Mat, drikke og røyk La oss bevare Vinmonopolet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Er det umulig å tenke seg at private kan danne innkjøpsgrupper for å handle inn større kvanta til rimeligere pris?

Er ikke dèt det som har skjedd innen dagligvareforretningene, med Coop, Rema, norgesgruppen osv?
    Polet er verdens 3. største kjøper av vin så vidt jeg vet. Systembolaget i Sverige er større, og supermarkedskjeden Tesco i England er visstnok størst, men der går det nok først og fremst volum og ikke så mye utvalg. Norske dagligvarekjeder vil være en mygg i forhold, samt at de garantert ikke er interesserte i å ha lagerene (tenk kapitalbinding) og utvalget (tenk kompleksitet og kapitalbinding) som polet har. Så nei, jeg ser overhodet ikke noe scenario der dagligvarekjedene kan agere som polet.

S

Slubbert

Gjest
    Om en bestillingsliste på 10.000 varelinjer lett skaffbart på selv den minste holme i Norge er uinteressant for deg og mange andre, så er utvalget og muligheten til å benytte seg av den like forbannet der.
    Det er tusenvis på tusenvis av online øl-, vin- og spritbutikker som tilbyr alt som flyter mellom himmel og jord, så uansett hvor du bor i verden (unntatt Norge og et knippe religiøse stater) er det ikke vanskeligere å få tak i eksklusive drikkevarer enn det er å kjøpe bøker på Amazon eller datastæsj på DealExtreme. Og alle som har handlet der vet at det ikke er utvalget det står på. Det er i skrivende stund 164.000 vinannonser på Ebay alene (edit: 164.000 kun for rødvin).

S

Slubbert

Gjest
    Hvorfor ikke også medisinmonopol, frukt, grønnt, fisk, kjøtt og kleesmonopol?
    Det er ikke så veldig vanskelig å komme opp med grunner til at i alle fall de fire siste er uegnet for denslags. Første mer diskutabel.
    Hvorfor det? Hvorfor er ikke disse argumentene du bruker for å forsvare Vinmonopolet like gyldige for frukt, grønt, fisk, kjøtt eller klær?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.627
    Jeg besøkte en tysk vinprodusent for en stund siden. Han var ganske oppgitt over markedet. Det var liten plass til kvalitetsvin og vanskelig å omsette den grunnet små kvanta. Til det er det for mange produsenter i området. Billigvin i bulk til de store dagligvarekjedene var det store markedet nå og for å overleve som produsent var det ikke nok å satse på det lokale markedet.
    Man kan gå i utenlandske supermarkeder og finne viner med flotte, ukjente navn og la seg imponere. Likedan kan utenlandske turister gå i norske butikker og la seg imponere av flotte varemerker som Eldorado, Luxus, First Price........ Et fjongt navn gjør ikke en vare bedre.

C

cruiser

Gjest
    Om en bestillingsliste på 10.000 varelinjer lett skaffbart på selv den minste holme i Norge er uinteressant for deg og mange andre, så er utvalget og muligheten til å benytte seg av den like forbannet der.
    Det er tusenvis på tusenvis av online øl-, vin- og spritbutikker som tilbyr alt som flyter mellom himmel og jord, så uansett hvor du bor i verden (unntatt Norge og et knippe religiøse stater) er det ikke vanskeligere å få tak i eksklusive drikkevarer enn det er å kjøpe bøker på Amazon eller datastæsj på DealExtreme. Og alle som har handlet der vet at det ikke er utvalget det står på. Det er i skrivende stund 164.000 vinannonser på Ebay alene (edit: 164.000 kun for rødvin).
    uansett hvordan du vrir å vender på det må du betale frakt og fortollingsgebyrer, så det å bestille ett par flasker av sin favorittvin kan fort bli en dyr og tungvind affære

N

nb

Gjest
    Det er ikke så veldig vanskelig å komme opp med grunner til at i alle fall de fire siste er uegnet for denslags. Første mer diskutabel.
    Hvorfor det? Hvorfor er ikke disse argumentene du bruker for å forsvare Vinmonopolet like gyldige for frukt, grønt, fisk, kjøtt eller klær?
    Frukt, grønt, fisk og kjøtt utgår pga holdbarhetsproblematikk, behov for uavbrutt kjølekjede og lignende. Klær utgår pga mote, trender og muligheten til å raskt snu seg rundt for å tilpasse vareutvalget. Det er mulig å ha svære lagre av alkoholholdige drikkevarer i rundt romtemperatur fordi holdbarheten er ekstremt god sammenlignet med andre "matvarer". Det gjør det også mye lettere å handle stort, distribuere vidt og sitte på et stort utvalg det ikke omsettes allverden av, men som er tilgjengelig for den som vil.

S

Slubbert

Gjest
    uansett hvordan du vrir å vender på det må du betale frakt og fortollingsgebyrer, så det å bestille ett par flasker av sin favorittvin kan fort bli en dyr og tungvind affære
    Jeg kjøper masse forbruksvarer online, som oftest fordi det er billigere. Og det er sjelden jeg har funnet det særlig tungvint.

C

cruiser

Gjest
    Vel, 149 i fortolling + frak på ei flaske eller 2 til en 500 lapp blir definitivt dyrere. Ofte er en flaske med kvalitet dyrere i seg selv

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    @vredensgnag
    jeg har bodd i Danmark i 8 år og jeg gjenkjenner ikke helt det du siger om utvalg der eller mangler av det. Noen Bilka og Føtex butikker har ikke dårligere utvalg en det du ser i mindre vinmonopol butikker her.
    Synes også det var så fint å besøke spesial butikker i Danmark for rødvin, med stort utvalg av viner i selve butikken. Er litt grønn når det gjelder whisky så det har jeg ikke så mye erfaring med men fint hvis monopolet forsetter som spesial butikk med god service. Men sånn generelt så synes jeg der er alt for mye kontroll politikk her i Norge.

commodus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Antall liker
    18
    Enhver kommune med respekt for seg selv har et kjøpesenter, og ethvert kjøpesenter med respekt for seg selv har et polutsalg. Hva er så problemet? Det er vel ikke større problem å handle seg litt børst før stengetid enn det er å levere Lotto-kupongen før tidsfristen.
    Har folk et så stort behov for å få kjøpt alkoholt nårsomhelst og overalt bør de gå litt i tenkeboksen. Mulig det da ikke er lovverket som er det største problemet.
    Så hva med meg som jobber mye, plutselig her en lørdagskveld jeg var på rema så fikk jeg lyst på et par øl... La et par øl i korga mi og gikk videre, plutselig gikk det opp for meg at nei det får jeg jo ikke lov til av staten nå som kl er 19...... For noe forbanna tull det der!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.627
    Jeg kjøper masse forbruksvarer online, som oftest fordi det er billigere. Og det er sjelden jeg har funnet det særlig tungvint.
    Er det ikke letter å oppsøke en butikk, spørre betjeningen om råd, kjøpe varen og så dra hjem igjen. Alternativet er å surfe rundt på nettet for å lese omtaler, lete etter noen som selger varen, bestille for deretter å vente på hentemelding fra speditøren. Først da kan man tusle avgårde og hente varen, hvis man da ikke får varen levert på døren torsdag kl. 12:30 Da må man ta fri fra jobben for å være hjemme å ta imot og signere på fraktpapirene.

N

nb

Gjest
    Frakt av vin fra (ut/inn)landet er ganske dyrt pga høy vekt og ganske stort volum. Utvalget av forbruksvarer innen en gitt varetype er heller ikke allverden, jeg vet ikke hvor mange tv-modeller, grafikkort, batteridriller, dekktyper og lignende som reelt er tilgjengelig på det norske/europeiske markedet, men det er garantert veldig mye mindre enn hva som er tilfellet for antall sorter alkoholdholdige drikkevarer. Selv om det finnes et lass av butikker som selger datautstyr i Norge selger de stort sett det samme alle sammen. Nå kan man muligens innvende at man ikke trenger 8000 forskjellige sorter vin, det burde jammen holde med la oss si 500 ulike varelinjer, men det blir en annen diskusjon. Faktum er at polet, og dermed Norge, har noe nær verdens største utvalg av alkoholholdig drikke, og dette utvalget er enklere og rimeligere tilgjengelig enn hva som er tilfelle nesten hvorsomhelst i verden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vinmonopolet har sin historiske begrunnelse - og hvis det hadde vært slik at folk forspiste seg fra gård og grunn, eller lot familie og barn gå for lut og kaldt vann, på grunn av eplespising, hadde vi sikkert hatt et eplemonopol i stedet.

Det er nå en gang slik at vi HAR et Vinmonopol. Så kan man velge den prinsipielle tilnærmingen og si at all monopoler bør avskaffes, eller man kan være litt mer prakgmatisk og tenke i retning av at "her har vi noe som ser ut til å fungere ganske bra - la oss i hvert fall ikke kvitte oss med det før vi er sikre på at det vi får i stedet, er bedre."

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.954
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner ikke mattematikken i dette...

Polet kan ha større vareutvalg og lavere priser grunnet store innkjøp sies det.

Små private selger må handle i mindre mengder og får mindre rabatt skrives det også...

Kan vi da fastslå at den totale mengde solgte alkoholholdige varer vil bli mindre med private aktører enn ved ett statsmonopol?

Hvis nei, hvorfor blir da den samlede mengde importerte alkoholholdige varer mindre i sum - enn hvis polet skulle ha kjøpt dette inn?

Er det umulig å tenke seg at private kan danne innkjøpsgrupper for å handle inn større kvanta til rimeligere pris?

Er ikke dèt det som har skjedd innen dagligvareforretningene, med Coop, Rema, norgesgruppen osv?

Du har bnok misforstått problemstillingen en smule:
    Store deler av totalvolumet il flyttes fra Vinmonopolet til private, ja.
    Det private volumet vil i all hovedsak ligge på store innkjøpere, ja.
    Men, innkjøpsmakten til de store private innkjøperne, som i stor grad vil være dagligvarekjedene (de fleste av dem har i flere år hatt egne innkjøpsselskaper for alkohol for å forberede seg), og i liten grad til importører av kvalitetsvarer. Uansett vil innkjøpsmakten som i dag ligger hos Vinmonopolet fordeles på et antall mellomstore selskaper, og et større antall små nisjeselskaper. Alle de 4 store dagligvarekjeden vil selvsagt importere, i tillegg til de allerede eksisterende importørene og sannsynligvis et par nye, - kanskje totalt ca 10 mellomstore importører.

Kort sagt, - den totale importerte mengden vil ikke reduseres, men den vil ble spredt på lagt flere selskaper, hvorav de fleste vil benytte sin eventuelle innkjøpsstørrelse til økte marginer, ikke til å opprettholde et stort kvalitetsutvalg slik poet er forpliktet til.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kjøper du en dyr årgangsvin på polet er det et par ting du "får på kjøpet"
    1. Flasken har vært lagret fornuftig
    2. Du får en ny flaske eller pengene igjen hvis den er dårlig

det er ikke like greit på nettet

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor mange har i løpet av det siste året bestilt en flaske fjong whisky fra de mange tusen titlene i den Hellige Statlige Bestillingsliste? Jeg blir forbauset om tallet overstiger 1 promille av den voksne drikkende befolkningen i Norge.

Dette er en grei ordning for et knippe rikfolk og samlere, men det er alle de andre som bor i landet som må betale prisen for at de skal kunne flotte seg.

De fleste mennesker kjøper ikke en gang maltwhisky på polet, men benytter seg av TaxFree når de er ute og reiser for å unngå å bli flådd av den samme Store Hellige Staten som nekter mennesker å handle med hverandre i stedet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, her inne er det nok endel som har det. Men dette er ikke en representativ forsamling. Her samles vinentusiaster og ølkjennere, samlere og feinsmcheckere. Her er eliten og den kulturelle overklassen... om man sammenligner med det brede lag av befolkningen.

Og det er dem som må betale prisen for gildet med at deres behov og ønsker skal være strengt forbudt, straffbart og kriminelt.

Om en av de brygger en batch med øl og selger en flaske til naboen får de politiet på nakken, og endr med bøter eller fengsel. ... for å brygge og selge en flaske øl. Er slikt drakonisk samfunn er prisen for at eliten skal kunne meske seg med edle dråper fra den gilde listen med flere tusen navn, sponset av vanlige menneskers innbetaling av syk overpris for sine enkle varer.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Hvorfor ikke ja takk, begge deler? Jeg tipper at om det blir tillatt å selge øl og vin i butikker vil vi få følgende:
    - Mange butikker med et begrenset utvalg av vin og stekøl som gir lett tilgjenglighet av standard varer.
    - Noen få spesialbutikker der noen helt sikkert vil kunne konkurrere med polet både på utvalg og ekspertise
    - Et enda bedre Vinmonopol.

Det er få ting som øker kvaliteten mer enn sunn konkurranse.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor ikke ja takk, begge deler? Jeg tipper at om det blir tillatt å selge øl og vin i butikker vil vi få følgende:
    - Mange butikker med et begrenset utvalg av vin og stekøl som gir lett tilgjenglighet av standard varer.
    - Noen få spesialbutikker der noen helt sikkert vil kunne konkurrere med polet både på utvalg og ekspertise
    - Et enda bedre Vinmonopol.

Det er få ting som øker kvaliteten mer enn sunn konkurranse.
    flytter du salget av j.p og gato negro over på rema så faller desverre endel av grunnlaget for polet bort desverre

S

Slubbert

Gjest
    Frukt, grønt, fisk og kjøtt utgår pga holdbarhetsproblematikk, behov for uavbrutt kjølekjede og lignende. Klær utgår pga mote, trender og muligheten til å raskt snu seg rundt for å tilpasse vareutvalget. Det er mulig å ha svære lagre av alkoholholdige drikkevarer i rundt romtemperatur fordi holdbarheten er ekstremt god sammenlignet med andre "matvarer". Det gjør det også mye lettere å handle stort, distribuere vidt og sitte på et stort utvalg det ikke omsettes allverden av, men som er tilgjengelig for den som vil.
    Holdbarhetsproblematikk og mote...det utelukker en relativt liten del av våre forbruksvarer vil jeg påstå. Faktum er at statsmonopolet eksisterer for å muliggjøre politisk styring av vårt forbruksmønster, det er derfor det finnes. Ikke av noe veledig ønske om å sikre oss best mulig utvalg. Så dette utvalgsbabbelet er bare en skinnargumentasjon, nesten en stråmannsargumentasjon, det er hverken Vinmonopolets rolle eller mandat å sikre oss "utvalg". De aller, aller fleste varer og tjenester vi kjøper produseres av aktører i et privat marked, uten at det er noen problemer med utvalget av den grunn. Vi kan velge mellom biler og mobiltelefoner, klær og hvitevarer i alle prisklasser, former og fasonger. Hvis Elkjøp ikke har den supereksklusive toppmodellen til Miele på lager på Rørvik så skaffer de den over natta. At et statsmonopol er nødvendig for å sikre utvalg er et absurd argument, det har ikke noe empirisk belegg, og hvis det hadde vært sant burde monopoldrift vært det beste for de aller fleste eller alle varetyper.

N

nb

Gjest
    I dagligvare bransjen er det en nær kartell virksomhet der det er bortimot umulig for nye aktører å komme inn på markedet. Der er det ikke sunn konkurranse.
    Det er ganske stor konkurranse på pris, siden det stort sett er pris Ola Nordmann er opptatt av. Meg bekjent er ikke marginene spesielt høye, men siden det er så store volumer fordelt på fire aktører blir det en del penger i kassa uansett på de involverte. Se eksempelvis på ICA, de taper jo et lass med penger, så det å selge dagligvarer i Norge er ikke automatisk noen gullgruve.

Vareutvalget er dog ganske dårlig og lite variert. Man kan diskutere om det er butikkene sin feil, kundene sin feil eller en kombinasjon av de to faktorene. Det finnes veldig, veldig mye varer tilgjengelig i Norge - men de selges kun i et svært lite antall butikker og kun i de større byene. At en butikk ikke har noe betyr ikke at den ikke kunne hatt den om den ville, det kan også bety at den ikke får solgt det til kundene sine.

Polet sørger for at et enormt utvalg er lett tilgjengelig over hele landet.

N

nb

Gjest
    At et statsmonopol er nødvendig for å sikre utvalg er et absurd argument, det har ikke noe empirisk belegg, og hvis det hadde vært sant burde monopoldrift vært det beste for de aller fleste eller alle varetyper.
    Du får peke på andre land hvor utvlaget er tilsvarende da, gjerne land med rundt 5 millioner innbyggere.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Betryggende å se en slik forsamling av indoktrinerte norske mønsterborgere. En gang var det skummelt at NRK-monopolet skulle forsvinne......

Honkey, Vøringfossen ble lagt i rør rundt 1980.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.627
    At et statsmonopol er nødvendig for å sikre utvalg er et absurd argument, det har ikke noe empirisk belegg, og hvis det hadde vært sant burde monopoldrift vært det beste for de aller fleste eller alle varetyper.
    Du får peke på andre land hvor utvlaget er tilsvarende da, gjerne land med rundt 5 millioner innbyggere.
    Både i Utlandet og Syden er alt så mye bedre.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    687
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Interessant diskusjon her for en utlending som kommer fra et land med "pol" som også har bodd i et land uten "pol".
    Må indrømme at selv om Vinmonopolet er glimrende buttikker med stort utvalg og kompetente medarbeidere så ville jeg faktisk være mere happy hvis jeg hadde tilgang som i Danmark til begrenset utvalg av billig og dyr vin, øl og annet alkohol :)

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har ikke filla peiling på alkohol(butikk)utvalget i andre land da jeg svært sjelden drikker på hotellrommet når jeg er på tur. Men det ser nå ut som det er bra utvalg både her, her og her, eller blant de 165.000 rødvinsflaskene avertert på Ebay.

Det er uansett på siden. Ditt argument er at det er nødvendig med et statsmonopol for å kunne ha et godt utvalg. Det er det du sier, ikke mindre, ikke mer; det er nødvendig med et statsmonopol for å kunne ha et godt utvalg. Uavhengig av alkoholpolitiske hensyn. Det kjøper jeg ikke. Hvorfor ikke statsmonopolisere mye mer i så fall? Hvorfor er alkoholmarkedet helt eksepsjonelt i forhold til alle andre markeder? Det er et stråmannsargument, som tilsynelatende bærer litt preg av Stockholmsyndromet. Man leter med lys og lykte etter grunner til å tro at man egentlig har det best når man ikke får bestemme selv.

N

nb

Gjest
    Det er uansett på siden. Ditt argument er at det er nødvendig med et statsmonopol for å kunne ha et godt utvalg. Det er det du sier, ikke mindre, ikke mer; det er nødvendig med et statsmonopol for å kunne ha et godt utvalg. Uavhengig av alkoholpolitiske hensyn. Det kjøper jeg ikke. Hvorfor ikke statsmonopolisere mye mer i så fall? Hvorfor er alkoholmarkedet helt eksepsjonelt i forhold til alle andre markeder? Det er et stråmannsargument, som tilsynelatende bærer litt preg av Stockholmsyndromet. Man leter med lys og lykte etter grunner til å tro at man egentlig har det best når man ikke får bestemme selv.
    Min empiri tilsier at land med mer markedsstyrt omsetning ikke er i nærheten av å ha samme utvalg, pris og tilgjengelighet. Det er stikk i strid med hva monopollæreboka sier slik det fungerer i Norge, men det er lov å se realitetene når de er rett foran øynene på en.

Jeg skjønner at polet er et hatobjekt om man baserer seg på å kjøpe en flaske ganske dårlig vin akkurat like før man skal konsumere den, men om man innretter handlingen litt annerledes så er det et problem som er lett å overkomme. Om man derimot setter pris på litt kvalitet og variert utvalg så er polet gull.

Hadde andre monopolbedrifter fungert slik som polet faktisk gjør, så skulle jeg gjerne hatt flere av de. Det er dog lite sannsynlig - faktisk like lite sannsynlig som at polet nå en gang er som det er.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Interessant diskusjon her for en utlending som kommer fra et land med "pol" som også har bodd i et land uten "pol".
    Må indrømme at selv om Vinmonopolet er glimrende buttikker med stort utvalg og kompetente medarbeidere så ville jeg faktisk være mere happy hvis jeg hadde tilgang som i Danmark til begrenset utvalg av billig og dyr vin, øl og annet alkohol :)
    På samme kant her, det er bare med utvalget i Danmark så synes jeg det ikke er dårligere hvis man besøker spesial butikkene. Men det er umulig å danne seg oversikt og sige at det er dårligere eller i denne grad bedre i DK på grunn av åpenheten der.

C

cruiser

Gjest
    Gjerne gi meg en link til en forretning i noen dansk by som har utvalg på høyde med vika evt med samme muligheter til å bestille

N

nb

Gjest
    Betryggende å se en slik forsamling av indoktrinerte norske mønsterborgere. En gang var det skummelt at NRK-monopolet skulle forsvinne......
    Tja, hvordan alternativet ville være står ganske klart for meg i alle fall. Da foretrekker jeg polet med sine skavanker... dagligvarebutikker i Norge har en lang og stolt tradisjon på ikke å satse på kvalitet og variert utvalg.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    687
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Gjerne gi meg en link til en forretning i noen dansk by som har utvalg på høyde med vika evt med samme muligheter til å bestille
    I Dk behøver du ikke at bestille via "pol" eller forretning. Du bestiller det du har lyst til og importerer selv.

S

Slubbert

Gjest
    Hadde andre monopolbedrifter fungert slik som polet faktisk gjør, så skulle jeg gjerne hatt flere av de. Det er dog lite sannsynlig - faktisk like lite sannsynlig som at polet nå en gang er som det er.
    Vinmonopolet har bra utvalg og service for å berettige sin rolle, eller minimere befolkningens frustrasjon over å leve under et monopolregime om du vil. Jeg har aldri påstått at polet ikke har bra utvalg, men det har lite å gjøre med monopolkonseptet som sådan. Man brukte det samme argumentet da NRK-monopolet ble opphevet; NRK leverer bra programinnhold, er mindre begrenset av kommersielle hensyn og "markedet" vil bare levere dritt og derfor vil vi kun få søppel på TVen når monopolet oppheves. Men det skjedde ikke. Jovisst er det mye søppel på TV, men det er samtidig mye bra, og NRK leverer også selv et bedre programutvalg enn de gjorde på 80-tallet. NRK lever fortsatt i beste velgående, etter at monopolet ble opphevet har de beholdt sin rolle som Norges største aktør innen radio og TV, har de høyeste seertallene og leverer både smalt og bredt som de gjorde før. Og så har vi en drøss "lavpriskanaler" og noen gode "spesialkanaler", slik alkoholmarkedet også trolig ville blitt seende ut om monopolet ble opphevet. Det er ikke noen motsetning mellom å beholde Vinmonopolet som spesialbutikk og oppheve monopolstatusen så man kan kjøpe en flaske vin eller en sterkøl til middagen på butikken. Og om du mener det ikke er noen menneskerett å kjøpe sterkøl på butikken, så er det jaggu ikke noe mer av en menneskerett å finne Hennessy Paradis lagerført i hver en bygd eller utpost. Har man først bestemt seg for å bruke mange tusen på en supereksklusiv cognac bør det ikke være noe stort problem om denne er bestillingsvare.

N

nb

Gjest
    Vi sankker ikke om drikkevarer til mange tusenlapper, men kanskje et par-tre-fire hundrelapper. Da er prisene til polet gode og utvalget enormt. Å skulle importere slikt selv ville gjøre enhetsprisen betydelig høyere for meg som kunde.

Som sagt: Om utvalget er uinteressant så skjønner jeg at man vil polet til livs. Men å tro at man skal få noe i nærheten av samme utvalg med fri omsetning synest jeg er rørende naivt.

S

Slubbert

Gjest
    Men det fungerer med stort sett alle andre varetyper fordi?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey, Vøringfossen ble lagt i rør rundt 1980.
    NRK sikrer kulturen på samme måte som VP sikrer mangfoldet på vin til delvis fornuftige priser. Det ville være tragisk om man foreslo en nedleggelse til fordel for reklamefinansiert suppemusikk i 368 kanaler. Slik gjør man etter hvert en kulturnasjon til en nasjon befolket av Grandiosaspisende grilldresskledde fylliker på dansegalla.

Jeg husker diskusjonene rundt Vøringsfossen. Bildet du ser er fra 2009.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn