Lage egne PCB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    KJ - jeg håper at du leser dette!

Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har flyttet på komponenter for å få til printbanene, men jeg ser ikke ut til å komme i mål. Flytter komponenter - trykker på autorout for å se hvordan det blir, kom ned i 18 banefeil. Flytter en komponent så er det 24 banefeil osv osv.

Spørsmålet er jo om det rett og slett er like greit å plassere komponentene på printet der det er mest praktisk å ha de, og dra alle baner helt manuelt fra bunnen av?

Sonny

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.109
    Sonny skrev:
    KJ - jeg håper at du leser dette!

Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har flyttet på komponenter for å få til printbanene, men jeg ser ikke ut til å komme i mål. Flytter komponenter - trykker på autorout for å se hvordan det blir, kom ned i 18 banefeil. Flytter en komponent så er det 24 banefeil osv osv.

Spørsmålet er jo om det rett og slett er like greit å plassere komponentene på printet der det er mest praktisk å ha de, og dra alle baner helt manuelt fra bunnen av?

Sonny
    Det er vel stort sett det jeg bruker Autoroute til - å få et bilde av om komponentplasseringen fungerer. Jeg bruker en «iterasjonsprosess» med sammenvede sløyfer mellom komponentplassering, autoruting og manuell routing, hvor jeg forsøksvis prøver å legge de «viktigste» printbanene først - med x antall trinn fram og til bake med justeringer og nye forsøk. Til slutt er «alle» baner manuelt routet.

Mht mange routefeil kan det tyde på at komponentplasseringen er uhensiktsmessig og for tett - start stort og prøv å krympe designet senere.

Jeg er 100% nybegynner på design av kretskort, så litt visuell assistanse fra autorouteren er bare bra.

mvh
    KJ

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Noe av problemet mitt er jo to separate skjemaer som skal settes sammen med felles brytere og potmeter. At det kan bli lasker er greit, men det bør ikke bli for mange. I tillegg er det enkelte komponenter som bør ha spesifik plassering i forhold til andre som også er med på å forvanske det hele.

Jeg kommer ikke til å gi opp om det skal ta meg resten av året. Hele denne uken har jeg brukt to timer hver kveld og er like langt som i forrige uke.

Sonny

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Noe av problemet mitt er jo to separate skjemaer som skal settes sammen med felles brytere og potmeter. At det kan bli lasker er greit, men det bør ikke bli for mange. I tillegg er det enkelte komponenter som bør ha spesifik plassering i forhold til andre som også er med på å forvanske det hele.

Jeg kommer ikke til å gi opp om det skal ta meg resten av året. Hele denne uken har jeg brukt to timer hver kveld og er like langt som i forrige uke.

Sonny
    Hvis du står helt fast kan vias og to lag være en løsning. Ulempen er at det blir noe dyrere om du sender det bort til produksjon.

Skal du etse selv, eller få det produsert?

Har brukt disse en gang: http://www.eurocircuits.com/ Tror prisen var ganske ok.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg kan være (er) veldig sta, så skal jeg etse selv. DIY for meg er å lage alt fra scratch når jeg har satt meg det i hodet. Jeg skal bare få det til - koste hva det koste vil (i timer). :)

Sonny

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.109
    Sonny skrev:

Sonny
    Ta evt det ene skjemaet først og det andre etterpå. Noen lasker på enkeltsidet kort må du uansett regne med.

mvh
    KJ

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg "sliter", så er det moro lell! :)
    Alle de timene som går med nå, kommer til å gi uttelling på neste prosjekt. Jeg hadde tenkt å følge din oppskrift KJ og se hvor det bringer meg.

Sonny

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er en annen sak som jeg før eller senere må ta stilling til i prosjektet og det er jo kabinett. Kabinett er ingen problem, men tekst på hva brytere og potmeter er, kan bli det.

Er det noen som har erfaring, forslag til løsning for merking?

Sonny

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Steinkjer
    Tålmodighets prøve dette skjønner jeg, men da blir det desto bedre når man kommer i mål :)
    Tøft gjort å gjøre alt selv fra scratch.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    34
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Blir det ikke mye enklere hvis du kjører tolags print med den ene av sidene som et jordplan? Da vil du få mer plass til å route med (les: rutte med) også får du mindre problemer med jordsløyfer. Det er ikke noe verre å etse et tosidig print enn et enkeltsidig.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Her om dagen fikk jeg lyst til å prøve teknikken med å bare skrive ut ett utlegg på vanlig A4 ark, for deretter å bruke strykjern for å overføre dette videre på ett kretskort. Det fungerte vel egentlig overraskende bra. Bruker man fotopapir (eller kanskje transparenter) så vil det antakelig bli enda bedre. En liten billedserie følger:

1: Man skriver ut ultegget med en laserskriver:

2: Utskriften legges ned mot kobberet og strykes hardt i noen minutter (hadde strykjernet på full guffe). Arket sitter nå veldig godt fast i kobberet, så da putter man det i litt lunket vann i ett par minutter:

3: Arket blir til slutt helt oppløst, og man kan bruke fingrene til å forsiktig skrape av alt av papir rester. Da blir kortet seende slik ut:

Jeg måtte gå litt over med en sånn lakk-tusj får å reparere litt. Det er ikke overalt at utlegget har blitt overført bra nok. Kortet kan nå etses på vanlig måte.

4: Samme teknikk fungerer bra på 'silketrykk' også. Brukte teip for å få vekk alle de vite 'hårene' etter papiret:

Teknikken fungerer. Ende bedre resultater kan nok forventes hvis man bruker fotopapir antar jeg. Billig og grei måte å lage enkle kretskort på. Vil tro man kan få til banebredder ned mot kanskje 0.5mm hvis man øver seg litt.

- slarssen

Vedlegg

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    583
    Jeg bruker EAGLE - Schematic, Layout og Autorouter. Jeg syns den fungerer fint. Som en liten kommentar til tidligere spørsmål er det min oppfatning at Autorouter IKKE har noe som helst å gjøre i analoge kretser. Der er det bare manuellt utlegg som fungerer.

Ellers lager jeg alle mine print selv. Jeg skriver ut bunn og topplag på INKJET film. Jeg har også prøvd med LASER film, men det er vanskelig å oppnå den nødvendige svertingen av filmen. Så er det bare å fremkalle, etse og borre printet.

Roar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn