Lebens venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Cardas CABD løser problemet. Kan kjøpes hos AudioArt som er norsk importør av Cardas. Dette er nok lagervare hos importøren.

    Vis vedlegget 535110
    Takk cardas! En mulig løsning det ja. Tror jeg hadde fått spadene på hvis det ikke var for plastikken rundt terminalene. Eventuelt å vri terminalene 90 grader da de er flate den ene veien.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Har du allerede en annen enklere løsning på problemet går du selvfølgelig for det!

    Mvh
    Andreas
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får vel melde meg inn her jeg også. Har hatt en CS600X i en drøy måned nå og dette er en helt annen verden enn det jeg har brukt tidligere. Har du sjansen er dette en no-brainer, som det så fint heter.

    Jeg føler jeg har gjort meg såpass godt kjent med forsterkeren nå at jeg er klar for litt rør-rulling. Jeg syns de EL34-rørene som fulgte med fungerer utmerket på roligere musikk, men mangler litt på detaljer og punch når jeg drar på med rock og metall av ymse slag. Jeg har lest gjennom tråden og det er mange rør som har blitt prøvd ut, og 6L6 kommer vel best ut. Hvis dere skal kun gi én anbefaling, hvilke rør anbefaler dere til rock/metall?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis dere skal kun gi én anbefaling, hvilke rør anbefaler dere til rock/metall?
    Jeg har funnet ut at Svetlana Winged C KT88 fungerer bra til den type musikk.
    Aberet med KT88 og en del andre rør er at de bygger litt for høyt til at topplaten kan ligge på, uten å evt. shimses opp noe.
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    “The Sophia Electric EL34-ST are simply the finest vacuum tubes I've ever had the pleasure to experience in my Leben CS-600 integrated amplifier. They are remarkably musically satisfying, full of emotional impact and excitement, are very refined and articulate, tonally gorgeous, with an effortlessly beautiful and satisfying overall presentation that allowed me to get caught up in the music and forget about everything else.

    Highly recommended!”
    https://positive-feedback.com/audio...-electric-el34-st-and-aqua-274b-vacuum-tubes/
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Dette var som natt og dag. Må bare istemme det Jeff Day sier om Sophia "They are remarkably musically satisfying, full of emotional impact and excitement, are very refined and articulate, tonally gorgeous, with an effortlessly beautiful and satisfying overall presentation that allowed me to get caught up in the music and forget about everything else."

    Fikk en "ny" forsterker. Dette var gøy!

    Rørene var så store at jeg måtte heve lokket med noen spacers.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan ble basskaraterisikken?
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Hvordan ble basskaraterisikken?
    Føler ikke det mangler noe. Veldig detaljert og volumiøs(?). hehe vet ikke hvorden beskrive det på annen måte. Selvsagt ikke som de beste transistorene i trykk... Standardrørene hadde kanskje noe mer trykk, Sophia har mer av alt det andre i bassen.
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan ble basskaraterisikken?
    Føler ikke det mangler noe. Veldig detaljert og volumiøs(?). hehe vet ikke hvorden beskrive det på annen måte. Selvsagt ikke som de beste transistorene i trykk... Standardrørene hadde kanskje noe mer trykk, Sophia har mer av alt det andre i bassen.
    Er du fortsatt fornøyd med rørene? Hvordan spiller de på rock og metall?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens, noen som har handlet inn den nye cs-600x og vil si litt om den? Skal ha en litt varmere signatur enn cs-600.
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei Leben venner! Noen her inne som har RS-30EQ...? Og evt vil selge den...:)?
     

    Corfitsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    Hej med jer,
    En lille hilsen fra nyt medlem fra Danmark :) Har erhvervet mig en fin og velspillende Leben RS-100U, og har lige et spørgsmål til ensretter-røret.
    Har er godt øje til et Bendix 5852, men kan læse det trækker mere strøm end et typisk 6X5GT. Nogle som har erfaringer med det? :unsure:
    Mvh. Corfitsen
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser av databladet at 5852 trekker 1,2 A til gløding og 6x5 0,6 A.
    5852 er en mer robust udgave til militær bruk.
    Om trafoen i din forsterker kan klare det økte strømtrekket, vet jeg ikke. Jeg ville talt med forhandler.
     

    Corfitsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    Hej Nightpuma,
    Præcis derfor jeg spørger til råds? Der er vist ingen forhandlere pt i Danmark, men må skrive til importøren så :)
    Men kunne jo være, at nogen herinde havde leget med Bendix røret før ;)
     

    Corfitsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    Jeg har prøvet, men deres mail virker ikke! :confused: Og har skrevet til den danske importør, der er heller ikke hjælp at hente umiddelbart……:unsure:
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Det var da meget svært. Da ville jeg prøvd en importør i et andet land
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en så å si ubrukt brukt Leben CS600 for noen uker siden, etter en for meg uvanlig kort prøvelytt. Her var det et eller annet som fascinerte umiddelbart, noe åpent, innsiktsfullt, kvikt, dynamisk som åpnet opp lydbilder og lag på lag med informasjon i et bredt utvalg av opptak. Tankevekkende. Samtidig et rough and ready-preg oppover i frekvensområdet i kraftige partier som kunne grense til anstrengende hardhet i øvre mellomtone. Jeg tenkte: Hvis det problemet ble løst, kan dette bli en lyd å leve med.

    Fra andre rørforsterkere tilsa all erfaring at klangbalansen kan finstemmes i forhold til forsterker, lydkilde, høyttalere og ikke minst rom via valg av rør. Effektrør betyr en hel del, men inngangs- og driverrør har ofte enda større betydning for totalinntrykket. 6CS7-rørene i CS600 viste seg raskt å være en propp både mht. tilgjengelighet og utvalg, så ideen om en 600x meldte seg nesten umiddelbart. Kjøpe en ny eller bygge om? En telefon til Audiomix avgjorde saken i løpet av noen minutter. Ombygd kan jeg fråtse i et stort lager av 12AU7 som inngangsrør i tillegg til det supre E80CC (Holland, SQ) som driver og fasesplitter (sistnevnte omtalt av noen som et Telefunken 802S på steroider).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet jo ikke hvilke rør som satt i din Leben, men jeg kjenner ikke helt igjen den karakteristikk du beskriver med min.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vet jo ikke hvilke rør som satt i din Leben, men jeg kjenner ikke helt igjen den karakteristikk du beskriver med min.
    Takk for tilbakespill, ptb. Viktig å ta stilling til gjenkjennelse av beskrivelser, så absolutt. Jeg har lest innleggene dine tidligere i tråden med interesse.

    Mye er systemavhengig, mye handler om smak og opplevelse. Hvis det er interesse for det, durer jeg gjerne i vei med beskrivelser av annet utstyr, ulike rør-kombinasjoner og min jakt på best mulig lyd fra Leben CS600(X). Tar jeg for hardt i, som jeg nok kan ha gjort allerede i åpningsinnlegget, er det bare fint å få tilbakemelding. Det finnes ingen fasit, men jeg har tro på utveksling av erfaringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er flott at vi Leben-eiere holder litt liv i denne tråden - og ikke minst utveksler erfaringer.

    Jeg har kun, som tidligere beskrevet i tråden, rollet litt på effektrørene, og gjør forsåvidt det ennå. Veksler i hovedsak mellom Tung Sol rørene og Winged C.
    Årsaken til at jeg ikke har rollet på de andre rørene skyldes primært at jeg ikke har hatt alternativer - før nå.

    Som du nevner så har det ikke vært allverdens med alternativer, og så vidt jeg vet var det ikke mange produsenter av 6CS7 den gang rørene var produksjonsaktuelle. 5-6 så vidt jeg vet, selv om de ble solgt under noen flere merkenavn.
    Demperrøret 6CJ3 med ekvivalenten 6DW4 er jeg noe mer usikker på hvor mange som opprinnelig produserte, men da dette røret primært ble brukt i TV produksjon er det også lenge siden de var produksjonsaktuelle.

    Tilgang til disse rørene, som etterhvert begynner å bli særs begrenset, med følge av stigende priser, er hovedårsaken til at Leben valgte å gjøre endringen. For å avhjelpe CS600 eiere som vil kunne oppleve problemer med å skalle rør fremover tilbyr de å sende ut info/skjema for hvordan den kan bygges om til CS600X-versjonen - slik du @awe nå har gjort.

    I fjor sommer så vurderte jeg om jeg skulle oppgradere/endre til 600x eller kjøpe "reserverør" for å ha sikret meg, i tilfelle. Jeg valgte det siste og fikk etterhvert tak i 3 forskjellige 6CJ3/6DW4 og fra Leben (gjennom NSD) en quad med Sylvania 6CS7. Det hevdes at både pre-rørene og "demperøret" skal ha en innvirkning på lyden, men foreløpig har ikke jeg prøvd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fornuftig valg, ptb, og helt klart en rute jeg også burde ha prøvd istedenfor å bygge om direkte. Årsaken til hastverket er enkel: 12AU7 (typisk amerikansk betegnelse)/ ECC82 (typisk europeisk betegnelse) er et rør jeg har erfaring med og har bygd opp et lager av. Det byr på et fint register for justering av klang, særlig som inngansrør - slik det brukes i Leben 600X.

    For å bli bedre kjent med denne åpenbart svært så gode forsterkeren i mitt oppsett, har jeg satt inn i hvert fall noen rør jeg kjenner godt fra andre forsterkere: Mullard 8136/CV4003/6189UK og Mullard EL34 Xf4 med Philips-logo. Koden B9D5 viser at de ble produsert i Blackburn, England i 1979, de siste dagene i april.

    Som fasesplitter og driver E80CC SQ Gold Pin med Mullard-logo, et rør som ble produsert i Holland. I tillegg kommer det noe uvanlige "forsinkelsesrøret" 6CJ3. De to sistnevnte rørene er nye for meg, og representerer spørsmålstegn i forhold til mitt erfaringsgrunnlag. Det må jeg finne ut av i tur og orden.

    Lytterom, signalkilde og høyttalere vurderer jeg som medium på skalaen varm/medium/lys. Der har jeg målt litt også, for å ha et balansepunkt i forhold til lytteinntrykk.

    Så hva kommer ut av alt dette? Flott lyd, med detaljerte lydbilder, krisp gjengivelse og fenomenal presisjon. Totalen er medium/lys mht. klangbalanse, i motsetning til de tre andre rørforsterker-alternativene jeg har tilgjengelig - og faktisk også rør-transistor og transistor-transistor (hhv. pre og effekt) - som alle befinner seg på mørkere til medium-skalaen, vil jeg si.

    Nå skal dette få spille en stund, så får vi se hva som skjer. Det ser jeg frem til!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mulighetene er mange med Leben CS600(X). Nå prøves pre in, og her skjer det sannelig vesentlige forandringer mht. klangbalansen. I første omgang er forforsterkeren en unnselig liten trask fra Clones (en sleeper, mener jeg). Helt klart varmere lyd, uten at det skader Lebens mange gode egenskaper i effektforsterkerdelen i nevneverdig grad, så langt jeg kan bedømme.

    Forforsterkerdelen i CS600 er ytterst beskjeden ser jeg av skjemaet, og dette minner lydmessig sterkt om karakteristiske forskjeller på passiv og aktiv.

    Foreløpig er enhver konklusjon umoden, men jeg ser uansett på pre in som en fordel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kom i mål med Leben. Siden denne tråden er av det stille og rolige slaget, for å si det .. forsiktig, runder jeg av der.
     
    • Trist
    Reaksjoner: ptb

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Da har min Leben 600X gått seg til. Eller er det eieren som gradvis har vendt seg til bytte av forsterker, mon tro? Uansett liker jeg å bruke tid på gjøre meg opp en mening: Det er så mange variabler at forhastet deling av lytteinntrykk kan gi tilfeldige utslag. Men et halvt år burde vel holde? Signalkildene inkluderer vinyl, cd og streaming, ulike dac-er osv. Bare høyttalerne har vært konstante (95 dB/lett last). Som alltid er eksperimentering med rør en vesentlig del av prosessen. Dessuten mener jeg at denne forsterkeren har hatt nytte av ganske lang innspillingstid.

    Nå er lyden slik jeg vil ha den! Uten preamp til og med. Dynamisk, med et vell av informasjon og rik klangstruktur. Det skilles klart på den store variasjonen i kvalitet og klangbalanse ved ulike opptak. Det er et preg av nyvaskede vinduer, av ny innsikt i kjente opptak og livlig, engasjerende spilleglede. Alle myter om myk, mørk og treg lyd fra rør ekspederes raskt vekk.

    Å komme hit involverer en lang og spennende reise i NOS-rørenes verden, årgangsvinene for musikkelskere. Til forskjell fra de dyre dråpene - som ugjenkallelig drikkes opp - er den flotte lyden fra årgangsrørene der dag etter dag. Ja, disse gamlingene har en tendens til å leve riktig lenge og i beste velgående! Derfor er og blir dette den mest kostnadseffektive måten å oppgradere og finjustere lyd med som jeg vet om.

    Akkurat nå skaper Telefunken EL34 (fra Ulm, altså ekte Telefunken, ikke rebranding fra andre produsenter) og Siemens 5814A (long, black, 3 mica) mye entusiasme i lytterommet. Det må selvfølgelig ikke være akkurat disse rørene, og det finnes mange gode alternativer. Andre 5814 ( en variant av 12AU7) ligger klare for prøvekjøring. Leben gjør jobben, som å så godt korn i grøderik jord.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Brukte samme type pre-rør, men GE, i en annen røramp for flere år siden og likte karakteristikken i de godt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanske 5814 har mye å by på. I kveld satte jeg inn RCA 5814 WA, short/black plate, 3 mica med D-getter, og forskjellene til Siemens 5814 A er merkbare. Annerledes, men også dette er knallbra. Paul Simons "One-Trick Pony", for eksempel, sparker og swinger uimotståelig, og en må være dugelig tunghørt for ikke å falle musikalsk pladask for enere som Tony Levin og Steve Gadd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en vil ha enda tyngre lyd, kan en alltids sette inn gode 6550-rør. I dag en kvartett med NOS Sylvania, av mange holdt for å være nest best etter NOS Tung-Sol - av noen holdt for å være like gode som selve referansen.

    Uansett: Nå skifter Leben 600X karakter og spiller stort, fyldig og fett, men likevel og forunderlig nok luftig, åpent og finmasket detaljert. Lyden blir ikke tregere heller.

    Konklusjonen så langt må bli at 600 (X) er født kvikk og åpen, men at klangbalansen kan dras ganske langt ved å bytte rør. Du verden for muligheter!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn