Bil, båt og motorsykkel Leasing av bil

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
En kolega vurderer å kjøpe ny bil, og har fått et tilbud på leasing:

Volvo V40 til 308.000 kroner, 20.000 km. årlig kjørelengde, 39.000 pluss 6.000 i "kjøpesum" for leiekontrakt, så 2.240 kroner i mnd.
Siden denne bilen ikke er så gammel, er det ikke så lett å si hva man får igjen etter tre år. Men hvis jeg regner grovt på det, tror jeg kanskje dette vil lønne seg?

Hvilke erfaringer har andre gjort med leasing, blant annet uttrykket "normal bruk" om slitasje ved innlevering? Må man kjøpe nye sommer- og vinterdekk etter endt leieperiode?

Min kollega må uansett låne hele beløpet. Vil det da være like smart å lease på treårsavtaler, ala denne, eller kjøpe fullt lånefinansiert over x-antall år og bytte ut bilen etter f. eks 10 år?

Det siste blir jo sikkert billigst, men da har vi også økte utgifter til vedlikehold osv., og en høyere månedlig lånekostnad.

Sist redigert:

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Årlig kjørelengde, 60.000 totalt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Vi prøver dette nå og verdien ved avsluttning av kontrakten er fastsatt på forhånd.

Når det gjelder "normal slitasje er det smart å ta med bilen til NAF og få en upartisk tilstandsrapport når det gjelder dette.

På grunn av skattereglene for leasing/finansierings selskapet skal det bli lavere månedlige avdrag på denne måten. Har med moms å gjøre.

Har lest at det nok ikke vil være lurt å kjøpe bilen etter tre år fordi lesingfirmaet har gode avtaler om salg etter avsluttet kontrakt, men det kan man jo se på når den tid kommer. Det virker jo greit å få ny bil igjen etter 3år også, med full garanti og greier.

Når det gjelder dekkene må det jo være snakk om "normal slitasje" slik at man nok ikke må kjøpe nye dekk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg funderte tidligere på å overta en leasingkontrakt men restverdi og gjenkjøpsverdi blir først satt etter at leasingperioden har gått ut og av den grunn så droppet jeg det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.862
Torget vurderinger
0
Det fastsettes en "nominell" restverdi. Så blir den justert etter som om bilen har slitasje ut over "normal bruksslitasje" eller ikke.

Avgiftsendringer vil kunne spille inn.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.277
Sted
Holmestrand
Jeg er på bil nr 3 med slik avtale, og egentlig veldig fornøyd. Ble litt grinete første gangen da jeg opplevde forhandler som noe "kreativ" med hensyn på å påvise slitasje og skader ved innlevering. Andre gang gikk dette veldig fint (samme forhandler, så jeg var nok ikke veldig misfornøyd).

Jeg har tegnet avtaler med fast og gunstig rente. Annen forhandler denne gang siden jeg ønsket annet merke.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.221
Torget vurderinger
4
Jeg gikk på en leasing smell på firmaet mitt (eget as). Det Ble en stor regning etter 3 år....Ikke noe mere leasing på meg. Virket lovene men det ble en del ekstra kostnader til slutt ja :(

Topp Bunn