Lebens venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Har nå bestilt et sett NOS Siemens & Halske 5751 rør hos Motron. Så blir det spendende å se, om det blir mindre sus eller bare endret klangbalanse ...
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt litt korrespondanse med Leben Japan for å finne en god hodetelefon til CS600.
    De var usikre på om LCD2 var en bra match.
    Generelt passer det sånn jeg har forstått det bedre med høyimpedante hodetelefoner (iallefall over 100 Ohm) til rør, og at de bør ha høy følsomhet. LCD er vel ikke helt der egentlig.
    Men jeg skulle gjerne testet et par LCD2, for å finne det ut selv.

    Moderne lavimpedanse (30-50 Ohm) typer er laget slik for å kunne brukes med mobilt utstyr, med små forsterkere.
    Det er mulig det også, i tillegg til rør) er grunnen til støy/sus.
    Jeg har eliminert brum ved å etterstramme feks trafoer, og plassert forsterkeren på en skikkelig plate.
    Jeg bruker en slakteblokk på vibrapods. Funker bra.

    Jeg tror uansett bedre rør enn Golden Dragon er en fordel, du får helt sikkert utbytte av det.
    (Ingen erfaring med GD, bare antagelser. Så her kan jeg kanskje arresteres...)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sennheiser HD650 er en htlf som matcher meget godt til Leben.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Dere peker på noe jeg etterhvert er kommet frem til: hodetelefoner med høyere impedans er antakelig å foretrekke.


    Leben har svaret, at ECC83 (med gain på 100) er fullt kompatibelt med konstruksjonen og ikke kan være årsak til forvrengningen, når jeg hører paukene brake løs i begynnelsen av Preludiet til Carmen. De foreslår, at det kan være "svake" rør, men:

    1) Motron/Kvanlid fortalte meg, at inngangsrøret som sitter i min CS300, Golden Dragon ECC83T (med vekt på T-utgaven), er et MEGET bra rør. Det skal være på nivå med de beste NOS rør. Det tar han faktisk kr. 300 + moms for! De koster mao. nesten like mye som kvalitetsvarianter fra rørenes gullalder.

    2) Selgeren fortalte meg i dag, at disse rørene har bare blitt brukt i rundt 30 timer (utgangsrørene EL84 kanskje 50 timer), så dette er rør som dårlig nokk er spilt inn. Ikke slitte rør her, altså.

    Altså er det ikke noe galt med de rørene, som sitter i - hverken type eller slitasjemessig. Tilbake står jeg med hodetelefoner, som hverken spiller høyt nokk eller er stille nokk med CS300... Jeg sitter mellom to stoler, så å si.

    Løsningen kan være å koble de ortodynamiske hodetelefonene til høyttalerutgangen, med motstander i parallel slik at forsterkeren "ser" en fornuftig impedans. Dvs. dypest sett å glemme hodetelefonutgangen til disse tungdrevne hodetelefoner.

    HD800 sin impedans er på 350 Ohm (med en topp rundt 100-200 Hz på over 600 Ohm) og en følsomhet på 102dB. Dette burde være bedre med henblikk på hodetelefonutgangen, men hvor mye?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Beyerdynamic har vel en modell på 600 Ohm også. T1 kanskje?
    Det er vel bare en måte å finne det ut på. Låne et par.

    Det er ikke noe galt med Leben sin hodetelefonutgang iallefall, det tror jeg mange gode skussmål viser.

    Men som nevnt her oppe er det noen som opplever støy av forskjellig slag.
    Kan hende Leben er følsom for støy på strømnettet?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Kan jo prøve å beskrive denne(CS 1000p) litt også...
    Det er jo "storebroren" til min egen CS 660p. slektskaper er klart, men det er også forskjeller på de. CS 1000p er jo designet med tanke på Kt120 røret, og den gir da mer effekt. Nå vil jeg ikke tro den ekstra effekten er det som gjør at de oppleves forskjellig. Det er vel snarere at designeren har gjort noen andre valg, og sett mulighet til forbedringer. Lydmessig er CS 1000 noe åpnere og klarere i lyden, den bittelille hevingen i øvre mellombass og øvre mellomtone/nedre diskant som gir CS 660p et lite anstrøk av varme er nå borte, uten at den virker hverken kald eller klinisk, og den virker også å ha enda bedre dynamikk.
    Alt i alt er nok denne et knepp eller to bedre enn CS 660 i mine øyne/ører på mitt anlegg, og med sitt flotte utseende vekker den et vilha begjær hos meg...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Dere peker på noe jeg etterhvert er kommet frem til: hodetelefoner med høyere impedans er antakelig å foretrekke.


    Leben har svaret, at ECC83 (med gain på 100) er fullt kompatibelt med konstruksjonen og ikke kan være årsak til forvrengningen, når jeg hører paukene brake løs i begynnelsen av Preludiet til Carmen. De foreslår, at det kan være "svake" rør, men:

    1) Motron/Kvanlid fortalte meg, at inngangsrøret som sitter i min CS300, Golden Dragon ECC83T (med vekt på T-utgaven), er et MEGET bra rør. Det skal være på nivå med de beste NOS rør. Det tar han faktisk kr. 300 + moms for! De koster mao. nesten like mye som kvalitetsvarianter fra rørenes gullalder.

    2) Selgeren fortalte meg i dag, at disse rørene har bare blitt brukt i rundt 30 timer (utgangsrørene EL84 kanskje 50 timer), så dette er rør som dårlig nokk er spilt inn. Ikke slitte rør her, altså.

    Altså er det ikke noe galt med de rørene, som sitter i - hverken type eller slitasjemessig. Tilbake står jeg med hodetelefoner, som hverken spiller høyt nokk eller er stille nokk med CS300... Jeg sitter mellom to stoler, så å si.

    Løsningen kan være å koble de ortodynamiske hodetelefonene til høyttalerutgangen, med motstander i parallel slik at forsterkeren "ser" en fornuftig impedans. Dvs. dypest sett å glemme hodetelefonutgangen til disse tungdrevne hodetelefoner.

    HD800 sin impedans er på 350 Ohm (med en topp rundt 100-200 Hz på over 600 Ohm) og en følsomhet på 102dB. Dette burde være bedre med henblikk på hodetelefonutgangen, men hvor mye?
    Hvilke hodefoner er det som ikke spiller høyt nok? Ser ut til at du har LCD-2 - og HE-6. LCD-2 er jo ikke noe problem (???) og HE-6 spiller høyt nok for meg, men best hia HE-adapter fra høyttalerutgangene. Jeg har imidlertid en versjon med "high power output" på hodetelefonutgnagnen, og jeg har XS modellen som er bittelitt kraftigere, men jeg tror ikke det har noe å si.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det var HE-6 via hodetelefonutgangen (som ikke hadde nokk effekt) - og før jeg skiftet ut inngangsrørene. Nå kjører jeg via høyttalerutgangen (med 10 Ohms motstander i parallel), og da er det nokk effekt. Med LCD-2 er det litt brumm via hodetlf-utgangen. Etter å ha fått i 5751 input-rør er det ikke problemer med forvrengning, før jeg når max output. Desuten mener jeg nå å ha funnet ut, at brummen er 100Hz, hvilket peker på at det skal være til å fikse med en drossel (engelsk: "choke").
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte jeg skulle dele en liten oppsummering av min brukererfaring av Leben CS1000P.
    Da jeg sjelden er på HFS lenge om gangen har jeg laget en presentasjon på eksternt dokument...
    Flott skrevet brukererfaring og gode bilder. Fikk lyst på å prøve en Leben CS1000P etter å ha lest den.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk Thumper, veldig god og utfyllende test! Herlig forsterker!
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg tenkte jeg skulle dele en liten oppsummering av min brukererfaring av Leben CS1000P.
    Da jeg sjelden er på HFS lenge om gangen har jeg laget en presentasjon på eksternt dokument...
    Flott skrevet brukererfaring og gode bilder. Fikk lyst på å prøve en Leben CS1000P etter å ha lest den.
    Takk:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott beskrevet og gode eksempler brukt som "lyd-illustrasjon":)
    Gode bilder også!

    gismo
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har hatt Leben CS600 og lånte en lengre periode Graaf GM50 (har hatt mye Graaf). Det er flere år, bosteder og høyttalere i mellom så jeg vil ikke komme med bastante uttalelser men vil anta, merk anta, at Leben låter noe varmere og med mer "flow" mens Graafen har vekt på åpenhet og smekk. Men jeg er ikke sikker, for jeg har ikke hørt dem side om side.

    2 stk Graaf GM20 låt derimot langt bedre på C7ES3 enn Leben CS600 (det gjorde de også på 40.1).

    Når det er sagt så er jeg Leben-venn, supre produkter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ....men vil anta, merk anta, at Leben låter noe varmere og med mer "flow"
    Noe som selvfølgelig avhenger- og påvirkes av hvilke rørtyper og fabrikat man velger å bruke. Har 4 ulike typer til min og de gir helt ulike karakteristikker alle 4. Det er jo ett, av flere, element som skiller Leben fra de fleste andre rør-forsterkere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    ....men vil anta, merk anta, at Leben låter noe varmere og med mer "flow"
    Noe som selvfølgelig avhenger- og påvirkes av hvilke rørtyper og fabrikat man velger å bruke. Har 4 ulike typer til min og de gir helt ulike karakteristikker alle 4. Det er jo ett, av flere, element som skiller Leben fra de fleste andre rør-forsterkere.
    Jeg vet at Lebens karakter avhenger av hvilken rørtype du benytter men det er ingen selvfølge at påpekninger min avhenger av dette. Det er meget mulig at min antakelse er gyldig uavhengig av dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Joda, sett direkte opp mot en annen amp (jeg forøvrig ikke har hørt selv) så kan det godt være at det er slik uansett. Men, det er veldig stor grunnleggende forskjell mellom ulike rørtyper (og da mener jeg ikke fabrikat) i denne forsterkeren.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det var jo akkurat det jeg sa, at det kan være at det er slik uansett, men jeg er ikke enig at det nødvendigvis er slik uansett. Meget mulig du ved rørvalg kan få Leben til å låte mindre varmt enn GM50, men uansett hva du velger av rør så er det begrensninger for resultatet. Leben CS-600 vil, etter min antakelse, for eksempel aldri låte gjennomsiktig som Graaf GM20.

    Jeg reagerte bare på de absolutte termene du snakket i.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om innlegget og formulering ble oppfattet som absolutte termer, så var det på langt nær tilsiktet:).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Da er vi enige ptb.

    Ellers enig i at komponenter hvor man benytte ulike typer rør er ekstra morsomme, det kan jeg i Rogue Ares hvor 12AX, 12AU7 og 12AT7 kan brukes om hverandre.

    Som sagt så var jeg svært fornøyd med Leben. Eneste grunnen til at jeg kvittet meg med den var at jeg ble sittende med litt mye utstyr og at jeg syntes det var greit med utstyr i TV-stua som kunne stå på konstant (transistor effekt). Er ikke helt utenkelig at jeg skaffer meg en Leben igjen en gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er hekta opp i fonoforsterkere. Noen som har prøvd Leben i forhold til andre på markedet?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg sikler fælt mye på CS600 omdagen..... Plutselig er jeg litt gal.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Når alle sier det må det kanskje være noe i det?

    CS 600 tror jeg er ett produkt som gir eier og lytteglede i mengder.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De som virkelig er gale, er gjerne blottet for selvinnsikt. Så hvis du tror du er litt gal, er du nok (dessverre) ikke det. Tror du at du er normal, er det fare på ferde. Men det vil du altså ikke innse.:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den eneste "ulempen" ved Leben forsterkerene er at omtrent samtlige type effekt-rør som passer i soklene kan benyttes. Eksempelvis 6L6, 5881, EL34, KT66, KT88, 350B osv.
    "Ulempen" ligger i at det er lett å la seg friste til tube-rolling i form av flere ulike rør-typer, og da gjerne noen eksotiske NOS-rør type GEC KT66 osv. Det kan fort bli dyyyyrt:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kan kryssposte det jeg skrev på side 3 i denne tråden for en god tid tilbake. Husker ikke om det er de samme rørene du endte opp med?


    Kort førsteinntrykk av NOS Tung-Sol 6L6 WGB. De har kun fått noen timer på seg, og vil sikkert endres noe, men - dette var litt positivt - på noen innspillinger.
    Selvom effekten dras ned en del med disse "lav-effekt" 6L6-rørene (til ca 23W), så er det overraskende bra "trøkk". Det "rimer" liksom ikke helt med den fysiske puslede størrelsen :)

    Bassen er dyp, tørr og kontant, men samtidig med litt fylde. Diskanten er meget detaljert og åpen, uten at det blir skarpt. I kombinasjonen med en klar, åpen mellomtone, som samtidig har litt "kropp", så får man et ordentlig "nærvær" til musikken. Her er det en ganske så bra kombinasjon av åpenhet, klarhet og musikalitet.

    Dette er nok ikke noen "rock´n´roll og metall" kombinasjon, men til jazz, akustisk og klassisk så virker det som det er bra potensiale.

    Jeg var litt usikker før jeg skulle prøve disse rørene, da det står "store" advarsler på flere nettsteder om dette med platespenning på max. 400v.
    Sendte derfor en mail til Leben, og fikk følgende tilbakemelding:
    Platespenningen på CS600 er litt under 400v i EL 34 pososjon. Sett derfor katodemotstandsvelgeren i 6L6 posisjon, mens platespenningen i EL34 posisjon).
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    ^ Kan kryssposte det jeg skrev på side 3 i denne tråden for en god tid tilbake. Husker ikke om det er de samme rørene du endte opp med?


    Kort førsteinntrykk av NOS Tung-Sol 6L6 WGB. De har kun fått noen timer på seg, og vil sikkert endres noe, men - dette var litt positivt - på noen innspillinger.
    Selvom effekten dras ned en del med disse "lav-effekt" 6L6-rørene (til ca 23W), så er det overraskende bra "trøkk". Det "rimer" liksom ikke helt med den fysiske puslede størrelsen :)

    Bassen er dyp, tørr og kontant, men samtidig med litt fylde. Diskanten er meget detaljert og åpen, uten at det blir skarpt. I kombinasjonen med en klar, åpen mellomtone, som samtidig har litt "kropp", så får man et ordentlig "nærvær" til musikken. Her er det en ganske så bra kombinasjon av åpenhet, klarhet og musikalitet.

    Dette er nok ikke noen "rock´n´roll og metall" kombinasjon, men til jazz, akustisk og klassisk så virker det som det er bra potensiale.

    Jeg var litt usikker før jeg skulle prøve disse rørene, da det står "store" advarsler på flere nettsteder om dette med platespenning på max. 400v.
    Sendte derfor en mail til Leben, og fikk følgende tilbakemelding:
    Platespenningen på CS600 er litt under 400v i EL 34 pososjon. Sett derfor katodemotstandsvelgeren i 6L6 posisjon, mens platespenningen i EL34 posisjon).

    Det er vel de samme rørene tror jeg...
    Jeg bruker de ikke ofte, da jeg som deg er litt usikker på hvorvidt de tåler å stå i CS1000P. Jeg har mailet med Yoshi(Leben) angående de, og han mener det skal gå bra, setter dog bias relativt lavt. Setter de kun inn dager hvor jeg har tid til å kose meg litt ekstra med musikken.

    Ellers så pleier jeg å bruke KT120 som den jo er levert med, og konstruert for, da jeg spiller mye på anlegget. Føler at det er tryggere, og så er det enkelt å skaffe nye når de er oppbrukt. Tiltross for at jeg bruker flere forskjellige utgangsrør til tider, har jeg brukt opp ett sett med KT120.

    Jeg har også et sett med 350B nå. Det er et rør med en flott topp og mellomtone, men litt lettere i bassen enn KT120 og NOS 5881. Perfekt til akustisk jazz og acapella, samt viser og annen musikk hvor vokalen står sterkt.

    L1013031.jpg
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Ny Leben venn her. Har fått i hus en Leben cs600. Har ikke fått hørt på den enda. Grunnen er at mine høyttalerkabler ikke passer på terminalene. Noen som har en løsning på problemet? Se bilder.
    20190325_173615.jpg
    20190325_191549.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med lekker forsterker! Jeg hadde også en slik en gang og angrer på at jeg solgte den. Vellydende, super bygget og av det peneste som finnes.
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Takker :) Ja den er lekker. Flottere enn den Ars Sonumen jeg hadde tidligere. Er bare så spent på hvordan den låter...
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Cardas CABD løser problemet. Kan kjøpes hos AudioArt som er norsk importør av Cardas. Dette er nok lagervare hos importøren.

    image.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn