Jeg kjenner faktisk flere homofile i Uganda, og det er en fryktelig situasjon å være i. De er ikke uventet ganske paranoide, og ingen av dem har noen forhold i sitt eget land. Men de finnes selvsagt, og de jeg kjenner er intelligente personer som jeg setter stor pris på. Det er fryktelig synd at de må lide for noens ugjerninger.
For en ting vi skal være klar over et at det ikke er helt uten grunn at homofili blir likestilt med pedofili i slike land, inkludert muslimske land. Siden åpen homofili er umulig så er det vanskelig å påvise at vanlige mennesker er homofile uten at de blir tatt på fersken. Problemet blir derfor at det fenomenet som er typisk for pedofile i vestlige land her spiller inn på vanlige folks holdninger til homofili.
For den typen sex med samme kjønn som er mest synlig for dem er overgrep mot smågutter. Også i vesten er overgrep mot gutter normalen. Vår egen lommemann har jo sagt at det er greiere å forgripe seg på gutter fordi de er mindre troende til å fortelle det videre, og fordi de "tåler mer griseri". Den siste uttalelsen gjør meg direkte kvalm.
Og slik er det også i de landene der homofili er forbudt. De overveiende fleste kjente tilfeller av homofil adferd er faktisk pedofile overgrep. For dem fortoner statistikken seg slik at pedofile er homofile, og at homofile som oftest er pedofile. Adferden til pedofile skaper en myte om homofile som får store utslag i deres oppfatning av homofil praksis, og med den ignoransen, mangelen på utdannelse og sensur i media gjør at den oppfatningen får stå uimotsagt. Det verste er at når de flytter til vesten så får de delvis bekreftet sitt forvridde bilde av homofili. For her er det selvsagt stor fokus på overgrep mot barn, enda mer enn i deres egne land. Og som vi alle vet er det overgrep mot gutter som har fått mest oppmerksomhet, og skal vi ta lommemannens forklaringer på alvor så er det også det mest vanlige.
På den måten så ligner debatten om homofili i ikke-vestlige land veldig mye om vår debatt om muslimer. En marginal gruppe avvikere klarer å overskygge det som er sannheten om gruppen som helhet, og de vanlige og (i religiøs sammeheng) liberale enkeltindividene som er i flertall må lide under samfunnets fordømmelse av den lille minoritetens forbrytelser. Både muslimer og homofile blir urettferdig behandlet på grunn av medias fokus på enkeltpersoners kriminelle og syke adferd. Heldigvis er vi i vesten såpass opplyste at straff for å være muslim (eller homofil) er utenkelig fordi vi vet bedre enn å dømme folk basert på hvem de er. Det som er likheten er at både her og der så blir avvikere gitt så mye oppmerksomhet at opinionen sitter igjen med et bilde av en hel gruppe mennesker blir mistenkeliggjort på en utilbørlig måte.
Muslimer er ikke terrorister.
Homofile er ikke pedofile.
Begge gruppene bør frikjennes for de forbrytelsene som enkeltpersoner foretar seg, og ikke lide slik under feilaktige oppfatninger til primitive opinionsdannere. Begge deler er like forkastelig.
Nå kommer sikkert noen til å lese dette innlegget slik som fanden leser bibelen, og hevde at jeg legitimerer forfølgelse av homofile. Evnen til å lese hele innlegg og sette dem i perspektiv er ikke den sterke siden til alle her inne. Men det hindrer ikke meg i å gjenta at det er en naturlig, men totalt feilaktig, årsak til at homofile i moralsk strenge land er uglesett. De settes i bås med pedofile, og det har sine årsaker som ikke er helt uforståelige. Uansett hvor feilaktige og urettferdige de er.