Lage egne PCB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg var litt yngre enn jeg er nå, laget jeg egne printkort. Siden dette er litt siden var jo det å lage printbaner med div taper til formålet også til IC'er på kalkerpapir, fotolakk, høyfjellssol og selvfølgelig etsing.

    Jeg liker ikke å benytte universalprint fordi det er så lett å overse feil.

    Finnes det et brukbart freeware PCB software som inneholder muligheter for å tegne skjema og med autorouting til PCB?
    Jeg har AutoCad LT 2012, men der koster vel en slik modul skjorta? Dessuten sies det at AutoCad ikke er særlig brukervennlig til dette - om man googler temaet.

    Sonny

    Edit: Jeg har lastet ned Express PCB her: http://www.expresspcb.com/expresspcbhtm/Free_cad_software.htm
    som er freeware, men jeg vet ingenting om det.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Express PCB prøvde jeg for 6-7 år siden og syntes den var elendig.
    Er det mulig å bruke autocad til PCB?

    Jeg endte opp med Altium Protel som jeg stadig vekk bruker.
    Altium er et kjempekomplisert PCB program og ja, den har autorute og mye annet som jeg ikke har satt meg inn i.
    Lisensen koster 5000 dollar så det er kanskje ikke aktuelt?
    Men programmet er kjempebra !
    http://www.altium.com/

    Å finne noe bra freeware på noe så sært som PCB design trur jeg ikke du skal regne med å finne.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Eagle fra Cadsoft er høvelig greit å bruke og koster ikke allverden dersom du kan innfinne deg med begrensningene i Light utgaven - USD 50 og maks kortstørrelse er 1/2 europakort, eller Hobby lisensen - USD 125 og maks kortstørrelse på 1/1 europakort.

    http://www.cadsoft.de eller http://www.cadsoftusa.com eller http://www.krepro.no/

    Jeg har versjon 4.X og skjemaeditoren er litt knotete, mens korteditoren og autorouteren stort sett er bra (uten om kopiering av layout som jeg ikke får til). Layoutfiler fra Eagle støttes av mange PCB-produsenter direkte - dvs uten konvertering til plotterformater.

    mvh
    KJ
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for tilbakemeldinger.
    AutoCad kan benyttes, og det finnes freeware plug in, men de går for å være håpløse i bruk.

    Express PCB kan vel ha endret seg på 6-7år? Jeg funderer iallefall på å prøve det.

    Jeg har lest om Eagle og hobby versjonen har jo en veldig overkommelig pris. Det er alltid greit å ha et lisensiert program. Det gjør det så mye enklere å oppgradere.

    Har dere forsøkt teknikken med å overføre layouten til printet med glossy papir, laserprinter og strykejern?

    Jeg har noen enkle kretser som jeg gjerne vil overføre til "skikkelige" printkort. Det vil jo være en læreprosess til å begynne med.

    Sonny
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Bruker også Altium, og det kan anbefales på det varmeste. Men lisensen er jo usaklig dyr for private da så det er egentlig uaktuelt... Bruker det på jobben så jeg har heldigvis tilgang til å bruke det der.

    Ellers har jo programmet Design Spark fått endel skryt. Gratis skjema og PCB (men må registrere deg).

    http://www.designspark.com/

    Vet ikke om det er autorouter integrert, dog. Ville ikke hengt meg opp i å få autorouter. De fleste autorouterne tar endel tid å sette opp til å gjøre en skikkelig jobb, så så fremt du ikke skal legge ut svært store kort og sånt så er ikke autorouter så veldig tidsbesparende etter min mening.

    Jeg har ikke prøvd vanlig transparenter og laserskriver, men har brukt Press'n'peel med stort hell:

    http://cgi.ebay.com/10x-PRESS-N-PEE...402?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item336aacf6f2

    - slarssen
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Slarssen skrev:
    ...
    Vet ikke om det er autorouter integrert, dog. Ville ikke hengt meg opp i å få autorouter. De fleste autorouterne tar endel tid å sette opp til å gjøre en skikkelig jobb, så så fremt du ikke skal legge ut svært store kort og sånt så er ikke autorouter så veldig tidsbesparende etter min mening.
    ...
    Det «eneste» jeg bruker autoruteren til er å illustrere konsekvensene av ulike komponentplasseringer og for å få en pekepinne på den manuelle rutingen. Dvs x antall mellomspill med komponentplassering og autoruting. Når autorutingen med en komponentplassering ser «fin ut», ripper jeg opp en og en printbane og legger manuelle ruter - rute for rute - i en mer eller mindre prioritert rekkefølge mht bredde, lengde, lag og evt via ift signalbaner vs strømforsyning og avkobling.

    mvh
    KJ
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lastet ned designspark nå! Huff, fælt som security senter protesterte på denne filen da!

    Tusen takk for ebay lenken. Jeg kommer til å sette opp en bestilling hos denne leverandøren. Du får en håndfull op amps for next to nothing.

    Jeg må rett og slett prøve meg på en layout med en konstruksjon jeg kjenner godt.

    Sonny
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Slarssen skrev:
    Bruker også Altium, og det kan anbefales på det varmeste. Men lisensen er jo usaklig dyr for private da så det er egentlig uaktuelt... Bruker det på jobben så jeg har heldigvis tilgang til å bruke det der.

    Ellers har jo programmet Design Spark fått endel skryt. Gratis skjema og PCB (men må registrere deg).

    http://www.designspark.com/

    Vet ikke om det er autorouter integrert, dog. Ville ikke hengt meg opp i å få autorouter. De fleste autorouterne tar endel tid å sette opp til å gjøre en skikkelig jobb, så så fremt du ikke skal legge ut svært store kort og sånt så er ikke autorouter så veldig tidsbesparende etter min mening.

    Jeg har ikke prøvd vanlig transparenter og laserskriver, men har brukt Press'n'peel med stort hell:

    http://cgi.ebay.com/10x-PRESS-N-PEE...402?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item336aacf6f2

    - slarssen
    Koster å være kar ;D
    Har prøvd mye rart, inkludert alt som er nevnt her.
    Altium gruser det aller meste.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare få takke for hjelpen så lang! :)

    Man må jo ta et valg i et mylder av muligheter. Jeg har installert Designsparks og har kommet til side 20 i tutorialen for programmet. Grensesnittet kjenner jeg igjen - hva programmet kan gjøre for meg vet jeg vel ikke så mye om enda, annet enn at det jeg har sett for meg finnes der.

    CNC - hvordan skal jeg få plassert den i snekkerbua da? Det blir nok etsing på de få kortene jeg kommer til å lage.

    Når jeg har fått lært litt mer - håper jeg å få lov til å komme tilbake med spørsmål når det butter.

    Sonny
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Slarssen skrev:
    Bruker også Altium, og det kan anbefales på det varmeste. Men lisensen er jo usaklig dyr for private da så det er egentlig uaktuelt... Bruker det på jobben så jeg har heldigvis tilgang til å bruke det der.
    Altium er å få kjøpt for 19USD hos Warezstore.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Brukte designspark på forrige prosjekt og fikk et meget godt resultat. Eksport til Gerber gikk smertefritt og resultatet ble akkuratt som forventet da det kom fra produksjon.

    Virker til å være en kraftig freeware-pakke med mye muligheter.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det noe av denne software'n som kan importere Macaos-filer? Tror formatet er ".mei".
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg kommet til side 39 i tutorialen til designspark. Så langt er dette et veldig greit program. Jeg ser at det kan importere AutoCad filer og Eagle filer.

    Apropos Press & Peel - min gamle 70-talls leverandør av komponenter Maplin http://www.maplin.co.uk/ er jo still going strong og har alt man behøver i denne sammenhengen. Med en nostalgitåre i øyekroken kan jeg ikke annet enn å gjenoppta "vennskapet". :D

    Sonny
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Er det noe av denne software'n som kan importere Macaos-filer? Tror formatet er ".mei".
    Det så ikke ut som designspark kunne importere .mei.

    Når det er sagt gikk eksport til macaos smertefritt. (Via gerber)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg kommet til PCB delen i designspark og har et problem som jeg ikke finner ut av på en enkel måte.

    Jeg har en del kondensatorer med ulike footprint (avstander mellom pinnene). Finnes det ikke en enkel måte å endre disse avstandene på i selve PCB delen?

    Sonny
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    I Eagle er det bare å endre "package" for å endre fysiske mål på komponenter.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Høyreklikk, trykk "edit component in library" og deretter høyreklikker du på pcb-symbolet og trykker "edit pcb symbol". Litt usikker på om du klarer å kun oppdatere single komponenter eller om editeringen følger alle, men tror du klarer å jukse det til. Hvis ikke kan du lage en ny komponent og oppdatere de du ønsker til den nye komponenten.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    I Eagle er det bare å endre "package" for å endre fysiske mål på komponenter.
    Om jeg går inn i "library" så står det ikke footprint på de ulike "package". I "endre komponenter" kan du velge "package", men jeg finner ingen steder hvor pinneavtanden er oppgitt. Jeg tror ikke Eagle og Designspark er så ulike i oppbygging.
    Jeg vil tro det er veldig enkelt å endre dette bare man vet hvordan.

    Det jeg også har lært er at et pent og ryddig skjema ikke nødvendigvis gjør det enkelt å lage printbanene. Det er sååååååå enkelt å flytte på komponentene på PCB layouten. Det er det også, men fy pokker å vanskelig det er i mitt tilfelle å få plassert printbanene. Jeg funderer på å tegne om skjemaet slik at det tar hensyn til komponentenes fysiske plassering på kortet.

    Dette er jo en læreprosess som alt annet, men jeg innrømmer glatt at tålmodigheten min er satt på en skikkelig prøve. :)

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Høyreklikk, trykk "edit component in library" og deretter høyreklikker du på pcb-symbolet og trykker "edit pcb symbol".
    Det har jeg gjort og lagret det med eget navn, men da endrer alle seg til samme mål. Jeg gir meg ikke før jeg får det til.

    Sonny
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Høyreklikk, trykk "edit component in library" og deretter høyreklikker du på pcb-symbolet og trykker "edit pcb symbol".
    Det har jeg gjort og lagret det med eget navn, men da endrer alle seg til samme mål. Jeg gir meg ikke før jeg får det til.

    Sonny
    Men da kan du vel lage en ny komponent og dermed bytte ut de aktuelle komponentene med den nye du har laget? Du kan trykke properties for deretter å endre komponenten til den du ønsker.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dersom ting hadde vært "bare" så hadde jeg ikke spurt, men som sagt, jeg gir meg ikke.

    I dag har det ikke regnet så det er bare å finne fram nødpeilesenderen til gressklipperen og begi seg ut i jungelen. Dermed så forsvinner denne kvelden.............. ;)

    Sonny
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Nå prøvde jeg det jeg fortalte deg i min egen krets og det fungerte utmerket.. Var ingen problem å endre en komponent til en annen..

    For å lage en ny komponent går du i library og lager/editerer en ny utifra de som ligger der. Etterpå lagrer du den nye komponenten i et nytt navn og finner så igjen det navnet i properties>change component når du høyreklikker komponenten du skal bytte.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk magpal! :)

    Nå er jeg akkurat ferdig med å ta svømmeknappen i 25m grøftesvømming med gressklipper og er klar til å prøve å endre kun en komponent.

    Sonny
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg liker sPrint Layout fra Abacom. Det er sånn passe rimelig (40 Euro) og veldig enkelt og intuitivt. Man kan eksportere til Gerber-format. http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html

    Er det noen som har bestilt fra batchpcb.com eller www.pcb-pool.com? Er det grei kvalitet på printene derfra? Og hvordan er prisene hvis man bare skal ha ett eller to print? Det kan virke som om prisen fort bikker en tusenlapp hvis man skal ha et tosidig print. :-X

    Ellers kan vi gjerne introdusere litt diskusjon rundt PCB layout her på Hifisentralen. :) Jeg er interessert i å høre hva slags prosjekter folk har på gang. Har selv en dac på planleggingsstadiet. Skal ha receiver, dac, diskret i/v og diskrete strømforsyninger på ett og samme print.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holder på med et aktivt lavpassfilter med justerbart frekvensområde og justerbar boost/cut. Driver som man forstår av tidligere innlegg med print layouten. Har nå kommet ned på 23 banefeil - og er strålende fornøyd med å kommet ned på så få feil så langt. Det er pokker meg litt av et puslespill å få stokket komponentene uten kryssing av baner. Det er som å pusle et puslespill med 1000 brikker hvor det meste er blå himmel.

    Skjemaet under er kun for illustrasjonen del. Det mangler en kopling bl. a - et korrektur skjema med andre ord.



    Jeg har lagd mange PCB før i verden, før PC'enes tidsalder. Det jeg holder på med nå blir på en måte en svenneprøve hvor resultatet vil innvirke på videre satsing.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    KJ - jeg håper at du leser dette!

    Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har flyttet på komponenter for å få til printbanene, men jeg ser ikke ut til å komme i mål. Flytter komponenter - trykker på autorout for å se hvordan det blir, kom ned i 18 banefeil. Flytter en komponent så er det 24 banefeil osv osv.

    Spørsmålet er jo om det rett og slett er like greit å plassere komponentene på printet der det er mest praktisk å ha de, og dra alle baner helt manuelt fra bunnen av?

    Sonny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    KJ - jeg håper at du leser dette!

    Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har flyttet på komponenter for å få til printbanene, men jeg ser ikke ut til å komme i mål. Flytter komponenter - trykker på autorout for å se hvordan det blir, kom ned i 18 banefeil. Flytter en komponent så er det 24 banefeil osv osv.

    Spørsmålet er jo om det rett og slett er like greit å plassere komponentene på printet der det er mest praktisk å ha de, og dra alle baner helt manuelt fra bunnen av?

    Sonny
    Det er vel stort sett det jeg bruker Autoroute til - å få et bilde av om komponentplasseringen fungerer. Jeg bruker en «iterasjonsprosess» med sammenvede sløyfer mellom komponentplassering, autoruting og manuell routing, hvor jeg forsøksvis prøver å legge de «viktigste» printbanene først - med x antall trinn fram og til bake med justeringer og nye forsøk. Til slutt er «alle» baner manuelt routet.

    Mht mange routefeil kan det tyde på at komponentplasseringen er uhensiktsmessig og for tett - start stort og prøv å krympe designet senere.

    Jeg er 100% nybegynner på design av kretskort, så litt visuell assistanse fra autorouteren er bare bra.

    mvh
    KJ
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Noe av problemet mitt er jo to separate skjemaer som skal settes sammen med felles brytere og potmeter. At det kan bli lasker er greit, men det bør ikke bli for mange. I tillegg er det enkelte komponenter som bør ha spesifik plassering i forhold til andre som også er med på å forvanske det hele.

    Jeg kommer ikke til å gi opp om det skal ta meg resten av året. Hele denne uken har jeg brukt to timer hver kveld og er like langt som i forrige uke.

    Sonny
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Noe av problemet mitt er jo to separate skjemaer som skal settes sammen med felles brytere og potmeter. At det kan bli lasker er greit, men det bør ikke bli for mange. I tillegg er det enkelte komponenter som bør ha spesifik plassering i forhold til andre som også er med på å forvanske det hele.

    Jeg kommer ikke til å gi opp om det skal ta meg resten av året. Hele denne uken har jeg brukt to timer hver kveld og er like langt som i forrige uke.

    Sonny
    Hvis du står helt fast kan vias og to lag være en løsning. Ulempen er at det blir noe dyrere om du sender det bort til produksjon.

    Skal du etse selv, eller få det produsert?

    Har brukt disse en gang: http://www.eurocircuits.com/ Tror prisen var ganske ok.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg kan være (er) veldig sta, så skal jeg etse selv. DIY for meg er å lage alt fra scratch når jeg har satt meg det i hodet. Jeg skal bare få det til - koste hva det koste vil (i timer). :)

    Sonny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Noe av problemet mitt er jo to separate skjemaer som skal settes sammen med felles brytere og potmeter. At det kan bli lasker er greit, men det bør ikke bli for mange. I tillegg er det enkelte komponenter som bør ha spesifik plassering i forhold til andre som også er med på å forvanske det hele.

    Jeg kommer ikke til å gi opp om det skal ta meg resten av året. Hele denne uken har jeg brukt to timer hver kveld og er like langt som i forrige uke.

    Sonny
    Ta evt det ene skjemaet først og det andre etterpå. Noen lasker på enkeltsidet kort må du uansett regne med.

    mvh
    KJ
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg "sliter", så er det moro lell! :)
    Alle de timene som går med nå, kommer til å gi uttelling på neste prosjekt. Jeg hadde tenkt å følge din oppskrift KJ og se hvor det bringer meg.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er en annen sak som jeg før eller senere må ta stilling til i prosjektet og det er jo kabinett. Kabinett er ingen problem, men tekst på hva brytere og potmeter er, kan bli det.

    Er det noen som har erfaring, forslag til løsning for merking?

    Sonny
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Tålmodighets prøve dette skjønner jeg, men da blir det desto bedre når man kommer i mål :)
    Tøft gjort å gjøre alt selv fra scratch.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Blir det ikke mye enklere hvis du kjører tolags print med den ene av sidene som et jordplan? Da vil du få mer plass til å route med (les: rutte med) også får du mindre problemer med jordsløyfer. Det er ikke noe verre å etse et tosidig print enn et enkeltsidig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn