Hei Håkon!Spenstig, Lasse! Blir det der noe det for eksempel går an å bestille av deg etter hvert...?
Eller, om ikke annet, noe jeg kan skrive litt om på min blogg eller hos Audiophile.no?
Det der kan vi snakke om
Hei Håkon!Spenstig, Lasse! Blir det der noe det for eksempel går an å bestille av deg etter hvert...?
Eller, om ikke annet, noe jeg kan skrive litt om på min blogg eller hos Audiophile.no?
Det finnes noen smarting er som har laget nye instrumenter til AVO. Alt håp er ikke ute om det går ut i tiden.Hei og long time, no seeIkke så mye som skjer her, men det lille som skjer er ganske positivt. Et besøk hos tom-a på Nordstrand tidligere i uken gav meg en bekreftelse på nettopp det.
Tom har satt seg godt inni, og har tilegnet seg særlig stor kunnskap om AVO mk3 og mk4 rørtestere fra 60-tallet. Det er flere som hevder at disse er en av de bedre som er produsert. De har også svakheter i form av metere som viser verdier av måling. Ryker dette er testeren ubrukelig og nytt meter er ikke mulig å skaffe lenger. Tom har laget en beskyttelseskrets som skåner meteret under testing og han har nå montert det i mk4 versjonen min. Her et par bilder av monteringen..
Vis vedlegget 1162535 Vis vedlegget 1162536 Vis vedlegget 1162537
Oppgraderingen gjør at nåla i meteret beveger seg med mindre hastighet og gir ikke like brå utslag som er vanlig i umoddet tilstand.
Takk til Tom for dette og jeg kommer brått tilbake med kveldens videre opplevelser. En DAC opplevelse med den gamle TDA 1541 chipen fra Philips
Mvh lassemann![]()
Jeg har byttet noen kondensatorer. Ikke så mange i en slik tester.Takk til deg også Lasse for kjempehyggelig dag med rørtesternerding og derpå lytteseanse til sene nattetimer - med litt god vin og 3 stk 1541 dac'er for hånden!
Jo, tar sats og leser meg opp på AVO VCM'er - har plutselig to stk og en TV-7, så må lære meg disse selv. Så har kastet meg på et prosjekt med en Mk4 som flere tidligere eiere har gitt opp ...
Mulig det er noen digitale meter-løsninger for den kyndige? Det originale analoge meter er nå i alle fall svært vanskelig å få tak i - noen har vært tilgjengelig tidligere, og noen litt "faike" er i omløp - det kommer vel ned til krav om presisjon. Originalmeteret har FSD på lille 30uA, og måler du meteret med et vanlig DMM så belastes det fort med 33x overload ved test på 1mA ... så første bud er å beskytte det (maks uhell ved rørfeil i test er 74x og da ryker fort meteret... som har vært svakheten til disse AVO'ene). Så må først lage en rigg for å kunne måle om meteret (og testeren) er noe å spare på ... meteret til Lasse viser 99/100 ved 30uA og med motstand på spek! Akkurat som min Mk 3! Supert! Mitt Mk4 meter er også ok, men har nok noen andre rarigheter der bak frontpanelet
For virkeligheten slår inn - eller skal vi si alderdommen - pot'er, motstander og kondensatorer i AVO VCM'er hadde i utgangpunktet forventet levetid på max 10-20 år, og nå er de fort 60-70 år... og avhengig av bruk, så ligger nok ikke all innmat på spek lenger - og her snakker vi mye 1% toleranser på en haug med motstander. For Mk4-modellen ble det et i perioden 1964-66 implementert litt metersikring, men ikke helt fullgod - og original elektrolyttcap i den har nok vandret heden. Så Mouser har fått ny kunde nå .... ikke noe lønnsomt prosjekt, men gøy å lære noe nytt, og samtidig sikre rørlyd i heimen...
Så det er moralen: Rørtestere forringes, men NOS-rørene består!![]()
Oj, oj.. Her var det ikke mye oversikt. Men du har det vel i henda du HansJeg har byttet noen kondensatorer. Ikke så mange i en slik tester.
Og likeretter dioder. Hvis høyspenning en er for lav. Transistorer også i VCM 163.
Tar med et prosjekt hjem. Kanskje bare kosmetisk. Ikke bare, ser det ut til.
Vis vedlegget 1163090 en