Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Haha, heldige deg. I går kom det mere snø.
    Da var det på med skia og en kjapp 25 km tur.
    Vel, kjapp og kjapp fru Blom.
    4 turen i år og før det 45 år siden sist.
    Bratt læringskurve.
    Sykkelen står fortsatt på soverommet. Men jeg har trua.
    Lasse.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Prøver komme i gang, og har trappet forsiktig opp til jogging 2 stk ca 5km i uken, eller 1 stk ca 8km. Bytter litt på en lengre, eller to kortere. Alder er godt over 50, kroppen er for tung, og veldig ute av trening.
    Går tur og sykler intervall i motbakke på dagene det ikke jogges. Er tidligere svømmer, og skulle gjerne kunnet svømme noen økter, men svømmebassenget er covidstengt.

    Merker at hoften blir vond, og protesterer av joggingen. Må av og til ta joggepause en hel uke etter den lengste økten. Forstår at det er viktig for økende formenkurve å unngå overbelastning, og skader. Har lyst til å øke, få raskere formstigning, men kan bli for ivrig. Det har skjedd før. Denne gangen prøver jeg tenke mer langsiktig - unngå å skadet, unngå å pushe mer enn kroppen kan være med på. Det er ikke lett å holde seg tilbake.
    Har funnet Hoka sko med mye demping, for tunge løpere. De virker veldig gode. Håper det hjelper.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bedre å ta flere korte turer enn en lang.

    Du bør unngå å stresse dine svake punkter slik at det blir smerte mm. Og så er det strengt tatt litt i lengste laget med 7 dager (minus 1 time) mellom hver gang.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prøver komme i gang, og har trappet forsiktig opp til jogging 2 stk ca 5km i uken, eller 1 stk ca 8km. Bytter litt på en lengre, eller to kortere. Alder er godt over 50, kroppen er for tung, og veldig ute av trening.
    Går tur og sykler intervall i motbakke på dagene det ikke jogges. Er tidligere svømmer, og skulle gjerne kunnet svømme noen økter, men svømmebassenget er covidstengt.

    Merker at hoften blir vond, og protesterer av joggingen. Må av og til ta joggepause en hel uke etter den lengste økten. Forstår at det er viktig for økende formenkurve å unngå overbelastning, og skader. Har lyst til å øke, få raskere formstigning, men kan bli for ivrig. Det har skjedd før. Denne gangen prøver jeg tenke mer langsiktig - unngå å skadet, unngå å pushe mer enn kroppen kan være med på. Det er ikke lett å holde seg tilbake.
    Har funnet Hoka sko med mye demping, for tunge løpere. De virker veldig gode. Håper det hjelper.
    Selv for oss som løper relativt mye, gjør det vondt i kroppen etter første løpetur når det er en stund siden sist. Og spesielt om man velger litt for lang tur etter en lang pause. Den beste restitusjonen er imidlertid ikke å sette seg ned i sofaen en uke etterpå, da er man dessverre like langt. Prøv å ta en spasertur, gjerne i skogen dagen etter løpetur. Det er glimrende restitusjon og du er klar for en ny løpetur et par dager tidligere enn ved stillesitting.

    Det sagt ville jeg heller løpt 3km, annenhver dag enn 5km to ganger i uka om du kan få dette til. Da tilvennerr kroppen seg løpingen, belastningen er mindre og du kan tidligere øke lengden på løpeturen:)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Løpesko.

    Jeg bruker 4-5 par løpesko i året. Siden jeg underpronerer som følge av høy fotbøyle (supinasjon) er jeg ganske kresen på sko. Feil skovalg fører til mye vondt og jeg er noe mer skadeutsatt siden føttene mine har mindre naturlig demping enn de som har normalpronasjon. Jeg har kjøpt 40-50 par sko de siste 10 årene og svært få er gjenkjøpt.

    Generelt skal man være forsiktig med å anbefale løpesko til andre siden føttene er så forskjellige. På den annen side har jeg tilgode å oppleve skikkelig kompetanse hos sportsforretninger forruten Løplabbet. Faktisk har jeg opplevd at ansatte i sportsbutikk har anbefalt løpesko på bakgrunn av hvor gode de er å gå på i butikken... Da har man ikke skjønt mye. De fleste har et helt annet steg til løping enn til spaserturer, og en god tursko kan være helt krise å løpe med.

    Jeg skiller mellom sko for hardt underlag og sko til terreng. Men veldig ofte er jeg på langturer der man har begge deler. Sist løpetur var en tur på omlag 20km der de første 13km var i tildels bratt terreng med ca 600 høydemeter. Opp og ned tre ganger og så 6-7 km asfalt/hard grus til slutt. Hva slags sko velger man da? Ingen har en fasit på dette, men de fleste jeg løper sammen med velger terrengsko til en slik tur. Men for min del som trenger mer demping innebærer dette at siste tredjedel blir fryktelig vond siden terrengskoene mangler mye demping, undersålen er laget for maks bakkekontakt med røtter og steiner.

    Dermed tas avgjørelsen mer på grunnlag av om det er vått eller tørt ute. Er det vått MÅ terrengskoene frem, men er det tørt kan man bruke asfaltsko om yttersålen er god. Og det er der jeg tenkte jeg skulle komme med en anbefaling. Jeg får noen spørsmål og av og til stiller jeg meg det selv: Om du bare hadde et par løpesko - hvilke sko er det?

    Ride13.jpg

    Saucony Ride 13, nyinnkjøpt, men jeg har forgjengeren som favoritt for lange turer og spesielt "hybrid-turer" der man både har behov for god demping og godt grep i yttersålen. Dette er en relativt lett sko, 270g i str 43. Dropp er 8mm. Skoen er ikke den beste jeg har til noe spesifikt, men det er den klart beste allrounderen jeg har vært borti. På bildet kan man se at den har god demping helt frem mot forfoten.

    Ride13_2.jpg

    Undersålen har utrolig bra grep til å være en asfaltsko. Man sklir ikke på våt asfalt og den fungerer meget bra i terrenget så lenge det er noenlunde tørt.

    For tyngre løpere enn meg (181cm/82kg) finnes det en liknende sko som heter Saucony Triumph 18. Den har enda bedre demping, veier litt mer og er ikke fullt så god i terrenget, men akseptabel der også.

    Jeg har ingen interesser i sportsbransjen, heller ikke i Saucony eller andre merker. Faktisk er New Balance mitt favorittmerke når det gjelder løpesko, men til disse langturene med både asfalt og terreng, som jeg liker veldig godt, er disse Saucony-skoene å anbefale.

    Det man bør tenke over, eller aller helst vite noe om ved valg av løpesko er:

    Steg; lander du på hælen, midtfoten eller på forfot? Har du lange eller korte steg? Det sier noe om hvor du trenger demping og om hva slags dropp (høydeforskjell mellom tå og hæl) skoen bør ha.
    Underlag; bare asfalt, bare terreng eller begge deler? Ikke kjøp terrengsko for å løpe på grus.
    Vekt; er du tung eller lett? Tunge løpere må ha tyngre sko, ikke motsatt.

    God løpetur!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    .... jeg kjøper sko i stor grad basert på å gå med de i butikken. Det gir en pekepinn, synes jeg. Men tredemølle er bedre.

    En av de tingene jeg legger størst vekt på er at det føles som om fot og skosåle matcher bra når jeg tråkker ned hælen. Har en liten overpronasjonstendens, men den er ikke større enn at sko med rett fasong (for mine føtter) fungerer uten pronasjons-støtte.

    Favorittskoene er terrengsko fra VJ, men så løper jeg nesten bare skogsturer.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    .... jeg kjøper sko i stor grad basert på å gå med de i butikken. Det gir en pekepinn, synes jeg. Men tredemølle er bedre.

    En av de tingene jeg legger størst vekt på er at det føles som om fot og skosåle matcher bra når jeg tråkker ned hælen. Har en liten overpronasjonstendens, men den er ikke større enn at sko med rett fasong (for mine føtter) fungerer uten pronasjons-støtte.

    Favorittskoene er terrengsko fra VJ, men så løper jeg nesten bare skogsturer.
    Jeg har et par VJ Maxx, bruker dem på snø/is. Hadde tidligere et par VJ Amas til terreng og løpsfølelsen var enorm, men de var skikkelig vonde for meg på hardt underlag.

    For «hæl-løpere» kan sikkert det å gå med dem i butikken gi en pekepinn, men for midt-og forfotsløpere som meg selv, er det helt irrelevant hvordan de er å gå på. Hovedpoenget mitt var egentlig at jo mer man vet om sitt eget steg, jo mer sannsynlig er det at man kjøper «riktig» sko.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er midt-løper...ish

    Men det kommer jo an på hvor godt man kjenner sine løpsføtter. Jeg har holdt på i ca 50 år
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Da er snart April over. Rundet 520 km i dag denne måneden.
    Hadde vært artig å klare 600 km med løpesko på beina.
    Får se om jeg orker.
    Anbefaler alle andre 60 åringer å gjøre det samme.
    Skal bli godt med et par kalde pils til helga.
    Jeg parkerer løpeskoa og finner frem sykkelen min i Mai.
    Gleder meg til det, fin trening og fine turer.
    Screenshot_20210426_184843_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_22962413854829.jpg Screenshot_20210426_184836_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_22981885062638.jpg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da er snart April over. Rundet 520 km i dag denne måneden.
    Hadde vært artig å klare 600 km med løpesko på beina.
    Får se om jeg orker.
    Anbefaler alle andre 60 åringer å gjøre det samme.
    Skal bli godt med et par kalde pils til helga.
    Jeg parkerer løpeskoa og finner frem sykkelen min i Mai.
    Gleder meg til det, fin trening og fine turer.
    Vis vedlegget 717531 Vis vedlegget 717533
    Faen til flyging da!

    Godt jobba!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    R

    rr30629

    Gjest
    Imponerende dette. Her er det fortsatt skiturer som gjelder men nå er det snart slutt og da må jeg finne frem joggeskoene, blir asfalt til å begynne med før snøen tiner helt bort på vinterstengte grusveier så det blir en rolig start.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Imponerende dette. Her er det fortsatt skiturer som gjelder men nå er det snart slutt og da må jeg finne frem joggeskoene, blir asfalt til å begynne med før snøen tiner helt bort på vinterstengte grusveier så det blir en rolig start.
    Jeg har også skiføre fortsatt. Men det minker.
    Løp på veier i går som er helt i oppløsning. Sklir rundt i bare gjørme.
    I dag tidlig var det 4 minus og veien fast og fin.
    Lykke til med løping.
    Lasse
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da er snart April over. Rundet 520 km i dag denne måneden.
    Hadde vært artig å klare 600 km med løpesko på beina.
    Får se om jeg orker.
    Anbefaler alle andre 60 åringer å gjøre det samme.
    Skal bli godt med et par kalde pils til helga.
    Jeg parkerer løpeskoa og finner frem sykkelen min i Mai.
    Gleder meg til det, fin trening og fine turer.
    Vis vedlegget 717531 Vis vedlegget 717533
    Veldig imponerende! Jeg har løpt omlag halvparten av den mengden i april og er egentlig ganske fornøyd med det.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Veldig imponerende! Jeg har løpt omlag halvparten av den mengden i april og er egentlig ganske fornøyd med det.
    Det er kanskje litt overkill spør du meg.
    Men skal jeg løpe ultraløp så tror jeg at litt ekstra push en gang i blant er bra.
    Ikke noe jeg skal gjøre veldig mye av.
    Nå når syklingen starter så blir det kun 3 løpe turer i uka. En 30 km og 2 12 km.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Da er snart April over. Rundet 520 km i dag denne måneden.
    Hadde vært artig å klare 600 km med løpesko på beina.
    Får se om jeg orker.
    Anbefaler alle andre 60 åringer å gjøre det samme.
    Skal bli godt med et par kalde pils til helga.
    Jeg parkerer løpeskoa og finner frem sykkelen min i Mai.
    Gleder meg til det, fin trening og fine turer.
    Kjendisjoggeren
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje litt overkill spør du meg.
    Men skal jeg løpe ultraløp så tror jeg at litt ekstra push en gang i blant er bra.
    Ikke noe jeg skal gjøre veldig mye av.
    Nå når syklingen starter så blir det kun 3 løpe turer i uka. En 30 km og 2 12 km.
    Ultraløp ja. Da skjønner jeg godt at man må til med slike mengder. I forkant av maraton løper jeg gjerne 7-8 mil i uka, men har aldri vært over 350km ila en måned så det der synes jeg ekstremt heftig👍
    Nettop kommet inn fra årets første løpetur med kun asfalt-underlag. 23km på 1:55 uten altfor mye stress. Bra tempo siste halvdel ettersom jeg unnagjorte 350 høydemeter ila de første 10.
    April har vært en Berg-og dalbane for min del. Hadde en skade i skuldra etter et fall på ski og ble da sittende inne i hytta med rødvinen mesteparten av påska. Formen føltes ikke spesielt god etter den uka. Men godkjent nå😊
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ultraløp ja. Da skjønner jeg godt at man må til med slike mengder. I forkant av maraton løper jeg gjerne 7-8 mil i uka, men har aldri vært over 350km ila en måned så det der synes jeg ekstremt heftig👍
    Nettop kommet inn fra årets første løpetur med kun asfalt-underlag. 23km på 1:55 uten altfor mye stress. Bra tempo siste halvdel ettersom jeg unnagjorte 350 høydemeter ila de første 10.
    April har vært en Berg-og dalbane for min del. Hadde en skade i skuldra etter et fall på ski og ble da sittende inne i hytta med rødvinen mesteparten av påska. Formen føltes ikke spesielt god etter den uka. Men godkjent nå😊
    Skader er aldri hyggelig. Uansett hvor og hvordan man får de.
    Jeg kan våkne opp skadet i løpet av natta.
    60 år gamle organiske deler tåler mindre og mindre.
    Men jeg tenker slik at får jeg ikke løpt så kan jeg sykle.
    Får jeg ikke gjort noen av delene så kan jeg gå, langt og fort.
    Skulle beina streike så kjøper jeg bare en romaskin osv..
    Ei uke med rødvin på hytta med godt selskap og god musikk skulle jeg takle.
    Men oppbygging av formen er det ikke.
    Psykisk pleie er det.
    Lasse
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Prøver komme i gang, og har trappet forsiktig opp til jogging 2 stk ca 5km i uken, eller 1 stk ca 8km. Bytter litt på en lengre, eller to kortere. Alder er godt over 50, kroppen er for tung, og veldig ute av trening.
    Går tur og sykler intervall i motbakke på dagene det ikke jogges. Er tidligere svømmer, og skulle gjerne kunnet svømme noen økter, men svømmebassenget er covidstengt.

    Merker at hoften blir vond, og protesterer av joggingen. Må av og til ta joggepause en hel uke etter den lengste økten. Forstår at det er viktig for økende formenkurve å unngå overbelastning, og skader. Har lyst til å øke, få raskere formstigning, men kan bli for ivrig. Det har skjedd før. Denne gangen prøver jeg tenke mer langsiktig - unngå å skadet, unngå å pushe mer enn kroppen kan være med på. Det er ikke lett å holde seg tilbake.
    Har funnet Hoka sko med mye demping, for tunge løpere. De virker veldig gode. Håper det hjelper.
    Mange bra ord som er sagt.
    Når jeg leser dette tenker jeg i hvert fall:
    - Start med kortere økter og øk når kroppen er klar for det.
    - Bakkeøkter og intervall reduserer slitasjen betraktelig, men gir god effekt.
    - Unngå asfalt og andre for harde underlag.
    - Har du tilgang på en godt dempet mølle der du bruker stigning så er det bra. Proffmøllene på studio, i hvert fall de jeg har vært borti, er altfor harde om man sliter litt med hoftene. Ikke bra for knær heller.

    Vedrørende sko er det veldig individuelt. Ta kontakt med en butikk som har et bredt utvalg i merker og har kompetanse.
    Jeg har selv et par Hoka, som har blitt veldig populært. De er myke, veldig myke. Det krever at man løper riktig og har kontroll på anklene. Etter en del bruk på mølle merket jeg litt ryggplager som følge av dem. Jeg har nå tre par av ulike merker og kommer til å veksle, men Hoka blir nok minst brukt og trolig kun på asfalt. Jeg unngår dog i størst mulig grad asfalt, men på ferier osv er det ikke alltid det er til komme seg unna.

    Har et par Saucony også, relativt flat og lett sko. Gode til sitt bruk.

    Mine favoritter er uten tvil Asics. Har hatt mange Nimbus-par og nå kjøpte jeg et par Kayano.
    Ascis er litt tyngre og mer klumpete enn andre, men siste generasjon har tatt et stort steg i riktig retning synes jeg. Til mengde og ikke rekordfartambisjoner er det min favoritt.

    Jeg liker å jogge/ løpe for å holde meg i form, men jeg er ingen løper. Jeg løper aller mest på mølle da vintersesongen er lang her. Ellers i hovedsak grus. Litt asfalt på våren og om jeg er bortreist og ikke har andre muligheter. Så mine innspill er utfra det
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Interessant dette med lengde og fart. Selv har jeg ikke vært under 50 minutter på 10km og løp den ene gangen jeg prøvde en fredagskveld for lenge siden en halvmaraton på 1:53.
    Komfortfarten min er et sted mellom 5:30 og 5:45 pr km på hardt underlag.
    Løper mye sammen med kona og da ett minutt eller mer ekstra pr km. Bruker vektvest på 3 eller 5 kg på de turene.

    Siste mila alene her om dagen gikk på drøyt 56 minutter, da med 6 av de 10 km på gress/gjørme/grus. De gikk ikke fort....
    Siden det var frem-snu-tilbake så er det greit å vite hvor langt det er hjem til enhver tid og lettere å justere innsats.

    Vis vedlegget 711490

    Vis vedlegget 711492


    Jeg blir veldig imponert av sånne som @Cash 63 som er langt nede på 4tallet pr km, og får jo lyst til å bli raskere selv.
    Prøvde å øke farten litt etter 8km og fikk blod på tann da Stravadama sa "faiv minutts". 4:37 på siste km er ikke dagligdags.
    Var sågar under 4min/km GAP opp siste bakken hjem.

    Kunne tenkt meg å komme ned mot 5:15 som komfortfart på 7-10km turer, og lurer på hvor mye vondt det vil innebære?
    Liker jo disse ut-å-løpe-en-tur rundene i en og samme fart, men regner med jeg ikke kommer unna intervall for å bli raskere?
    hjelp :)


    mvh
    Vet ikke helt hva som har skjedd, men plutselig var jeg her......
    Gøy da (y)

    1366_Skjermbilde.JPG

    1366RUN_Skjermbgfgfdgfilde.JPG

    mvh
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke helt hva som har skjedd, men plutselig var jeg her......
    Gøy da (y)

    Vis vedlegget 720059

    Vis vedlegget 720060

    mvh
    RoDa du løper jo dritbra da. 5.07 er noe jeg godt kunne ha tenkt meg som snitt også.
    I påvente av bedre sykkel vær, dvs mindre regn har jeg for moro skyld prøvd meg på sprintdistansen 12 km.
    Jeg er jo som ei skilpadde da hehe.
    En fart til alt. Sprint inkludert.
    Løp 12 km i går og samme i dag. 1 min raskere i dag en i går.
    Så tar jeg 1 min pr tur så blir det bra.
    70 høydemeter på grusvei.
    Screenshot_20210523_180120_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_16214053735025.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk @666
    Løper jeg som deg om 13 år (er 47 nå) så skal jeg være veeeeldig fornøyd 👍💪💪
     
    • Haha
    Reaksjoner: 666

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sykling konserverer løpform bra (y) har nå ikke løpt på 6uker (kun landevei nå) da jeg idag snørte på meg labbene og tok en tur av blandning terreng og vei, jevn fart men kontroll på puls 147bpm gjsn 5.7km 95hm 4.51/km. Men blir vel vondt noen dager nå😛
    @RoDa Masse håp for deg🏃‍♂️ du er 10år etter meg på aldersstigen:oops:
    Terreng&asfalt | Run | Strava
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Intervalltrening i pøsende regnvær i dag. Var noe spent på å løpe fort, har vært noe plaget med leggstrekk tidligere. Men gjennomførte 10x400m i dag med snitt på 79sek pr runde. Start hvert 3.minutt, og bra avslutning med 76sek på de to siste. Pulsen var høy, nesten 190 ved målgang etter siste😛
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har kjørt en del løpeøkter i det siste. Standardturen er anslagsvis 8,6 km i skog på små stier med 270 meter stigning. 65-75 minutter. Fire motbakker... men nå har jeg litt mer vondt i en achilles og litt mer hevelse så nå gjelder det å ikke gønne på for mye. For meg så handler det stort sett om å ikke dra på for mye. Jeg liker å ta i, men det er stadig oftere en del av kroppen som krever at jeg tar det litt roligere. Det blir nok mye ellipse et par uker framover .... og dere som ikke har vondter ... gønn på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Intervalltrening i pøsende regnvær i dag. Var noe spent på å løpe fort, har vært noe plaget med leggstrekk tidligere. Men gjennomførte 10x400m i dag med snitt på 79sek pr runde. Start hvert 3.minutt, og bra avslutning med 76sek på de to siste. Pulsen var høy, nesten 190 ved målgang etter siste😛
    Bra tempo det, om du nå bare øker farten ca 15% og holder 105 runder uten pause så du på skuddhold av verdensrekorden på marathon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, det er helt vilt hvor fort det går på langdistanse på elitenivå. Det skrives at når Jacob har lyst til å bli ferdig med den rolige økta, så går det på 3.20
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bra tempo det, om du nå bare øker farten ca 15% og holder 105 runder uten pause så du på skuddhold av verdensrekorden på marathon.
    He he, burde nok ikke skrevet «fort», men alt er jo relativt. Ja, vi snakket om rundetidene på 5000m til en av Ingebrigtsen-gutta her om dagen, det gikk vel i 63-runder. Men jeg blir 48 år i år så da sier jeg meg fornøyd med tempoet likevel😉
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    He he, burde nok ikke skrevet «fort», men alt er jo relativt. Ja, vi snakket om rundetidene på 5000m til en av Ingebrigtsen-gutta her om dagen, det gikk vel i 63-runder. Men jeg blir 48 år i år så da sier jeg meg fornøyd med tempoet likevel😉
    Jeg synes det er fort... da jeg var på toppen av min form som 18-åring løp jeg 3000 meter med litt under 3:30 / km som tempo. Nå skjønner jeg knapt at det går an for min del.

    For en tid tilbake var jeg ute på en intervalløkt her med 4 minutters drag. Da ble jeg passert av en ~18-åring i dongeribukse og - jakke som skulle rekke trikken som kom.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er fort... da jeg var på toppen av min form som 18-åring løp jeg 3000 meter med litt under 3:30 / km som tempo. Nå skjønner jeg knapt at det går an for min del.

    For en tid tilbake var jeg ute på en intervalløkt her med 4 minutters drag. Da ble jeg passert av en ~18-åring i dongeribukse og - jakke som skulle rekke trikken som kom.
    Jeg har faktisk 9,00 på 3000, var vel rundt 17-18 år da jeg også. Coviden har gjort at jeg nok ligger noen uker etter på formen. Løper vanligvis halvmaraton siste helga i mai og bruker å klare det på rett under 1:30, men tror nok jeg hadde slitt med å komme under 1:40 nå. Ser ut til å bli fullmaraton i Frankrike (Nice-Cannes) på meg i slutten av november. Heldigvis en stund til...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg var reserve i friidretts laget i 20/22 års alder fikk alltid distanser som ingen ville løpe😛 Det var kvalik til div 1 og ingen på 400m
    det blev meg, starten gikk fint og hang med til 250m siste 100m husker jeg nesten ikke var som og løpe i fylla, over målstreken med melkesyre i hele kroppen som en forlammelse🤑
    Kom inn som nest siste på 54.12 seiertid på under 50. Det blev ikke flere 400m på meg.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var reserve i friidretts laget i 20/22 års alder fikk alltid distanser som ingen ville løpe😛 Det var kvalik til div 1 og ingen på 400m
    det blev meg, starten gikk fint og hang med til 250m siste 100m husker jeg nesten ikke var som og løpe i fylla, over målstreken med melkesyre i hele kroppen som en forlammelse🤑
    Kom inn som nest siste på 54.12 seiertid på under 50. Det blev ikke flere 400m på meg.
    He he...husker jeg ble nest sist på NM i terrengløp i Stavanger, antakelig i -88/-89 eller deromkring. Var helt kake, men aner fremdeles ikke hvorfor jeg var påmeldt i utgangspunktet😅Ellers er min pers på 400 påfallende lik din tid, husker ikke om det ble rett over eller rett under 54. Hadde vel klart det tempoet ca 100m i dag...👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    En jeg kjenner er ganske stolt av å ha vært på shortlisten som body-double for Karsten Warhol i en reklamesnutt. Ikke så ille når man har bikket 40.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For en tid tilbake var jeg ute på en intervalløkt her med 4 minutters drag. Da ble jeg passert av en ~18-åring i dongeribukse og - jakke som skulle rekke trikken som kom.
    Den kan godtas, men stram dame i stram tights med barnevogn er verre.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Var med på en tøff økt i går; 4 x 2000m, start hvert 10. minutt i kontrollmålt flat løype i terrenget. Klarte et snitt på 7,53 pr 2 km som betyr at formen slettes ikke er så verst! J...stiv i dag, men satser på å få til en runde med bakkeintervaller i morgen og kanskje en langtur ila helgen. Begynner å komme seg nå:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn