Lakkering av platespiller

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Har en selvbygd Lenco plinth som jeg nå endrer litt på og pusser opp. Den består lagvis av HDF og kryssfiner. Jeg vil lakke sidene på den i sort, men usikker på hvilken type sparkel jeg bør bruke. Er det ok med vannbasert snekkersparkel før spraylakk, eller bør jeg gå for oljebasert?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.029
Sted
Ytterst i havgapet...
Sparkel for bil.... veldig lenge siden jeg brukte slikt, så jeg husker ikke om det er acryl eller polyesterbasert..
Hvis du skal ha topp finish må du også bruke grunning/primer som passer til lakken....

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Sparkel for bil.... veldig lenge siden jeg brukte slikt, så jeg husker ikke om det er acryl eller polyesterbasert..
Hvis du skal ha topp finish må du også bruke grunning/primer som passer til lakken....
Mange takk 😊 Grunning skal også brukes ja 👍takk for raskt og godt svar

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Hvor lenge har plintet / treverket vært limt isammen ?
Det er ca 3 år. Hadde bladfiner på sidene, men etter hvert begynte det å slippe taket. Spilleren er avrundet i kantene og buet i front, så det var vanskelig å får presset bladfineren jevnt over det hele.
Slik var den i utgangspunktet da jeg var ferdig i 2021. Veldig synd at Fineren på sidene ikke holdt, for det var veldig pen pyramidemahogny. Den skal nå få sortlakkerte sider, men toppen forblir som den er
IMG_2922.jpeg

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
14.660
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Har bygget og restaurert en del gitarer og endte med å kjøpe en «sanding sealer» fra Gustavsen as. Spraygrunning er vel det norske ordet?
Deretter grunning og så lakk. Alt jeg har brukt er cellulosebasert, men vannbasert funker fint (både sparkel, grunning og lakk).

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.246
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Da er det nok relativt godt tørket i henhold til romtemperatur, men forskjellige materialer jobber forskjellig igjennom året, og kan være årsaken til at fineren løsnet.
Det er det jeg tenker på med sparkel og... det kan sprekke opp etterhvert.
Uansett lykke til !!

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Jeg følger spent denne tråden. Har vurdert samme tiltak selv på en plinth jeg har . Pianolakk finish , selges en slik type spray på boks?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
14.660
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Til et slikt prosjekt hadde brukt celluloselakk, slik det fortsatt bruke spå en del gitarer.....
Gitarist.no har på sprayboks...
Dette er ganske god lakk. Har brukt den en del.
Ikke den giftige celluloselakken som ble brukt av Fender og Gibson på 50 og 60 tallet heldigvis, men bør fortsatt ikke pustes inn uten skikkelig maske.
Ellers kan Monopol celluloselakk fra Billakk anbefales. De er også dyktige på råd om grunning, sealer etc.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Til et slikt prosjekt hadde brukt celluloselakk, slik det fortsatt brukes på en del gitarer..... er også hardere enn acryllakk, så tåler mer
Gitarist.no har på sprayboks...
Er det vanskelig å få et godt resultat ? Min plinth har klar lakk over treverket , bør jeg slipe ned med 120 så gå over tilslutt med noe finere ? Så prime eller kun lakke rett på

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.246
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Utfordringen ligger i startinnlegget : HDF og kryssfiner
Dise vil jobbe litt forskjellig, og muligens krympe og... og da skal det mer enn lakk for og skjule dette.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
14.660
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Matte med 120, prime, og så legge 5-6 TYNNE lag.
Men som Deng1 er inne på, så kan det være smart å bruke en "seigere" lakk, som ikke krakelerer når treverket beveger seg ulikt. Min erfaring er at celluloselakk er litt sprø og krakelerer lett (positivt om man lager relic finish på gitar, men ellers ikke :)). Akryllakk er umulig å lage kunstig krakelering på, så jeg vil tro den da er seigere og mer egnet til din plinth.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
14.660
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Og så er det sliping mellom lagene da... Kan bli mye jobb om du vil ha strøkent.
Jeg bruker 800, 1200 og 2000 papir og polish til slutt . Skal du ha topp pianolakk, snakker vi en håndfull lag med klarlakk ogvåtsliping ned til 3000 mellom lagene. Youtube er din venn.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Og så er det sliping mellom lagene da... Kan bli mye jobb om du vil ha strøkent.
Jeg bruker 800, 1200 og 2000 papir og polish til slutt . Skal du ha topp pianolakk, snakker vi en håndfull lag med klarlakk ogvåtsliping ned til 3000 mellom lagene. Youtube er din venn.
så sant så sant (y) Lært mye bil mekking av youtube.

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Har bygget og restaurert en del gitarer og endte med å kjøpe en «sanding sealer» fra Gustavsen as. Spraygrunning er vel det norske ordet?
Deretter grunning og så lakk. Alt jeg har brukt er cellulosebasert, men vannbasert funker fint (både sparkel, grunning og lakk).
Mange takk for tips 👍 Er i full gang med prosjektet. Skal grunne etter sparkling. Har lakket en del før, men stort sett bare slette flater. Litt spent på denne da den har buede sider

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Jeg følger spent denne tråden. Har vurdert samme tiltak selv på en plinth jeg har . Pianolakk finish , selges en slik type spray på boks?
Jeg lagde ny plinth til en Thorens tidligere, og den var i sort høyglans / pianolakk. Brukte da Biltema sin billakk sort blank. 4-5 lag. Våtslipte med meget fint papir, og rubbet og polerte med maskin. Ble pent resultat, men mye jobb

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Fantastisk god respons, og jeg takker så mye for alle gode tips og råd 😊 Blir veldig spennende å se ferdig resultat - jeg skal legge ut bilder. Har forresten bestemt meg for matt hvit. Tror det blir pent med mahagny topp. Og hvit vil passe bedre i mitt oppsett tror/håper jeg 😊

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.246
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det er som dere nevner et par veier til blank lakk, men når dere polerer, bruker dere da polish med silikon ?
Isåtilfelle så må dere huske på og ta hensyn til det ved neste lakkering.. ellers går det til h@...ete..
Glans måles ifra 0 til 100, og dere har vel vært borti matt som er ca 5, silkematt opp til ca 20 og halvblank opptil 40ish... dette er jo normalen for hjemmebruk.
Skal dere ha speilblank skal dere ha et sted mellom 90 og 100.
Forarbeidet bør være bra, men trenger ikke og være helt hysterisk på at det skal være 3000 og våtslipepapir.... deres største utfordring vil være både støv i lufta og ikke minst lakkstøv, avtrekk er smart. klarlakk bør legges vått i vått altså to lag tett på hverandre, bedre med for litt for lite... enn for mye.
SIG er mye arbeid og gjør ikke ting enklere.

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Da nærmer det seg ferdig spiller her 😊
Armbordet er til lakkering nå, og etter hvert skal navneplaten i front få inngravert tekst.
Lakkeringen av spilleren ble jeg meget fornøyd med. Slitsom sparkel- og pusse jobb, men det gav resultat med feilfri lakk. Spilleren ble hvit silkematt og med pyramidemahogny på toppen. Toppen ble også pusset og deretter oljebehandlet og vokset med Black Bison Wax.
IMG_4689.jpeg

Topp Bunn