lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var et svært så hyggelig besøk jeg hadde i går kveld med JanR, Lagga og Lille_Adam og jeg må si jeg setter stor pris på de gode tilbakemeldingene som kommer. Takk til dere og ikke minst Jazzy som ofte er innom her med sin kompetanse og hyggelig kameratskap..

    Det er klart at det ligger mye tankevirksomhet bak det anlegget jeg har i dag, det gjør det vel bak de fleste anlegg vil jeg tro, og det er jo en ganske stor del av interessen det også. Selv er jeg svært fornøyd om dagen, og særlig når det kommer så mange gode tilbakemeldinger fra erfarne hifi folk. Det snåle er likevel at jeg ikke har fokus på hifi i det hele tatt og forstå meg rett for det.. Det er musikken som ruler! Likevel har min ide som Lagga påpeker; å fokusere på viktige ledd i kjeden. Valg av kritiske komponenter i signalveien har jeg jobbet mye med. Ut med middelmådige komponenter, inn med kvalitet. I signalvei er det kun benyttet rent sølv hele veien. Koplingskondensatorer er byttet til Mundorf sølv i olje. Dette har vært min nevrose og folk får mene hva de vil, men resultatet har i allefall blitt bra synes jeg. Gode rør er jo også en viktig faktor. Mullard, Amperex, Tesla, Telefunken , nos selvfølgelig, er benyttet.

    Videre prosjekter blir nok i første omgang en bedre PU til platespilleren og på sikt en vesentlig bedre spiller..

    Takk for gode tilbakemeldinger i lassemanns vindu!
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    "Litt" sent ute, men skitt au.

    Jeg har vel ikke egentlig noe mer å komme med angående lyden under besøket enn det Jan og Lagga allerede har sagt. "Imponerende" føles som et relativt fattig ord når det gjelder hva du har fått til av godlyd for en særdeles (i Hi-Fi sammenheng) begrenset sum. For min del tror jeg helt enkelt at siste besøk i Ville Vesten serverte den beste lyden jeg har hørt de siste 10-12 årene. Å gjøre et forsøk på objektiv evaluering står jeg over, men det er definitivt det anlegget jeg har likt best så langt og det eneste jeg kunne erstattet mitt eget med uten å felle en tåre eller fem. Vel...platespillerne kunne kanskje fått stå der de er.

    Ellers var besøket akkurat like hyggelig som første gang jeg var innom. God kaffe, gode wienerbrød, god musikk, godt selskap og fabelaktig lyd. Helt enkelt en perfekt aften.

    Til slutt vil jeg bare si at en del Hi-Fi nisser med anlegg i den seks-siffrede klassen ganske sikkert kunne hatt svært godt av å beskue verden gjennom Lassemanns vindu en liten stund. Det tror jeg for mange ville ha resultert i akutt hengegeip og langvarige søvnvansker. Det er tross alt ingen mangel på anlegg der ute, til både ti og tjue ganger prisen av ditt, som spiller med langt mindre nerve og sjel.

    Takk for at du åpna døra - ser frem til neste gang.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen!

    Dette var jo morro Lille_Adam! Jeg kan jo ikke si annet enn en STOR takk for slike tilbakemeldinger, nesten så man må felle en tåre.. Ikke for det at jeg er veldig æreskjær, for det er jeg ikke i det hele tatt. Det morsomme nå er at jeg har gått helt min egen vei. Ikke leser jeg blader og sikler på dyrt utstyr lenger, men heller søker simplisity og enkelhet i anlegget. Jeg gjør kun det jeg selv tror på uten for mye påvirkning fra andre. Noe godt har det kommet ut av 40-års krisen. Gjøre plass for innovativ tenkning er viktig i Hifi, og ikke bare tenke gamle tanker om igjen..

    Igjen takk for hyggelige beskuelser og betrakninger i lassemann sitt vindu!
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Helt enig med Lille Adam. Tror det er mange som ville fått seg en overraskelse over hvor langt det er mulig å komme, uten å måtte blåse av flere 100k.

    Her er bare å ta lærdom.

    Lurer på hvordan det vil spille med en virkelig god Pick Up!!!

    Du får gjøre virkelighet av planene dine Lasse. ;D ;D ;D



    /Trond
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Får skryte litt av monoblokkene mine da.. Fant denne beskrivelsen på LP Gear sine sider og må bare si meg enig..




    "The Quicksilver Mid Mono was awarded Class B rating by Stereophile (October 2005) and chosen as one of the industry's best amplifiers. This rating continues to the present.

    The Quicksilver Mid Mono Experience

    You find yourself drawn to the listening room; you can't wait to get home from work to turn on the stereo; you forget to eat and sleep while listening to your hi-fi--these are some of the symptoms of the Quicksilver Experience.

    During the 20 years Quicksilver Audio has been making tube-type mono amps, they have gained a worldwide reputation for clean, uncolored musical sound. Customers and reviewers report the presence of the Quicksilver "magical midrange" in all our amplifiers, from the least to most expensive. Perhaps it is this; perhaps it is the melodiously clear highs, the defined but never "boomy" bass; perhaps it is something even less tactile. But the emotional experience of musical performance is conveyed through Quicksilver electronics in a way that is totally involving.

    Quicksilver's new 50 watt Mid Mono amplifier is designed and handcrafted in the classic Quicksilver method. Fewer parts, connections, and wires that the signal goes through, with each part chosen for the specific application from the best quality parts available, and completely hand-wired to obtain the highest sound quality and to maintain the build quality and reliability that Quicksilver is known for throughout the world. The Mid Mono comes from the factory with EL34 tubes. You can, if you prefer, choose to use many different output tubes. Setting the bias is very simple: one screwdriver control and an LED indicator. Power is 50 watts with the standard EL34s; 55 with KT88s; and 60 with KT90s.

    The sound? Quicksilver-magical.

    Proof? The Quicksiver Mid Mono Monoblock received Class B rating from Stereophile and selected as one of the industry's best amplifiers (Stereophile Vol. 28 No. 10 October 2005). "Beautiful without being showoffish."

    lassemann
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hei, fine blokker lassemann. :D
    Hvilke rør sitter i dine?
    Har du testet de forskjellige rørtypene?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanOlav skrev:
    Hei, fine blokker lassemann. :D
    Hvilke rør sitter i dine?
    Har du testet de forskjellige rørtypene?
    Hei Jan Olav!

    I dag spiller de med orginale E34L NOS Tesla fra sent 70-tall. Men har prøvd alt fra 6L6GC til KT88. KT 90 har jeg ikke prøvd ennå, men vurderer en bestilling. Alle rørtyper har sine kvaliteter, men magien oppstår virkelig med kinesiske 6L6 (til 16 dollar paret!)og E34L fra Tesla. Russiske SED er ingen innertier her hos meg..

    Og på smårørsiden sitter det nå Mullard ICE 12AX7 inn og Amperex "Bugle Boy" 6DJ8 som driver. Føler intet behov for å bytte ut disse..

    lassemann
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    lassemann skrev:
    JanOlav skrev:
    Hei, fine blokker lassemann. :D
    Hvilke rør sitter i dine?
    Har du testet de forskjellige rørtypene?
    Hei Jan Olav!

    I dag spiller de med orginale E34L NOS Tesla fra sent 70-tall. Men har prøvd alt fra 6L6GC til KT88. KT 90 har jeg ikke prøvd ennå, men vurderer en bestilling. Alle rørtyper har sine kvaliteter, men magien oppstår virkelig med kinesiske 6L6 (til 16 dollar paret!)og E34L fra Tesla. Russiske SED er ingen innertier her hos meg..

    lassemann
    Takker for svar! :)
    Spør litt til jeg. Hva ligger EL 34 NOS Tesla på i pris og hva er den store forskjellen på de og kinesiske 6L6?
    Bruker jo en EL 34 amp selv, er litt usikker på om jeg kan bruke alle de rørene din kan, men muligens?!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanOlav skrev:
    lassemann skrev:
    JanOlav skrev:
    Hei, fine blokker lassemann. :D
    Hvilke rør sitter i dine?
    Har du testet de forskjellige rørtypene?
    Hei Jan Olav!

    I dag spiller de med orginale E34L NOS Tesla fra sent 70-tall. Men har prøvd alt fra 6L6GC til KT88. KT 90 har jeg ikke prøvd ennå, men vurderer en bestilling. Alle rørtyper har sine kvaliteter, men magien oppstår virkelig med kinesiske 6L6 (til 16 dollar paret!)og E34L fra Tesla. Russiske SED er ingen innertier her hos meg..

    lassemann
    Takker for svar! :)
    Spør litt til jeg. Hva ligger EL 34 NOS Tesla på i pris og hva er den store forskjellen på de og kinesiske 6L6?
    Bruker jo en EL 34 amp selv, er litt usikker på om jeg kan bruke alle de rørene din kan, men muligens?!
    Svarer deg senere på dette Jan Olav.. Jobben kaller og sjefen hinter i bakgrunnen. I mellomtiden let opp Quicksiver-tråden her på sentralen. Der har både jeg og Jazzy skrevet litt om rør til QS.

    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tenkte jeg ville si noen ord igjen her i dette vinduet.. Nå har jeg for en gang skyld tatt noen gode råd alvorlig og gått til innkjøp av ny Pick-Up. Lagga måtte lette litt på sitt lager av gode PUs og fant frem en til meg.

    Fikk meg sannelig et hakeslepp her jeg nå sitter i stolen inne, og lytter på en helt rå PU som sikkert etter noen timer vil spille mye bedre enn nå.. Og jeg som heller burde vært ute og arbeidet i hagen og fulgt opp ungene, men nå sitter jeg altså her og kommer meg ikke opp av stolen..

    At min tilårsforkommende gamle Thorens fra 1987, ervervet ny på Hifiklubben for den nette sum av 1690,-, spiller så jæv... bra som nå hadde jeg aldri trodd! Riktig nok har jeg gitt den en nyere modifisert Rega RB300 arm som hjalp betraktlig.. Audion MM-riaa har fått litt hjelp av en elgammel rørbestykket step-up som brummer litt, men det får så være, og jaggu er jeg usikker på impedansen på den også. Enn så lenge venter jeg på noen motstander fra ELFA sånn at Lundahl trafoene kan settes i arbeide etterhvert..

    Ille morro at Fugazi-albummet fra Marillions tidlige tider nå oser av detaljer jeg aldri tidligere har hørt og den nye skiva til Peter Gabriel gir meg masse gåsehud.. for den skive er knallbra og en kommende klassiker. Oppløsningen her er upåklagelig og bassresponsen likeså med god definisjon og en sånn tørrhet jeg liker spesielt godt..

    Slenger ut noen bilder senere..

    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Ja, tenkte jeg ville si noen ord igjen her i dette vinduet.. Nå har jeg for en gang skyld tatt noen gode råd alvorlig og gått til innkjøp av ny Pick-Up. Lagga måtte lette litt på sitt lager av gode PUs og fant frem en til meg.

    Slenger ut noen bilder senere..

    lassemann
    Venter i spenning på bilder :)


    Lagga ja, den gutten sitter på noen "jeg vil ha" pu's vet jeg.
    Morro at den spiller så forrykende rett-ut-av-boksen. Nå må du få ferdig step up så kommer jeg nedom som ett olja lyn, med litt stæsj under armen ;)

    /jan
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flotte saker du har her Lassemann , Jeg er forøvrig svært fornøyd med mine horn-mono som vi hadde en prat rundt for en tid tilbake .

    har selv de tesla 70 talls til mine , syntes nok sed 6l6 og de Marconi / gec jeg nå har er en del bedre ,man det spørs jo hvor man vil med lydbildet.

    Gidder du å legge ut en link der man kan erverve seg disse kinesiske 6L6 rørene du snakker varmt om Lassemann.?

    Kunne godt tenkt meg å testa ett par , opp mot GEC rørene mine , som til sigende er veldig gode , men også veldig dyre.....Det er viktig at jeg får kjøpt akkurat de du bruker , slik at det ikke blir feil , derfor tenkte jeg å kjøpe på samme sted som deg i tilfelle.

    Mvh Espen

    Mvh Espen
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Flotte saker du har her Lassemann , Jeg er forøvrig svært fornøyd med mine horn-mono som vi hadde en prat rundt for en tid tilbake .

    har selv de tesla 70 talls til mine , syntes nok sed 6l6 og de Marconi / gec jeg nå har er en del bedre ,man det spørs jo hvor man vil med lydbildet.

    Gidder du å legge ut en link der man kan erverve seg disse kinesiske 6L6 rørene du snakker varmt om Lassemann.?

    Kunne godt tenkt meg å testa ett par , opp mot GEC rørene mine , som til sigende er veldig gode , men også veldig dyre.....Det er viktig at jeg får kjøpt akkurat de du bruker , slik at det ikke blir feil , derfor tenkte jeg å kjøpe på samme sted som deg i tilfelle.

    Mvh Espen

    Mvh Espen
    Takk for vennlige ord Espen!

    Kinarøra kjøper jeg her:

    http://chinesetubes.com/

    Har vært utsolgt en stund på 6L6GC og EL34 ser jeg, men en mail ned dit vil gi deg svar. Kan bare anbefale de. Pakker flott og rask sending..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, det var godt med litt middag..

    I mellomtiden har jo platespiller bare stått og spilt og den ørlille hardheten i mellomtonen er her ikke lenger!? Merkelig, kan jo være Step-Up som trenger å varme rørene sine, for innspilling går vel ikke så fort?

    Vel, her noen bilder:
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bilder :D

    Noe sier meg at du trenger større rack :)
    Godt å se at du har en AT i armen igjen. Nå er det bare å sende den "gamle" OC9'n til retipp/rep.

    /jan
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Prøv en Lyra , hender det dukker opp noen Dorian og argo i som jeg selv har, på sentralen....bruktmarked....flotte pickuper rett og slett.

    Jeg som bytter ting støtt , har hatt min i over ett år., sier jo en del forsåvidt.

    Mvh Espen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    2 ord:

    Hælvetes Arstig :D


    Takk for en hyggelig og begivenhetsrik kveld Lasse :)

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid hyggelig med besøk av Jan. Vi deler mye av den samme musikksmaken, i allefall hva gjelder rock og prog, men også litt jazz.. Hadde det ordentlig koselig i går som gav oss begge en aha opplevelse.

    I går kom Jan med en eske under armen, noe han ofte gjør. I esken lå det en flott og påkostet riaa fra Leben. For den observante leser er den jo beskrevet godt under JanR sin tråd. Jeg vil derfor ikke gjøre noe stort nummer ut av dette i min tråd. Jeg har jo lyttet et par timer på Leben hos Jan og fått mitt inntrykk av den i hans anlegg. Den har jo et utseende og en vekt som kan gi gåsehud til de fleste.. Leben er lekker og klassisk i design, og oser av kvalitet fysisk. Vi hadde begge en stor forhåpning at den kanskje ville spille annerledes i mitt anlegg med dynamiske høyttalere og et generelt annerledes oppsett. Selv om ATOC9 ML/II ikke er store forskjellen fra Jan sin "gamle" ATOC9, har jeg annerledes stepup, arm, kabling, rør osv.

    Sist gang en eske ble båret inn ble den her. Denne gangen tror jeg ikke esken blir. Det holder ikke bare med et flott kvalitetsmessig utseende. Det må spille også, og det gjorde det ikke med Leben her hos meg. Når jeg gikk fra Audion riaa med JAN 6DJ8 rør til Leben tenkte jeg MP3 og transistor. Forskjellen hos meg var større enn hos Jan. Det gjør meg vondt å si noe sånt om en så flott 100% rørbasert riaa som Leben, men sånn var det. Lyden ble "platt". Dynamikken, bassen og den gode oppløsningen oppover fra Audion forsvant. Nesten så jeg tenkte at her må det være noe galt. Kanskje Leben bør skjekkes opp for mulig feil. Ønsker egentlig ikke å utbrodere dette mer, men dette er min ærlige mening om Leben i mitt anlegg. Jeg vil råde om å skjekke opp Leben før ytterligere testing i tilfelle feil, for om dette er standarderen for 16,5K må Audion igjen være en total killer i dette prisområdet.

    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Forskjellen hos meg var større enn hos Jan. Det gjør meg vondt å si noe sånt om en så flott 100% rørbasert riaa som Leben, men sånn var det. Lyden ble "platt". Dynamikken, bassen og den gode oppløsningen oppover fra Audion forsvant. Nesten så jeg tenkte at her må det være noe galt. Kanskje Leben bør skjekkes opp for mulig feil. Ønsker egentlig ikke å utbrodere dette mer, men dette er min ærlige mening om Leben i mitt anlegg. Jeg vil råde om å skjekke opp Leben før ytterligere testing i tilfelle feil, for om dette er standarderen for 16,5K må Audion igjen være en total killer i dette prisområdet.

    mvh
    lassemann
    Må bare si meg enig.
    Det var utrolig rart, tenker da på forskjellene mellom våre anlegg.
    Trodde ærlig talt det skulle vært omvendt men der ser du hvor feil man kan ta.

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så har jeg "surra litt med snurra" igjen.. Ervervet meg her på sentralen en brukt passiv step-up for en tid tilbake, en Lundahl LL1681, to slike små mono-trafoer montert inn i et lite sort kabinett. Opplegget var klart for utprøving av ulike motstander for impedans-tilpassing til low MC..

    Dette forstod jeg meg svært lite på, men med litt hjelp fra Gunnar Brekke og hans glimrende beskrivelser i div artikler i Fidelity torde jeg å hoppe ut i det..

    Denne tråden oppklarte det store mysteriet for meg:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45401.0.html

    Nå har det seg slik at jeg bestilte diverse motstander fra Elfa av merke Vishay etter råd fra Gunnar i tråden over. Prøver nå ut Gunnars første anbefaling: 3k9 i paralell med Audions 47kohm. Innvendig er det brukt solid core 1mm sølv fra gruvene på Røros..

    Mitt førsteinntrykk av dette hjemmebrygget er særdeles oppløftende! Det er helt tyst i motsetning fra min gamle rørstep-up fra 70-tallet. Det føles godt. Lyden er særdeles åpen og luftig, dypbassen er der tørr og fin og mellomtonen er fyldig og superklar. Skal la dette spille seg godt inn før neste motstandsverdi skal prøves ut..

    Takk for en titt i lassemanns vindu..
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Der var den på plass, morro :)

    Gleder meg til en lytt, har tro på at den step up'en kan fungere meget godt hos deg.
    Lek deg ferdig med forskjellige verdier først.

    Ikke noe problemer med støy når den står der den står ?

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt Lassemann!
    Gleder meg til å høre dette, det spilte jo forøvrig meget kompetent hos deg,
    for noen kvelder siden også... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en glimrende aften, vel; glimrende helg hos Lassemann og frue.
    Sommeren var over oss for en stakket stund, så terrassen var fylt opp med hyggelige mennesker, et overdådig tapasbord
    og mye god drikke - kan ikke bli mye bedre enn som så!



    Dette blir kanskje mer livsnyting enn hifi - men om det er noe Lassemann og undertegnede er enige om, så er det at livet er
    til for å nytes..... ;D



    Lille Adam hadde også funnet veien:


    Men det ble da musikk også, Willy, en av gjestene har nettopp sluppet CD, og hadde med noen eks -den ble behørig gjennomgått
    utover natta. Undertegnede og fru Lagga har jo også nettopp vært med på en CD, som var ute for tre uker siden, den ble også spilt
    ut i de små timer, med tilløp til allsang, moro begge deler!



    Det er bare å konstatere at Lassemanns anlegg har fått et løft med step up og AT OC 9 II pickup, dægern som det spilte!

    Glad vert i passiar med fru Lagga


    Utover søndagen, i litt bedre almentilstand, gikk vi også over innstillinger, og finjusterte PU'en litt - det var vel enighet om
    at det også gjorde en hørbar forbedring.

    Takk for en knall helg folkens, vi må finne på noe slikt igjen, snart.... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe ser ut som en meget vellykket kveld-natt.

    En annen måtte lide seg igjennom ett bryllup fredag kveld-natt ::)

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eeeehh, uffda, håper du ihvertfall kjente brudeparet da, Jan, eller i det minste visste hva de het.... ::)

    Kløna det til en smule, med dagen, det var såklart søndag, at PU'n fikk en liten kvalitetskontroll.
    Stemningen var ellers så god på søndagen, at man strengt tatt bare kunne ha fortsatt, veldig bra. 8)

    Nåja, en tidligvakt punkterte den muligheten, i det minste for meg...... :p ;) ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    :) :) :)

    Å, små barn store gleder blir det sagt. Idag er jeg barn igjen og gleder meg stort over resultatet til Lagga sine justeringer på vinylsnurra.. Ikke trodde jeg det var mulig å tyne mer ut av den gamle Thorensen, men der tok jeg grundig feil gitt!

    Nærmest alle parametre ble sterkt forbedret etter justering med Lagga sitt verktøy og nå sitter jeg med et lydbildet så stort og flott atte..

    Stor takk til Lagga for god hjelp og kyndig veiledning.. Veldig hyggelig å bli kjent med deg forøvrig, og takk for overraskende besøk på hytta i helgen også :)

    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klabers!
    Det er jo bare snakk om å hjelpe hverandre med de små tinga vi har
    litt greie på, flott at du/dere har slik glede av lyden og musikken, det er bare nydelig.

    Dere er nydelige dere og da, gode mennesker.....


    Ligger bra til, hytta altså, her har fru Lagga, ølbryggeren Trond og Lassemann tatt seg et bad...


    Tilbake på hytta, Tone ofrer seg; ligger det penger i insektvoksenfilm tro?


    Finfin dag/ettermiddag Lassemann, synd jeg måtte avgårde på nattvakt, vi hadde gjerne blitt,
    veldig koselig hos dere. :)



    Noen har vært i Mexico... ;)


    Supert, vi kommer nok tilbake, jo før jo heller!
    Men først er det ferietur, kan ikke helt tro at vi bestilte (nesten) samme flight til Paris, én dags forskjell... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Noen som vet å kose seg i ferien :)

    En fortsatt god sommer.

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, Lagga er bare utrolig i sine bildeserier, også denne.. Vi hadde en fin helg på hytta Hvaler, fritt for hifi og annen "støy" der i gården. Kun måker og sjø lager lyd der og visuelt er solnedgangen et fantastisk skue der ute..

    Veldig hyggelig med besøk og ser frem til neste etter Frankriketuren (for oss begge)..

    Bilde viser utsikten fra hytta mot Akerøya og Vestfold.. må jo skryte litt også ;D ;D


    lassemann
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpe meg!

    Hvor skal dette ende??

    Jazzy kom på snarbesøk i morges og han ble sittende nesten hele dagen. ;) Til slutt måtte jeg be ham å gå for jobben ventet.. Og stakkars barna ble overlatt til seg selv.. Spiste loffeskiver fordi den uansvarlige far ble blindet av lydspøkelset. Jazzy ble også blind stakkar, etter en søvnløs natt i bekymring over om hans siste investering skulle gå i grus av en yppig Audion riaa..

    Han trengte egentlig ikke å bekymre seg. På rene parametre var de tilnærmet likestilt, ARC PH3 og Audion altså, men på finess og magi må jeg si at ARC PH3 spiller helt fantastisk! Den ryddet ordentlig opp i bassen, men imponerte kanskje mest på rominformasjon og dynamikk, helt utrolig altså.. Men ikke før disse Sovtekrøra ble byttet ut med NOS Amperex A-frame..

    Stopper her jeg, for Jazzy har nok også tenkt å si noe tenker jeg..

    Takk for nok en stopp ved lassemann sitt vindu..
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Går unna ja, godt å se at byttekongen vår lever opp til ryktet sitt ;)

    Liker ARC men har aldri lånt ørene til ph-3, vært morro å testet i heimen en gang.

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende greier, og gratulerer til Jazzy!
    Tror jeg stikker innom om noen timer og hører på denne, jeg er ferdig med operasjonen på
    Jazzy's Helius også, og friskmelder nå denne:



    Så jeg kan ta med pasienten i samme slengen, Jazzy vil nok ha ting opp og gå nå.....

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Takker for gjestfriheten Lassemann. Blåbærsjokolade, og edelkaffe fungerte utmerket. ;)
    Tanken med besøket var egentlig å hente noen rør som Lassemann hadde sagt seg villig til å låne bort. Tok imidlertid med meg min nyinnkjøpte Audio Research PH-3SE i håp om at Lassemann kanskje hadde tid til en liten sammenligning mot hans Audion RIAA, med DIY Lundahl trafo step up.
    Lassemann sier aldri nei takk til å prøve noe nytt, men først en liten lytteseanse med hans eget oppsett.
    Som lassemann beskriver ovenfor spiller det klart bedre etter at vinylmester Lagga uventet stod på døren med justeringsverktøy i pose, klar med håndspåleggelse, og tilhørende justering av Lassemanns DIY Thorens. ;D

    Hva som ble gjort av diverse justeringer får Lagga svare på, men dette var et klart løft. Blir aldri overrasket over hvor stor forbedringspotensiale det er å hente ved å bruke god tid på å optimalisere sammspillet mellom pick up, arm, og drivverk.
    Her skjedde det ting. Lassemann har hele tiden hatt en jevn stigning i lydkvalitet ved hvert besøk, og inget untak denne gangen heller.
    Må si meg imponert over hvor mye golyd det er mulig å dra ut av denne modifiserte Thorens 318.

    På de fleste parametre spilte det vesentlig bedre enn sist på vinyl. Unntaket var bassen. I forhold til mine preferanser var bassnivået for høyt, og alt for slapp, og ukontrollert. Dette maskerte også litt av nedre mellomtone.
    Nok om det. Lassemann koblet deretter opp PH-3SE. Umiddelbart ryddet det opp i bassen, men ellers var det ganske bra, men i favør av hans Audion oppsett.

    Lassemann fant frem noen Amperex NOS rør, og foretok et raskt rørbytte.

    Etter 3 sekunders lytting, så vi forundret på hverandre. Forandringen var stor, og denne gang i favør av PH-3SE.

    Tror egentlig både Lassemann, og jeg ble tatt litt på senga her, for nå spilte det på et kvalitetsniva jeg tidligere aldri hadde hørt hos Lassemann. Etter flere timers lytting var annlegget gjennomvarmt, og det spilte deilig og organisk, uten tendenser til lyttetretthet. Bare godlyd.

    Timene gikk så alt for fort, som det altid gjør ved slike anledninger, men vil gratulere deg med nok en hyggelig seanse.
    Må si meg imponert over hvor dyktig du er til å få ut de små forbedringene mellom hvert besøk. :D

    Takker for denne gang, og ønsker deg en riktig god tur til Frankrike.


    /Trond
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Små små skritt av gangen :)
    Morro.

    God tur til Paris.

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Små små skritt av gangen :)
    Morro.

    God tur til Paris.

    /jan
    Tusen takk Jan! Familien ser virkelig frem i mot en liten rundreise i Frankrike nå... Vi kjører fra Paris gjennom burgund og rhonedalen. Første overnatting er lagt til Chablis og litt vinsmakning, og det har vi tenkt å gjøre gjennom Rhonedalen også ;) For så å bo to uker på dette stedet:

    http://provencenet.com/index.html

    Skrytebilder følger...

    Blir fint!

    lassemann
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Til Jazzy!

    Takker og bukker for slik skryt! Må jo ta det til meg også da. Hifi er en utrolig morsom interesse når man ikke lenger famler i blinde. Det er jo så lett å gå seg bort :D Godt med litt erfaring slik at man kan unngå fallgruvene og ikke minst kjenne så mange hyggelige og ærlige folk som hjelper til underveis :) Det kan hende det blir en Audion riaa til salgs her etterhvert, og en ARC PH3-SE inn. Høstprosjekt tenker jeg.. Den var i allefall meget overbevisende her hos meg med klar forbedring faktisk opp fra Audion.

    Edit: Det var en PH3 og ikke en SE versjon som spilte her hos meg.

    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    JanR skrev:
    Små små skritt av gangen :)
    Morro.

    God tur til Paris.

    /jan
    Tusen takk Jan! Familien ser virkelig frem i mot en liten rundreise i Frankrike nå... Vi kjører fra Paris gjennom burgund og rhonedalen. Første overnatting er lagt til Chablis og litt vinsmakning, og det har vi tenkt å gjøre gjennom Rhonedalen også ;) For så å bo to uker på dette stedet:

    http://provencenet.com/index.html

    Skrytebilder følger...

    Blir fint!

    lassemann
    Dæven, det må jeg si :) Ser utrolig flott ut der.
    Vel, ferie trenger man så hvorfor ikke.
    Kos dere skikkelig, skal sende dere en tanke når jeg står i stigen (i regnvær antar) og maler.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn