Gamle maleteknikker har jeg faktisk gått på skole å lært. Har både ådret og marmorert mye rart. Har faktisk marmorert 2 el-gitarer... ;D
Du må finne grunnfargen i tresorten du skal ådre. Jeg regner med at den ligger ett eller annet sted i Oker skiftet. Finn den fargen og bruk en matt oljegrunning ( Fenom eller lignende ) Til den delen trenger du 2 pensler, en vanlig bred pensel og en bred fordriver pensel. Neste trinn er å finne selve fargen på årringene i trevirket. Med mindre du vil lage denne selv med pigmenter i klarbeis/lakk, anbefaler jeg deg å finne en beis som ligner mahogny. Til selve ådringen trenger du en tørr fordriver og en fordriverpensel til å beise med.
Den du bruker til å lage årringene med legger skrått ned på platen får å få effekten av tynn/tykk strek. Bruk en sjelvende bevegelse for å lage "liv" i treverket. Den tørre fordriveren bruker du får å til å fjerne skarpe konturer. Bruk deretter en liten penslel for å streke opp "highlinen" Slik at man får skarpe konturer der de er ønsket.
Deretter bruker du en lakk i ønsket glans.
p.s
den jævla Vista systemet gjør at setninger hopper opp slik at jeg plutselig begynner midt i en setning jeg allerede har skrivd. Finner du noen bokstaver i hytt og gevær, er det altså en grunn til det!