Alt til hus og bolig LED lyspærer

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Noen tips til nettbutikker som har godt utvalg av led lyspærer av god kvalitet?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Clas Ohlson har bra pærer til en ok pris.

Til stuebruk, kan det være greit å se etter fargetemperatur på 2200-2400K. Jo lavere tall, jo varmere farge.

Johan-Kr

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ja, jeg ønsker lav K.
Handlet et knippe E14 på elektroimportøren på lørdag, men de hadde bare 4w, noe som blir alt for kraftig. Skulle helst hatt 2w i disse.
4w tilsvarer vel ca 35w, og når plafondene skal ha 3 stk E14, så blir det solariumstilstander. Så ble bare 2 i hver, men det ser litt halvveis ut.
Synes forsåvidt også at vegg lampettene jeg har som bare skal ha 1 stk E14 ble for sterk med 4w. 3w hadde sikkert vært flott der.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
1.8-2w synes jeg er passe til punktbelysning.

Kjøpte noen 12V-pærer på salg til hytta for noen år siden. Den ene var på 0,2W. Det var veeeeldig svakt...

Johan-Kr

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Vanskelig å finne 2w synes jeg. Ihvertfall så lenge jeg ønsker å bruke lav K og en del av de jeg trenger bør være av "dekor" typen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424
Vanskelig å finne 2w synes jeg. Ihvertfall så lenge jeg ønsker å bruke lav K og en del av de jeg trenger bør være av "dekor" typen.
Clasern, iallefall "min" lokale, har stort utvalg. Lampehuset har også et bra utvalg. Ikke billigst, men til gjengjeld gir de to års garanti på pærene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja, jeg ønsker lav K.
Handlet et knippe E14 på elektroimportøren på lørdag, men de hadde bare 4w, noe som blir alt for kraftig. Skulle helst hatt 2w i disse.
4w tilsvarer vel ca 35w, og når plafondene skal ha 3 stk E14, så blir det solariumstilstander. Så ble bare 2 i hver, men det ser litt halvveis ut.
Synes forsåvidt også at vegg lampettene jeg har som bare skal ha 1 stk E14 ble for sterk med 4w. 3w hadde sikkert vært flott der.
RYET LED-pære E14 100 lumen - IKEA 1,5W
RYET LED-pære E14 200 lumen - IKEA 2,8w
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60305748/ 3w

En annen ting man kan vurdere er jo et av systemene med wifistyrte lyspærer. Der kan man stille inn lysstyrke og fargetone akkurat slik man vil, og ha muligheten til å endre belysningen med en app på telefon eller nettbrett, eller et stemmestyrt system som Alexa eller Google Assistant, eller ferdige settinger i en bryter slik at man kan få et helt annet lys om man skal lese en bok enn om man vil ha et varmt og koselig lys til middagen, eller energiske fargetoner om man støvsuger eller trener.

Philips Hue er et slikt system som jeg har god erfaring med, men det finnes også andre alternativer.

Wireless and smart lighting by Philips | Meet Hue

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Clas sine egne pærer (northlight) dør alt for raskt. Skjønner ikke at folk anbefaler disse. Kjøpte en liten bunke slike for noen år siden, og de levde mellom et halvt og et helt år før de døde. Kjøpte Osram etterpå (på Clas det også forsåvidt) og da holdt det å kjøpe en.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Problemet er at Osram lager pærer enten med idiotisk form og/eller idiotisk styrke.

Jeg skulle ha en Ozon-pære til en takpendel i hjørnet av stua, der vi før har bruk klassiske 15W-pærer. Osrams eneste tilbud på denne er altfor sterk. Jeg skal ikke ha flombelysning i stua. Når Ozon-pærer har hatt standardstyrke på 15W i alle år, så er tilbudet til Osram en som tilsvarer 20W, og som er svært hvit i lyset. Dog ikke tippet over til blåfarge, skal innrømmes.

Forøvrig - LED-pærer fra noen år tilbake er ikke helt det samme som dagens pærer. Før var LED-pærene 2700-3000K (eller mere). Nå er 2200-2500K vanlig (i utvalget til Clasern, ihvertfall)

Johan-Kr

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
IKEAs Ledare-pærer har en oppgitt levetid på 25 000 timer og en CRI på 90. Alle litt mer seriøse tester jeg har sett med lysmålinger osv har også gitt IKEAs pærer god score. Liker ikke å skulle kjøpe "alt" på IKEA, men LED-pærer handler jeg først og fremst her.

OT: Har også to sett med 3x smartpærer + fjernkontroll. Ett Philips Hue og et IKEA Trådfri (dært + pærer). Sistnevnte gir et subjektivt mer behagelig lys og slår av og på alle pærene på samme tid. Skal sies at en av pærene blinket sporadisk en dag eller to før den døde helt. Hue opplever jeg å ha et svakt grønnskjær i lyset, og det er en merkbar differanse på når de tre pærene slår seg av og på.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.342
Torget vurderinger
2
IKEAs Ledare-pærer har en oppgitt levetid på 25 000 timer og en CRI på 90. Alle litt mer seriøse tester jeg har sett med lysmålinger osv har også gitt IKEAs pærer god score. Liker ikke å skulle kjøpe "alt" på IKEA, men LED-pærer handler jeg først og fremst her.

OT: Har også to sett med 3x smartpærer + fjernkontroll. Ett Philips Hue og et IKEA Trådfri (dært + pærer). Sistnevnte gir et subjektivt mer behagelig lys og slår av og på alle pærene på samme tid. Skal sies at en av pærene blinket sporadisk en dag eller to før den døde helt. Hue opplever jeg å ha et svakt grønnskjær i lyset, og det er en merkbar differanse på når de tre pærene slår seg av og på.
Jeg har hatt problemer med kraftige smell i høyttalerne, når jeg slår av eller på lyset, med Ikea-LED i lampettene. Har nå måttet bytte tilbake til halogen, for å unngå problemet. Anlegget som reagerte så voldsomt var Marantz UD7005, Audiolab CD/pre, Micromega effekttrinn. Slett ikke sikkert dette gjelder i andre tilfeller.

Mvh
Håkon Rognlien

Topp Bunn