Lar du deg lure?

Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

  • Det visuelle ved produktet

    Stemmer: 27 28.1%
  • Teknisk info

    Stemmer: 13 13.5%
  • Opplysninger om pris

    Stemmer: 10 10.4%
  • Andre sine meninger om produktet

    Stemmer: 46 47.9%

  • Totalt antall stemmer
    96

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!

Hvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.
Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.
Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned
Hvor arrogant må man ikke være, for å overføre ens egne feilgrep på andre. Veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.

Da lar jeg det være med det. Poenget er kommet fram.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??
Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Komplett uforståelig. Men ikke når man vet litt om folks holdninger her inne.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg tror mange her på forumet ikke kjenner til merkevarens påvirkning.

Spørsmålene er nok svært treffende, problemet er det at folk ikke vet hvordan de påvirkes.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Teknisk info først og fremst, så pris og utseende.
Sist kommer andres meninger, av den enkle grunn at det er undertegnede som skal lytte til anlegget.

Meninger kan ha relevanse når det gjelder service og holdbarhet, men ikke når det kommer til det lydmessige - her er det egne ører som bestemmer.

Hvordan ymse komponenert låter, eller ett oppsett kan de "lærde" strides om til dommedag.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvor arrogant må man ikke være, for å gå ut fra at andre ikke er i stand til å tenke selv. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.
Hvor arrogant må man ikke være, for å tro at ens egne lytteinntrykk er gyldige og relevante for andre, uten at man har system, metode og etterprøvbarhet i lyttingen. Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned
Hvor arrogant må man ikke være, for å overføre ens egne feilgrep på andre. Veldig spesielt å lese slike innlegg, side opp og side ned.

Da lar jeg det være med det. Poenget er kommet fram.
Definitivt. Selv om du ikke skjønte det.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hvor arrogant må man være, og hvor lite selvinnsikt må man ha for å tro at man er helt objektiv? Det er veldig spesielt å lese slike innlegg, og fascinerende. Det er nesten så man får lyst å bli kabelselger. Ikke rart det er penger i slikt!
Hvis jeg setter dette inlegget i en kontekst som handler om menneskets evne til å bedømme stort sett er jeg enig. Vi er ikke gode til å være objektive etter min mening, men det er nå sånn det bare er og vi er nødt til å forholde oss til det når det gjelder alt i hverdagen. Da er vi jo like langt.....

Hvis jeg setter dette i en kontekst som går på at vi er dårligere til å bedømme lyd enn alt annet for eksempel å bedømme hvordan en sykkel er å sykle på eller å bedømme en tale av Obama er jeg uenig det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da vil svaralternativet 'lyd' være et ganske så innholdløst donaldsvar. Dette burde jo være ganske innlysende, men det er jo tydelig at endel folk ikke forstår problemstillingen, og blir forvirret over at de ikke engang oppdager at de ikke forstår den.

At folk oppfatter seg selv som supermennesker som er totalt immun mot påvirkning fra annet enn deres egen indre stemme, totalt isolert fra resten av verden, får nå så være. Det får man sette på kontoen for pompøst selvbedrag. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Siden deph prøver å forklare oss at vi tar feil; Når man skal bedømme lyd, blir man lettest påvirket av kvaliteten på denne. Kvalitet på lyden er det eneste kriteriet når man bedømmer lydkvalitet.

Pompøse selvbedrag? Se det!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Den viktigste forutsetningen for å unngå å la seg lure av påvirkninger er først og fremst at man innser sine egne begrensninger på dette området..
Som om du skulle vite noe om hva som er viktigst for alle andre for å unngå å la seg lure. Hold deg til deg selv.

Du nevnte paranoid i en annen tråd. Jeg oppfatter ditt syn på dette i den retning. At man blir påvirket har jeg ikke argumentert mot, men at det skal føre til at man blir lurt er noe helt annet. Det fremstilles her som om alle påvirkninger blir absorbert av alle som den fulle sannhet og fører til at alle blir lurt av alle slike påvirkninger. Det er feil.

Det er korrekt at vi konstant blir utsatt for påvirkning. Det er feil at vi til stadighet blir lurt. Da hadde vi som sagt ikke klart å mestre hverdagen. De fleste er utstyrt med evnen til å lære basert på feil eller forbedringer av tidligere erfaringer. Dette gjelder selvsagt i sweet spot også.

Dette er en tarvelig avstemming som opplagt er laget for å skape krangel. "Lar du deg lure?". Som om noen skulle vite når de blir lurt samt årsaken til at de blir lurt og likevel la seg lure. Gjør trådstarter det? I så fall må jeg nesten kondolere.

Mvh
Roysen
Det er snart 4-6 mnd nå man har laget tråd etter tråd, snust rundt tema. Å bli lurt å la seg lure, alt mulig...
Jeg sier det er noen som har en plan, dette er langsiktige greier, det er de samme folka som hele tiden poster nye tråder og de samme folka som hele tiden backer hverandre i tråder, det er ett hiarki i system, man ser klart hvordan rangeringen er.

Jeg tenker det er en slags passage of rites greie, når jeg gikk på skole så var det lærere, eller man hørte om att man sendte elever ut for å diskutere i Hifi butikker og komme tilbake og fortelle hvordan det hadde gått med diskusjonene, stor glede i klassene... ikke alle syntes det var annet enn tegn på klin strange lærere..

Dette er på sett og vis samme greia, litt mer voksne folk, men de har hang til det samme, å vinne diskusjoner, å briefe med kunnskap de tror det er bruk for.
Samtidig så skjønner man iveren... alle mennesker har den, dette er sikkert en min er større en din greie.
I dette tilfelle er det snakk om kunskap. Men mangelen på innsikt i hva som er lyd er grufull å lese om synes jeg.
Det er plagsomt att man har lyttet og liker musik over så mange år som jeg skjønner flere av disse gjør, men de skjønner og begriper ikke greia med hva ett lydforum er!!!!
Påtvinge andre oppfattningsprotokoller.. er det ett forum? Visste jeg ikke...

Er delvis enig med det du sier Roysen, men jeg tror att de ikke er samkjørte som en "klan" jeg kan tenke meg att det er en slags forståelse dem imellom, en slags skuldredultenede greie.. (Jeg tror kanskje Larkuz er en av de mest "skvære" av de som mener det litt utenfor allfarveimessige av de på 'sentralen)

---

Til Larkuz:

Jeg lar meg lure, men ikke av deg...:rolleyes: Dog, jeg tror muligens du er den eneste oppriktige sjel i din "klan" .. det skal du ha.

---

mvh
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da vil svaralternativet 'lyd' være et ganske så innholdløst donaldsvar. Dette burde jo være ganske innlysende, men det er jo tydelig at endel folk ikke forstår problemstillingen, og blir forvirret over at de ikke engang oppdager at de ikke forstår den.

At folk oppfatter seg selv som supermennesker som er totalt immun mot påvirkning fra annet enn deres egen indre stemme, totalt isolert fra resten av verden, får nå så være. Det får man sette på kontoen for pompøst selvbedrag. :)
I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da syns jeg det er ganske latterlig at ingen av svaralternativene inneholder noe som har med lyd å gjøre.
Spørsmålet er: Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

Da vil svaralternativet 'lyd' være et ganske så innholdløst donaldsvar. Dette burde jo være ganske innlysende, men det er jo tydelig at endel folk ikke forstår problemstillingen, og blir forvirret over at de ikke engang oppdager at de ikke forstår den.

At folk oppfatter seg selv som supermennesker som er totalt immun mot påvirkning fra annet enn deres egen indre stemme, totalt isolert fra resten av verden, får nå så være. Det får man sette på kontoen for pompøst selvbedrag. :)
I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.
Skjønner ikke helt problemet med svaralternativene her, jeg.
Tolker spørsmål som: hvilket av de forskjellige svaralternativ tror du det er lettest å bli påvirket av når du skal bedømme lyd ?
Eller ??

Edit: At noen lurer seg selv enda en gang, ved å tro at de ikke blir påvirket av slikt, er jo en annen sak.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
You know, larkuz...

La meg forklare for deg ett lydforum, miljøet.

Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...

Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?

Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!!

my 2 cents..

Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
You know, larkuz...

La meg forklare for deg ett lydforum, miljøet.

Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...

Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?

Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!!

my 2 cents..

Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
Er vel ikke nødvendig å ta denne nedlatende "nå skal pappa forklare for deg" stilen her på et lydforum, er det vel ?
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
I tilfeller da ingen av svaralternativene kan besvare spørsmålet kan det selvsagt være mulig at problemet ligger i spørsmålet. Det er muligens situasjonen her.
Spørsmålet handler jo om hvilke andre faktorer enn lyden som kan påvirke ens opplevelse. 'Lyd' er jo da som sagt ikke et mulig alternativ.

Hvorfor alternativene engang er kontroversielle er uderlig. Vi kan jo se på dem en og en:

Det visuelle ved produktet. Med mindre man er blind vil jo hvordan et produkt ser ut i stor grad påvirke hvordan man forventer at det skal låte.

edge_cd_player_g-series.jpg
images.jpeg
dcs.jpeg

På høyttalersiden er jo utslagene ganske formidable. Eksempler bør vel være unødvendig.

Teknisk info
Dette kan klart fortelle mye om hvordan ting låter. men det krever jo et minimum med teknisk innsikt. Frekvenskurver, responser, lettdrevenhet og en mengde andre målinger og data kan jo fortelle mye om lyden. At man er helt upåvirket av dette når man lytter og forstår hvorfor det låter som det låter burde heller ikke være så uforståelig som mange ser ut til å tro.

Opplysninger om pris
Mange er jo hellig overbevist om at man ikek kan reprodusere god lyd med et latterlig lavt budgett like godt som med et stort. Som oftest hholder jo dette stikk også. Det er jo som oftest en klar sammenheng her. Den beste kvaliteten er jo ikke gratis. Så når man vet, eller tror, hva som ligger bak produksjonen av et apparat så vil jo helt klart dette påvirke ens oppfatning av hva man hører, og hvorfor ting låter som det gjør. At og til stemmer ikke kart med terreng, og ofte vil man jo oppdage det. Men slett ikke alltid, og man er en dåre hvis man tror man er helt immun i enhver sammenheng.

Andre sine meninger om produktet
Omtaler, erfaringer, reviews, anmeldelser, tips og markedsføring. Klart man høre rpå hva andre mennesker mener og skriver om et produkt, hvordan det låter og hvorfor det låter som det gjør. Hvorfor ellers skulle man kjøpe Fidelity eller lese tråder på HFS? Klart man blir påvirket og at dette skaper forventninger, og det er jo selvsagt at dette i større eller mindre grad har en innflytelse på opplevelsen. Om man aldri noensinne hadde hørt om en komponent eller om man hadde leste side opp og ned, alt man kom over, før man selv satte seg til å høre på. Igjen, hvorfor tror noen at de er totalt immune mot slikt?

Dette er jo et tema som burde være helt ukontroversielt, og der man kan velge hvilken av disse nevnte faktorene som en tror har størt betydning. I stedet går folk helt i vranglås bare fordi noen våger å foreslå at de ikke er supervesener og overmennesker som er totalt immune mot alt slik som dette, og utelukkende har isolert sin egen opplevelse fra resten av verden.

Folk får nå leve i troen på sin egen ufeilbarlighet og upåvirkelighet. Andre lever nok minst like godt på å selge dere saker og ting, for lyden sin del selvsagt. :rolleyes:
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Norah Jones kunne lurt meg til det meste, jeg sorterer henne definitivt under visuelle inntrykk av produktet. Jeg kan lukke øynene til krampa tar meg, like fullt er hun på netthinnen når ordene forsiktig manes frem.

Poll'en er forsåvidt interessant den, om enn noe vanskelig å besvare i all den tid jeg forhåpentligvis ikke så lett ville blitt lurt om jeg var klar over at jeg i øyeblikket ble påvirket av det ene eller andre. I etterkant blir det nesten enda verre, da innrømmelsen over å ha gått på limpinnen eller latt seg påvirke sitter langt inne, muligens proporsjonalt med prisen på produktet? Å være dønn objektiv mistenker jeg få å være forunt, og for mange vil sikkert også innkjøp av en ny komponent være en totalopplevelse. Altså ikke kun definert av en profesjonell analytisk tilnærmelse av lyden i seg selv, men kanskje også drømmen man alltid har hatt om å kjøpe dette produktet, eller også utseendet, forventningen, ryktet etc. Alle er dessverre ikke ekstreme purister i denne hobbyen, en del av oss er mennesker også :p

Graden av påvirkning vil trolig minske desto mer kjent situasjonen er, som å prøvelytte med egen musikk på eget anlegg kontra i et forstyrrende butikkmiljø med en salgskåt selger hengende rundt og gullkantede tester i minnet. Jeg kan i alle fall se for meg at jeg har potensiale til falle i den fella med rett dagsform.


Det som nok uten tvil påvirker/lurer meg mest er den hersens vinen jeg er så glad i. Tidenes beste og billigste tweak. Lykkefilter.
Heldigvis for meg har de ikke skjenkebevilgning rundt om i landets hifi-asyler.
 
L

larkus

Gjest
Til Larkuz:

Dog, jeg tror muligens du er den eneste oppriktige sjel i din "klan" .. det skal du ha.

---

mvh
Det er det delte meninger om på hfs, men takker og bukker:)

Men til topic!

Denne går til de i denne tråden som bastant hevder at de ikke ikke lar seg lure av noe som helst når det gjelder lydvurdering.
De fleste kjenner vel til diskusjonen rundt Edge GCD.
Hva får anerkjente kritikere og mange entusiaster til å erklære denne femtitusenkroners CD-spiller som like god eller bedre enn spillere til hundretusen kroner, for så i ettertid å miste totalt interessen for samme spiller når det viser seg å være en tarvelig konstruksjon med innmat fra en dvd-spiller til rundt femtenhundre kroner?

Ble noen lurt i denne saken? I så fall av hva?

Eller kan det rett og slett hende at egentlig så ble ingen lurt når det gjelder lyden fra denne spilleren, men begynte å tvile på sine egne evner når innmaten i spilleren ble avslørt?


NB! Dette skal ikke utvikle seg til en diskusjonstråd om denne spilleren. En slik tråd finnes allerede.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
" Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...

Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?

Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!! "



Spot on... Kose seg med hobbyen med folk her inne og i virkeligheten. Jeg våger den påstand at de som har "blitt lurt" sjelden eller aldri kommer seg bor ifra tastaturet som de sitter å sipper over.. Gjengangere som enten mangler sosiale evner , eller ikke ønsker å bruke hobbyen til noe mer enn å lytte til bokser..


Til deg larkus, du er en trivelig kar synes jeg. Vi er ikke alltid enige, men du har dine øyeblikk. Om du nå kan dreie fokus bort fra å ha "et halvtomt" glass og går over på å nyte hvor "fullt" det er...Fortell om dine diy kabler...Det liker jeg, og lærer av.. Men tråder om vår kollektive dumhet blir trøttende når de repeteres med små avvik i tekst minst en gang i mnd...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.755
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
You know, larkuz...

Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
Enig. Jeg har nok mer sansen for folk som har ett nick og fire temaer enn omvendt........;)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
You know, larkuz...

La meg forklare for deg ett lydforum, miljøet.

Du liker lyd, du liker apparater, blir med i en klubb/lydforening, har hjemmebesøk, møter folk, går på messe og møter helten din har som designet vidunderet du nyter musikken din med, har det kult, konserter, poster på forum, lærer, og lærer bort...

Og du spør om hvem som tror de lar seg lure og i hvilken grad?

Larkuz larkuz... hva har du ikke gåtrt glipp av!!!
Pal, dude .. prøv å kos deg mens du er her! Jeg gjør det!!!

my 2 cents..

Å poste "la oss gruppegrine for vi har blitt lurt" tråder, synes jeg begynner å bli gammelt, unnskyld hvis dette er feil å si, men jeg begynner å synes det er på tide å kose seg og jeg! Litt iallefall!!!!
mvh
Er vel ikke nødvendig å ta denne nedlatende "nå skal pappa forklare for deg" stilen her på et lydforum, er det vel ?
Helt feil, helt klart.

Egentlig er det hele en ettereaksjon etter ett traume jeg nylig hadde. Hør nå gutter:
La meg fortelle dere om den gangen jeg var på en cruise overfart. Company trip og greier.. long time ago..
Dama som sang i bandet var ganske så flott, jeg satt med glasset i baren og glante. Det var litt av en smekker frøgen kan jeg si.
Så jeg ble litt betatt jeg. Senere på dagen la jeg merke til en dame i salgsområdet som smilte til meg, virket veldig keen på å få kontakt.
Men jeg tenkte, for jeg er jo så smart vettu... ikke sant? Lekker dame dette, men jeg synes da hu dama som sang i det bandet var flottere ja, tenker heller jeg ser om hu er ute å går jeg. Så hu ikke vøttø...
Senere på kvelden så jeg hu gå inn i en heis, helt stasjet opp for synging, å som hu smilte, duverden, like betatt.
Nuvel, så ikke hu dama mer, hu jeg så i kjøpsområdene på båten. Vi går iland, jeg sitter i bussen på vei videre
Så slår det meg, hu dama som sang, det var hu dama i butikkene også, uten sminke...
Det var samme dama... jeg tenker: Du sier ikke..... nå var du smart tweakern... dumb ass!


Lar du deg lure? Spør Larkuz, hva skjer?
----

Let me tell you boys!!! Hør på dennen teksten her: Sara Bareilles : King of anything... : Sara Bareilles – King Of Anything


Moralen er. Smiler ei dame, det er bedre å si hei enn å tenke, hu andre, hu smilte hu og...
Med andre ord: Låter det bra, ikke hør på de som sier det ikke skal låte på den måten!!!

Larkuz, you the better dude.. you the better man.

:)

Og for ordens skyld, jeg stemte på : "det visuelle ved produktet", men det skulle vel være åpenbart... :rolleyes:





mvh
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Dette er jo uansett et "ikke problem". Dersom man er så redd for å bli lurt får man vel holde seg til det sikre og kjøpe det billigste. I tillegg bør man slutte å bekymre seg over at andre blir lurt når disse ikke bekymrer seg selv.

Behovet for barnehagetanter er vel fravokst av de fleste som leser HFS, og det bør være opp til hver enkelt å vurdere hvor mye dette påvirker en selv.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg tror folk lar seg lure av bruken av ordet lure. 'Påvirkes av' er nok bedre, og vil kanskje hindre folk i å gå i vranglås? Spørsmålet handler jo om i hvilken grad man er i stand til å identifisere hvilke faktorer man lar seg påvirke av når man lytter til musikk. Det er jo ikke noe negativt i det. Vi er jo mennesker og ikke roboter og ufeilbarlige måleapparater. Dagsform, sinsstemning, forventninger, biokemi, erfaring, humør, ro og slikt har jo betydning for opplevelsen av både musikken og lyden.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg tror folk lar seg lure av bruken av ordet lure. 'Påvirkes av' er nok bedre, og vil kanskje hindre folk i å gå i vranglås? Spørsmålet handler jo om i hvilken grad man er i stand til å identifisere hvilke faktorer man lar seg påvirke av når man lytter til musikk. Det er jo ikke noe negativt i det. Vi er jo mennesker og ikke roboter og ufeilbarlige måleapparater. Dagsform, sinsstemning, forventninger, biokemi, erfaring, humør, ro og slikt har jo betydning for opplevelsen av både musikken og lyden.
Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede. Man klarer å høre om det er kona eller barna som roper uavhengig av dagsform, sinsstemning, forventing, biokemi, erfaring, humør, ro og slikt.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
En liten historie om påvirkning fra egen erfaring. Samme historien er postet langt inne i en kabeldebatt på AVforum også.

Jeg ville demonstrere et poeng i kabeldebatten på følgende måte:
Jeg hadde en dyr kabel, og en billig kabel (Tara Labs Air 3 og Biltema 1,5mm2) koblet til en høyttaler og ville demonstrere at å flytte mikrofonen et par millimeter hadde mye større utslag på målinger enn å bytte kabel. Målemetode og resultat av den testen kan jeg finne hvis noen er interessert.
Poenget er at når jeg målte brukte jeg målesveip mens jeg selv satt på huk bak en sofa for å påvirke målingene minst mulig. Når jeg målte hørte jeg en TYDELIG forskjell selv på målesveipet der jeg satt med hodet bak sofaen. "F**n, dette får jeg problemer med å forklare" var min første tanke. Når jeg kunne høre Så stor forskjell med hodet bak en sofa måtte det jo være enorm forskjell på de kablene. Lettelsen var selvfølgelig stor når hypotesen min var rett, det var ingen målbar forskjell i mitt oppsett. Å flytte mikrofonen ørlite gav derimot stort utslag på målingene.

Poenget er at selv når jeg VET det ikke er hørbar forskjell så blir jeg såpass påvirket av kabelbyttet at jeg hører forskjell. Ingen tvil om at jeg HØRTE forskjell. Men måle den, DET kunne jeg ikke. Jeg kan ikke forklare det med annet enn placebo.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.923
Sted
Sortland
En liten historie om påvirkning fra egen erfaring. Samme historien er postet langt inne i en kabeldebatt på AVforum også.

Jeg ville demonstrere et poeng i kabeldebatten på følgende måte:
Jeg hadde en dyr kabel, og en billig kabel (Tara Labs Air 3 og Biltema 1,5mm2) koblet til en høyttaler og ville demonstrere at å flytte mikrofonen et par millimeter hadde mye større utslag på målinger enn å bytte kabel. Målemetode og resultat av den testen kan jeg finne hvis noen er interessert.
Poenget er at når jeg målte brukte jeg målesveip mens jeg selv satt på huk bak en sofa for å påvirke målingene minst mulig. Når jeg målte hørte jeg en TYDELIG forskjell selv på målesveipet der jeg satt med hodet bak sofaen. "F**n, dette får jeg problemer med å forklare" var min første tanke. Når jeg kunne høre Så stor forskjell med hodet bak en sofa måtte det jo være enorm forskjell på de kablene. Lettelsen var selvfølgelig stor når hypotesen min var rett, det var ingen målbar forskjell i mitt oppsett. Å flytte mikrofonen ørlite gav derimot stort utslag på målingene.

Poenget er at selv når jeg VET det ikke er hørbar forskjell så blir jeg såpass påvirket av kabelbyttet at jeg hører forskjell. Ingen tvil om at jeg HØRTE forskjell. Men måle den, DET kunne jeg ikke. Jeg kan ikke forklare det med annet enn placebo.
Placebo er underkjent og brukes av mange som ett negativt begrep.
Det er det ikke. Placebo er (innen medisin) betegnelsen på en reell effekt av behandlingen.
Effekten kan ikke relateres til fysiologiske effekter av det gitte medikamentet, men effekten er reell.

Lytting er en 100% subjektiv opplevelse, om man opplever en endring (forbedring) av den opplevde lyden i eget annlegg -
vel, da er det en reell endring av den opplevde lyden.
Om endringen skyldes kvantefysikk eller placebo er ikke spesiell interressant for den enkelte.

Det er klart at overføringsverdien nok ikke er allverden.
Men underholdende lesning kan det likevel være.

(Her er også noen finurligheter omkring instrumentenes klang; f.eks. ''pianoet klinger mere naturtro og ekte'' - vel, alle pianoer klinger forkjellig,
først og fremst avhengig av produsent og stemmingen, men selvsagt også akustikk, humiditet og pianistens dagsform. Samme er det med fioliner.
Selv om man har hørt en Stradivarius live så låter ikke alle likt. Dette gjelder nok de fleste instrumenter. Og selvsagt alle stemmer.
Å si at et instrument låter 'mere naturtro' stiller derfor store krav til lytterens erfaringer.)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede.
Til en viss grad - ikke 100%, vil nå jeg hevde. Noe forventingsbias og ergo et snev av placebo tror jeg et ytterst fåtall er helt i stand til å utelukke. Jeg er litt forundret over at enkelte mener de er i stand til å være 100% objektive, 100% rasjonelle og totalt upåvirket av andre faktorer.
Om de så er, er jeg ihvertfall særdeles missunnelig på den egenskapen.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Litt kult det der med å vite / se hva man lytter til. På moderforumet til Naim var det en som likte Naim mye og ville ha en ny Naimforsterker. Imidlertid så ba han forhandleren om å få lytte på Naim og Linn, men at forhandleren ikke viste ham hvilken av de to utplukkede forsterkerne det ble spilt på. Etter en lytteperiode, inkludert litt switching - så var vedkommende kunde ganske så bestemt på hva han ville ha. En av forsterkerne spilte mer opp mot hva han foretrakk. Stor var overraskelsen da det viste seg at det var Linnforsterkeren han likte best...
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Påvirkning er en mye bedre beskrivelse av det som skjer, og en påvirkning er også noe man kan filtrere bort fra opplevelsen dersom man er oppmerksom på at den er til stede.
Til en viss grad - ikke 100%, vil nå jeg hevde. Noe forventingsbias og ergo et snev av placebo tror jeg et ytterst fåtall er helt i stand til å utelukke. Jeg er litt forundret over at enkelte mener de er i stand til å være 100% objektive, 100% rasjonelle og totalt upåvirket av andre faktorer.
Om de så er, er jeg ihvertfall særdeles missunnelig på den egenskapen.
Forventningsbias er en av påvirkningsfaktorene det er temmelig enkelt å filtrere bort. Ikke alle lar seg påvirke til å mene noe om hvordan noe lyder før man har hørt. De som i størst grad lar seg påvirke av slikt er de som på enn eller annen måte har bygget seg opp en veldig stor positiv eller negativ forventning. De som er tildels likegyldig evner også i større grad å la være å ha noen forhåndsoppfattning om hvordan noe skal lyde.

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Når det gjelder placeboopplevelser så synes jeg det er viktig å merke seg at de fleste av disse gjelder opplevelser over kort tid og gjerne i ukjente omgivelser.

Jeg synes man være oppmerksom og skille disse opplevelsene fra de som testopplevelsene som er gjort over lengre tid i egne oppsett.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg trodde det var avklart for lengst at alt er ikke målbart....?? Hvis ikke forskjellene på kabler kan måles, og det likevel er ( tildels ) betydelig hørbar forskjell på to kabler, hvordan forklares det? Jeg prøvde temmelig mange forsterkere, også heime i mitt oppsett, før jeg bestemte meg for at Densen B-150+ var det jeg ville ha. Den ga alt det de andre integrerte i prisklasse under 50K og vel så det, ikke ga. Jeg prøvde enda flere kabler, før jeg kom fram til at NO Frey var kabelen for meg, først på ic-siden, og deretter på høyttalersiden. Strømrenser og -kabler hadde jeg liten tro på, men det ble forskjell, gitt!


Hvis det ikke er forskjeller, hvorfor kjører ikke alle oss her med f.eks. NAD M-serie, eller Hegel, eller EC? Hvis vi alle kjøpte Burmester, kunne det muligens være håp om en smule meir fornuftig prising av disse produktene. Hvorfor bruker ikke vi alle solid-kåre kabel? For min egen del, har jeg truffet de valgene som står her hos meg, ut fra lyd, basert på lytting, ikke på målinger. Det meste er sikkert feil her hos meg, hvis man begynner å måle. Rommet er nesten heilt håpløst, masse glassflater og flislagt gulv. Det bør gi satans så skarp lyd. Det er hørbar forskjell med og uten gulvteppe, og det er hørbar forskjell med fortrekte gardiner og med reine glassflater, men men målefreak ville sikkert konkludert med at det er håplaust, uansett. Som om ikke det var nok, bruker jeg NordOst kabler. De skal jo fremelske diskanten, har jeg lest og hørt - og gi skarp lyd. De gjør ikke det- ikke her hos meg. De medvirker til en detaljert, dynamisk og "fresk" lyd, med et stooort rom. Her er det ikke skarpe sibilanter, boom-bass eller slørete lyd. Placebo? Mulig det - jeg liker det, sånn som det er.

Noen kaller det placebo..når man bytter tilbake, og hører forskjell, blir det negativ placebo, eller kanskje anti-placebo?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, budsjett til en viss grad. Show-off...nei. Da hadde jeg gått for....noe anna. Det skal dog bemerkes at jeg hadde / har lyst å prøve Gryphon Diablo sammen med Martens høyttalere. Hvis lottopremien skulle ramle inn.
 
Topp Bunn