Lån av gromme kabler...

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
En må nok desverre gå på leting litt til.

Fint at noen tester kabler selv om jeg synes det
det er noe systemavhenig så det er ikke bare
enkelt å gå etter en test, men en får jo en pekepinn.
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Vel å bra det. :)

Men når en endelig får lyden slik en persnlig vil ha den (smak), så er det nytteløst å fortsette søken på noe bedre. Hvis ikke så blir en aldri fornøyd. Personlig kommer jeg til å stoppe opp for et par år nå, til jeg finner ut jeg vil ha noe anderledes.
 
B

bamsemann

Gjest
Ja, det skulle jeg tro, men ta for eksempel en billig monster kabel opp mot en billig nordost. Eller en tynn sølvkabel mot en tykk kopper kabel. Relativt rimelige saker som jeg tror det er bred enighet om at er på hver sin side lydmessig. Hvis ikke dette kan måles ser jeg ikke helt poenget i bryderiet med å skaffe en valhalla e.lign, hvis da ikke for å skape en ny runde krangling, og det trenger vi vel strengt tatt ikke mer av her inne.
I beste mening :)
Helt enig med thomand her, du kan like gjerne sjekke forskjellen på litt rimeligere kabler.

Tror nok at det er like stor forskjell på en rimelig monster og en rimelig valhalla som dyre.

18% av sentralens medlemmer mener å ikke høre forskjell på kabler, og at de er uten betydning for lyden.

Men om kabler er overprisa? Ja da tror jeg 18% tallet stiger, tror nok mesteparten som hører forskjell på kabler har et sunt forhold til pris og hva de er villige til å betale for kabler.

Bamsemann... :)
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Til de som bruker solid-core her, bruker dere dem uterminert eller terminert? I såfall hva terminerer dere solid-core med?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har nå endelig fått tid til å starte målinger av diverse kabler. Dette blir ikke lett. Ved måling på en og samme kabel, bli det forskjell i målingene. Faktisk så store at jeg er nødt til å skaffe meg bedre utstyr. En foreløpig pekepinn er om denne forskjellen er større eller annerledes ved bytte av kabler, og så langt kan jeg ikke spore noe her. Ingen konklusjon ennå altså. Det er bare å fortsette. Finne andre signaler som er enklere å måle på kanskje?
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Bruk gode spader eller plugger jeg kjøpte noen
hos hi-fi klubben gull plugger brun hylse som en
kan skru de ordentlig til.
Det må loddes ordentlig inni pluggen ca 400 kr 4stk
og bra fungerer de.

Lykke til.
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
ohh, stiv pris for termineringer når kablene knapt koster noe i det hele tatt. Andre anbefalinger. Bruker dem uterminert nå, og det funker flott det. Men terminering hadder sett litt bedre ut samt vevet kabelstrømpe fra elfa.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Enig de er litt dyre, men med kabler er det gode
termineringer som gjør det siste lille.
Det er bedre å bruke gode plugger som mulig, har
en ikke råd til det får en nøye seg med det nest
beste og skru de skikkelig hart rett på.

Lykke til.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
ohh, stiv pris for termineringer når kablene knapt koster noe i det hele tatt. Andre anbefalinger. Bruker dem uterminert nå, og det funker flott det. Men terminering hadder sett litt bedre ut samt vevet kabelstrømpe fra elfa.
Dersom du er motagelig for anbefalinger fra en som etter sigende er tilnærmet døv (dvs. jeg hører normalt ikke forskjell mellom velfungerende kabler), så vil jeg gjøre følgende prioritering:
1) ingen terminering i det heletatt, forutsatt at du ikke bytter kabler 1 gang i uken eller oftere. Dersom du blir bekymret for oksydering, kan du år-om-annet kappe av og avisolere et par cm. Alt.
2) gule ringkabelsko for M6 eller M8 skruer i rent fortinnet kopper. Klipp av passende åpning i kabelskoen slik at den passer over terminalene du bruker. Kjøp et godt krympeverktøy. Krympe først, og forsegle krymingen med litt loddetinn, evt. dra over en krympeslange av hensyn til +/- merking og/eller kosmetikk.

mvh
KJ
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Dersom du er motagelig for anbefalinger fra en som etter sigende er tilnærmet døv (dvs. jeg hører normalt ikke forskjell mellom velfungerende kabler), så vil jeg gjøre følgende prioritering:
1) ingen terminering i det heletatt, forutsatt at du ikke bytter kabler 1 gang i uken eller oftere. Dersom du blir bekymret for oksydering, kan du år-om-annet kappe av og avisolere et par cm. Alt.
2) gule ringkabelsko for M6 eller M8 skruer i rent fortinnet kopper. Klipp av passende åpning i kabelskoen slik at den passer over terminalene du bruker. Kjøp et godt krympeverktøy. Krympe først, og forsegle krymingen med litt loddetinn, evt. dra over en krympeslange av hensyn til +/- merking og/eller kosmetikk.

mvh
KJ
Takker, siste alternativet funket kjempebra. Har slike ringsko på jobb og litt sliping, vips så er dem ren kobber. Og dem er gratis, passser nydelig i terminalene og ble meget bra når krympet med "proff" tang og loddet med sølvtinn.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Takker, siste alternativet funket kjempebra. Har slike ringsko på jobb og litt sliping, vips så er dem ren kobber. Og dem er gratis, passser nydelig i terminalene og ble meget bra når krympet med "proff" tang og loddet med sølvtinn.
;D
Man kan jo alltids lure på hva det er som foregår. Dersom vi ser bort i fra den kosmetiske effekten av glitteret, hva er egentlig merverdien av spadeterminaler til en liten forgnertier for 4 stk?

Kall meg gjerne en gnier, men når det enkleste er mer enn godt nok (for ikke å si egentlig er «best»), hvorfor da vurdere alternativer?

mvh
KJ
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Jeg er helt enig, disse "hjemmelaget" spadene sitter som et skudd i terminalene og er rent kobber samt rommer opp til 6mm2. Hva mer kan en ønske seg? At en skulle brukt mer penger på dette?! Er da ingenting som heter gratis i haifai-verden??? Jo faktisk..
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Huff. Dette har tatt tid. Ikke ferdig med alle målingene ennå. Jeg må låne tilbake en klasse AB forsterker svigerfatter har fått - en Denon 1315 integrert. Skal måles mot største monoblokkene fra Midgard (Jeg har fått låne av en velvillig nabo).

Kabeltesten er imidlertid ferdig. Endelig har jeg fått større plass på webhottellet jeg bruker, så noen store lydfiler av testresultatet vil bli lastet opp der etterhvert.

Mvh.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg kunne tenkt meg å låne en Nordost (F.eks. Blue Heaven RevII) høyttaler- og signalkabel, Black Magic-ettellerannet høyttaler- og signalkabel. Har nå fått til å gi måleutstyret mye bedre forutsetninger for å få til et mer nøyaktig måleresultat, og jeg er rimelig sugen på å få testet litt mer.

Noen som har? Send meg PM. Jeg betaler porto til og fra, eventuellt depositum for de aller mest kostbare kablene. Så lover jeg å håndtere kablene pent (Er som regel veldig forsiktig med lånt utstyr ;-))

Vidar
 
F

FMG

Gjest
Er det noen som kan låne meg et par Nordost Valhalla eller noen andre gromme kabler i høy prisklasse? Depositum er intet problem, og jeg lover å ikke ødelegge dem :)

Mvh.

Vidar
Hva i alle dager skal du med et par Nordost Valhalla i ditt oppsett? Det er jo fullstendig overkill!  Det blir som å putte en Formel 1 motor inn i en gammel VW 1305 fra 1974 og tro at du kan kjøre i 400km/t  ::) :p ;D ;D ;D
Noen skriver at du må sjekke hørselen din, men det er jeg ikke enig i. Du bør heller oppgradere anlegget fullstendig både en, to og tre ganger før du kan begynne å uttale deg om forskjeller på kabler, i hvertfall om du tenker på kabler i prisklassen til Valhalla.

Som jeg før har skrevet: Jeg hørte selv svært liten forskjell på kabler den tiden jeg TRODDE jeg hadde et meget bra oppsett i 30-40 tusen kroners klassen.
Men poenget er nemlig dette: Hvis man har brilleglassene tilgriset av mel hjelper det lite om glassene har styrke +1 eller +2, da må man først VASKE brillene!
Hver komponent i anlegget skitner til, eller rettere sagt, forvrenger lyden i større eller mindre grad. Når man først har fått vekk det verste av tåka, DA kan man virkelig begynne å tenke på kablene.
Til mindre forvrengning de andre komponentene tilfører, til BEDRE hører man forskjell på kablene. I et skikkelig high end oppsett kan det å skifte kabler skape større forskjeller pr krone enn det å skifte til f.eks en enda dyrere forsterker.

Mitt råd blr derfor: slutt å gjøre deg selv til latter ved å uttale deg gang etter gang om ting du umulig har mulighet til å uttale deg om....
 

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kostelig!

Argumentasjon av typen mitt utstyr er så mye bedre enn ditt at du ikke er meningsberettiget og definitivt ikke låneberettiget er jo helt uslåelig ;D ;D ;D
 
F

FMG

Gjest
Kostelig!

Argumentasjon av typen mitt utstyr er så mye bedre enn ditt at du ikke er meningsberettiget og definitivt ikke låneberettiget er jo helt uslåelig ;D ;D ;D
Som sagt, jeg snakker av erfaring. Synes det er bedre enn å bedrive virtuelle diskusjoner rundt ting man aldri har prøvd men likevel har utrolig skråsikre meninger rundt....

Hvis du sjekker anlegget til Low Q så er vel sikkert du også enig i at det ikke er slikt man anbefaler kabler til 50 tusen kroner settet til... En billig Tara Labs til 300 kroner gjør selvsagt samme nytta, så på det området er jeg faktisk enig med Low Q.... ;)
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hva i alle dager skal du med et par Nordost Valhalla i ditt oppsett? Det er jo fullstendig overkill! Det blir som å putte en Formel 1 motor inn i en gammel VW 1305 fra 1974 og tro at du kan kjøre i 400km/t ::) :p ;D ;D ;D
Noen skriver at du må sjekke hørselen din, men det er jeg ikke enig i. Du bør heller oppgradere anlegget fullstendig både en, to og tre ganger før du kan begynne å uttale deg om forskjeller på kabler, i hvertfall om du tenker på kabler i prisklassen til Valhalla.

Som jeg før har skrevet: Jeg hørte selv svært liten forskjell på kabler den tiden jeg TRODDE jeg hadde et meget bra oppsett i 30-40 tusen kroners klassen.
Men poenget er nemlig dette: Hvis man har brilleglassene tilgriset av mel hjelper det lite om glassene har styrke +1 eller +2, da må man først VASKE brillene!
Hver komponent i anlegget skitner til, eller rettere sagt, forvrenger lyden i større eller mindre grad. Når man først har fått vekk det verste av tåka, DA kan man virkelig begynne å tenke på kablene.
Til mindre forvrengning de andre komponentene tilfører, til BEDRE hører man forskjell på kablene. I et skikkelig high end oppsett kan det å skifte kabler skape større forskjeller pr krone enn det å skifte til f.eks en enda dyrere forsterker.

Mitt råd blr derfor: slutt å gjøre deg selv til latter ved å uttale deg gang etter gang om ting du umulig har mulighet til å uttale deg om....
Hvis anlegget ikke er godt nok lydmessig spiller det ingen rolle for å bekrefte eller avkrefte forskjeller.

Rent måleteknisk spiller det 0 rolle om anlegget er et hønngammalt Goldstar plast-jalla-rack fra 80 tallet eller et high-end anlegg til 100 millioner anno 2006. Poenget er å måle hvordan kabel A og B formidler et gitt felles musikksignal. Om signalet inneholder 50% harmonisk forvrengning og har en frekvensgang som minner med om formen på Himalaya, er forutsetningene og det signalmessige utgangspunktet det samme for begge kablene. Og da kan man finne forskjellene akkurat like enkelt som om anlegget hadde 0 forvrengning og en frekvensgang som er rettere enn en fele-streng.

Mao, så er jeg ikke ute etter å måle lydKVALITET, men FORSKJELLENE på kabel A og B. Dette gjøres ved å kjøre et testsignal, gjerne musikk, inn på en i dette tilfellet en Oberon 6.1 effektforsterker. På denne kobler jeg begge kabelsettene og belaster med hver sin høyttaler, og kontrollmåles med en ren motstand som belastning. Ut fra høyttalerterminalene vidrekobler jeg målekablene som går inn på en høyohmig komparator. Ut av komparatoren vil jeg med letthet kunne detektere de relative forskjellene i fase, frekvensgang, dynamikk, forvrengning etc. Får jeg ingenting ut av komparatoren, er kablene like lydmessig.

Jeg gjentar at det spiller ingen rolle hva som er kilden så lenge forutsetningene og signalet i starten er identisk for begge kablene.

Ellers er vi veldig enige i at lydkvaliteten på et Goldstar plastikk-jalla-rack er dårligere enn et blodtrimma anlegg til 100 mill. Men det er ikke dét som er viktig for å få et gyldig måleresultat.

Mvh.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Som sagt, jeg snakker av erfaring. Synes det er bedre enn å bedrive virtuelle diskusjoner rundt ting man aldri har prøvd men likevel har utrolig skråsikre meninger rundt....

Hvis du sjekker anlegget til Low Q så er vel sikkert du også enig i at det ikke er slikt man anbefaler kabler til 50 tusen kroner settet til... En billig Tara Labs til 300 kroner gjør selvsagt samme nytta, så på det området er jeg faktisk enig med Low Q.... ;)
Tror ikke anlegget under "mitt anlegg" er veldig relevant lenger. Har ikke oppdatert denne siden Mjøsa brant...

EDIT:
Og siden du snakker av erfaring, er det mye som tyder på at du har 0 erfaring med målinger, og målemetoder ;D

EDIT2:
Jeg kommer gjerne innom deg og ditt anlegg for å måle, mm. det ikke er 10 000 kroners flyreise, 18 ferger og ei hengemyr for å komme frem :)

Vidar
 
F

FMG

Gjest
Hvis anlegget ikke er godt nok lydmessig spiller det ingen rolle for å bekrefte eller avkrefte forskjeller.

Rent måleteknisk spiller det 0 rolle om anlegget er et hønngammalt Goldstar plast-jalla-rack fra 80 tallet eller et high-end anlegg til 100 millioner anno 2006. Poenget er å måle hvordan kabel A og B formidler et gitt felles musikksignal. Om signalet inneholder 50% harmonisk forvrengning og har en frekvensgang som minner med om formen på Himalaya, er forutsetningene og det signalmessige utgangspunktet det samme for begge kablene. Og da kan man finne forskjellene akkurat like enkelt som om anlegget hadde 0 forvrengning og en frekvensgang som er rettere enn en fele-streng.

Mao, så er jeg ikke ute etter å måle lydKVALITET, men FORSKJELLENE på kabel A og B. Dette gjøres ved å kjøre et testsignal, gjerne musikk, inn på en i dette tilfellet en Oberon 6.1 effektforsterker. På denne kobler jeg begge kabelsettene og belaster med hver sin høyttaler, og kontrollmåles med en ren motstand som belastning. Ut fra høyttalerterminalene vidrekobler jeg målekablene som går inn på en høyohmig komparator. Ut av komparatoren vil jeg med letthet kunne detektere de relative forskjellene i fase, frekvensgang, dynamikk, forvrengning etc. Får jeg ingenting ut av komparatoren, er kablene like lydmessig.

Jeg gjentar at det spiller ingen rolle hva som er kilden så lenge forutsetningene og signalet i starten er identisk for begge kablene.

Ellers er vi veldig enige i at lydkvaliteten på et Goldstar plastikk-jalla-rack er dårligere enn et blodtrimma anlegg til 100 mill. Men det er ikke dét som er viktig for å få et gyldig måleresultat.

Mvh.

Vidar
Når det gjelder utdannelse så er jeg vel elektroingeniør hvis jeg husker riktig.... Men når det gjelder hifi så bruker jeg anlegget til å høre på musikk, men kanskje jeg har misforstått fullstendig..?

Jeg tror faktisk at du skal prøve å gjøre som jeg, bruke ørene når du er ute etter forskjeller. Du kan måle til krampa tar deg, faseforskjeller osv. men du vil ikke finne ut noe mer enn konstruktørene hos Nordost og Transparent har funnet ut for lenge siden.
Og hvis du ikke finner forskjeller, hva da? Jeg hører jo med de to ørene som sitter på mitt hode store forskjeller mellom f.eks Transparent Reference og Valhalla signalkabler, har forresten signalkabler og høyttalerkabler fra begge liggende i stua for tiden. Det er jo det som teller til syvende og sist, hva man hører med ørene? Eller?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Når det gjelder utdannelse så er jeg vel elektroingeniør hvis jeg husker riktig.... Men når det gjelder hifi så bruker jeg anlegget til å høre på musikk, men kanskje jeg har misforstått fullstendig..?

Jeg tror faktisk at du skal prøve å gjøre som jeg, bruke ørene når du er ute etter forskjeller. Du kan måle til krampa tar deg, faseforskjeller osv. men du vil ikke finne ut noe mer enn konstruktørene hos Nordost og Transparent har funnet ut for lenge siden.
Og hvis du ikke finner forskjeller, hva da? Jeg hører jo med de to ørene som sitter på mitt hode store forskjeller mellom f.eks Transparent Reference og Valhalla signalkabler, har forresten signalkabler og høyttalerkabler fra begge liggende i stua for tiden. Det er jo det som teller til syvende og sist, hva man hører med ørene? Eller?
Man kan ikke vel begynne å argumentere for at det er signalmessige forskjeller i kabler hvis man i neste omgang argumenterer for at det er ørene som bestemmer?

Hvis du som elektroingeniør kan være enig i at den effekten en kabel transporterer frem til høyttalerne er den effekten som får høyttalerne til å spille, og samtidig er enig i at hvis denne transporten skjer på samme måte med en Valhalla og en lampettledning, og lyden ut av høyttaleren ikke vil bli endret, er vi på rett spor.

Det er ikke dermed sagt at det ikke er forskjell på Valhalla og lampettledning, for det har jeg ennå ikke målt, men er det en faktisk lydmessig forskjell der, så er den så absolutt målbar på alle måter. Det er jo noe du som elektronikkingeniør vet godt.

Det som ofte skaper strid i en slik debatt er påstandene om at ikke alt er målbart. I og for seg stemmer det, men vi kan med måleutstyr bekrefte om forutsetningene for en lydmessig hendelse burde gitt en observatør samme opplevelse. Problemet her er observatøren, og hva han/hun er i stand til å tillegge et lytteintrykk. Denne tilleggelsen er tydligvis forskjellig for hver gang man lytter. Dette skjer mellom ørene, og der får vi ikke målt. Og hva som skjer mellom ørene - skal vi betale for det? Det blir jo da vår egen egenskap vi betaler for! Om det er rett eller galt skal jeg ikke legge meg bort i, og er jo heller ikke min sak.

Vidar
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg hører jo med de to ørene som sitter på mitt hode store forskjeller mellom f.eks Transparent Reference og Valhalla signalkabler, har forresten signalkabler og høyttalerkabler fra begge liggende i stua for tiden. Det er jo det som teller til syvende og sist, hva man hører med ørene? Eller?
Hvordan vet du at lytteopplevelsen din ikke påvirkes av andre faktorer? F.eks. dine egne, ubevisste forventninger. Hvordan kan du være sikker på at det kun er fysiske/soniske forskjeller mellom kablene som er årsak til at du opplever en forskjell?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hvordan vet du at lytteopplevelsen din ikke påvirkes av andre faktorer? F.eks. dine egne, ubevisste forventninger. Hvordan kan du være sikker på at det kun er fysiske/soniske forskjeller mellom kablene som er årsak til at du opplever en forskjell?
og er det en forskjell mellom kablene må den da kunne måles på ettelerannet vis, jeg kan gjærne innrømme at jeg mener og tror at det er lydmessige forskjeller på kabler, selv om jeg ikke kan forklare hvorfor.
Men jeg håper for alldel endag man finner ut av hvordan måle disse forskjellene (som jeg mener/tror er der :) )

mvh Jørgen
 
F

FMG

Gjest
Er dette blitt et forum for målefriker?
Det er jo helt utrolig at man kan avfeie de store forskjellene som f.eks jeg hører når jeg sammenligner Transparent Reference og Valhalla som "noe som foregår oppe i mitt hode".
Som sagt: forskjellene på disse to kablene i det rette anlegget kan være større enn forskjellene på to forsterkere eller til og med to høyttalere.

Jeg vil til slutt bare si at jeg ikke gidder å delta i en diskusjon der som omhandler et så helt opplagt tema. At dere kanskje ikke vil høre de samme forskjeller i deres anlegg kan så være. Jeg har sagt dette flere ganger før og gjentar det for siste gang: Dette skyldes at til mer transparent og oppløst resten av anlegget er, til lettere vil man høre disse forskjellene.
Som sagt så var jeg lenge en kabelskeptiker selv som ikke hørte forskjell på kabler, men nå i det siste har jeg fått skikkelig bakoversveis over hvor mye kabler kan ha å si. Hvis dere ikke har gode nok anlegg til å høre de samme forskjellene, kan ikke jeg gjøre noe med.
Som sagt: dette er for opplagt til at jeg vil kaste bort mer tid på det. Dere får ha lykke til med multimetrene deres, men jeg vil heller anbefale et åpent sinn for at virkeligheten faktisk kan være mer kompleks enn kombinasjonen av deres måleteknikk og instrument kan avsløre... Lykke til videre, og god bedring! ;)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Som sagt: forskjellene på disse to kablene i det rette anlegget kan være større enn forskjellene på to forsterkere eller til og med to høyttalere.

du mener det er større lydmessige forskjeller på kabler enn på høyttalere, høre slitt rart ut i min verden men det var nåså.

Jeg vil til slutt bare si at jeg ikke gidder å delta i en diskusjon der som omhandler et så helt opplagt tema. At dere kanskje ikke vil høre de samme forskjeller i deres anlegg kan så være. Jeg har sagt dette flere ganger før og gjentar det for siste gang: Dette skyldes at til mer transparent og oppløst resten av anlegget er, til lettere vil man høre disse forskjellene.
Som sagt så var jeg lenge en kabelskeptiker selv som ikke hørte forskjell på kabler, men nå i det siste har jeg fått skikkelig bakoversveis over hvor mye kabler kan ha å si. Hvis dere ikke har gode nok anlegg til å høre de samme forskjellene, kan ikke jeg gjøre noe med.
Som sagt: dette er for opplagt til at jeg vil kaste bort mer tid på det. Dere får ha lykke til med multimetrene deres, men jeg vil heller anbefale et åpent sinn for at virkeligheten faktisk kan være mer kompleks enn kombinasjonen av deres måleteknikk og instrument kan avsløre...  Lykke til videre, og god bedring! ;)
dette blir for teit!! jeg er enig i at det kan være forskjeller på kabler, men å komme med så håpløse argumenter som, "jeg har bedre anlegg enn deg" blir rett og slett for dumt..
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Det er jo helt utrolig at man kan avfeie de store forskjellene som f.eks jeg hører når jeg sammenligner Transparent Reference og Valhalla som "noe som foregår oppe i mitt hode".
Det er ikke snakk om å "avfeie" noe. Hvorfor er det så uaktuelt at de opplevde forskjellene kan være produsert mellom ørene dine? Har du noengang drømt at du har hørt musikk, eller at noen har snakket til deg? Hjernen din er i stand til å skape ganske sterke sanseinntrykk helt på egenhånd.

Sansene våre er heller ikke uavhengige eller ufeilbarlige, men er helt avhengig av hjernen for å tolke inputen som kommer. Hjernen er en kompleks sak, og påvirkes av et utall faktorer. Av og til kan inntrykkene få uventede resultater. Her er for eksempel en side som viser hvor lett det er å "lure" øynene og synsinntrykk: http://www.ausmedia.com.au/DLP_Sensitive.htm. Det er ingen grunn til å tro at ikke hørselen er like påvirkelig.

(Synes spesielt bilde nr 7 på linken er morsomt. Det med alle sirkelene som ser ut til å bevege seg.)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er dette blitt et forum for målefriker?
Det er jo helt utrolig at man kan avfeie de store forskjellene som f.eks jeg hører når jeg sammenligner Transparent Reference og Valhalla som "noe som foregår oppe i mitt hode".
Som sagt: forskjellene på disse to kablene i det rette anlegget kan være større enn forskjellene på to forsterkere eller til og med to høyttalere.

Jeg vil til slutt bare si at jeg ikke gidder å delta i en diskusjon der som omhandler et så helt opplagt tema. At dere kanskje ikke vil høre de samme forskjeller i deres anlegg kan så være. Jeg har sagt dette flere ganger før og gjentar det for siste gang: Dette skyldes at til mer transparent og oppløst resten av anlegget er, til lettere vil man høre disse forskjellene.
Som sagt så var jeg lenge en kabelskeptiker selv som ikke hørte forskjell på kabler, men nå i det siste har jeg fått skikkelig bakoversveis over hvor mye kabler kan ha å si. Hvis dere ikke har gode nok anlegg til å høre de samme forskjellene, kan ikke jeg gjøre noe med.
Som sagt: dette er for opplagt til at jeg vil kaste bort mer tid på det. Dere får ha lykke til med multimetrene deres, men jeg vil heller anbefale et åpent sinn for at virkeligheten faktisk kan være mer kompleks enn kombinasjonen av deres måleteknikk og instrument kan avsløre... Lykke til videre, og god bedring! ;)
Jeg har selv vært med på en lytteseanse der vi fikk testet balansert vs ikke balansert signalkabel. Forskjellen var mildt sagt enorm, og lyden var ikke til å kjenne igjen da vi gikk over til ubalansert.
Her var det en enkel forklaring:
Den balanserte kabelen var feilloddet og spilte i motfase.

Det er også slike banale ting som kan gi en lytter inntrykk av at det er sinnsyke forskjeller på kabler. Ja det er banalt, men det er mulig å koble opp kabler feil, også høyttalerkabler.

Vidar
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Så hele kabelindustrien er bygd opp av løgner?
 
N

nb

Gjest
Så hele kabelindustrien er bygd opp av løgner?
Om du ser på markedsføringsmaterialet deres, så er neppe "ja" et veldig usannsynlig svar på det spørsmålet.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Så hele kabelindustrien er bygd opp av løgner?
Du finner mange paralleller til kosmetikkindustrien, hvor blant annet flere av de største selskapene nettopp har blitt avslørt for å bruke mange ganger så mye på markedsføring som på research. Tror ikke det er tvil om at mange kabelprodusenter selger Keiserens nye klær med skyhøy avanse.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Så hele kabelindustrien er bygd opp av løgner?
Løgn. Illusjon. Svindel. Markesdføring. «Begjær». Livsløgn. «Prestasjonsangs». Eierglede. Massesugesjon. Penger. What ever.

Jeg har til gode å se en haifai-kabel-pusher som som er i stand til å belegge at slangene hans gjør noe som helst anderledes enn en tilsvarende spesifisert industristandard-kabel, oftest til en brøkdel av prisen. Inntil det skjer så har jeg andre ting å bruke penger på, musikk f.eks.

mvh
KJ
 

AGD

Medlem
Ble medlem
05.05.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
If I may fling myself into this debate, my experiences are the same as KJs. I have had an embarrassing number of "Hi-End" cables in my systems through the years, but I am now exclusively using off-the-shelf bulk cable everywhere. Some time ago I decided to attempt to find "the truth" and roped in a friend of mine who actually knows something about electricity and such (unlike me). He measured the cables I used at the time and then went off to find cheap bulk cables which matched the resulting electrical characteristics as closely as possible. Later, when swapping between the two there were no difference whatsoever that he or I could hear. Consequently I have re-wired everything with cabling made by my friend the electrician and have given away or sold everything else. It's also very handy to be able to give him a call and say "I've moved stuff around a bit and I now need a cable that's around 67.5cm long". :)
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
If I may fling myself into this debate, my experiences are the same as KJs.  I have had an embarrassing number of "Hi-End" cables in my systems through the years, but I am now exclusively using off-the-shelf bulk cable everywhere.  Some time ago I decided to attempt to find "the truth" and roped in a friend of mine who actually knows something about electricity and such (unlike me).  He measured the cables I used at the time and then went off to find cheap bulk cables which matched the resulting electrical characteristics as closely as possible.  Later, when swapping between the two there were no difference whatsoever that he or I could hear.  Consequently I have re-wired everything with cabling made by my friend the electrician and have given away or sold everything else.  It's also very handy to be able to give him a call and say "I've moved stuff around a bit and I now need a cable that's around 67.5cm long". :)
Jøss! Du får ha meg unnskylt mine «fordommer», men med den utstyrslista di, så hadde jeg forventet eksotiske slanger ;D

mvh
KJ

PS Vælkømmin til HiFIsentralen.
 

Vedlegg

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Så det er bare å hive allt jeg har kabler og dra på Biltema?
Vel,det kommer nok aldri til å skje. Jeg er jo en av de som hører forskjell på kabler. Hvordan jeg hører forskjell kan dere gi f.... i. :)


Men..god sommer,skal møte Sting snart. :)
 
Topp Bunn