroinist, så skal du få hjelp. Og om du ikke vil, skal vi dytte deg på veien dit med straff og utenforskap. Inkluderende samfunn vi legger opp til, ja.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mulig det, men saken er altså for eller imot legalisering av cannabis. Som svært lett kan tolkes som "legalisering av narkotika som helhet", som jo er det egentlige målet til Venstre. Da er alkohol fullstendig irrelevant, og brukes selvsagt kun for å dreie debatten bort fra opprinnelsen.
    Debatten om bruk og misbruk av alkohol vil aldri være irrelevant når man ser på avhengighet i sin helhet. Ikke kun fordi alkohol alene koster samfunnet og enkeltindivider store summer, men også fordi alkohol ofte er en driver for å prøve nye stoffer. De går sammen hånd i hånd. Mange prøver narkotika for første gang i påvirket tilstand. Mao. om målet er å sikre at ungdommen er mer ansvarlig på fester, så er mission 1 å avskaffe norsk "bygdefyllkultur". Videre, misbruk av alkohol øker faren betraktelig for komplikasjoner ved bruk av andre stoffer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mulig det, men saken er altså for eller imot legalisering av cannabis. Som svært lett kan tolkes som "legalisering av narkotika som helhet",
    Legalisering av cannabis er legalisering av cannabis.

    Forøvrig har jeg fått kraftige opioider til hjemmebruk helt lovlig på resept etter å ha vært operert på sykehus, man kan jo på således si at heroin og morfinlignende narkotika allerede er lovlig her tillands, men strengt regulert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tviler ikke på at du mener det, men riktig er det vel ikke uansett.
    Det er det så absolutt. Særlig gjelder dette for cocainister i de bedre samfunnslag, som føler seg høyt hevet over loven. Og som i tillegg predikerer "frihet til å velge selv". Stakkarslige folk, som bruker vikarierende argumenter rundt ungdom- for selv å oppnå denne friheten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er faen meg en helt jævlig tankegang. Skjønner ikke at noen vil vedkjenne seg å stå for det, engang.
    Hadde tankegangen enda vært slik, noe den faktisk ikke er. Selv om det prøves vridd til det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Debatten om bruk og misbruk av alkohol vil aldri være irrelevant når man ser på avhengighet i sin helhet. Ikke kun fordi alkohol alene koster samfunnet og enkeltindivider store summer, men også fordi alkohol ofte er en driver for å prøve nye stoffer. De går sammen hånd i hånd. Mange prøver narkotika for første gang i påvirket tilstand. Mao. om målet er å sikre at ungdommen er mer ansvarlig på fester, så er mission 1 å avskaffe norsk "bygdefyllkultur". Videre, misbruk av alkohol øker faren betraktelig for komplikasjoner ved bruk av andre stoffer.
    Nei. Målet er å oppnå at gruppen langtidsbrukere på kjøret blir mindre. Da er første punkt å begrense rekruttering.

    Liberalisters (Venstre og Høyre) snakk om frihet til å velge selv imponerer svært lite. Det samme gjelder deres vikarierende argumentasjon.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er det så absolutt. Særlig gjelder dette for cocainister i de bedre samfunnslag, som føler seg høyt hevet over loven. Og som i tillegg predikerer "frihet til å velge selv". Stakkarslige folk, som bruker vikarierende argumenter rundt ungdom- for selv å oppnå denne friheten.
    Hva tenker du er en passe straff da, lars_erik?

    Jeg kunne spurt om f.eks. guiljotinering på Stortorget, men det ville jo ikke passet inn i denne ellers fine og seriøse debatten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er det så absolutt. Særlig gjelder dette for cocainister i de bedre samfunnslag, som føler seg høyt hevet over loven. Og som i tillegg predikerer "frihet til å velge selv". Stakkarslige folk, som bruker vikarierende argumenter rundt ungdom- for selv å oppnå denne friheten.
    Hvorfor gidder du å bry deg om noen få "exit"-personer som benytter kokain? Tror du disse er noe forbilde for noen som helst?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva tenker du er en passe straff da, lars_erik?

    Jeg kunne spurt om f.eks. guiljotinering på Stortorget, men det ville jo ikke passet inn i denne ellers fine og seriøse debatten.
    Saklig. Enormt, som sådan.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor gidder du å bry deg om noen få "exit"-personer som benytter kokain? Tror du disse er noe forbilde for noen som helst?
    De er drivende for holdninger. Godt liv, godt med penger, gode jobber. Samt at de også er drivende for argumentasjon rundt liberalisering. For egen vinning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei. Målet er å oppnå at gruppen langtidsbrukere på kjøret blir mindre. Da er første punkt å begrense rekruttering.
    Dette er jeg helt enig i. Det må være målet. Problemet er at rekrutteringen allerede foregår innenfor dagens rammer, i økende omfang. Spørsmålet er da om vi ikke bør tenke nytt og benytte erfaringer fra andre land.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du sier jo selv at du vil STRAFFE sporadiske brukere som ikke er på kjøret, engang.
    Ja? Selvsagt. Narkotika er faktisk ikke greit.

    Spørsmålet er på hvilken måte de straffes. Ta cocainbrukere knallhardt, benytt veiledning for førstegangstatte ungdom. Så lenge de i høyere samfunnslag slipper unna, vil man heller ikke få bukt med rekruttering.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    De er drivende for holdninger. Godt liv, godt med penger, gode jobber. Samt at de også er drivende for argumentasjon rundt liberalisering. For egen vinning.
    Jeg ser muligens litt mer av disse personene her i Oslo. Mitt inntrykk er at de er fraværende fra familie, overarbeidet, og er et trist skue. Det hjelper ikke å ha millioner på banken når du lever et drittliv. Er usikker på om det kan beskrives som "flotte jobber".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser muligens litt mer av disse personene her i Oslo. Mitt inntrykk er at de er fraværende fra familie, overarbeidet, og er et trist skue. Det hjelper ikke å ha millioner på banken når du lever et drittliv. Er usikker på om det kan beskrives som "flotte jobber".
    Likevel er holdningen den at dette er greit, og de blir svært sjelden møtt med reaksjoner fra politiet- noe ungdom stadig blir. Altså blir dette en sementering av klasseforskjell.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Uansett synspunkt på NNPF og deres medlemmer, det der virker overhodet ikke OK.
    Hvem er denne privatpersonen, og hvorfor fikk vedkommende utdelt en slik liste?
    Det er faktisk helt OK. Dette er offentlig informasjon. Det er NNPF selv som har fremtvunet dette tiltaket. Og det er de selv som har muliggjort det.

    NNPF prøver her å gjøre seg selv til et offer. Det er de alldeles ikke. Det er de som er overgriperne. Selvsagt er det noen uskyldige medlemmer, men disse er ikke outet. Listen over medlemmer benyttes kun overfor de som er offentlig ute og snakker om ruspolitikk. Dette for å få dokumentert samrøret NNPF holder på med. Der de later som om det er politiet som snakker, mens det i realiteten er NNPF.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Likevel er holdningen den at dette er greit, og de blir svært sjelden møtt med reaksjoner fra politiet- noe ungdom stadig blir. Altså blir dette en sementering av klasseforskjell.
    Hørt om Petter Northug? Han var en langrennsløper som...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Likevel er holdningen den at dette er greit, og de blir svært sjelden møtt med reaksjoner fra politiet- noe ungdom stadig blir. Altså blir dette en sementering av klasseforskjell.
    Det kan jeg være enig i, så lenge vi snakker om unge mennesker på østkanten. Vestkanten slipper unna. Det du foreslår er likevel problematisk mht likhet for loven.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Det er faktisk helt OK. Dette er offentlig informasjon. Det er NNPF selv som har fremtvunet dette tiltaket. Og det er de selv som har muliggjort det.

    NNPF prøver her å gjøre seg selv til et offer. Det er de alldeles ikke. Det er de som er overgriperne. Selvsagt er det noen uskyldige medlemmer, men disse er ikke outet. Listen over medlemmer benyttes kun overfor de som er offentlig ute og snakker om ruspolitikk. Dette for å få dokumentert samrøret NNPF holder på med. Der de later som om det er politiet som snakker, mens det i realiteten er NNPF.
    Som nenvt har jeg ikke noe problem med at NNPF blir kastrerte så det holder.
    Men bytt ut bokstavene NNPF med LLH, og tenk deg at medlemslistene deles ut til Vigrid. Nei, det er ikke så greit at det gjør noe.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Som nenvt har jeg ikke noe problem med at NNPF blir kastrerte så det holder.
    Men bytt ut bokstavene NNPF med LLF, og tenk deg at medlemslistene deles ut til Vigrid. Nei, det er ikke så greit at det gjør noe.
    Ser ikke sammenhengen. Ikke i det hele tatt.


    NNPF f.eks. overvåker ulovlig meningsmotstanderes aktivitet på internett. Denne privatpersonen har ikke spredt listen. Han saumfarer avisoppslag med politimenn og finner ut om disse også er medlem i NNPF, for å dokumentere samrøret deres. En jobb det offentlige skulle ha gjort for 20 år siden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kan jeg være enig i, så lenge vi snakker om unge mennesker på østkanten. Vestkanten slipper unna. Det du foreslår er likevel problematisk mht likhet for loven.
    Der har du selve hovedproblemet. Liberalister nekter å gå inn på at dette problemet må angripes med differensiert lovhjemmel. Selvsagt for selv å kunne benytte "cocainen" sin i fred.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Ser ikke sammenhengen. Ikke i det hele tatt.
    Nei, jeg vet. Tidvis har du fryktelig vanskelig for å skille prinsipper og følelser. Det er helt irrelevant om du og jeg driter fullstendig i hvordan det går med hver og en av medlemmene i NNPF, for de har de samme rettighetene som en hver annen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg kjøper alldeles ikke narrativet om at disse medlemmenes sikkerhet nå er truet. NNPF er ikke et offer her.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Der har du selve hovedproblemet. Liberalister nekter å gå inn på at dette problemet må angripes med differensiert lovhjemmel. Selvsagt for selv å kunne benytte "cocainen" sin i fred.
    Dersom du virkelig fortsatt innbiller deg at driveren for liberalisering er å få ha "narkotikaen" sin i fred er du en dårligere leser enn jeg hittil har forstått.
    Vanskelig å nå fram med fornuftige argumenter, når motdebattanten har bestemt seg for et virkelighetsbilde som savner kontakt med en hver kjent virkelighet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    For de som er aktive på #narkotwitter eller Støttegruppen for Rusreform, er det åpenbart at det er alt annet enn kokainsniffende vestkantfolk som kjemper for en lovendring. Dette er en grasrotbevegelse først og fremst drevet av mennesker som har hatt rusproblemer og/eller har blitt utsatt for overgrep av politiet tidligere. De kokainsniffende vestkantfolka har ingen interesse av å gå i bresjen for noe som helst, og sitter klokelig svært stille i båten. Og ikke har de noen interesse av en rusreform heller.

    Ellers kunne det vært interessant å vite noe om hvordan politiet skulle "rette inn innsatsen" mot velstående på vestkanten. De har råd til advokat, og mange av metodene som politiet har brukt som profilering, tilfeldig ransaking, hundepartruljer og trusler om glattcelle, er faktisk ulovlige metoder, senest poengert eksplisitt av riksadvokaten i sitt rundskriv fra i fjor. Hvis politiet brukte slike metoder mot folk som har råd til advokat, så ville de blitt stoppet for lengst. Og som de også vet meget vel, da hadde det også foreligget en de facto avkriminalisering for lengst, om ikke politisk så gjennom avgjørelser i Høyesterett.

    Mange i NNPF er cowboyer som ser på rusavhengige som untermensch, som de liker å jage og plage. Her er et screenshot av medlemsbladet deres fra 2008. Det er ganske megetsigende om holdningene som har rådet i politiet.

    nnpf1.jpg nnpf2.jpg
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Jeg kjøper alldeles ikke narrativet om at disse medlemmenes sikkerhet nå er truet. NNPF er ikke et offer her.
    Det er rasende irrelevant.
    Dersom, og jeg understreker ordet dersom, dette er brudd på personvernloven, så skal det ikke skje.
    Er det innafor og relevant spredning av informasjon, vil jeg gjerne vite mer om saken før jeg uttaler meg sikkert om rett og galt, i såfall.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Der har du selve hovedproblemet. Liberalister nekter å gå inn på at dette problemet må angripes med differensiert lovhjemmel. Selvsagt for selv å kunne benytte "cocainen" sin i fred.
    Likhet for loven er et viktig prinsipp. Et godt eksempel på viktigheten av dette er når f.eks. Frp veldig gjerne vil ha egne lover for folk med innvandrerbakgrunn.

    Når det er sagt, så kunne man ha argumentert for at Politiet i større grad burde ha prioritert rusmisbruk også på vestkanten. Spørsmålet blir da hvorfor de åpenbart ikke gjør dette.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du virkelig fortsatt innbiller deg at driveren for liberalisering er å få ha "narkotikaen" sin i fred er du en dårligere leser enn jeg hittil har forstått.
    Vanskelig å nå fram med fornuftige argumenter, når motdebattanten har bestemt seg for et virkelighetsbilde som savner kontakt med en hver kjent virkelighet.
    Jeg bryr meg, som vanlig, intet om hva enkelte setter opp som narrativ. Selvsagt er høyere samfunnslag, som ser det som sin rett til å gjøre som de vil, drivende for legaliseringskampen.

    Northug, som du åpenbart trodde jeg skulle forsvare, er et prakteksemplar på slike drittsekker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er rasende irrelevant.
    Dersom, og jeg understreker ordet dersom, dette er brudd på personvernloven, så skal det ikke skje.
    Er det innafor og relevant spredning av informasjon, vil jeg gjerne vite mer om saken før jeg uttaler meg sikkert om rett og galt, i såfall.
    MEN DET ER IKKE ET BRUDD!!!

    dine hva, hvis, om og men er irrelevant.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Jeg bryr meg, som vanlig, intet om hva enkelte setter opp som narrativ. Selvsagt er høyere samfunnslag, som ser det som sin rett til å gjøre som de vil, drivende for legaliseringskampen.

    Northug, som du åpenbart trodde jeg skulle forsvare, er et prakteksemplar på slike drittsekker.
    Jeg ville fått hakeslepp om du forsvarte Northug, så jeg vet ikke helt hvor du hentet den ideen fra. Jeg brukte ham bare som eksempel på at også "råtne vestkantfolk" blir tatt når de bader i hvitt pulver.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Likhet for loven er et viktig prinsipp. Et godt eksempel på viktigheten av dette er når f.eks. Frp veldig gjerne vil ha egne lover for folk med innvandrerbakgrunn.

    Når det er sagt, så kunne man ha argumentert for at Politiet i større grad burde ha prioritert rusmisbruk også på vestkanten. Spørsmålet blir da hvorfor de åpenbart ikke gjør dette.
    Likhet for loven bør da bety "gå etter drittsekkene i høyere samfunnslag, som tidligere har sluppet unna". Det er forøvrig helt vanlig at førstegangsforteelser ikke nødvendigvis utløser straff, men derimot hjelp og veiledning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn