Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side nedHvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man ikke være, for å overføre ens egne feilgrep på andre. Veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side nedHvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Komplett uforståelig. Men ikke når man vet litt om folks holdninger her inne.Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Definitivt. Selv om du ikke skjønte det.Hvor arrogant må man ikke være, for å overføre ens egne feilgrep på andre. Veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side nedHvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Da lar jeg det være med det. Poenget er kommet fram.
Hvis jeg setter dette inlegget i en kontekst som handler om menneskets evne til å bedømme stort sett er jeg enig. Vi er ikke gode til å være objektive etter min mening, men det er nå sånn det bare er og vi er nødt til å forholde oss til det når det gjelder alt i hverdagen. Da er vi jo like langt.....Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Skulle bare mangle. Det er tross alt det organet vi bruker til å lytte med.Egen hørsel stoler jeg mest på.
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Det er snart 4-6 mnd nå man har laget tråd etter tråd, snust rundt tema. Å bli lurt å la seg lure, alt mulig...Som om du skulle vite noe om hva som er viktigst for alle andre for å unngå å la seg lure. Hold deg til deg selv.Den viktigste forutsetningen for å unngå å la seg lure av påvirkninger er først og fremst at man innser sine egne begrensninger på dette området..
Du nevnte paranoid i en annen tråd. Jeg oppfatter ditt syn på dette i den retning. At man blir påvirket har jeg ikke argumentert mot, men at det skal føre til at man blir lurt er noe helt annet. Det fremstilles her som om alle påvirkninger blir absorbert av alle som den fulle sannhet og fører til at alle blir lurt av alle slike påvirkninger. Det er feil.
Det er korrekt at vi konstant blir utsatt for påvirkning. Det er feil at vi til stadighet blir lurt. Da hadde vi som sagt ikke klart å mestre hverdagen. De fleste er utstyrt med evnen til å lære basert på feil eller forbedringer av tidligere erfaringer. Dette gjelder selvsagt i sweet spot også.
Dette er en tarvelig avstemming som opplagt er laget for å skape krangel. "Lar du deg lure?". Som om noen skulle vite når de blir lurt samt årsaken til at de blir lurt og likevel la seg lure. Gjør trådstarter det? I så fall må jeg nesten kondolere.
Mvh
Roysen
I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da vil svaralternativet 'lyd' være et ganske så innholdløst donaldsvar. Dette burde jo være ganske innlysende, men det er jo tydelig at endel folk ikke forstår problemstillingen, og blir forvirret over at de ikke engang oppdager at de ikke forstår den.
At folk oppfatter seg selv som supermennesker som er totalt immun mot påvirkning fra annet enn deres egen indre stemme, totalt isolert fra resten av verden, får nå så være. Det får man sette på kontoen for pompøst selvbedrag.![]()
Skjønner ikke helt problemet med svaralternativene her, jeg.I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da vil svaralternativet 'lyd' være et ganske så innholdløst donaldsvar. Dette burde jo være ganske innlysende, men det er jo tydelig at endel folk ikke forstår problemstillingen, og blir forvirret over at de ikke engang oppdager at de ikke forstår den.
At folk oppfatter seg selv som supermennesker som er totalt immun mot påvirkning fra annet enn deres egen indre stemme, totalt isolert fra resten av verden, får nå så være. Det får man sette på kontoen for pompøst selvbedrag.![]()
Er vel ikke nødvendig å ta denne nedlatende "nå skal pappa forklare for deg" stilen her på et lydforum, er det vel ?You know, larkuz...
La meg forklare for deg ett lydforum, miljøet.
Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...
Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?
Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!!
my 2 cents..
Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
Spørsmålet handler jo om hvilke andre faktorer enn lyden som kan påvirke ens opplevelse. 'Lyd' er jo da som sagt ikke et mulig alternativ.I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.
Det er det delte meninger om på hfs, men takker og bukkerTil Larkuz:
Dog, jeg tror muligens du er den eneste oppriktige sjel i din "klan" .. det skal du ha.
---
mvh
Så sant så sant lars_erikSkulle bare mangle. Det er tross alt det organet vi bruker til å lytte med.Egen hørsel stoler jeg mest på.
Enig. Jeg har nok mer sansen for folk som har ett nick og fire temaer enn omvendt........You know, larkuz...
Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
Helt feil, helt klart.Er vel ikke nødvendig å ta denne nedlatende "nå skal pappa forklare for deg" stilen her på et lydforum, er det vel ?You know, larkuz...
La meg forklare for deg ett lydforum, miljøet.
Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...
Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?
Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!!
my 2 cents..
mvh
Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede. Man klarer å høre om det er kona eller barna som roper uavhengig av dagsform, sinsstemning, forventing, biokemi, erfaring, humør, ro og slikt.Jeg tror folk lar seg lure av bruken av ordet lure. 'Påvirkes av' er nok bedre, og vil kanskje hindre folk i å gå i vranglås? Spørsmålet handler jo om i hvilken grad man er i stand til å identifisere hvilke faktorer man lar seg påvirke av når man lytter til musikk. Det er jo ikke noe negativt i det. Vi er jo mennesker og ikke roboter og ufeilbarlige måleapparater. Dagsform, sinsstemning, forventninger, biokemi, erfaring, humør, ro og slikt har jo betydning for opplevelsen av både musikken og lyden.
Placebo er underkjent og brukes av mange som ett negativt begrep.En liten historie om påvirkning fra egen erfaring. Samme historien er postet langt inne i en kabeldebatt på AVforum også.
Jeg ville demonstrere et poeng i kabeldebatten på følgende måte:
Jeg hadde en dyr kabel, og en billig kabel (Tara Labs Air 3 og Biltema 1,5mm2) koblet til en høyttaler og ville demonstrere at å flytte mikrofonen et par millimeter hadde mye større utslag på målinger enn å bytte kabel. Målemetode og resultat av den testen kan jeg finne hvis noen er interessert.
Poenget er at når jeg målte brukte jeg målesveip mens jeg selv satt på huk bak en sofa for å påvirke målingene minst mulig. Når jeg målte hørte jeg en TYDELIG forskjell selv på målesveipet der jeg satt med hodet bak sofaen. "F**n, dette får jeg problemer med å forklare" var min første tanke. Når jeg kunne høre Så stor forskjell med hodet bak en sofa måtte det jo være enorm forskjell på de kablene. Lettelsen var selvfølgelig stor når hypotesen min var rett, det var ingen målbar forskjell i mitt oppsett. Å flytte mikrofonen ørlite gav derimot stort utslag på målingene.
Poenget er at selv når jeg VET det ikke er hørbar forskjell så blir jeg såpass påvirket av kabelbyttet at jeg hører forskjell. Ingen tvil om at jeg HØRTE forskjell. Men måle den, DET kunne jeg ikke. Jeg kan ikke forklare det med annet enn placebo.
Til en viss grad - ikke 100%, vil nå jeg hevde. Noe forventingsbias og ergo et snev av placebo tror jeg et ytterst fåtall er helt i stand til å utelukke. Jeg er litt forundret over at enkelte mener de er i stand til å være 100% objektive, 100% rasjonelle og totalt upåvirket av andre faktorer.Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede.
Forventningsbias er en av påvirkningsfaktorene det er temmelig enkelt å filtrere bort. Ikke alle lar seg påvirke til å mene noe om hvordan noe lyder før man har hørt. De som i størst grad lar seg påvirke av slikt er de som på enn eller annen måte har bygget seg opp en veldig stor positiv eller negativ forventning. De som er tildels likegyldig evner også i større grad å la være å ha noen forhåndsoppfattning om hvordan noe skal lyde.Til en viss grad - ikke 100%, vil nå jeg hevde. Noe forventingsbias og ergo et snev av placebo tror jeg et ytterst fåtall er helt i stand til å utelukke. Jeg er litt forundret over at enkelte mener de er i stand til å være 100% objektive, 100% rasjonelle og totalt upåvirket av andre faktorer.Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede.
Om de så er, er jeg ihvertfall særdeles missunnelig på den egenskapen.
For en del folk er det uinteressant å skaffe seg utstyr som er lett tilgjengelig og som mange eier fra før.Hvis det ikke er forskjeller, hvorfor kjører ikke alle oss her med f.eks. NAD M-serie, eller Hegel, eller EC?
Tja, si det.Hvorfor bruker ikke vi alle solid-kåre kabel?
Han glemte budsjett og shåv-off. Ikke la dere lure.ar jeg truffet de valgene som står her hos meg, ut fra lyd, basert på lytting, ikke på målinger