Det er altså da ikke dette det dreier seg omSkal være så ærlig å si at jeg faktisk har lagt til noen av sangene fra programmet på spillelisten min. Kurts tolkning av Adieu syns jeg er meget bra.
Dette er litt av poenget. Om ikke engang NRK klarer å presentere ny norsk musikk, hvem skal da gjøre det? Går showene på bekostning av dette, gjennom et opplegg som sier at så så mange timer på NRK skal gå til musikk er vi ute å kjører så lenge showene defineres som musikkprogrammer. Det er i beste fall halve sannheten.Det er lov å ønske seg programmer med fokus på uavhengige artister som får promotere musikken sin, men de nevnte er underholdningsprogrammer med det som hensikt å tjene penger til kanalene. Artistene i HGVM tjener selvsagt sikkert også på det. Kritikken mot disse programmene er skivebom. Å ønske seg andre musikkprogrammer som lar nye artister presentere seg, er noe annet, og helt legitimt.
En blanding av kjente artister og unge ukjente er perfekt, så lenge fokuset er på musikken, og ikke alt mulig annet rart. Jeg har drevet med festivalbooking, og for oss var det viktig å ha to scener. Den ene scenen var forbeholdt de store, og den andre de ukjente. Så spilte vi disse scenene annenhver gang. Slik fikk et ungt norsk band avslutte sin konsert en halvtime før festivalheadlineren gikk på scenen kl 0100. Det ga dem publikum, og det ga dem den oppmerksomheten de fortjente.Jeg savner Lydverket. Det var nesten det eneste programmet jeg så på NrK.
Det blir spennende å se hva som kommer i det nye Studio1-programmet. Et perfekt konsept er kjente artister som drar publikum, blandet med nye spennende artister som fortjener å bli vist fram for dette publikummet.
Frode, jeg har både lest det hun skriver og misforstår heller ikke hva hun sier. Personlig ville jeg vært en stor tilhenger av en mer fokus på musikken i et program som "hver gang...". Det som jeg imidlertid er sikker på at det ikke ville vært like attraktivt for en så bred seerskare som "hver gang" har i dag. En kan kanskje kalle programmet for "komersielt", men herr***d da frøken Ine - TV2 er da en komersiell kanal. De må selge (reklame) for å leve. Da har de ikke noe annet valg enn å sette sammen en pakke som vinner fram i konkurranse med andre komersielle kanaler. I min familie er programmet en allsidig vinner, og har åpnet opp de yngste sine øyne for noen av artistene de ikke kjente til fra før. Da får det bare gå at Ine "ikke liker kosen". Jeg aksepterer heller det musikalske kompromisset "hver gang" representerer enn å få servert en ny runde med TandeP, Dan Børge eller Tore på sporet.Jeg må bare si at enten har dere ikke lest hva hun skriver, eller så missforstår dere med vilje. Hun etterlyser fokuset musikken på i disse programmene. Hun vil gjerne delta for å fremme musikken sin , men ikke under forutsetning av at hun må delta i en stupekonkurranse i tillegg. Lag et nytt program, og kall det: Hver gang vi gråter sammen. La kjente og kjære artister synge låter fra "Frem fra glemselen", og etterpå kan de fortelle tåredryppende historier fra sin barndom. Det er fine saker for voksne og barn.
en kan jo være uenig eller enig i det. Hun mener det, og har fått lov å si det høyt. Jeg forstår dette som et uttrykk for en frustrasjon jeg tror svært mange deler med henne.Det er åpenbart at kommersielle kanaler må spille det folk liker, men at folket ikke får sjansen til også å like noe annet og annerledes synes verken Ine eller jeg noe om."Jeg liker ikke kosen og det fullstendig motstandsløse uttrykket." & "De burde fronte musikk som utfordrer seerne og lytterne. Er det ikke det kunsten skal gjøre? Utfordre oss? Få oss til å oppdage nye ting? Få oss til å tenke? Engasjere oss?"
Respekterer meningen, men er uenig i at dette er gjensidig utelukkende alternativ
Joda, slapp nå av - med dagens ekstreme eksponeringsmuligheter via internett så har mulighetene aldri vært bedre for distribusjon av "smal musikk", "sær musikk", "ukjent musikk" eller hva det nå skulle være!.Det er åpenbart at kommersielle kanaler må spille det folk liker, men at folket ikke får sjansen til også å like noe annet og annerledes synes verken Ine eller jeg noe om.
Du drar nå bare den en gang ogsåIne er strategisk. Hun rir bølgene som er laget under seerstormen til HGVM for å få oppmerksomhet. Hun, og andre, har dårlig tid. Om 3 uker er stormen over - og havet er igjen blikkstille.
Nattrock ble satt opp som et programtilbud natt til 1.mai, fordi det noen år hadde vært litt bråk i Oslo sentrum. Naivt trodde politikerene at dette ville resultere i at vi heller satt hjemme og så på TVDet største musikkprogrammet på TV da jeg var ung var "Husker du", så vidt jeg husker...
Var vi heldig var det nattrock natt til 1. mai, en gang i året. Vanligvis med De Press eller Johnny Winter...
Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne. Faren er nemlig at disse showene på en måte dekker det kommersielle behovet. Hva skjer i musikknorge da? Vi kan alltid kjøpe musikk fra USA som har mange nok spesielt interesserte til at det nytter å overleve for kreative og annerledestenkende musikere. Hvilket tap vil ikke det bli for oss som liker norsk musikk, og hvilket tap vil det ikke bli for mangfoldet?HGVM er et program som skal favne det brede laget av seerene. musikkprogram blir ofte smalere. flertallet av seerene har knapt et VGliste forhold til musikk. HGVM er dessverre for en stor del halvkleine tolkninger av halvkleine låter MED NOEN UNNTAK.
det ser mørkt ut for musikken for å si det litt folkeligOg kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne. Faren er nemlig at disse showene på en måte dekker det kommersielle behovet. Hva skjer i musikknorge da? Vi kan alltid kjøpe musikk fra USA som har mange nok spesielt interesserte til at det nytter å overleve for kreative og annerledestenkende musikere. Hvilket tap vil ikke det bli for oss som liker norsk musikk, og hvilket tap vil det ikke bli for mangfoldet?HGVM er et program som skal favne det brede laget av seerene. musikkprogram blir ofte smalere. flertallet av seerene har knapt et VGliste forhold til musikk. HGVM er dessverre for en stor del halvkleine tolkninger av halvkleine låter MED NOEN UNNTAK.
Det er sant, men det er ikke underholdningsprogrammenes skyld.Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne.
Nei det er ikke showenes skyld. Jeg betaler imidlertid ikke min TV-lisens for at NRK skal ta opp kampen med TV2 når det gjelder kommersialisering. Dette er selvfølgelig et politisk spørsmål som sikkert de fleste er klar over. Slik sett er dette rekkevidden av Ines uttalelser. Skal vi akseptere at vi presenteres for slikt på NRK, samtidig som de musikerne som kunne ha laget god musikk går til hundene? Å kunne stille dette spørsmålet, og samtidig kunne si fra er jo styrken ved å holde seg med en betalingskanal.Det er sant, men det er ikke underholdningsprogrammenes skyld.Og kanskje kjøper ikke disse folka musikk engang. Da er vi som er interesserte i musikk ute å sykler, det samme er musikerne.
Tror ikke de som har så lite musikkinteresse at Hver Gang Vi Møtes, Idol, The Voice, Norske Talenter og Norge Rundt dekker behovet for musikalsk stimulans, kjøper så mye musikk at det gjør noe uansett hva som vises på TV.
Rimelig teit kommentar!Hun er ytterst pulbar hun der Marion Ravn...
CDer med musikk fra nevnte program topper salgslistene. Med unntak av Norge Rundt.Tror ikke de som har så lite musikkinteresse at Hver Gang Vi Møtes, Idol, The Voice, Norske Talenter og Norge Rundt dekker behovet for musikalsk stimulans, kjøper så mye musikk at det gjør noe uansett hva som vises på TV.
Det der er ikke et sitat av noe jeg har sagt PanternCDer med musikk fra nevnte program topper salgslistene. Med unntak av Norge Rundt.Tror ikke de som har så lite musikkinteresse at Hver Gang Vi Møtes, Idol, The Voice, Norske Talenter og Norge Rundt dekker behovet for musikalsk stimulans, kjøper så mye musikk at det gjør noe uansett hva som vises på TV.![]()
Er det Kristoffer Lo på tuba?
Er det Kristoffer Lo på tuba?
og Kinks, og en fantastisk konsert med Van Morrison.Det største musikkprogrammet på TV da jeg var ung var "Husker du", så vidt jeg husker...
Var vi heldig var det nattrock natt til 1. mai, en gang i året. Vanligvis med De Press eller Johnny Winter...
Morsomt, kjenner til ham fra doom/dronemetall-bandet Sunswitch:Jepp, han spiller både på ut- og innpust![]()
Morsomt, kjenner til ham fra doom/dronemetall-bandet Sunswitch:Jepp, han spiller både på ut- og innpust![]()
Stemmer det. Han er også med i et prosjekt som heter Machina. Ellers er han svært aktiv på Jazzscenen
hehehe. Å jeg som har slutta helt å se på TV på lørdagdet er i det hele tatt ganske nerdete å diskutere lørdagsunderholdningsprogrammene til TV2. Gud for en nerd jeg er