@ Honkey,
Selvsagt er det ikke bra å ty til vold, men på den andre siden vil jeg faktisk si at jeg forstår Baluba veldig godt. Det at man faktisk spontant er villig til ALT for sitt avkom er en nedarvet greie gjennom tusner av år som faktisk er en sunn reaksjon med tanke på overlevelse og slik. Under et veldig tynt ferniss av sivilisasjon er vi dog ikke annet enn en meget avansert pelsløs ape! Når "push comes to shove" er vi som mennesker akkurat så primitive, og det er gjerne veldig greit å ha dette klart for seg! Vi styres nok av mekanismer som er mye mer primitive enn det vi liker å innrømme! I likhet med Baluba er jeg en fredsæl person som helst løser floker ved å snakke, men hvis noen "kødder" med ungene mine er jeg både villig til og fullt ut i stand til å gjøre ALT! Uansett hva som "er nødvendig" vil jeg gjøre det ut fra hvordan jeg vurderer ståa der og da. Man kan faktisk velge om man vil være et "offer" eller om man tar fighten der og da og evt går ned med flagget til topps! For meg er det klart at jeg ikke akter å forlate denne verden som et "offer", og slik oppdrar jeg mine barn også. "Hvis Ole slår deg i skolegården, så gir du ham beskjed om å slutte med tøyset, - hvis ikke vil han få juling! Slutter han ikke etter denne advarselen, vel så gir du ham juling!" Det virker det, hver gang! Selvsagt blir lærere, pedagoger og rektorer "lett hysteriske", men når man på møte ser dem hardt rett inn i øynene og rolig forklarer dem at MINE barn ikke skal bli mobbeoffer i DERES skole, og ikke viker på dette, da klapper de sammen og gir seg. Slik gjør en Alfa-hann uansett om det er i en apeflokk, ulveflokk eller i en "menneskeflokk". Vi styres av disse mekanismene enten vi ønsker eller ikke, og når man vet det kan man faktisk bruke det bevisst. Ikke noen måte å vinne venner på, derfor er det også greiest å snakke sammen i en hyggelig tone først men er det nødvendig så.... Moderne "siviliserte" mennesker er ikke vant til / har ikke trening i å forholde seg til "Alfa-hanner", eller "Alfa-hunner" for den del, så man har ganske lett spill!
@ Todd,
Man kan jo være seriøst opptatt av god lyd og HiFi selv om man ikke skriver så jævlig mye selv når det gjelder on-topic. Mange er nok her inne for å hente ut andres erfaringer og kunnskap. Det kan vel ikke være slik at HFS kun skal være for den etablerte menighets yppersteprester? Vi som ikke "kan så mye" bør jo faktisk få muligheten til å henge her inne for å se debatten og evt bidra med det lille vi kan selv om det ikke nødvendigvis er så mye! Når det gjelder Off Topic, så skal jeg være enig i at det tidvis forekommer sleivspark i form av personangrep som kanskje går over støvleskaftene, men i 99% av tilfellene er "offrene" personer som selv har vist en "noe robust holdning" som får igjen med samme mynt. Likevel er jeg enig med deg i at man bør unngå dette og her gjør nå faktisk moderatorene og Høvdingen en meget god jobb. Det som også er sagt av andre om Høvdingens reaktøransvar er noe vi alle bør huske på og ta hensyn til. Uansett må likevel hver en av oss ha rygg til å stå oppreist og ta det som kommer om man trår over og det får etterspill. Det vil være feigt å gjemme seg bak Høvdingen i en slik situasjon!