Langtidslagret Gouda

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dr Dong skrev:
Hva anbefales som drikke og tilbehør til noe slikt?
fikenkompott og sauterns eventuelt en stor hvit burgunder. På magefølelsen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.651
Torget vurderinger
24
Hold opp med slikt snakk - det er LENGE til middag :mad: :mad: :mad:

V

vredensgnag

Gjest
Grønt tomatsyltetøy (fromageriet) og en god tysk tørr hvitvin er også et alternativ.

Kjøpt i Norge eller importert?

Langtidslagret Gouda er meget godt, spesielt når den blir hard og litt rødkittet. Og går også utmerket med Nøgne Øs Saison.

G

Gjestemedlem

Gjest
Overjarige gouda får en helt annen karakter enn litt yngre. Jeg tror jeg ville valgt en tørr sherry eller manzanilla, med mindre det skal spises noe annet også som dette kolliderer med.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har to stykk Gouda som jeg har glemt i det gamle kjøleskapet. Ca 8 år gamle, kjøpt i Nederland.

Spennende.......... ?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.096
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei!

Er så heldig å bo 20 min rask kjøring fra Strømstad. Tar den turen 3-4 ganger i måneden.. God Hollansk Gauda handles inn hver gang. Ungene 8, 8, og 7 år nekter å spise TINE hvitost fordi de ikke synes den er god, de skal kun ha denne trekantede gulosten. Glad jeg slipper å handle noe fra TINE i det hele tatt..

Selv er jeg så gammel at jeg kan huske den gamle ostebutikken i Fredrikstad sentrum som solgte skikkelig gauda fra Holland. Nå finnes ikke slikt lenger pga av disse urimelige importreglene Norge (TINE) har innført, og har tenkt å ytterigere og stramme inn...

Beklager avsporingen, kun et hjertesukk..

Trådstarter: gled deg til en god smaksopplevelse! Og vin; jeg heller vel også mot et godt håndbrygg eller en tørr riesling :)

mvh
lassemann

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det var da et fryktelig pæs mot TINE,da.... :eek:

Vellagret gouda på nybakt brød, begge deler med generøs tykkelse på skivene, gjerne sammen med noen skiver gønn paprika - og kald skummet kulturmelk, om så fra ( fysjom, fysjom..) TINE. Det er godt, det! Trur jaggu det er sundt, også!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Dr Dong skrev:
Hold positiv omtale av Tine langt unna denne tråden!
Syns faktisk norvegia er godt som hverdagsost.

Håvard

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Haavard skrev:
Dr Dong skrev:

Håvard
Jada, den går ned på høykant her også - sikkert flere kilo i måneden. Sjøl foretrekker jeg Jarlsberg. Når jeg skal ut på tur, er det brunost som gjelder. Gudbrandsdalsost.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
drittostene du forherliger har intet med denne tråden å gjøre

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Dr Dong skrev:

Håvard
Vi snakker fest og hygge for folk og ost.

Til tema (etter at vi nå har gjort ferdig mantraet «hater Tine»:

Tørr hvitvin av tysk opprinnelse kan nok være et godt tips, men når jeg ser på resten av stafetten (ni etapper), så er det såpass mye havmat med tilhørende hvite, at en liten variasjon kanskje kommer godt med.

Tørr sherry? Hmm, det var noe å tenke på.

Sitter nå og øver på en liten Molenbier (Nederlandsk). Litt «Pale Ale»-aktig, men mørkere. Har ikke osten for hånden, men kan tenke meg at den heller ikke ville være ueffen.

Tro om den går sammen med Grønt tomatsyltetøy?

Foran kommer andebryst med en rød italiener (Travaglini), og etter kommer Mascarponeis med en touch av Calvados i.

Fastlægen skal gjøre ting så vanskelig…

Topp Bunn