Langer ut mot Idol og Hver gang vi møtes

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.271
Torget vurderinger
29
Skal være så ærlig å si at jeg faktisk har lagt til noen av sangene fra programmet på spillelisten min. Kurts tolkning av Adieu syns jeg er meget bra.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Skal være så ærlig å si at jeg faktisk har lagt til noen av sangene fra programmet på spillelisten min. Kurts tolkning av Adieu syns jeg er meget bra.
Det er altså da ikke dette det dreier seg om :) Spørsmålet i fremtiden blir hvem det er som skal lage en ny melodi like fin som Adieu som du kan laste ned. Dagens artister med potensial til å lage en slik melodi jobber sannsynligvis som heismontører lenge før de kommer så langt, rett og slett grunnet mangel på muligheter for eksponering og dermed inntjening underveis. Vil de eksponere seg må de i tillegg utlevere sitt innerste private liv. Sannsynligheten er meget stor for at det nettopp er de artistene med størst potensial for å lage en ny Adieu som ikke vil det.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne sesongen av HGVM har fått meg til å dra fram platene med The September When, Peltz og Morten Abel igjen (Mods hører tenårene til). Jeg liker typer som balanserer på kanten og gjerne faller ned på feil side og klatrer opp igjen, ref. Keith Richards, Ludwig van Beethoven og (i en annen bransje) David Millar. Umulig å skille artisten og artisteriet fullstendig tror jeg.
Jeg kjøpte ikke musikk den gang Ole Paus hadde noe å melde, var utenfor M2Ms målgruppe, syntes Lene Marlin hadde litt å fare med mens innpakningen ikke var etter min smak, Anita Skorgan har bedrevet MGP..., kitsj-Kurt har en super stemme som han bruker til dill, og CC Cowboys var et harrypoprockband som surfet på DumDum-Raga-Jokke-DeLillosbølgen (i dag har de norsk rocks mest formidable maskinrom, men det er nå).

Bøgen/folk flest vil ha det de liker. Er det noen her som syns at de de hører på Ultimafestivalen er mer enn interessant?

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Folk som er interessert i musikk deler gjerne opp tiden man har til musikk mellom nytt/spennende og kjent/kjær. Hver gang vi møtes føres på den siste kontoen mens urørt føres på den første. Så er det alltid noen som bare er opptatt av det ene og ikke det andre, men jeg tror ikke slike program påvirker denne fordelingen i særlig stor grad. Det er nok tilgang på begge deler.

Ny musikk har så vidt jeg kan bedømme aldri hatt bedre kår enn nå, med youtube, spotify og alle andre muligheter til eksponering. Folk som er interessert i ny musikk sitter ikke og venter på at den skal dukke opp på NrK eller TV2.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er lov å ønske seg programmer med fokus på uavhengige artister som får promotere musikken sin, men de nevnte er underholdningsprogrammer med det som hensikt å tjene penger til kanalene. Artistene i HGVM tjener selvsagt sikkert også på det. Kritikken mot disse programmene er skivebom. Å ønske seg andre musikkprogrammer som lar nye artister presentere seg, er noe annet, og helt legitimt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Husker da jeg som ung rocker fikk presentert følgende ultimatum:
Spill dansemusikk -> gå videre
Spill noe annet -> hold deg i kjelleren din.

Det ble utdanning og fast inntekt i stedet for musikk, gitt...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det største musikkprogrammet på TV da jeg var ung var "Husker du", så vidt jeg husker...
Var vi heldig var det nattrock natt til 1. mai, en gang i året. Vanligvis med De Press eller Johnny Winter...

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Det er lov å ønske seg programmer med fokus på uavhengige artister som får promotere musikken sin, men de nevnte er underholdningsprogrammer med det som hensikt å tjene penger til kanalene. Artistene i HGVM tjener selvsagt sikkert også på det. Kritikken mot disse programmene er skivebom. Å ønske seg andre musikkprogrammer som lar nye artister presentere seg, er noe annet, og helt legitimt.
Dette er litt av poenget. Om ikke engang NRK klarer å presentere ny norsk musikk, hvem skal da gjøre det? Går showene på bekostning av dette, gjennom et opplegg som sier at så så mange timer på NRK skal gå til musikk er vi ute å kjører så lenge showene defineres som musikkprogrammer. Det er i beste fall halve sannheten.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette er jeg enig i, men da synes jeg det er skivebom å angripe populære reality-programkonsepter med eller uten kjendiser. De selger, og kommer til å forbli slik de er.

Å etterlyse programmer i radio og TV med mer original, nyere/uoppdaget og mer interessant musikk enn det billige, masseproduserte rasket blårussen hos de største plateselskapene helst vil selge, er noe jeg støtter hundre prosent. Urørt er (var) bra i så måte, og Lydverket også.

Jfr. tråden om P3's musikktilbud som jeg linket til tidligere i tråden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg savner Lydverket. Det var nesten det eneste programmet jeg så på NrK.

Det blir spennende å se hva som kommer i det nye Studio1-programmet. Et perfekt konsept er kjente artister som drar publikum, blandet med nye spennende artister som fortjener å bli vist fram for dette publikummet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
"hvorfor skal vi møtes er et underholdningsprogram. Jeg liker å se på det fordi jeg får den følelsen jeg fikk tidlig på 80 tallet når jeg så på SKY. Håpet om at neste låt var bra. Gud bedre hvor mye møl jeg led meg igjennom for å se den ene videon av Echo and the bunnymen:D

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg savner Lydverket. Det var nesten det eneste programmet jeg så på NrK.

Det blir spennende å se hva som kommer i det nye Studio1-programmet. Et perfekt konsept er kjente artister som drar publikum, blandet med nye spennende artister som fortjener å bli vist fram for dette publikummet.
En blanding av kjente artister og unge ukjente er perfekt, så lenge fokuset er på musikken, og ikke alt mulig annet rart. Jeg har drevet med festivalbooking, og for oss var det viktig å ha to scener. Den ene scenen var forbeholdt de store, og den andre de ukjente. Så spilte vi disse scenene annenhver gang. Slik fikk et ungt norsk band avslutte sin konsert en halvtime før festivalheadlineren gikk på scenen kl 0100. Det ga dem publikum, og det ga dem den oppmerksomheten de fortjente.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.924
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg må bare si at enten har dere ikke lest hva hun skriver, eller så missforstår dere med vilje. Hun etterlyser fokuset musikken på i disse programmene. Hun vil gjerne delta for å fremme musikken sin , men ikke under forutsetning av at hun må delta i en stupekonkurranse i tillegg. Lag et nytt program, og kall det: Hver gang vi gråter sammen. La kjente og kjære artister synge låter fra "Frem fra glemselen", og etterpå kan de fortelle tåredryppende historier fra sin barndom. Det er fine saker for voksne og barn.
Frode, jeg har både lest det hun skriver og misforstår heller ikke hva hun sier. Personlig ville jeg vært en stor tilhenger av en mer fokus på musikken i et program som "hver gang...". Det som jeg imidlertid er sikker på at det ikke ville vært like attraktivt for en så bred seerskare som "hver gang" har i dag. En kan kanskje kalle programmet for "komersielt", men herr***d da frøken Ine - TV2 er da en komersiell kanal. De må selge (reklame) for å leve. Da har de ikke noe annet valg enn å sette sammen en pakke som vinner fram i konkurranse med andre komersielle kanaler. I min familie er programmet en allsidig vinner, og har åpnet opp de yngste sine øyne for noen av artistene de ikke kjente til fra før. Da får det bare gå at Ine "ikke liker kosen". Jeg aksepterer heller det musikalske kompromisset "hver gang" representerer enn å få servert en ny runde med TandeP, Dan Børge eller Tore på sporet.

jeg forstår godt Ine sin frustrasjon, men det er lite vits å sparke i retning av de "familievennlige" programmene -i beste sendetid - som tross alt fremmer musikk som befolkningen setter pris på. Hennes "musikksentrerte ønske" kan gjerne ha livets rett, og jeg hadde gjerne vært en ivrig seer/lytter, men det ville trolig vært et nisje program med annen sendetid enn lørdag kl 20:00.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Som jeg sier; hvem skal lage de virkelige store låtene som det skal lages slike programmer på i fremtiden, om det kommersielle fjernsynet fremelsker artister uten potensial til annet enn å underholde med andres låter? Faren er nemlig at de som virkelig kunne ha laget disse låtene ikke får den oppmerksomheten de fortjener, og slik går til hundene.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
"Jeg liker ikke kosen og det fullstendig motstandsløse uttrykket." & "De burde fronte musikk som utfordrer seerne og lytterne. Er det ikke det kunsten skal gjøre? Utfordre oss? Få oss til å oppdage nye ting? Få oss til å tenke? Engasjere oss?"

Respekterer meningen, men er uenig i at dette er gjensidig utelukkende alternativ.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
"Går til hundene". Det gjør vel en del kunstnere også (og det gjør enkelte småbedrifter også). Man må jo subsidiere en del av kulturmangfoldet - og det bør man. Men, har man krav på det? Nei. Påvirker HGVM dette? Nei. IMHO. Storm i eggeglass.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
"Jeg liker ikke kosen og det fullstendig motstandsløse uttrykket." & "De burde fronte musikk som utfordrer seerne og lytterne. Er det ikke det kunsten skal gjøre? Utfordre oss? Få oss til å oppdage nye ting? Få oss til å tenke? Engasjere oss?"

Respekterer meningen, men er uenig i at dette er gjensidig utelukkende alternativ
en kan jo være uenig eller enig i det. Hun mener det, og har fått lov å si det høyt. Jeg forstår dette som et uttrykk for en frustrasjon jeg tror svært mange deler med henne.Det er åpenbart at kommersielle kanaler må spille det folk liker, men at folket ikke får sjansen til også å like noe annet og annerledes synes verken Ine eller jeg noe om.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.924
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
.Det er åpenbart at kommersielle kanaler må spille det folk liker, men at folket ikke får sjansen til også å like noe annet og annerledes synes verken Ine eller jeg noe om.
Joda, slapp nå av - med dagens ekstreme eksponeringsmuligheter via internett så har mulighetene aldri vært bedre for distribusjon av "smal musikk", "sær musikk", "ukjent musikk" eller hva det nå skulle være!:) Det har vel også Ine oppdaget? - men at noen vilkårlig kommer og banker på døra di for å sjekke om du tilfeldigvis har et musikalsk talent - neppe! Ut på tur - aldri sur, det gjelder for de fleste i etableringsfasen - også musikere.

Sorry Frode, jeg mener ikke å stille deg til ansvar for hennes meningsytringer - hvis du skulle tolke det dit hen.
har du forresten en link til musikken hennes? Kanskje jeg skulle ta en lytt?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ine er strategisk. Hun rir bølgene som er laget under seerstormen til HGVM for å få oppmerksomhet. Hun, og andre, har dårlig tid. Om 3 uker er stormen over - og havet er igjen blikkstille.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Ine er strategisk. Hun rir bølgene som er laget under seerstormen til HGVM for å få oppmerksomhet. Hun, og andre, har dårlig tid. Om 3 uker er stormen over - og havet er igjen blikkstille.
Du drar nå bare den en gang også :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.164
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det største musikkprogrammet på TV da jeg var ung var "Husker du", så vidt jeg husker...
Var vi heldig var det nattrock natt til 1. mai, en gang i året. Vanligvis med De Press eller Johnny Winter...
Nattrock ble satt opp som et programtilbud natt til 1.mai, fordi det noen år hadde vært litt bråk i Oslo sentrum. Naivt trodde politikerene at dette ville resultere i at vi heller satt hjemme og så på TV:rolleyes:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HGVM er et program som skal favne det brede laget av seerene. musikkprogram blir ofte smalere. flertallet av seerene har knapt et VGliste forhold til musikk. HGVM er dessverre for en stor del halvkleine tolkninger av halvkleine låter MED NOEN UNNTAK.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
HGVM er et program som skal favne det brede laget av seerene. musikkprogram blir ofte smalere. flertallet av seerene har knapt et VGliste forhold til musikk. HGVM er dessverre for en stor del halvkleine tolkninger av halvkleine låter MED NOEN UNNTAK.
Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne. Faren er nemlig at disse showene på en måte dekker det kommersielle behovet. Hva skjer i musikknorge da? Vi kan alltid kjøpe musikk fra USA som har mange nok spesielt interesserte til at det nytter å overleve for kreative og annerledestenkende musikere. Hvilket tap vil ikke det bli for oss som liker norsk musikk, og hvilket tap vil det ikke bli for mangfoldet?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne. Faren er nemlig at disse showene på en måte dekker det kommersielle behovet. Hva skjer i musikknorge da? Vi kan alltid kjøpe musikk fra USA som har mange nok spesielt interesserte til at det nytter å overleve for kreative og annerledestenkende musikere. Hvilket tap vil ikke det bli for oss som liker norsk musikk, og hvilket tap vil det ikke bli for mangfoldet?
det ser mørkt ut for musikken for å si det litt folkelig

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
HGVM er et reaktiveringsprogram for gamle artister som er i ferd med å dale ned i skjul. Det kan de saktens trenge.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne.
Det er sant, men det er ikke underholdningsprogrammenes skyld.

Tror ikke de som har så lite musikkinteresse at Hver Gang Vi Møtes, Idol, The Voice, Norske Talenter og Norge Rundt dekker behovet for musikalsk stimulans, kjøper så mye musikk at det gjør noe uansett hva som vises på TV.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne.
Det er sant, men det er ikke underholdningsprogrammenes skyld.

Tror ikke de som har så lite musikkinteresse at Hver Gang Vi Møtes, Idol, The Voice, Norske Talenter og Norge Rundt dekker behovet for musikalsk stimulans, kjøper så mye musikk at det gjør noe uansett hva som vises på TV.
Nei det er ikke showenes skyld. Jeg betaler imidlertid ikke min TV-lisens for at NRK skal ta opp kampen med TV2 når det gjelder kommersialisering. Dette er selvfølgelig et politisk spørsmål som sikkert de fleste er klar over. Slik sett er dette rekkevidden av Ines uttalelser. Skal vi akseptere at vi presenteres for slikt på NRK, samtidig som de musikerne som kunne ha laget god musikk går til hundene? Å kunne stille dette spørsmålet, og samtidig kunne si fra er jo styrken ved å holde seg med en betalingskanal.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Med fare for å bli stemt ut: En del her er rimelig nerdete. "Se HGVM" er gjensidig utelukkende med "Kjøpe musikk og høre på en del variert musikk"? Que - som de sier litt lenger sør.

Enkelte er søren klype énsporede i sin refleksjoner. Enkelte av dere burde blitt politikere - eller blitt medlem av en NGO. Makan. :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.125
Sted
Sortland
og Kinks, og en fantastisk konsert med Van Morrison.

Lenge siden jeg slutten å irritere meg over underholdningsprogrammer på tv.
Har heldigvis BBC Entertainment - resirkulert Stephen Fry og Jeremy Clarckson får meg iallefall til å le :rolleyes:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er i det hele tatt ganske nerdete å diskutere lørdagsunderholdningsprogrammene til TV2. Gud for en nerd jeg er

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
det er i det hele tatt ganske nerdete å diskutere lørdagsunderholdningsprogrammene til TV2. Gud for en nerd jeg er
hehehe. Å jeg som har slutta helt å se på TV på lørdag :) Egentlig er det greit at det er så rævva dårlig, for da kan jeg spille platene mine uten kampgny fra kona.

Topp Bunn