Lazarus' horn-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Morrakaffe på primus og brødskive med ripsgele smaker nesten like godt på parkeringsplassen som i teltåpningen. Hold god avstand til brennbart materiale...
    Verdens eldste frierbrev ble funnet under gulvet i Lom Stavkirke. Sjekk ut historien på wikipedia. Fornøyelig.
    39D37033-D4DA-4738-B472-9BF2139D4D2A.jpeg

    5A6AA3B6-4BF6-4304-8353-8A60A8A9E950.jpeg

    7130267E-27FB-4F91-AD79-93356A35AF8E.jpeg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Annen produktdesign fra samme tidsepoke. Ornament var de glade i, forfedrene våre. Tannoy sine anstrengelser på sine kasser blir nesten som minimalisme å regne i forhold.
    0A02CB6B-05BB-47B9-992E-B930E67D528D.jpeg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Så hva har dette med Accuphase å gjøre, tenker du? Aner ikke. Trolig ingen ting. Hifiens veier er i sannhet uransakelige.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du hadde parkert på parkeringsplassen foran her? 😊.. Bygdefolket var nok skeptiske da etter at en somalier svei av kirka på Dombås bla..
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Etter noen hyggelige timer hos en x-audiofil i en dalforgrening fra Lom kunne ferden gå hjemover igjen med denne esken i Volvoens glupske kjeft. Mettet i dobbel forstand etter å ha besøkt bakeren i Lom, mr Schakenda. For noen kanelsnurrer, og for noen surdeigsbrød!!
    EEF45A99-8939-453E-8420-FEB701370C9A.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er planen for Hovland? Blir jo mer, stilrent med like fabrikat. Gratulerer :)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Takk. Hovland ligger på børs, under tvil. Alternativet er at den inngår i et oppsett nr to eller rett og slett lagring i hvelvet. HP-100 er den komponenten som har gitt meg størst eieglede sammen med SF Guarneri Homage.
    I dette oppsettet drar imidlertid accuphase det lengste strået. Den utfordret Hovland og blir stående. Estetisk likte jeg faktisk Hovland best, og lite som slår den taktile følelsen når den betjenes.
    F90FF83E-6E25-439D-A0E1-A7D2F785AEC7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hvite Blue Jeans signalkabler ser jeg. Tilpasset hvit vegg. De får få seg et strøk med samme malingen som veggen så «forsvinner» de. Alternativt få en musikkforretning nedi byen til å mekke passe lange kabler nå som balansert er en mulighet. Mikrofonkabel + Nautrik XLR plugger kanskje.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, hva skal jeg si? Gratulerer!

    Jeg solgte Hovland HP-100. Det er nok det produkter ved siden av Avid Acutus hvor jeg etter kjøp tenkte at nå har jeg dratt til, og hvor eiegleden satt i hele eierforholdet igjennom. Sammen med Joule Electra effekt så fungerte imidlertid Joule Electra forforsterker best. Så, da jeg solgte Joule Electra forforsterkeren så tok jeg min gamle Hovland i innbytte. Men nå angrer jeg litt på at jeg solgte Joule Electra, og Leben 600. Det å selge er ikke morsomt.

    Behold Hovland. Plutselig får du lyst på et rent røroppsett.

    Lekker forforsterker du har fått. De har noen funksjoner og muligheter som nær sagt alle andre produsenter kunne lært av. Hvorfor har ikke flere utgangsvelger? Og tonekontroller?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis Lazarus! Följer intresserat med från sidlinjen, med A-60 och Tannoy i eget hus. Blir spännande att läsa hur du upplever synergin mellan pre- och effektförstärkare från Accuphase. Själv går jag med en framtidsdröm om en A-60 nr. 2, men först skall RIAA på plats.

    Spelar du nu vinyl med AD-50 i förförstärkaren?
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Ja, du sier noe der Fosse. Kanskje man skulle spare hp-100 og håpe på å komme over en Hovland Sapphire og et par Guarneri i god stand?

    BA0F8B93-6E3D-4CEC-854A-3A40C048FE22.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Grattis Lazarus! Följer intresserat med från sidlinjen, med A-60 och Tannoy i eget hus. Blir spännande att läsa hur du upplever synergin mellan pre- och effektförstärkare från Accuphase. Själv går jag med en framtidsdröm om en A-60 nr. 2, men först skall RIAA på plats.

    Spelar du nu vinyl med AD-50 i förförstärkaren?
    Takk for det crosswind! Skal forsøke å sette noen ord på opplevelsen forforsterker bytte utgjorde. En åpenbar forskjell er fjernkontroll, men det glemmer jeg fortsatt ofte. Jeg tar meg stadig i å reise meg opp for å skru på volum knotten. Gammel vane vond og vende.
    Det står AD-2820 riaa kort i denne. To innganger, valgbart mm eller mc for begge. Aldri hatt bedre lyd fra vinyl enn nå med van den Hul The Frog Gold i Kuzma 4point 9» inn i 2820. Spøkelsesaktig holografi, dynamisk og «ekte» i mangel på et bedre ord.

    To A-60 altså? Jeg har nesten tenkt motsatt her, at A-45 hadde vært evig nok power på Kensington. På normale lyttenivåer når jeg sjelden watten på meterne. Rusler og går på 0,0noe-smått. Det meste jeg har tatt ut er 12-13 Watt og det var høyt. 93dB og 8 Ohm Kensington.

    Følger spent med i den flotte tråden din her inne!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det crosswind! Skal forsøke å sette noen ord på opplevelsen forforsterker bytte utgjorde. En åpenbar forskjell er fjernkontroll, men det glemmer jeg fortsatt ofte. Jeg tar meg stadig i å reise meg opp for å skru på volum knotten. Gammel vane vond og vende.
    Det står AD-2820 riaa kort i denne. To innganger, valgbart mm eller mc for begge. Aldri hatt bedre lyd fra vinyl enn nå med van den Hul The Frog Gold i Kuzma 4point 9» inn i 2820. Spøkelsesaktig holografi, dynamisk og «ekte» i mangel på et bedre ord.

    To A-60 altså? Jeg har nesten tenkt motsatt her, at A-45 hadde vært evig nok power på Kensington. På normale lyttenivåer når jeg sjelden watten på meterne. Rusler og går på 0,0noe-smått. Det meste jeg har tatt ut er 12-13 Watt og det var høyt. 93dB og 8 Ohm Kensington.

    Følger spent med i den flotte tråden din her inne!
    Tack för kommentarer på vad det gjorde hos dig! Som Fosse skrev, fler borde göra som Accuphase och montera de justeringsmöjligheter de gjort. Är glad i gain-kontrollen på A-60 och kunde tänkt mig en lik på förförstärkaren också.

    Har också 93dB på watten hos mig med lik impedanskurva på mina Arden, men går kanske motsatt väg av vad som är generellt anbefalt och letar förstärkare först, högtalare sedan. Var nog aldrig planen, men efter jag fick in Accuphase känns det som det blir ett långvarigt ägarskap. Därför har jag lust på två på sikt, sånn att den dagen det skal in bättre högtalare än Arden (när barnen blir större och mer fritid frigörs till far i huset) så skal det inte stå på förstärkarna och möjligheterna blir större med mindre lättdrevet än Tannoy och dess like. :giggle:
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Soloppgangen får fram treverket i Accu’n som til vanlig ser sort ut. Nådeløs tilbakemelding om fraværende støvtørk i heimen...

    GAIN kan justeres hele tre plasser; riaa - forforsterker - effektforsterker. Hvilken profil burde velges for best mulig S/N forhold? Mest gain tidlig eller sent i løypa?

    F1B4BDCE-3985-46CB-A324-3A192A3466A8.jpeg

    F9F4B2BE-A7BA-4188-8000-B9A97B632697.jpeg

    5D5B0242-BFC5-4A24-89C2-6C8937510688.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    helst mest gain tidlig hvis du har mulighet.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Det er akkurat det, her er det virkelig mange muligheter. Ønsker å få utnyttet mest mulig av volumrattet (passe lyttevolum kl 11-12), være nærmest mulig unit gain 0dB på volumrattet (hverken forsterkning eller demping i forforsterker) og best mulig signal/støyforhold.

    Svaret kommer sikkert an på type volumkontroll og i hvilken posisjon denne degraderer signalet minst mulig. Her er det verken Alps pot (variabel motstand?) eller resistor ladder (ala hp-100) men Accuphase sin egen tilnærming til volumjustering.

    Kan godt være du har helt rett rama. Har jo forsøkt litt forskjellig, og har en formening, men hadde vært interessant å hørt hva som teoretisk skal være gunstigst. Får kanskje sende Asbjørn eller Audiomix en melding.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Først må jeg få gratulere med et nydelig hus med en stilig stue og flott anlegg. Er selv over på Accuphase i ett anlegg og er svært fornøyd. Presisjon og kvalitet. Full kontroll. Oppløst og sofistikert. Gjennomtenkt og fleksibelt. Jeg opplevde forresten en enorm lydmessig kvalitetsheving, nær åpenbaring ved å gå fra Hovland til C2450 ( fattigmannsutgaven av din) på mine P4500 og A75. Det ble mer brystvolum, brøstkasse, hår på brøstet etc etc (!) rett og slett. Svart bakgrunn og ekstremt dynamisk. Accuphase for- og effektforsterkere er skapt for hverandre!!!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fader å pojkar! Ni sätter griller i huvudet på mig.

    Aldrig haft så bra ljud hemma som med Joule Electra pre sammen med A-60, men som det drives å utbasuneras denna symbiosen som Accuphase + Accuphase får till, gör det att jag, igen(!), känner att jag bör få in en Accuphase-pre. Känna och smaka på denna match. :cool:

    Bara till test? Mycket en borde och har lyst till.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende Kapteinens engstelse. Ubehaget er kanskje ikke forankret i virkeligheten. Det er jo fult mulig din forforsterker teknisk matcher det din A60 ønsker. Slik var det ikke med Hovland. Den var utenfor den teoretiske indre blink. Derfor forbedringen. Hovland låt(er) flott på CJ, Jadis og Manley. Også sammenlignet med CJ sin egen pre på CJ monoblokker. Men til Accuphase passet den ikke.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Opplever tilsvarende forbedringer på forforsterker skifte som du Dire Wolf.
    Crosswind; du skylder deg selv å teste en forforsterker av samme fabrikat som A-60’en din ;)
    Rama, du har et poeng der. Tror jeg kanskje må beholde hp-100, som Fosse nevner og Dire Wolf klokelig også har gjort.

    Her går det i høstferie, fine farger på Sør-Helgeland nå (Sømna). Fra gårsdagens tur på Trælnesfjellet. Tatt med en gammel iPhone, ingen etterbehandling. Sykt fint lys og fantastiske farger :love:
    C6581F42-9FE9-432F-A6EE-9D259F1BCD06.jpeg

    25B07B3D-BEC9-4DCA-A70D-2461B08B18A7.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Én dag Lazarus. Én dag skall det ske, men med tanke på hur glad jag är i lyden från Joule Electran må det testas först. Inga avgörelser här nu utan grundlig test. :giggle:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Crosswind: Hovland HP-100 og Joule Electra har ikke noe med hverandre å gjøre. Ikke lydmessig og ikke teknisk. Hovland HP-100 har høy utgangsimpedanse og det gjør at den har problemer med å drive mange effekttrinn. Joule har en annen fleksibilitet der.

    Lazarus, den forforsterkeren er lekker! Rett og slett griselekker.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Søndag. Huset for seg selv. Fyr i ovnen, nypresset kaffe i kruset. Lett til sinns, ledig i kroppen. Medpasienter som gjør verden og dagen bedre. jorwed_ som i en super real byttehandel har bidratt til den beste lyd noen sinne under dette tak (vdh Frog Gold), Grumpy som har stått for førsteklasses «software» med førstepress av Pink Floyd P•U•L•S•E (suveren innspilling -og musikk) og Sluket som tok seg bryet med å sende kvalitetslitteratur (50-års krise høyoktan fuel) til en annen entusiast. Varm takk, en høyverdig søndag ønskes alle medpasienter!

    8F2B90FB-E48B-4DB9-83B8-114325C3963C.jpeg

    31279ED0-CEE3-4135-9CCA-E91B607D39C3.jpeg

    1A1FBE7F-31E1-405D-8211-31472FB2C373.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor høyt er det under taket der? Ser lekkert ut som vanlig, selv om ikke Frogner-boble er min favoritt. Ha en fin søndag :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    En bæltrivelig stue det der!! En liten oase av kultur i det ellers så barte- og æljesportpregede Midt-Norge.. :unsure: 😆😆
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    HCS, du må kappe den imaginære linken til Frogner i ditt hode sånn at bilen kan framstå i sitt nakne, rene og guddommelig uforurensede lys. Da skal du se at frelsen er innen rekkevidde for deg og ;)

    Huset har halvplans-løsning (6 plan) og skrått tak så her kan man velge takhøyde etter dagsform og hvor man setter seg -alt mellom toførti og sju meter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hvor høyt er det under taket der? Ser lekkert ut som vanlig, selv om ikke Frogner-boble er min favoritt. Ha en fin søndag :)
    Mannen ser på eldre luftkjølt (👍) det går svært få av disse på Frogner. Jeg hadde kontor der i mange år og kjører nå igjennom området støtt og stadig siden jeg nå har kontor både øst og vest for Frogner.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mannen ser på eldre luftkjølt (👍) det går svært få av disse på Frogner. Jeg hadde kontor der i mange år og kjører nå igjennom området støtt og stadig siden jeg nå har kontor både øst og vest for Frogner.
    Det har du nok rett i. Suv tettheten av dette merket er nok større enn de luftkjølte :)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Når vi nå er inne på luftkjølt... Jeg hadde satt bort sykkelen for vinteren men 13 plussgrader, fønvind og tørr asfalt fikk meg til å revurdere. Aldri kjørt mc i november før, kanskje moped, men ikke motorsykkel. Rekord! Tautra skimtes til høyre der uti Trondheimsfjorden. 3-4 seilbåter fikk utnyttet den milde friske brisen fra sør mens et fly danset inn mot Værnes. Crosswind?
    44027021-218C-48E1-BD6B-E012143A99A2.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har fri helgen, så räknar med att en eller annan kollega tagit ansvar mellan Værnes och Gardermoen. :giggle:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Sørg for å kjøre noen 911-er før du kjøper. Og bestem deg for hva du er ute etter. Videre så er det bedre å kjøpe noe som koster litt og er i orden enn noe som er litt billigere men hvor det er feil og mangler.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Helg igjen, godt! Den innledes her med svensk kvalitetspop fra Bo Kaspers Orkester og the Cardigans. Sistnevnte i et nydelig LP format som jeg trygt anbefaler; «Long gone before daylight» Universal 2003/2019 stockholm records. CD’n fra bo holder også høy klasse, både musikalsk og innspillingsmessig synes jeg (vilka tror vi att vi ær).
    E5975395-1E2C-4BA8-82DF-806259A04F6C.jpeg


    Og ute blomstrer duftkaprifolen i novembersola -på Byåsen!
    1AD1F7CE-08ED-4A9C-AE23-DCE3266EBA21.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn