Alt til hus og bolig Landets beste verktøytråd!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting i veien med å ha ambisjoner, og HFS'erne er vel rett team å satse på om man skal ha landets beste tråd om verktøy!

    Jeg hadde et mer beskjedent spørsmål initialt; noen som har tips til en momentnøkkel av grei kvalitet som dekker ca 5-60Nm? Har tenkt å bruke den til små oppgaver på min BMW R1100R motorsykkel.

    Har sett på Biltema sine, men de er vel ->20Nm og 20NM-> så passer dårlig, da må jeg ha to. Eller er det kanskje lurt det?

    http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-10241/
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tips om momentnøkkel, men mer et tips om verktøy. Jeg har hatt et Kamasa-sett i ti år. Til tider godt brukt, men uten slitasjeskader på skrallenøkler eller bits. Koster litt, men det er en grunn til at de brukes mye i industrien. Kamasa er blandt annet fast inventar i bilene til serviceingeniørene som fører tilsyn på mange av landets vannkraftanlegg.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    723
    Snap-on er smekkert, solid og brukervennlig med en polert finish som gjør det lett å holde rent. Det er faktisk så blankt at du kan bruke det som pynt på veggen......
    Eventuellt har du: "Stahlwille, ein Freund für Lebens"

    Verktøy må være smekkert og solid. Da må du opp i pris. Verktøy ala Biltema og "Shokahara tools" etc. kan godt være solid nok for hobbymekkern, men det er mer klumpete og øker bannefaktoren i sammenligning med ordentlig verktøy.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Kan være du finner en som dekker akkurat dette området men det er ganske vanlig å ha to. En 3/8" og en 1/2" både på grunn av fysisk størrelse og momentområde.
    Selv har jeg hatt to Britool-nøkler siden slutten av åttitallet, det gikk for å være god kvalitet den gang og de har blitt mye brukt,vært på utlån osv.
    Før jeg begynte med mc'n forrige år fikk jeg de sjekket og de stemte fortsatt etter 25 år.

    Når det gjelder slik utstyr hadde jeg nok fremdeles strukket meg litt lenger enn biltema sine.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker alle! Leste noe om kalibrering av momentnøkler, høres omstendelig ut, eller er det noe alle verktøyforhandlere gjør kjapt?
    Forøvrig; all slags verktøyprat er veldig velkomment i denne tråden, ikke bare momentnøkler!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Teng Tools har meget gode moment nøkkler i 3 størrelser,har brukt dem selv i mange år og kan trygt anbefales :)

    mvh teng-tools-3-8inch-drive-torque-wrenches-teng-3-8-dr-torque-wrench-5-25nm.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    71-501_m.jpg

    Dette bitssettet fra Biltema har jeg hatt mye glede av.

    10-972_m.jpg

    Denne i 6-kant og også en i 12-kant Torx er også en selvfølge i en møbelert garage. Også fra Biltema.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvis man legger listen litt høyere enn Biltema verktøy, så tilbyr SnapOn verktøyvogn (uten verktøy) med skivebremser for ca 120000,- eks mva.

    5N85O35Jc3Kd3Ld3F8c5n21025ae8880d10cb.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    For en ivrig hobbymekaniker som meg så er som regel Biltema og liknene godt nok. Til noen jobber kreves litt mer raffinert verktøy og da kjøper jeg det. Noen ganger blir visst kravet for raffinert selv for proffe leverandører. 3/4" tynnvegget pipe har jeg ikke greid å få tak i.
     
    N

    nb

    Gjest
    En slik koffert fra Essve:

    426839035_1_big.jpg

    Svært gode skruer og verdien av å til enhver tid ha alt på ett sted og vite hvor de faktisk befinner seg skal ikke undervurderes. Gode skruer koster i mange tilfeller mindre enn jallaskruer fra Biltema o.l. og det er en helt annen verden når man først har prøvd. Essve har en for innendørs bruk og en for utendørs.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har momentnøkler fra AHG, som jeg bruker når jeg skifter løp på yndlingsgeværet. Anschütz er anerkjente for sin presisjon. Men vet ikke om de leverer med momentet du er ute etter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Husk å nullstille momentnøkkelen før den blir lagt tilbake i verktøykassa, det er en forutsetning for at den skal virke etter hensikten.

    Ellers er en del av verktøyet til Biltema bra. Det sies at en del av verktøyet til Biltema er produsert av Bahco men problemet med Biltema er at man aldri vet hvor ting kommer fra for de kjøper inn stort og setter navnet sitt på alt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    ......... Det sies at en del av verktøyet til Biltema er produsert av Bahco men problemet med Biltema er at man aldri vet hvor ting kommer fra for de kjøper inn stort og setter navnet sitt på alt...........
    Biltema bestiller sine varer med gitte spesifikasjoner fra andre produsenter. Selv om Bahco produserer noe for Biltema er det ikke dermed sikkert at verktøyet holder Bahcospesifikasjoner.
    Enhver kjede, Biltema, Jula, Mekk, Europris, har nå sine egne verktøy med mer eller mindre fantasifulle navn og er man litt kritisk så finner man mye der som faktisk er godt nok til hus-bruk.
    Som et lite eksempel, jeg har en gammel Johnsred motorsag liggende. Arvet. Sagen var toppmodellen til Johnsred for 30 år siden. For en stund siden fikk jeg en motorsag, innkjøpt på Jula for en snau tusenlapp. Sammenlignet med denne er Johnsredsagen ubrukelig. Rister, bråker og ufattelig tung.
    Nå skal det sies at jeg bruker sagen kun til husbruk, holde orden på busker og trær på tomten. Hvis jeg skal anbefale en villaeier en motorsag så anbefaler jeg gjerne Jula-sagen.
    Problemet er at sagen ikke passer så godt sammen med DeWalt-verktøyet som henger på endeveggen i garagen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ......... Det sies at en del av verktøyet til Biltema er produsert av Bahco men problemet med Biltema er at man aldri vet hvor ting kommer fra for de kjøper inn stort og setter navnet sitt på alt...........
    Biltema bestiller sine varer med gitte spesifikasjoner fra andre produsenter. Selv om Bahco produserer noe for Biltema er det ikke dermed sikkert at verktøyet holder Bahcospesifikasjoner.
    Tror du det blir billigere for noen om en kvalitetsprodusent senker kvaliteten på kun en serie?

    Det billigste for alle parter er å selge et identisk produkt med forskjellig merking.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    La oss nå si at det er Bahco som produserer Biltemas verktøy. Biltema har levert spesifikasjoner på materialer og toleranser og dessuten designet verktøyet. Tror du dette verktøyet kan selges som Bahco? Nope. Dersom verktøyet er identisk, bortsett fra navnet, så kan ikke Biltemaverktøyet selges til samme pris mens derimot Bahco har økt produksjonen på sin fabrikk. Vinn-vinn.
    En stor andel mennesker er villig til å betale ekstra for et merkenavn, det være seg verktøy eller hi-fi. I de fleste tilfeller er et godt merkenavn ensbetydende med kvalitet og siste nytt i design og teknologi, men ofte så vil et "dårligere" merkenavn være et fullgodt alternativ, alt avhenger av bruk.
    Jeg har kjøpt kompressor på Biltema, for 5-6 år siden. Enhver møblert garage bør inneholde en kompressor, må vite. Den har vært i bruk ca. 10 timer, maks. For meg har den vært like god som en dyr sak med et flott merkenavn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    La oss nå si at det er Bahco som produserer Biltemas verktøy. Biltema har levert spesifikasjoner på materialer og toleranser og dessuten designet verktøyet. Tror du dette verktøyet kan selges som Bahco? Nope. Dersom verktøyet er identisk, bortsett fra navnet, så kan ikke Biltemaverktøyet selges til samme pris mens derimot Bahco har økt produksjonen på sin fabrikk. Vinn-vinn.
    En stor andel mennesker er villig til å betale ekstra for et merkenavn, det være seg verktøy eller hi-fi. I de fleste tilfeller er et godt merkenavn ensbetydende med kvalitet og siste nytt i design og teknologi, men ofte så vil et "dårligere" merkenavn være et fullgodt alternativ, alt avhenger av bruk.
    Jeg har kjøpt kompressor på Biltema, for 5-6 år siden. Enhver møblert garage bør inneholde en kompressor, må vite. Den har vært i bruk ca. 10 timer, maks. For meg har den vært like god som en dyr sak med et flott merkenavn.
    Hvorfor skal Biltema designe eget verktøy? Biltema kjører med samme modell som Netthandelen med flere hvor de kjøper inn store varepartier som de igjen selger.

    Det er jo ikke lenge siden Biltema solgte Statoil oljer, helt identisk produkt, selv teksten på baksiden var identisk. Eneste forskjellen var klistremerket på fremsiden og prisen.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    He-he, og hvor tror du Statoil henter oljen sin fra? Samme stedet som de fleste andre oljemerker. Ikke dermed sagt at oljen er identisk, her er det igjen kunden som bestemmer hva slags kvalitet de ønsker.
    Nå handler jo ikke denne tråden om Biltema, men mitt poeng er som sagt at man bør stikke fingeren i jorden ved verktøykjøp og kjøpe etter behov. Tilbake til Vidars spørsmål i første innlegg. Han har ikke behov for en momentnøkkel beregnet på daglig bruk i et tøfft miljø. Han kommer til å bruke nøkkelen maks et par ganger i året. Hovedsaken for ham er at nøkkelen er nogenlude nøyaktig og at den er stabil. Da er faktisk en gammeldags momentnøkkel med gradskive og viser best.


    pttw21-1.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    He-he, og hvor tror du Statoil henter oljen sin fra? Samme stedet som de fleste andre oljemerker. Ikke dermed sagt at oljen er identisk, her er det igjen kunden som bestemmer hva slags kvalitet de ønsker.
    Nå skrev jeg jo at innholdet og emballasje på oljen var identisk men du velger tydeligvis å hoppe bukk over det jeg skriver. Hvis du kjøper en flaske coca-cola på Shell for 29 kroner og en flaske coca-cola på Coop for 16 kroner så har du fortsatt kjøpt samme brus.
    Problemet med Biltema er at man ikke vet hva man får så jeg vil ikke uten forbehold anbefale Biltema.

    Forøvrig en fornuftig momentnøkkel, jeg har en sånn en selv som jeg bruker en gang hvert 3. år. Liten investering og nøyaktig nok for mitt bruk. Jeg kan godt låne den bort til trådstarter så han slipper å reise helt til Biltema :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange spennende betrakninger omkring verktøy her! Jeg tilter i den retning at el-chipo verktøy gjør jobben til en frustrasjon istedet for moro, så man må til et visst kvalitetsnivå, om ikke annen enn for at brukeropplevelsen skal være ok. Slitestyrke er ikke den største bekymring for en som bruker verktøyet lett hvert jubelår, men det bør tåle å ligge i garasjen eller boden uten å råtne på rot.

    Dette under er jo saken i første omgang for meg (utdrag av BMW R1100R servicemanual). En rekke forskjellige momenter som sikkert ikke alle er veldig kritiske, men på en slik maskin så er alt gjennomtenkt til minste detalj, materialstress, dimensjoner etc, så man bør vel av flere grunner sikkert forsøke å ligge så nær optimalt moment som mulig vil jeg tro.

    Skjermbilde 2012-08-01 kl. 16.10.12.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    På en moderne motor ville heller ikke jeg brukt Biltema olje, dertil stiller motorfabrikanten meget spesifikke krav til oljen. Dette på grunn av bl.a. partikkelfilter og katalysatorer. På mine gamle biler derimot har jeg ingen motforestilling mot Biltema eller andre "no-brands." Selv om deres olje har 2 generasjoner gammel teknologi så er mine biler fornøyd med 10 generasjoner gammel olje. Nybilen min er mye mer kresen, den får det beste.
    Sammenligningen din med Coca-Cola er ikke helt relevant, du får ikke kjøpt Coca-Cola under annet navn.

    (Avbildede momentnøkkel er ikke fra Biltema :) )

    Utifra listen du viser, Vidar, så har du egentlig ikke bruk for momentnøkkel. Hvis du ikke vet, uten å bruke momentnøkkel, hvor hardt en oljeplugg, tennplugg, oljefilter skal sitte bør du ikke ta service selv.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så så, ingen grunn til bekymring PP, jeg tror du konkluderer feil; jeg har "mekket" motorer i over tredve år siden jeg fikk min første påhengs, og vet godt når det er omlag rett moment på plugger, oljefilter og denslags. Så ingen grunn til å be meg la være å gjøre noe selv på motorsykkelen.

    Men listen er bare et utdrag som jeg sa, det er endel ting på disse motorsyklene som jeg ikke har anelse om hvor stramt det bør sitte. Alt ifra indre motordetaljer til pivotene på telelever og paralever. BMW lister det hele i sin manual, og dersom jeg skal pusle litt med mer enn bare simple plugg- og oljeskifter, ventiljusteringer osv så vil jeg gjerne være nogenlunde i nærheten av rett moment.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Siden det skal være landets beste verktøytråd kan jeg vise frem markedets beste skrutrekker:
    Bahco.jpg
    Har aldri skrudd med en skrutrekker som er bedre enn Bahco Ergo, holdbarheten er god og jeg har brukt mye håndverktøy så jeg har sammenligningsgrunnlaget.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har sett de der, ser bare herlige ut! Man får lyst å bytte ut hele skrutrekkerassortementet og begynne på nytt!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    609015.jpeg Hultafors_Brekkjern_283x283.jpeg Dette er verktøyet jeg holder på med for øyeblikket. Jeg river garasjen for å få plass til en større. Min eksisterende garasje er bygget i perioden hvor grove spiker var på salg. Bahco hammer selvsagt..Kjekt når jeg skal resirkulere matrialer til støpekasse o.l
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Enig, en skrutrekker er et undervurdert redskap. De fleste tar bare en trekker som passer sånn nogenlunde. Det er derfor jeg i mange tilfeller sverger til IXO og bits, men ved mekanisk arbeid er ikke det en god løsning. Fåes den trekkeren med bitsholder? Da hadde man i mange tilfeller hatt det korrekte verktøy.
    Et annet verktøy som jeg liker er elektrisk muttertrekker. Nå har jeg en 240 Volt fra Biltema, (selvfølgelig,) men en batterisak hadde vært gull. Det er desverre prisen også. Vi har noen 18 V fra Bosch på jobben og de er fantastiske. Man må faktisk være forsiktig med å dra til bolter mindre enn 12 mm.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg fikk en Kamasa momentnøkkel til jul. Den er fin så langt jeg kan vurdere, men går fra 3,5 til 25 om jeg ikke husker feil. Jeg lurer på om du ikke må ha to til å dekke spennet du er ute etter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg også Zomby; virker som om det ikke er som i kameraverdenen; type 18-300mm objektiver synes å mangle. Men pytt sann, to verktøy er mer stas enn ett, så hvorfor ikke. Det jeg da lurer på er om jeg bør gå for 1/4" kanskje... til motorsykkelbruk. Iallefall på den minste. Eller er adaptere fullt mulig å bruke?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min er vel 1/4, adapter er en tanke jeg ikke har tenkt. Jeg skrur tråsykkel, typisk 5-10 Nm med torx og små sekskanter. Det eneste som skal dras til skikkelig er låseringen til kassetten (40 eller 50 Nm), og den tar jeg med gefühl, spesialverktøy og skiftenøkkel. Det får være måte på...

    Forresten. Godt råd fra broder'n, levert sammen med julegaven:

    IKKE legg fra deg en momentnøkkel uten å skru den ned til laveste verdi. Da slakkes fjæra, og du får feil moment neste gang du bruker den.

    Ahemmm... Det der var visst nevnt allerede...

    Og ja. Godt verktøy er en nytelse å bruke. Ikke at jeg har stort av sorten....
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Teng Tools m.fl. selger jo også diverse skap utstyrt med alt tenkelig verktøy og sikkert også momentnøkler. Det hadde jo vært flott å ha i garasjen for en som liker å ha orden i sysakene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    He-he, og hvor tror du Statoil henter oljen sin fra? Samme stedet som de fleste andre oljemerker. Ikke dermed sagt at oljen er identisk, her er det igjen kunden som bestemmer hva slags kvalitet de ønsker.
    Nå handler jo ikke denne tråden om Biltema, men mitt poeng er som sagt at man bør stikke fingeren i jorden ved verktøykjøp og kjøpe etter behov. Tilbake til Vidars spørsmål i første innlegg. Han har ikke behov for en momentnøkkel beregnet på daglig bruk i et tøfft miljø. Han kommer til å bruke nøkkelen maks et par ganger i året. Hovedsaken for ham er at nøkkelen er nogenlude nøyaktig og at den er stabil. Da er faktisk en gammeldags momentnøkkel med gradskive og viser best.


    Vis vedlegget 147258
    Litt usikker på om jeg er enig her, Pinky. Vidar kommer sikkert til å skru på vanskelig tilgjengelige bak, under, mellom-skruer, og så videre. Den på bildet ser ikke ut til å ha skrallehode, som er en kjempefordel i sånne situasjoner. Eget sykkeleksempel: For å skru til lokket på stemet (feste styret), må jeg sveive rundt mellom bukkene og bremsehendlene. Jeg føler jeg har langt bedre kontroll med en lang smooth bevegelse som ender i momentklikk. Det er lettere å få til med skrallehode. I tillegg må man justere arbeidsstillingen for å se en sånn skive, i mitt tilfelle stå rett foran sykkelen. Med min forhåndsjusterbare skrallevariant kan jeg stå hvordan jeg vil i forhold til skruene. Den koster selvsagt en god slant, men er også enklere å bruke.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Da er det som jeg sier, Zomby, man kjøper verktøy etter behov. Jeg skrur mest gammel bil, og der er det ikke plassproblem. Topplokk og diverse lagerbukker er det jeg har brukt momentnøkkel til.
    Nå håper jeg ikke Vidar har kjøpt en MC som fordrer de operasjonene du beskriver. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror han gikk for en hvor han slipper å trå sjøl...

    Men jeg ser for meg at det blir en del rare arbeidsstillinger og trange rom med en sånn som du har. Ikke at jeg regner meg selv som noen ekspert.

    Her har du forresten verktøyet fra helvete, etter min mening:

    REG.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det kan man si. I hvert fall for den stakkars gjenstanden du skrur på. Den har tre unbracohoder, et til å skru med, og to til å hekte seg fast over alt eller skrape av lakken med....

    ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    koi291-70131_0.jpg

    Jeg har en slik "bremsetang" Veldig imponerene og proff å se til, men jeg har ikke funnet ut hvordan den brukes. Men fryktelig kjekk å dra frem i en prat om verktøy: "Jøss, har du ikke en slik du da? Må nødt til å ha en spesialtang for bremsejobber, vet du"
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Det er hvertfall stor forskjell på kvalitet på bits til elektrisk drill, vet ikke hvor mange "billig" sett jeg har vært gjennom... Gjengående problem når jeg bygde platt var ar bitsene ble utslitt raskt, til slutt kjøpte jeg en to pakk med kvalitets bits i den størrelsen slitasjen var størst, 2500 terasseskruer senere er den dyrere bitsen fortsatt like skarp og god å bruke... Den andre i to pakken er fortsatt ubrukt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn