Lederevne i ulike metaller og materialvalg for kabler

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vadseth har kanskje tatt feil alltid, på visse ting. Uansett har gode bilder, historier og ønske om at flere skal opplevd vært ektefølt. Noe han bør få respekt for.

Entusiasme og eierskap til hobbyen sier du at du ikke har weld. Hvor du finner motivasjon for å bidra til bunnlinjen til noe som helst fattes ikke. Men, whatever floats your boat..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Foreslår vi lar Vadseth få litt fred. Mannen har vært svært syk, og er i ingen drømmesituasjon for tiden, for å si det forsiktig. Han kommer nok ikke til å plage deg og dine med uttalelser om kabler på lenge, Weld, så kult om du fekter mindre med sablene dine i den retningen. Har noe med medmenneskelighet og anstendighet å gjøre.

(uansett så leser du jo ikke Fidelity, så han kan vel ikke ha plaget deg og dine?)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Gode bilder er jeg enig i. Entusiasmen også. Men du illustrerer også poenget mitt.

Jeg har både interesse for og entusiasme for god lyd. Men har blitt såpass desillusjonert at jeg hadler i moderate prisklasser fra etablerte merker, da får jeg hva jeg betaler for.

Jeg har råd til hvasomhelst. Men ikke betalingsvilje. Kjøpte nye høyttalere fra Arendal sound her forleden. Hva noen som kjøper kassehøyttalere for en million eller to ekstra får i tillegg er noe uklart for meg. Ikke at jeg tror mine er de beste som finnes, men hele konseptet om en apekiste til en million fremstår for meg som helt absurd.

Edit: ikke klar over det. Lar den ligge. God bedring om det leses og er håp for denslags.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Har ikke lest hele tråden, men det lille jeg har lest viser bare at sentralen er på vei en viss plass. Har den senere diskutert denne besserwisser holdningen som enkelte fremviser, der det til stadighet blir hevdet at det ikke er forskjell på noe som helst så lenge det måler likt. Det finnes mange av oss som er drittlei hele sentralen når det kommer til å fortelle om ting som kan forbedre lyden. Hvis en er så nådig å hevde at f,eks up-occ sølv eller kobber låter bedre/annerledes enn en clahs variant, da er det full gass fra typer ala weld og div andre. Skulle vært morro og sammenlignet lyden hos endel av disse. Har dårlig erfaring hittil når det kommer til lyttebesøk hos folk med teorien i orden. Dette har jeg fått bekreftet av andre som også har vært hos de samme folka.
Det finnes unntak, der både teori og praktisk erfaring til slutt blir veldig bra, men de er få (hittil).

Hvorfor er det slik ? Kommer teorien i veien for at det faktisk kan finnes små , men viktige forskjeller som tilsammen utgjør såpass mye at det er lett hørbart ?

En av de mest teoristerke som ikke er mye på sentralen lenger,( like greit da alt låt likt ) sitter med et anlegg som i beste fall kan kalles mid-fi. Men å uttale seg skråsikkert at det er bare innbilning når en hører forskjeller, ja det var problemfritt. Jeeeez...
Nå var du selv ganske nedlatende - ikke bra;) Er det ikke bare rette opp ryggen å innse at det er mange måter å dyrke denne hobbyen på.
Hva er forresten mid-fi.......middels troverdig? Alle av de beste anleggene jeg har hørt, havner der.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har ikke lest hele tråden, men det lille jeg har lest viser bare at sentralen er på vei en viss plass. Har den senere diskutert denne besserwisser holdningen som enkelte fremviser, der det til stadighet blir hevdet at det ikke er forskjell på noe som helst så lenge det måler likt. Det finnes mange av oss som er drittlei hele sentralen når det kommer til å fortelle om ting som kan forbedre lyden. Hvis en er så nådig å hevde at f,eks up-occ sølv eller kobber låter bedre/annerledes enn en clahs variant, da er det full gass fra typer ala weld og div andre. Skulle vært morro og sammenlignet lyden hos endel av disse. Har dårlig erfaring hittil når det kommer til lyttebesøk hos folk med teorien i orden. Dette har jeg fått bekreftet av andre som også har vært hos de samme folka.
Det finnes unntak, der både teori og praktisk erfaring til slutt blir veldig bra, men de er få (hittil).

Hvorfor er det slik ? Kommer teorien i veien for at det faktisk kan finnes små , men viktige forskjeller som tilsammen utgjør såpass mye at det er lett hørbart ?

En av de mest teoristerke som ikke er mye på sentralen lenger,( like greit da alt låt likt ) sitter med et anlegg som i beste fall kan kalles mid-fi. Men å uttale seg skråsikkert at det er bare innbilning når en hører forskjeller, ja det var problemfritt. Jeeeez...
Nå var du selv ganske nedlatende - ikke bra;) Er det ikke bare rette opp ryggen å innse at det er mange måter å dyrke denne hobbyen på.
Hva er forresten mid-fi.......middels troverdig? Alle av de beste anleggene jeg har hørt, havner der.
Mine uthevelser.

"Hvorfor ser du splinten i din brors øie, men bjelken i ditt eget øie blir du ikke var? " - Mateus 7:3
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Like interessant hver gang noen er på et hifi forum og disser sin egen hobby.....
Hobby = finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom ledningsstumper?

Det er definitivt ikke hva min hifi-hobby går ut på.
For ordens skyld så var min kommentar rettet mot sveiseren uten at dette er av høyeste viktighet å poengtere.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.309
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Har ikke lest hele tråden, men det lille jeg har lest viser bare at sentralen er på vei en viss plass. Har den senere diskutert denne besserwisser holdningen som enkelte fremviser, der det til stadighet blir hevdet at det ikke er forskjell på noe som helst så lenge det måler likt. Det finnes mange av oss som er drittlei hele sentralen når det kommer til å fortelle om ting som kan forbedre lyden. Hvis en er så nådig å hevde at f,eks up-occ sølv eller kobber låter bedre/annerledes enn en clahs variant, da er det full gass fra typer ala weld og div andre. Skulle vært morro og sammenlignet lyden hos endel av disse. Har dårlig erfaring hittil når det kommer til lyttebesøk hos folk med teorien i orden. Dette har jeg fått bekreftet av andre som også har vært hos de samme folka.
Det finnes unntak, der både teori og praktisk erfaring til slutt blir veldig bra, men de er få (hittil).

Hvorfor er det slik ? Kommer teorien i veien for at det faktisk kan finnes små , men viktige forskjeller som tilsammen utgjør såpass mye at det er lett hørbart ?

En av de mest teoristerke som ikke er mye på sentralen lenger,( like greit da alt låt likt ) sitter med et anlegg som i beste fall kan kalles mid-fi. Men å uttale seg skråsikkert at det er bare innbilning når en hører forskjeller, ja det var problemfritt. Jeeeez...
Nå var du selv ganske nedlatende - ikke bra;) Er det ikke bare rette opp ryggen å innse at det er mange måter å dyrke denne hobbyen på.
Hva er forresten mid-fi.......middels troverdig? Alle av de beste anleggene jeg har hørt, havner der.
og ditt eget er selvfølgelig langt hevet over disse?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Jeg skriver alle, ikke alle andres. Neida, havner der det også
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tror nok det er parametre hjemme hos Shy som andre vanskelig kan matche, men så er spørsmålet om dette gjelder alle vesentlige parametre, da?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.309
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det forklarer jo saken bedre, beklager misforståelsen
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.309
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Tror nok det er parametre hjemme hos Shy som andre vanskelig kan matche, men så er spørsmålet om dette gjelder alle vesentlige parametre, da?
ikke umulig at det låter flott, men oppfattelsen av hvorledes innlegget var skrevet viste en ekstrem ovenfra og ned holdning, men nå er dette avklart
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Er mildt utfordrende når man udiskutabelt har rett.

De kabelteoendes menighet blir stadig mindre så verden går fremover. For de hardest rammede er det dog neppe håp.

Har vært på dette forum i snart 20 år, det er faktisk artig å se hvordan cred har vridd seg og hvordan de kuleste gutta i klassen faktisk går fremover. Andre blir bare stående med begge bena godt plantet i gjørma, men oppfører seg som om de fortsatt var bjellesau og har pondus . Det har de ikke.

Lesser du innlegg fra LMC for 15 år siden så var sølv fra Hamar da shit. Nå er det «litt» andre ting som er viktig. Dessverre er det ikke alle forunt å få den samme åpenbaringen. Enkelte er bare for blokkerte i topplokket.

Det spiller snart ingen rolle hvilken tråd du starter på Kabelhjørnet. Håndfullen av "usual suspects" må tydeligvis vise sin avsindige avsky og misnøye med enhver som mener å ha evnen til å høre forskjeller. For deg så virker det kanskje som "de kabelteoendes menighet" blir mindre, men sannheten er at flesteparten av dem ikke lenger gidder å dele noen av sine opplevelser her på Sentralen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Whatever. At eventuelt færre ønsker blogge om ikke-eksisterende forskjeller som kan oppnås for noen tusen- eller titusenlapper er neppe et stort tap for menneskeheten.

Om menighetens størrelse er uendret er det absolutt et pluss om den bruker færre spaltemeter på å spre sin vranglære.

Jeg er dog ganske sikker på at dyrkere av den gyldne kabel er en raskt utdøende rase. Heldigvis. Å være villig til å bruke masse penger på noe har ikke den samme schwungen som det en gang hadde. Nå om dagen bør man helst bygge selv for å
være kul (dvs faktisk skjønne noe). Jeg bygger ingen ting, om noen lurte.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Foreslår vi lar Vadseth få litt fred. Mannen har vært svært syk, og er i ingen drømmesituasjon for tiden, for å si det forsiktig. Han kommer nok ikke til å plage deg og dine med uttalelser om kabler på lenge, Weld, så kult om du fekter mindre med sablene dine i den retningen. Har noe med medmenneskelighet og anstendighet å gjøre.
Leit å høre. Håper det ordner seg, hva det nå enn er han sliter med. Mannen har gjort mye for å spre entusiasme og har greid å holde Audio/Fidelity gående gjennom skiftende tider. Det skal han ha stor honnør for.

Likevel, "rådene" derfra om viktigheten av kabler for ca 20 år i Audio siden førte til at jeg kastet bort en god del tid og penger som med fordel kunne vært brukt på ting som har langt større betydning for resultatet. Høyttalere, forsterkere, kilder, romakustikk - alt annet enn kabler. Ca fem år i en kvalitetsmessig blindvei før jeg hadde samlet opp nok egen erfaring og kunnskap til å innse at det ikke har nevneverdig betydning. Det var først da jeg la til side hele kabelgreia for i stedet å fokusere på høyttalere og forsterkere at det begynte å gå fremover med lydkvaliteten. Men jeg lærte jo en hel del på veien.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ok, du bygger ingenting (heller ikke kunnskap) og har lite til overs for high end - hva er det du brenner for da, weld77?
Kanskje starte et nytt forum for folk som ikke fordrar high end? :p
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Som sagt: begrenser mine investeringer til moderat prisede produkter fra trauste leverandører. Da får jeg ting som funker som avertert og som koster en passe mengde penger. Andre må gjerne velge annerledes. Har dog ganske kul Vinylrigg som ville gitt credpoeng i enhver setting.

Hifi har dessverre blitt en bransje hvor det konkurreres i alt annet enn reell ytelse. Prisene går i været men fint lite skjer rent teknologisk. Så lenge kunder faktisk etterspørr tullball så vil det forbli slik.

Jeg synest at å la være å delta i denne dansen er et høyst rasjonelt valg. Finnes masse bra greier å få kjøpt som ikke koster allverden. Liten grunn til å spille oligark-spillet. Eller ønske å gjøre det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
I den virkelige verden kompenserer man ved økt tverrsnitt eller kortere lengde. Som om det var et problem i utganspunktet...

Om man plages av at sølv leder bedre enn kobber? Bruk kobber som er 7% kortere eller har 7% større tverrsnitt. Verre er det ikke.

Dette er nok et ikke-problem som Hifi-bransjen har diktet opp godt hjulpet av fjols som snakker om «lyden av sølv» og lignende.
Dette er ikke noen audiofil tankegang.
Når man kompenserer kobber med 7% så øker man sølv med tilsvarende og så er runddansen igang....
Du vet hva prisen på sølv ligger på?
Tror det regulerer seg selv.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
I den virkelige verden kompenserer man ved økt tverrsnitt eller kortere lengde. Som om det var et problem i utganspunktet...

Om man plages av at sølv leder bedre enn kobber? Bruk kobber som er 7% kortere eller har 7% større tverrsnitt. Verre er det ikke.

Dette er nok et ikke-problem som Hifi-bransjen har diktet opp godt hjulpet av fjols som snakker om «lyden av sølv» og lignende.
Dette er ikke noen audiofil tankegang.
Når man kompenserer kobber med 7% så øker man sølv med tilsvarende og så er runddansen igang....
Du vet hva prisen på sølv ligger på?
Tror det regulerer seg selv.
For en die-hard audiofil som ikke vet sitt eget beste?
Tror neppe det..... :eek:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser andre har nevnt plugger også. Ser at forholdsvis dyre plugger også i mange tilfeller er sølv eller gullbelagt messing.
Dersom man har kabel i kobber (som er 100%) og benytter plugger som er gullbelagt messing. Har du da en kabel som har 65% eller 28% konduktivitet?


 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Resonnementet ditt er feil i alle retninger. Konduktivitet er lik 1/resistans, dvs du må regne ut motstanden ( på basis av tverrsnitt og evt. tykkelse på gullbelegg) av samtlige deler..... mao. i praksis betyr dette ingenting, - det er kabelresistansen som dominerer....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Siden gullet og messingen er en svært liten del av lengden på lederen, vil dens lavere konduktivitet bare redusere kabelens totale konduktivitet littegrann ned i forhold til oksygenfritt kobber.

"65% konduktivitet av referansen" som er en tilsvarende leder i rent kobber, vel å merke.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Resonnementet ditt er feil i alle retninger. Konduktivitet er lik 1/resistans, dvs du må regne ut motstanden ( på basis av tverrsnitt og evt. tykkelse på gullbelegg) av samtlige deler..... mao. i praksis betyr dette ingenting, - det er kabelresistansen som dominerer....
RNFF https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity
konduktivitet er 1/resistivitet,
konduktans er 1/resistans

Kontuktivitet er spesifikk (normert) ledningsevne, og resistivitet er spesifikk (normert) motstand. Dvs egenskapene til et material med normerte dimensjoner : en meter lang og en kvadratmeter i tverrsnitt.

mvh
KJ
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
OK, takk for svar. Så hva betyr det i praksis, at forskjellen i ledeevne på to plugger med forskjellig innhold vil være forsvinnende liten dersom de begge er belagt med samme materiale?
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nesten. Kontaktresistansen er i størrelsesorden en milliohm eller så i serie med selve kabelen, som igjen står i serie med enten en høyttaler (4-16 ohm) eller inngangen på en forsterker (47-100 kiloohm). Vi snakker +/- noen prosent på den ene milliohm'en. Kontakter i massivt kobber leder definitivt bedre enn tynn gullbelagt messing, men det blir likevel ikke så store forskjeller av det. Materialet innenfor belegget har nok mer å si enn overflatebelegget, siden det belegget bare er noen mikron tykt og arealet er nokså stort. Det er en relativ kort og tykk "ledning" med minimal motstand hvis du tegner ut overføringen som et antall seriekoblede motstander og impedanser.

Passformen av kontakten er likevel mye viktigere, siden den avgjør hvor stor kontaktflaten blir. Det kan lett gi utslag i størrelsesorden -50 - +100% i kontaktmotstand hhv ved halvering og dobling av det aktive kontaktarealet. En lufttett kontaktflate sikrer også mot oksydering av kontaktmaterialet. Min erfaring er at rimelige proffkontakter (Neutrik, Deltron, etc) har langt bedre passform enn "audiofilt" bling. I den "audiofile" klassen er Furutech verstingen. Min erfaring med dem er heller dårlig. Det hjelper ikke hvor mye man skryter av eksotiske kontaktmaterialer når kontaktene knapt passer sammen.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Resonnementet ditt er feil i alle retninger. Konduktivitet er lik 1/resistans, dvs du må regne ut motstanden ( på basis av tverrsnitt og evt. tykkelse på gullbelegg) av samtlige deler..... mao. i praksis betyr dette ingenting, - det er kabelresistansen som dominerer....
RNFF https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity
konduktivitet er 1/resistivitet,
konduktans er 1/resistans

Kontuktivitet er spesifikk (normert) ledningsevne, og resistivitet er spesifikk (normert) motstand. Dvs egenskapene til et material med normerte dimensjoner : en meter lang og en kvadratmeter i tverrsnitt.

mvh
KJ
Jada, masa! Jeg veit det! :cool: Er forresten 1 kvmm, - ikke en kvm.......:cool:
 
Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Tabellen er fast, ikke noe å gjøre med den. Om man kan kompensere med å øke tverrsnittet på et annet materiale for å oppnå samme ledningsevne går vel ikke eller? Har et materiale en gitt ledningsevne, så hjelper vel ikke å øke tverrsnittet. Det hjelper vel kun ved økt strømgjennomgang (A), men derimot har lengden noe å si. Om du derimot vil høre noen forskjell tviler jeg sterkt på. Vil dessuten være knapt målbart
Motstanden i en ledning er gitt av ρ*l/A, der ρ er resistiviteten til materialet lederen er laget av, l er lengden og A er arealet eller tverrsnittet. Konduktiviteten som er listet opp med relative størrelser i tabellen er gitt at 1/ρ.

For kobber er ρ=1.68×10−8 Ω⋅m, for sølv er ρ=1.59×10−8 Ω⋅m som er 6% forskjell i konduktivitet/resistivitet, samme som i tabellen.

For en 2m lang 1mm2 kabel blir da motstanden:

Kobber: 1.68E−8Ω⋅m*2m/1E-6m2 = 0.0336Ω
Sølv: 1.59E−8Ω⋅m*2m/1E-6m2 = 0.0318Ω

Hvis du klipper av 12cm av kobberkabelen så den er 1.88m lang får du:

1.68E−8Ω⋅m*1.88m/1E-6m2 = 0.0318Ω

Samme som sølvkabelen.
 
Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Ser andre har nevnt plugger også. Ser at forholdsvis dyre plugger også i mange tilfeller er sølv eller gullbelagt messing.
Dersom man har kabel i kobber (som er 100%) og benytter plugger som er gullbelagt messing. Har du da en kabel som har 65% eller 28% konduktivitet?
Nei, for motstanden i kontaktflaten er mye mindre enn kabelen. Hvis vi tar utgangspunkt i 0.0336Ω for kabelen og kanskje 0.0001Ω for en kontaktflate i kobber, får du en motstand på:

0.0336Ω+0.0001Ω=0.0337Ω.

Hvis du bytter ut kontakten med noe som er belagt med et materiale som har tre ganger høyere resistivitet får du:

0.0336Ω+0.0003Ω=0.0339Ω.

Altså 0.9% høyere motstand. Klipp av 2cm av kabelen så har du nullet ut den effekten.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Motstanden i en ledning er gitt av ρ*l/A, der ρ er resistiviteten til materialet lederen er laget av, l er lengden og A er arealet eller tverrsnittet. Konduktiviteten som er listet opp med relative størrelser i tabellen er gitt at 1/ρ.
Jeg er alltid litt fascinert av hvordan enkelte bare fokuserer på ledningsevnen i den formelen, noen ganger husker at tverrsnittet muligens også har noe med saken å gjøre, men totalt glemmer lengden. Newsflash: En halvparten så lang ledning har hele 200 % konduktans. Slår hvilken eksotisk OCC sølvkabel som helst, bare med å bruke avbitertang. Om det gjør noen hørbar forskjell er en annen historie. :)
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Gått til innkjøp av noen ringkabelsko i sølvbelagt kobber som vil erstatte noen Nakamichi spader jeg i dag bruker på mine Vdh CS122.

Ringkabelsko_redigert.jpg


Da slipper i alle fall nevrosene angående ukjente metaller i spadene å jobbe i bakhodet ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Foreslår vi lar Vadseth få litt fred. Mannen har vært svært syk, og er i ingen drømmesituasjon for tiden, for å si det forsiktig. Han kommer nok ikke til å plage deg og dine med uttalelser om kabler på lenge, Weld, så kult om du fekter mindre med sablene dine i den retningen. Har noe med medmenneskelighet og anstendighet å gjøre.
Leit å høre. Håper det ordner seg, hva det nå enn er han sliter med. Mannen har gjort mye for å spre entusiasme og har greid å holde Audio/Fidelity gående gjennom skiftende tider. Det skal han ha stor honnør for.

Likevel, "rådene" derfra om viktigheten av kabler for ca 20 år i Audio siden førte til at jeg kastet bort en god del tid og penger som med fordel kunne vært brukt på ting som har langt større betydning for resultatet. Høyttalere, forsterkere, kilder, romakustikk - alt annet enn kabler. Ca fem år i en kvalitetsmessig blindvei før jeg hadde samlet opp nok egen erfaring og kunnskap til å innse at det ikke har nevneverdig betydning. Det var først da jeg la til side hele kabelgreia for i stedet å fokusere på høyttalere og forsterkere at det begynte å gå fremover med lydkvaliteten. Men jeg lærte jo en hel del på veien.
Må si at det forbauser meg at du i det hele tatt beit på, og så brukte flere år på å skjønne greia...:D Stygg ripe i lakken, men den oppveies av din åpenhet og ærlighet rundt det!!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Og for de som svinger loddebolten når de skal bruke spader, sko eller ører på kablene;


https://www.soundandvision.com/content/mad-scientist-sony-audio

Bl.a.;
Yes, we work with the factories to make sure the product is the best it can be. We even designed our own solder. [Gestures to another engineer to get some solder samples off a shelf.] This is the solder we used to use, made from tin and lead. We used it for 30 years. [Breaks off a piece, holds it in his mouth, and moves the tip toward his fingers holding an imaginary soldering iron.] Of course, we can’t use it now because lead is poisonous. But with lead-free solder, the sound quality is generally very bad. I went through more than 50 samples of lead-free solder, and I found that the tin mined from a certain mountain gave good sound. But then if that mountain closes we cannot make good solder. So we analyzed that metal to find out which components of the metal were critical to sound quality. We ended up coming up with a combination of four-nines tin [0.9999% purity] and another compound that’s a trade secret. It’s like cooking!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Må si at det forbauser meg at du i det hele tatt beit på, og så brukte flere år på å skjønne greia...:D Stygg ripe i lakken, men den oppveies av din åpenhet og ærlighet rundt det!!
Jo takk, definitivt i "burde ha forstått"-kategorien. Tross alt, audioapparater må nødvendigvis etterleve de samme fysiske lovene som alt annet. Det tar litt tid å samle nok erfaring til å bare se bort fra all kabelpoesien med samme sinnsro som når man sletter annen spam fra innboksen.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Gått til innkjøp av noen ringkabelsko i sølvbelagt kobber som vil erstatte noen Nakamichi spader jeg i dag bruker på mine Vdh CS122.

Vis vedlegget 484615

Da slipper i alle fall nevrosene angående ukjente metaller i spadene å jobbe i bakhodet ;)
Terminalene på høyttalerne mine var dessverre tykkere enn disse 8mm skoene, så må dessverre legge de på Torget :(
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Terminering av kabler er FY-FY og må for enhver pris unngås !!!!
 
Sist redigert:
Topp Bunn