Takker for både utspill og innspill i denne lille tråden. Ekstreme utsagn kan noen ganger sette oss på sporet av en innsikt, det er jeg enig i. Vår referanse her, Lebrecht, overdriver imidlertid konsekvent, slik at ubalansen tipper hele fremstillingen mot det (ufrivillig) parodiske. Som alle store kulturpersonligheter bør selvfølgelig også Karajan under lupen, men da fortrinnvis med et åpent undersøkende utgangspunkt. Lebrecht virker mer opptatt av klangen i egne mishagsytringer enn det temaet han foregir å skulle si noe om. Slik sett er han lite produktiv som kritiker i forhold til musikalske kvaliteter i Karajans tolkninger. Ensidig, endimensjonalt negativ kritikk har forresten alltid vært en nisje blant musikkskribenter, og Lebrecht tjener nok noen dollar på sitt svovelstinkende ordgyteri.
Generaliseringer har en tendens til å stenge for innsikt. Perspektivene snevres inn, skylappene kommer på, retorikken forsimples. "Rør forvrenger." " Icepower lyder dødt og umusikalsk." "Karajans 80-tallsinnspillinger bør en styre unna."
Hva angår Karajan-biografier: Elders "My Autobiography" inneholder interessante avsnitt, bl. a. der Karajan forteller om Furtwängler.