Kvinnfolk og hifi.

Hvorfor er kvinnfolk imot bra hifi?

• Mangler de ett lyttegen?

Stemmer: 0 0.0%
  • Er de totalt umusikkalske?

• Blir det for stort?

• For dyrt?

• Totalt antall stemmer
    1

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.104
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Alle de kvinnene jeg har hatt et samliv med har hatt en stor interesse for musikk, og har satt pris på at jeg har anstendig lyd i stuen. Jeg tror til og med de hadde akseptert et par Klipsch La Scala eller noe lignende også. I alle fall elektrostater eller lignende korrekt plassert. Men jeg er klar over at det finnes få av det kaliberet, så med tanke på et mulig framtidig samliv så satser jeg på en viss WAF-standard.
Mine kvinner (kun en i gangen da ;)) har hatt høy musikkinteresse, og gode ører, har like lett som meg hørt endringer i anlegget, noen ganger bedre. De har bare ikke syntes disse endringene har vært særlig viktige..
Når det er sagt så mener jeg at (PK-modus av) Klipsch LaScala har skyhøy waf. Dette begrunnet med det store arealet på toppen hvor man kan plassere ting. Mine egne Gradienter, B&W Nautilus, Quad, Magnepan mm Har lav Waf siden de ikke kan "forbedres" med pynt. Dette er en hypotese jeg har kommet frem til gj å ha hatt Quad, System Audio, Gradient og JBL 240ti på stua og sett hvordan de ble likt av min bedre halvdel.
(PK-modus i standby)
For ordens skyld, det eneste som har vært plassert på toppen av mine nåværende høyttalere er et par superdiskanter.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.865
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
benjajon skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Sant! Damer må ha klasse, elles er det ikkje moro for nokon.
Enig! Og det går helt fint an å kombinere dette på en god måte. Det er da ikke slik at et godt HIFI-anlegg må se ræva ut...

Min erfaring er at damer som har sansen for musikk, også har sansen for et godt anlegg. Men det må/bør se bra ut i sitt naturlige stuemiljø også. Helt forståelig...
Eg har klasse A........
Eg òg, like varm heile tida....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.821
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg trenger ikke varme forsterkere som har slik kvinne i hus.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Jøgga skrev:
Sleiven skrev:
Kvinner hører mye bedre enn menn..
Sleiven
Sant.
De ser bedre også. Og så er de flinkere til å snakke.
Det som ofte mangler er entusiasme og begeistring.
Var på et "forholds-kurs" for en del år siden. Misforstå meg rett : Det var faktisk interessant.
Der lærte jeg følgende :

Kvinner har bedre hørsel, men menn har bedre 3d-hørsel (vi hører HVOR lyder kommer fra mye tydeligere).
Kvinner har bredere skarpsyn (de registrerer mer over et større område), men menn har bedre (skarpere) skarpsyn.
Så vi har begge våre forser.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Kvinner har da entusiasme og begeistring. Men, det er ikke sikkert at begeistringen gjelder mannens hobby og interesser. Innenfor hifi så virker mannens interesse ofte rettet mot dingsene, mens kvinnen er mer interessert i musikk. Men, det er selvfølgelig musikken som står i høysetet hvis man spør . . .

En kvinne er gjerne forbausende lik forsterkeren man har valgt. Min er rørende varm . . .

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg skjønner at jeg har har flaks. Hverken min fru eller hennes heite venninner har noe negativt å si om at jeg kjøper gigantiske og stygge hornhøyttalere. :D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
DIY_dude skrev:
Jeg skjønner at jeg har har flaks. Hverken min fru eller hennes heite venninner har noe negativt å si om at jeg kjøper gigantiske og stygge hornhøyttalere. :D
Det er vel ikke størrelsen det kommer an på . . . . .

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
DIY_dude skrev:
Flaks eller bare en god match :) Min samboer har heller ikke noe imot at jeg tar hele den ene veggen i stua til store bokser og masse kabler. Det skal ikke stikkes under stol at jeg er glad for å se at hun bruker anlegget like mye som jeg selv gjør. I følge henne låter det bra, det er lett å betjene og at dagens variant over bokser ikke ser så ille ut.

Store feite anlegg krever også matching med dama i huset, det er det mange som ikke tenker på :p Et godt tips er å styre unna damer med hvite bomullsbukser, det er ofte en dårlig match med store hifi oppsett.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.489
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Har ei som liker å høre musikk og koser seg med det ;)
Hva det står på de forskellige "bokser og kasser" er derimot uvesenlig, men har fått tilbakemeldinger på at hun hører forskjell ;D

Så konklusjonen blir: Trives med det (hun) som det er ;) :)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Kvinner er notorisk vanskelig å forholde seg til i mange situasjoner. En av de mest åpenbare er i forhold til HiFi. I løpet av de siste årene har jeg opparbeidet meg noen enkle kjøreregler som jeg følger til punkt og prikke for å bevare husfreden.

Jeg mener bestemt at det mest vesentlige er å be om tilgivelse, ikke tillatelse.
Mange går i den fellen å drøfte disse innkjøpene med sin kjære. Dette vil medføre større ubehag enn alternativet. Jeg er helt sikker på at mange forhold har gått til grunne før varene engang har kommet i hus. En klassisk amatørfeil.

Det neste punktet er; lyv på pris!
Det er ingen gode grunner til at man skal være ærlig på dette punktet. Det er uhyre vanskelig for en lekperson/kvinne å finne ut av innkjøpsprisen. Jeg har stadig vekk fått spørsmål om hva tingene koster. Totalprisen var vel en 1000- 1100 kr..... Mange forhold har nok endt sine dager på dette punktet også.

Ikke spill grisehøyt på tirsdager etter frustrerte fruer.
Meget vesentlig punkt! Dette er dagen du bør ha silketøflene på. Denne ukentlige syklusen er like farlig som den månedlige syklusen. Man bør være på vakt, trå varsomt og veie sine ord og handlinger med omhu. Må det spillers musikk er det kun på avmålt volum.

Sett av noen kvelder i mnd. hvor din kjære bestemmer musikken. Da selv om Beyonce eller Anastacia er valget. Det er bare å bite tennene sammen. Dette er for ditt eget beste, for ditt eget beste, for ditt eget beste, for ditt eget beste. Og tell til 10. Punktet kan med fordel tilpasses de nevnte sykluser.

Som Hi-Fi entusiast er det viktig å gi noe tilbake til sin kjære. Hva er vel bedre enn å gi din kvinne mulighet til å plassere en flott pyntegjenstand fra glassmagasinet på høyttaleren!!

En spøk selvsagt.Dette er siste skanse før utkastelse.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Du velger feil dame!!!

Alle damer jeg har vært sammen med i voksen alder har ikke hatt noen innvendinger mot hifi oppsettene mine. Og når det har blitt slutt hadde det ingenting å gjøre med dette tema. Bla. ei jeg var sammen med i 14 år menet noe av det hun likte best med meg var min sans for musikk og ett rått stereoanlegg å spille det på.
Men kanskje også det er fordi jeg helle ikke liker ett jævla rot av ledninger, og gikk i tre gardinbutikker før jeg fant noe som matchet høyttalrne mine i farge!

Hei gutter vær litt mere lure og litt mindre tøffel. Hvorfor skulle dama mi bestemt absolutt alt inne i hustet.
Skulle jeg bestemt over glessklipperen og bilen og hun alt resten? Ta dere sammen, prat med dama deres, bli enige, la du og henne bytte på med å ha rett å få viljen sin! Men prøv dere ikke på ting som ikke er fornuftig. F.eks kjøpe nye kabler når det må kjøpes ny oppvaskmaskin. Kvinner skjønner praktiske argumenter, ikke svada om dyre kabler eller at høyttalerne må stå 2 meter utpå gølvet når det rett og slett ikke er plass og serdelses upraktisk. Men tar du med dyre kabler hjem, sier hva de koster, hun hører at det er bedre lyd, og dere har råd. Så er det faktisk greit! Om hun ikke hører så stor forskjell respekterer hun at det er viktig for deg. Samtidg må du da skjønne at hun vil bruke 30 000,- på brudekjole når dere har bestemt dere for å gifte dere.vh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.821
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
Som Hi-Fi entusiast er det viktig å gi noe tilbake til sin kjære. Hva er vel bedre enn å gi din kvinne mulighet til å plassere en flott pyntegjenstand fra glassmagasinet på høyttaleren!!
Not the shoes.
Eller: Det finnes grenser!

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
I min krok i stua er det jeg som bestemmer, og det blir respektert. Forteller aldri når det kommer nye komponenter hvis det ikke blir spørsmål om det. Når det gjelder pris sier jeg bare at jeg bytter likt mot likt eller at jeg betaler et min mellomlegg. Til gjengjeld lar jeg henne bestemme det meste i resten av huset, hvis det skal pusses opp el.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - mot at kona har fått plassere noen lampetter oppå høyttalerne, bestemmer jeg i resten huset også. Billig moro.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg liker å bestemme ganske mye. Jeg gir gjerne bort lillefingeren, men tar til gjengjeld resten av hånden.

Det var vel ikke akkurat sånn ordtaket gikk, men det funker utmerket for meg.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Jeg liker å bestemme ganske mye. Jeg gir gjerne bort lillefingeren, men tar til gjengjeld resten av hånden.

;D ;D

Jeg regjerer over egen bopel , eget anlegg , egen mat , egene regninger....egen inntekt , egen jobb og i det heletatt.....Jeg har faktisk valgt å holde meg unna kvinnfolk , etter at jeg ble i lengere tid underkuet i ett annet forhold . Jeg har brent pølsene godt fra før , skal jeg kvinnfolk i mitt bo , så blir det klare regler på bla a hi-fi og en del andre ting ....Å bli piska rundt som en sau er jeg feridg med.....

Jeg er ikke interessert i å føre hverken malepensel , snekkersag eller flisleggerutstyr på kommando , jeg er heller ikke interessert i å stå på hue å tømme alle lommene etter lønningsdag , vise lønnslippen og få posjonert ut noen skarve kroner av lønna så jeg kan livnære meg i arbeidslivets dager på ett absolutt minimum.....Der var jeg, og ikke faen om det er aktuellt igjen , jeg er endelig kvitt sørstats-kommandanten ;D

Til gjengjeld har jeg fått : Ingen som hyler , ingen som maser , ingen som klager fordi jeg kjøpte ett blad på Narvesen , ingen som pisker meg ut av senga på fridager til malesaker , og alskens verktøy.Ingen som griner på nesa når jeg kjøper meg noe.

Fy faen å godt jeg har det....... :D

Espen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ssm skrev:
[

Til gjengjeld har jeg fått : Ingen som hyler , ingen som maser , ingen som klager fordi jeg kjøpte ett blad på Narvesen , ingen som pisker meg ut av senga på fridager til malesaker , og alskens verktøy.Ingen som griner på nesa når jeg kjøper meg noe.

Espen
Steike, det er sånn har jeg det, og det med samboer.
Skjønner at jeg har vært heldig. ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da har du nok fått tak i noe av det beste artsfrenden har å by på..... ;D

Vokser ikke på trær.

ES

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har også vært heldig, eller som jeg foretrekker å si: jeg har valgt min livsledsager med omhu ;) Da vi byttet ut rør og horn med transistor og "vanlige" høyttalere, var det etter påtrykk fra meg. Kona ville helst beholdt det vi hadde, spesielt UNO'ene. Men etter litt argumentering fra min side om at Cary 805C med sine glovarme rør kunne være farlig for balstyrige barnebarn, og at UNO'ene UMULIG kunne fungere med noe annet enn rør, ga hun etter. Jeg har aldri hørt ett vondt ord fra henne når jeg har vært på det mest gærne mht kabler, nye rør (spes WE 300B til ca 8000 kr pr par) osv. Så drømmekvinner finnes, men som ssm sier, de vokser ikke på trær. Let, så skal I finde.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Har ikke lest igjennom tråden, men kona er ikke imot god lyd. Hun hører forskjeller. Vi har endel gode diskusjoner...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Steinar_Lund skrev:
Jeg har også vært heldig, eller som jeg foretrekker å si: jeg har valgt min livsledsager med omhu ;) Da vi byttet ut rør og horn med transistor og "vanlige" høyttalere, var det etter påtrykk fra meg. Kona ville helst beholdt det vi hadde, spesielt UNO'ene. Men etter litt argumentering fra min side om at Cary 805C med sine glovarme rør kunne være farlig for balstyrige barnebarn, og at UNO'ene UMULIG kunne fungere med noe annet enn rør, ga hun etter. Jeg har aldri hørt ett vondt ord fra henne når jeg har vært på det mest gærne mht kabler, nye rør (spes WE 300B til ca 8000 kr pr par) osv. Så drømmekvinner finnes, men som ssm sier, de vokser ikke på trær. Let, så skal I finde.
- er nok enig i at de ikke vokser på trær, men at de finnes som du opplever ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Tja, du har jo skapt et problem hvis du i fremtiden ønsker å bytte tilbake til rør igjen.
Tror jeg har skrevet det tidligere, men ingen av mine kvinner har noensinne klaget på hverken platesamling eller plassering av høyttalere og lyttestol. Det finnes mange gode kvinner der ute. De fleste jeg har møtt har hatt potensiale i så måte. Men vi kaller dem ikke husvaraner uten grunn. De de ikke torturerer deg med på det ene området, kan de lett ta igjen på andre områder. Skumle, men deilige. Kan ikke leve med dem, og kan ikke leve uten dem. De er det evige Catch 22, mener jeg. Men trår man ikke totalt feil, og finner seg en kommandant fra en konsentrasjonsleir slik som vår venn ssm, så er det god sjanse for å få lov til å være mann også.

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Antall liker
0
Bruker selv Martin Logan CLS elektrostater.

Det gikk fin i begynnelsen. Selv overraskelsen da tordenværet kom hjem fra jobb og ble overrasket av elektrostatene.

Da kom Bjørn Eidsvåg og et bedre måltid meg til hjelp. Verre gikk det da en av syforeningsdamene i foreningen pekte på mine stoltheter. Og henvendt til min fru spurte:

Hva er det for noe? Er det skjermbrett?

Etter den tid var det gjort.

Poenget mitt er:
Kvinner er egentlig ikke så forfengelige eller vanskelige isolert sett. Men når den kvindelige gruppementaltitet setter inn støtet kan vi audiphile bare gi opp.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
ssm skrev:
Ulf-B skrev:

;D ;D

Jeg regjerer over egen bopel , eget anlegg , egen mat , egene regninger....egen inntekt , egen jobb og i det heletatt.....Jeg har faktisk valgt å holde meg unna kvinnfolk , etter at jeg ble i lengere tid underkuet i ett annet forhold . Jeg har brent pølsene godt fra før , skal jeg kvinnfolk i mitt bo , så blir det klare regler på bla a hi-fi og en del andre ting ....Å bli piska rundt som en sau er jeg feridg med.....

Jeg er ikke interessert i å føre hverken malepensel , snekkersag eller flisleggerutstyr på kommando , jeg er heller ikke interessert i å stå på hue å tømme alle lommene etter lønningsdag , vise lønnslippen og få posjonert ut noen skarve kroner av lønna så jeg kan livnære meg i arbeidslivets dager på ett absolutt minimum.....Der var jeg, og ikke faen om det er aktuellt igjen , jeg er endelig kvitt sørstats-kommandanten ;D

Espen

Kondolerer............. ;D

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.104
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
ssm skrev:

Espen

lykkelig gift selv, med anlegget på stua, men låta er jo fin da

Markus Hansen

Fersking
Ble medlem
07.05.2009
Antall liker
0
erato skrev:
JK skrev:
Det er vel så enkelt at damer generelt ikke har hobbyer på samme vis som mannfolk!Jeg kjenner ivertfall ingen som har en hobby som opptar mye av deres fritid og får dem engasjert!
I følge hjerneforskere har kvinner langt mindre igjen av "steinalderhjernen" enn menn - sagt på en annen måte, de er kommet lenger i evolusjonen....

Og jo. Kvinner er engasjerte. De bare velger å benytte engasjementet sitt på andre (og kanskje emr fornuftige) områder.
waf.com!!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fikk mine daværende Acoustat Model 2 i gave av kona i sin stid. De sto i stua i 5 år, og deretter 10 år i kjellerstua.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
..hvorfor ikke bare bytte ut dama..? De har jo ulik signatur de også ;D

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
bjornh skrev:
Problemet kan vel være at signaturen har det med å endre seg etter en tid innspilling. :p

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.817
Sted
Hus
Jepp, noen er varme og gode, og andre kan du skjære deg på ;D

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
vta skrev:
bjornh skrev:
Problemet kan vel være at signaturen har det med å endre seg etter en tid innspilling. :p
Kan jo kjøpe brukt, ferdig innspilt (kjørt).
En par mnd testtid kanskje!

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
room skrev:
Kan jo kjøpe brukt, ferdig innspilt (kjørt).
En par mnd testtid kanskje!
Kommer de med tilbakeleveringsgaranti også altså? :eek:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.817
Sted
Hus
Inntil 30 dagers full angrefrist i følge kjøpsloven ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Her snakker vi nok om innspilling. Ofte så ender man opp med en man ikke hadde tenkt å anskaffe... ;D

Topp Bunn