lage trestruktur på hvit MDF (Ådring) ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Vet dere om en god beskrivelse av ådring?
Altså hvordan jeg får en hvitlakket mdf plate til å bli
en mahognylignende trestruktur?
Gjerne med video
Og også med fargeforslag (grunn og toppfarge)
Mvh Jan I

T

Thomas1

Gjest
Gamle maleteknikker har jeg faktisk gått på skole å lært. Har både ådret og marmorert mye rart. Har faktisk marmorert 2 el-gitarer... ;D

Du må finne grunnfargen i tresorten du skal ådre. Jeg regner med at den ligger ett eller annet sted i Oker skiftet. Finn den fargen og bruk en matt oljegrunning ( Fenom eller lignende ) Til den delen trenger du 2 pensler, en vanlig bred pensel og en bred fordriver pensel. Neste trinn er å finne selve fargen på årringene i trevirket. Med mindre du vil lage denne selv med pigmenter i klarbeis/lakk, anbefaler jeg deg å finne en beis som ligner mahogny. Til selve ådringen trenger du en tørr fordriver og en fordriverpensel til å beise med.
Den du bruker til å lage årringene med legger skrått ned på platen får å få effekten av tynn/tykk strek. Bruk en sjelvende bevegelse for å lage "liv" i treverket. Den tørre fordriveren bruker du får å til å fjerne skarpe konturer. Bruk deretter en liten penslel for å streke opp "highlinen" Slik at man får skarpe konturer der de er ønsket.
Deretter bruker du en lakk i ønsket glans.

p.s
den jævla Vista systemet gjør at setninger hopper opp slik at jeg plutselig begynner midt i en setning jeg allerede har skrivd. Finner du noen bokstaver i hytt og gevær, er det altså en grunn til det!

T

Thomas1

Gjest
P.S
Det er 2 ( minst ) malere som fremdeles jobber med faget på Byggebolig.no. Dette er ganske gamle teknikker som ikke alle lærer på malerskolen lengre. Jeg var heldig som hadde en gammel danske som jobbet med dette her som lærer. Han var dyktig. Teknikken han brukte hadde gått i arv i generasjoner.

T

Thomas1

Gjest
hvis den ikke er for dyr, kan det jo være værdt å prøve en. Jeg har ikke noen erfaringer med slike hjelpemidler. Malte kun på frihånd. Unødvendig å si kanskje, men øv deg litt på en plate først, og ikke begi deg ut på store flater før du får litt teken på det. Ett par glass rødvin kanskje hjelper deg i gang med den kunstneriske delen. Man må bruke litt fantasi. :)
Selv har jeg ådret frem afrikanske jordbærtre og tyske pepperkake trær. ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
HMM... hvordan ser nå disse trærne ut da :)
Fant forresten noe om ådring på you tube

Denne begynner litt rart med bilkjøring men graining kommer inn ca på 26-27 sek.

T

Thomas1

Gjest
den siste filmen hvor frihåndsteknikken blir presentert, det er slik jeg har lært det. Disse kammene som blir vist i 1.ste filmen er kjekke når man imiterer teak o.l

Topp Bunn