|
Clasern, iallefall "min" lokale, har stort utvalg. Lampehuset har også et bra utvalg. Ikke billigst, men til gjengjeld gir de to års garanti på pærene.Vanskelig å finne 2w synes jeg. Ihvertfall så lenge jeg ønsker å bruke lav K og en del av de jeg trenger bør være av "dekor" typen.
RYET LED-pære E14 100 lumen - IKEA 1,5WJa, jeg ønsker lav K.
Handlet et knippe E14 på elektroimportøren på lørdag, men de hadde bare 4w, noe som blir alt for kraftig. Skulle helst hatt 2w i disse.
4w tilsvarer vel ca 35w, og når plafondene skal ha 3 stk E14, så blir det solariumstilstander. Så ble bare 2 i hver, men det ser litt halvveis ut.
Synes forsåvidt også at vegg lampettene jeg har som bare skal ha 1 stk E14 ble for sterk med 4w. 3w hadde sikkert vært flott der.
Jeg har hatt problemer med kraftige smell i høyttalerne, når jeg slår av eller på lyset, med Ikea-LED i lampettene. Har nå måttet bytte tilbake til halogen, for å unngå problemet. Anlegget som reagerte så voldsomt var Marantz UD7005, Audiolab CD/pre, Micromega effekttrinn. Slett ikke sikkert dette gjelder i andre tilfeller.IKEAs Ledare-pærer har en oppgitt levetid på 25 000 timer og en CRI på 90. Alle litt mer seriøse tester jeg har sett med lysmålinger osv har også gitt IKEAs pærer god score. Liker ikke å skulle kjøpe "alt" på IKEA, men LED-pærer handler jeg først og fremst her.
OT: Har også to sett med 3x smartpærer + fjernkontroll. Ett Philips Hue og et IKEA Trådfri (dært + pærer). Sistnevnte gir et subjektivt mer behagelig lys og slår av og på alle pærene på samme tid. Skal sies at en av pærene blinket sporadisk en dag eller to før den døde helt. Hue opplever jeg å ha et svakt grønnskjær i lyset, og det er en merkbar differanse på når de tre pærene slår seg av og på.