Langer ut mot Idol og Hver gang vi møtes

Z

Zomby_Woof

Gjest
Problemet med disse Idol- og whatevervariantene er at de gjør musikk til en konkurranse. De reduserer for faen kunst til noe så simpelt som idrett.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.920
Torget vurderinger
4
Nuvel, det er da ikke all verden av det jeg har hørt i "Idol- og whatevervariantene" som er så mye kunst at det gjør noe. Brukskunst ala det lokale julemarkedet kanskje ? Da er kanskje idretten å foretrekke likevel ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt enig i den observasjonen. Du peker antageligvis på en heldig konsekvens av formen på programmene, nemlig den at de som virkelig har noe å melde holder seg borte fra hele greia. Det som stå igjen er egentlig kun et ønske om å vinne en konkurranse, og de personene som bærer på det.

Synd bare, at disse fesjåene markedsføres som musikk, med et sånt voldsomt trøkk at ganske mange begynner å tro på det.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Det er tidligere vokalist i Animal Alpha, nå vokalist i Djerv Agnete Kjølsrud som sier dette på sin status på FB. Etter mitt skjønn er utviklingen hun beskriver farlig for utviklingen av norsk musikk. Plateselskapene kan finne på å heller utgi skiver med artistene som en "one hit wonder", istedet for å satse langsiktig på artister med potensial. Slik kan vi komme til å miste de artistene som skulle ha overtatt tronen for Raga, Dum Dum, De Lillos og Jokke. Jeg mener at Animal Alpha hadde dette potensialet, men bandet er dessverre borte nå.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
For de som ikke kjenner Animal Alpha. Dette er noe av det beste som er laget av norsk rock på lenge synes jeg.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Problemet med disse Idol- og whatevervariantene er at de gjør musikk til en konkurranse. De reduserer for faen kunst til noe så simpelt som idrett.
Helt enig!

Men...Da skiller jo ikkje spellemannsprisen, urørt etc. etc. seg nevneverdig sånn eg ser det. De to er jo i motsatt ende av en skala kanskje (sett fra et kommersielt ståsted), men det er jo konkurranse og priser involvert i begge. Enesete er jo at idolgreiene er fullstendig sirkus/ hysteri og latterliggjøring etc. gjøres som en del av underholdningspakka. Alle tre konseptene rangerer jo musikk ut fra ulike kriterier.

Men samma det, kidsa liker Idol. Gi kidsa det de vil ha :)

Topp Bunn