Løvhagens lille bule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    "HFS er jo for erkenerder. Kan ikke etablere egen tråd der!" OK. Kan så være.

Jeg er en av de brusehodene som de siste syv årene har hattt en fokus opp mot flerkanalsanlegg. Eget rom har blitt bygd til det formålet. Men; hva skjedde underveis?

Den gamle rommet ble sanert fra hjemmekino til lekerom for ungene. Crap! Hva gjør pappa da? Jo, man tager det siste rommet i kjelleren og markerer det som "HER bor jeg og HER skal jeg ha mitt revir og lydrom!" Som tenkt, som sagt og som gjort.

Rommet er av en edruelig størrelse. Sånn ca. 360cm x 400 cm "lite" og med normal takhøyde på 245 cm.

I starten var jeg varsom med høyttalerne man tok inn i denne bula.

Små rom = stativhøyttalere var teorien man måtte følge. Valget falt på de snertne Dynaudio Focus 140 på Stand1-stativene.

Så, med Hegel H200 og Abrahamsen V2.0 som forsterkeri opp mot en Abrahamsen V6.0 og en V1.0 / HK970 ble det fort klart at Focus 140 trivdes best med Hegel (forsterker) og Abrahamsen (CD-spiller). Dette ga en grei balanse.

Så, etter en liten stund så tenkte man at "...hva hvis man dropper F140 og får inn C1 som stativhøyttaler?"...

(To be continued...)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Jeg er 99% sikker på at jeg skal ta en oppussing av rommet.

Og, litt flere, men mer innredningsnøytrale, akustiske tiltak. :) Har flyttet litt rundt på ting i helgen, og det er jaggu ikke mye som skal til før lydbildet åpner seg enda mer.

Kommer tilbake med noen bilder. Stikkord: Lystbetont rom OG god akustikk.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Høres ut som en god plan det. Og; som en viss en også forsøker å tilstrebe... ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ditt rom er jo et eksempel til etterlevelse. :) Jeg har stor sans for det rommet. Skal imildertid bevisst satse på veldig lyst rom. Projektorbildet får lide, men det får så bare være.

Satser på Jotuns nye matte maling. Den var jaggu dyr du. 500 spenn for 2.7 liter.

C

Cyber

Gjest
    Spennende, skal prøve å dukke innom i ny og ne. Hva er det som står i racket nå egentlig?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Flott side, skal følge med på denne !!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal virkelig prøve å gjøre den levedyktig med oppdateringer, samt bygge ut mer teknisk informasjon etter hvert. Kommer også til å poste en del inntrykk av komponenter jeg har hatt innom. Det blir ikke testomtaler, men mer inntrykk etter å ha eide dem over en periode. Forskjellen er at jeg vil fokusere på hva jeg ærlig mener om produktene. På godt og vondt. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takker. Bygger ut anleggsbeskrivelsen.

Snart er det fordundre meg snart kake i bula. En av komponentene feirer snart 1 årsdag. :)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Flott betraktning. Du skriver bra :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro med blogg!
    Men hva spiller du på for tiden? Ikke lett å finne ut. :)

R

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg koser meg med musikk flere timer om dagen. 5 timer er ikke uvanlig, og da er det daglig. :) Musikk i stereo har blitt en livsødvendighet på lik linje med søvn og mat det siste året. 8)

Head-fi: Veksler på å benytte Abrahamsens digital-til-analog konvertere opp mot NuForce HDP, som er forrsterker til AKG K271mkII og K702. Sennheiser HD800 får jeg på mandag. Har vært svært spent på dem i laaaang tid. Kilde er Mac / SqueezeBox Touch. Styres via iPad. Avspiller er Pure Music, Audirvana og AyreWave. Til head-fi er de to siste de jeg bruker mest. Sonos og SqueezeBox er for å utvide musikksmaken.

Når det gjelder fullskala stereo, så er det igjen MacMini (unibody alu) med lossless avspilt via Pure Music til en NuForce DAC og videre til enten Primare I32, Abrahamsen V2.0 eller Copland CTA-405 som gjelder. Høyttalerne er Klipsch RF-63, som har stått lenge og blir det fortsatt. De er de mest allsidige jeg har hatt oppgjennom årene, og de er relativt mange. Høyttalerne, ikke årene. ;)

Stereo-opplevelsen med RF-63 og Copland og Abrahamsen er den beste. I32 er mer for nysgjerrighet.

Skulle jeg hatt lageropprydning og MÅTTE sitte igjen med absolutt kun et fåtall av komponenter, måtte jeg valgt de som har gitt meg mest spilleglede, og som jeg vender tilbake til gang på gang:

Stereo: RF-63 <- Abrahamsen V2.0 <- NuForce HDP (DAC) <- MacMini i 64-bit m/Pure Music

Head-fi har jeg ikke grunnlag for å konkludere ennå. Lang vei frem. Eksperimenterer med Sons, SqueezeBox og Apples egne løsninger.

Dette kan høres stress ut, men det er det heldigvis ikke. Det siste året har vært svært lærerikt og hovedfokus har vært på stereo. De forutgående 6 årene har i hovedvekt vært på surround og bilde / medialøsninger.

Hjemmekinoen er under oppussing, men jeg antar jeg må kjøpe en god del pensler og ruller underveis. For jeg klarer ikke løsrive meg fra musikken ofte nok. Bloggen har derfor også tørket ut på samme måte som penslene...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelige ord. :) Kommer tilbake dit. Må få fylle opp litt inntrykk først.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Fikk lyst på slike Sennheisere når jeg leste i bloggen din. Hvor er beste pris for slike juveler og hvilken forsterkere anbefales de med ?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Beste pris er rundt 8.500 ( www.resonans-web.no www.stereofil.no www.mus-mag.no )

Anbefaling av forsterker varierer (Lehman, NuForce, SPL, Woo, osv). Det er vel som så ofte ellers at man må starte en plass og vurdere om man traff, eller vil ha mindre av ditt/datt og søke etter amp deretter.

HD800 er vanedannende. Så gjenstår det å se om de klarer å holde meg i godstolen etter at første stevnemøte snart er over, og hverdagen begynner.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk, niels. :)

Vedlegger et lykketreff tatt i dag med håndholdt Canon 7D på traskingen langs hifiens vei mot regnbuen:

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Midlertidig host / innlegg.

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.498
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Loevhagen skrev:
    Tusen takk, niels. :)

Vedlegger et lykketreff tatt i dag med håndholdt Canon 7D på traskingen langs hifiens vei mot regnbuen:
    Hallo Løvhagen :)

Et aldeles utrolig flott bilde av dine K702 :D
    Liker også dine flotte bilder av Copland, det er kremutstyr og kvaliteten er ekstremt bra.
    Kjenner Copland meget godt selv ;)

gismo

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vanvittig flotte bilder! :eek:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, RoDa. :)

Har delt bloggen opp litt mer fornuftig: Mac som avspiller / Bildegalleri / Musikkanbefalinger / Omtaler av utstyr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn