Kvinner (WAF) = Hi-Fi'ens død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Titleist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2008
    Antall liker
    0
    Inspirert av hauk's - en nörd slår tilbake i fidelity.....

kvinner har kastrert mannens interesse for hi-fi !

kvinner fungerer som en bremsekloss når det kommer til mannens utfoldelse av hifi-interessen. de dreper rett og slett muligheten til å gå til anskaffelse av et vellyende system "fordi det estetisk ikke passer inn".

og paradoksalt nok er det ofte det som er stort som låter bra. underlig, kvinner har alltid vært opptatt av størrelsen og nå plutselig snur de ???

eneste som er ok er bose, b&o, geneva og diverse ipod docks... ting som ikke synes.

ta tv f.eks. folk aka damer er mer opptatt av hvordan tv-en ser ut når den er skrudd av enn på...

det er vestens overfladiske mentalitet som skinner igjennom det være seg ved menneskelige relasjoner eller ved kjøp av materialistiske ting, utseende er viktigere enn innholdet.

selv ikke piega, dcs, linn, og densen faller i smak hos de jeg har spurt.

spør de store kjedene + klubben og soundgarden hvor mye klassisk hifi som selges ?

og hvis du hadde tatt ifra klubben og soundgarden osv. de designorinterte produktene, hvor mye hadde de omsatt for ?

hi-fi er døende, det kommer til å bli færre aktører og dårligere utvalg alt takket være de som er ute etter å ta halvparten ! "i want half eddie !"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.

1) Høyttalere er stygge
    2) Høyttalere han allernådigst få plass i stuen om de står klint inntil veggen
    3) En stol eller en salong kan gjerne stå midt på gulvet. Se 2)
    4) Ledninger er ikke pene, men hifiledninger er utålelige
    5) Se 1)
    6) (og her er jeg enig med kvinner flest) Hifialtere er pyton

(Mine høyttalere står en meter ut på gulvet og den eneste synlige elektronikken er en Squeezebox Touch. På subwooferne bor det en hel klan telys i julen.)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kombinér det med hifiens jernharde lov som sier at du ikke kan få dyp bass og høy effektivitet fra små kasser, så er vi der. Små høyttalere som skal gi fra seg bass får lav virkningsgrad og dynamikk deretter. Vil du ha litt virkningsgrad fra små kasser, må du ofre det meste under 100 Hz. Og da blir det slik...

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tull! Jeg er faktisk enig med en del damer/kvinner ang. størrelse, utforming og ikke minst pris på en del hifi-komponenter! Så om det er noen som banner i kjerka, må det vel være meg?

Tenk dere motsatt situasjon; din hjertens kjære viser seg å ha en hang til vaser, skulpturer og sånt som veier +100 kg. pr. enhet, ser ut som etterlatenskaper etter en StarWars-innspilling og koster en halv million norske ferdigskatta kroner - minst! Tror nok kjærligheta og toleransegrensene hadde slitt da!!

Eller enda verre, shopoholikere, som fyller kåken med vesker, sko, bling-bling, ørten merkebukser, jakker og anna stæsj...som hun bare MÅ ha.....

Min fru tolererer fint Densen-komponentene. Og Audiovectorene. Hun liker ikke at all denne vinylen skal stå fremme i stua. Hva angår de forskjellige komponentene, kjenner hun ( sjølsagt ) ikke den eksakte prisen, og da Vpi Scout'en kom i hus, mumla hun noen protester..som ble forbigått i djup stillhet fra min side. Hun aner heller ikke hva lissene fra Vpi'en via RIAA'en til forsterkeren koster, eller hva andre kabler som byttes av og til, koster. Og jeg er hellig overbevist om at det er ikke sundt for henne å vite det,heller. Hun kunne jo komme til å tro at jeg var i ferd med å bli ravende gal.

På den andre siden, har jeg slutta å spørre om pris på sko, vesker og denslags. Jeg kjøper heller noen roser til ho, av og til. Og ørepynt, go'lukt eller små smykketing når jeg kommer heim fra reiser, er reine avlaten. Etter over 30 års samliv, har jeg omsider lært taushetens gunst, og at det er veldig viktig hvordan man ordlegger seg. Det er mye bedre med "tror du ikke at vi bør..." i stedet for "vi skal" eller det verste;"jeg skal..." Det siste er 100% dødfødt og ender i nesten alle tilfeller til bråk. Diplomati på heimebane, er skikkelig utfordrende!

Man kan jo inngå kompromisser, hvis man har plass og råd; nemlig v.h.a. et såkalt lytterom / furterom / tenkerom osv., hvor audiofilien får blomstre fritt, vilt og uhemma. Grunnregelen er da at i så fall må fruen i huset / samlivspartneren, få samme mulighet til å leve ut sine "fili'er". Det er balansegangen som er vanskelig, ikke utseende eller størrelsen på komponentene. Tror nå jeg,da.

Nå er det veldig mye vel-lyd i Naim'er, Densen'er og denslags også. Og det er vel hevet over enhver tvil at enkelte av oss her på forumet, har eller burde ha hatt, minst en diagnose. For mye av det jeg har sett og hørt innen hifi, er reinspikka galskap - intet annet!

Fortsatt fredelig julefeiring i heimen!

mvh. VilhelmW

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i! :mad: ;D
    Det finnes koner, og det finnes koner. Min, f.eks. (velsigne henne - hun er en engel!), strittet sterkt i mot da vi skulle bytte ut Avangarde Uno (med grønne trakter). Men far var Sterk & Ubøyelig. Bakgrunnen for det hele var at vi ville bytte ut våre Cary 805 rørmonoblokker, av hensyn til uregjerlige barnebarn som var høyt og lavt, og risikerte å brenne seg på glovarme rør. Far bestemte at ingen rør, ingen horn. Og slik ble det.
    Resultatet ble Accuphase integrert, Proac høyttalere - og Cable Master sine kabler. Og både min høystelskede og jeg er såre fornøyd! ;D
    Edit: jeg glemte Audiovector sub.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Steinar_Lund skrev:
    Det finnes koner, og det finnes koner. Min, f.eks. (velsigne henne - hun er en engel!), strittet sterkt i mot da vi skulle bytte ut Avangarde Uno (med grønne trakter). Men far var Sterk & Ubøyelig. Bakgrunnen for det hele var at vi ville bytte ut våre Cary 805 rørmonoblokker, av hensyn til uregjerlige barnebarn som var høyt og lavt, og risikerte å brenne seg på glovarme rør. Far bestemte at ingen rør, ingen horn. Og slik ble det.
    Resultatet ble Accuphase integrert, Proac høyttalere - og Cable Master sine kabler. Og både min høystelskede og jeg er såre fornøyd! ;D
    Din fru ( som må være en hifi-engel!), er hun musiker, eller svært musikkinteressert?

Prøv med motorsykkel - eller dykking, eller fallskjermhopping. Eller hundesport og jakt. I tillegg til hifi- interessen. Kanskje hun protesterer da!!! Jeg er innom flere av de overnevnte interessene....og min fru hevder bestemt at jeg har enkelte autistiske trekk - hun er spesialpedagog, sjølsagt.. ;D

mvh. VilhelmW

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.631
    VilhelmW skrev:
    ........ For mye av det jeg har sett og hørt innen hifi, er reinspikka galskap - intet annet!

Fortsatt fredelig julefeiring i heimen!

mvh. VilhelmW

Litt galskap er med på å gjøre livet verdt å leve!

:D

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Kjøp en sexy kaffemaskin som avledningsmanøvre. Tipper att rørgutta sliter litt med WAF'en, eller?

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.902
    Sted
    Hus
    Jeg er særbo, og slipper disse problemene. Kjæresten min og jeg er hos hverandre, og en sklir unna bøtter og spann med problemer på den måten :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva er en sexy kaffemaskin? Har aldri sett en kaffemaskin som gjør noe med mitt libido på noen som helst måte. Mulig jeg må sjekke mine preferanser Evt jekke ned forventningene når jeg er på Elkjøp.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    VilhelmW skrev:
    Min fru tar ofte bånntenning ....
    "Bånntenning", hehe, morsomt uttrykk. Forstår deg!
    Selv må jeg bare konstatere at det eneste som har skjedd på utstyrssiden i 2010 er Kvinnens "julediffusorer".

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Koselig stue, det der. Og pene "diffusorer", både stående og på gulv... ;D

PS: Hva slags høytt. er det som skimtes i det fjerne??

mvh. VilhelmW

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Din fru ( som må være en hifi-engel!), er hun musiker, eller svært musikkinteressert?

Prøv med motorsykkel - eller dykking, eller fallskjermhopping. Eller hundesport og jakt. I tillegg til hifi- interessen. Kanskje hun protesterer da!!! Jeg er innom flere av de overnevnte interessene....og min fru hevder bestemt at jeg har enkelte autistiske trekk - hun er spesialpedagog, sjølsagt.. ;D

mvh. VilhelmW
    Hun er nok ingen musiker, men som du sier, svært musikkinteressert. Og opptatt av god lyd ;D
    Forøvrig føler jeg ingen trang til å få henne til å protestere, så jeg holder meg unna de eksessene du nevner ;D Jeg er kommet i den alderen der husfreden er viktig. Hehe.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Hvordan i alle dager får man katta ut derfra?
    Det er bare å skru volumkontrollen til "11" og trykke "Play". Pass på at innspillingen er faseriktig med positiv fase på første transient, ellers kan katta bli sugd skikkelig fast inni der.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    VilhelmW skrev:

mvh. VilhelmW
    Kanskje har hun litt rett? ;) Min kone stiller samme spørsmål og jeg kjenner meg godt igjen i mengde og type interesser.... Ja noen flere også ;)
    Men jeg tror faktisk det gjelder mange av oss her inne. Er veldig kort skille fra hifi interessen til å samles en gang i mnd. for å se på modelljernbanene som finnes.

En annen ting som gjenkjenner en haug med mennesker her på HFS er iveren etter å "alltid ha det beste." Er ikke noe som er godt nok. Samtidig en voldsom trang til å bytte ut komponenter hele tiden.
    Beste pc/mac
    Beste bil
    Beste kjøkkenmaskin
    Beste barbering
    Beste bildekk
    Beste brød
    Beste indrefilet
    Beste cognac
    Beste whiskey
    Beste ditt og beste datt.....

Er man interessert i high end gjelder det over hele fjøla.... Finnes sikkert en "diagnose" for det også? Stormannsgalskap? Perfeksjonisme? Vel ingen diagnose men beskrivelser.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Audiophile-Arve skrev:
    Det er utruleg viktig å finne den rette, om ein skal ha eit langt & lukkeleg samliv (der m.a. musikalsk godlyd er ein felles prioritering)
    "Godlyd" er alltid bra. ;)

Hu jeg henger rundt med på 17. året deler noe av min interesse for musikk, men heldigvis(?) ikke så fanatisk. Utstyr driter hu i, men lar meg nå styre på. :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Min fru tar ofte bånntenning fordi jeg sitter på bl.a. dette foraet, og visstnok ikke gir henne nok oppmerksomhet!!
    Godt ord.
    Min venninne bånntenner på en annen måte for å si det slik....
    Men uansett er det viktig at vi nerder balanserer mellom "vår verden" og det virkelige liv.
    Heldige er de som kan dele begge verdener med sin kjære.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.890
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    VilhelmW skrev:

mvh. VilhelmW
    Kanskje har hun litt rett? ;) Min kone stiller samme spørsmål og jeg kjenner meg godt igjen i mengde og type interesser.... Ja noen flere også ;)
    Men jeg tror faktisk det gjelder mange av oss her inne. Er veldig kort skille fra hifi interessen til å samles en gang i mnd. for å se på modelljernbanene som finnes.

En annen ting som gjenkjenner en haug med mennesker her på HFS er iveren etter å "alltid ha det beste." Er ikke noe som er godt nok. Samtidig en voldsom trang til å bytte ut komponenter hele tiden.
    Beste pc/mac
    Beste bil
    Beste kjøkkenmaskin
    Beste barbering
    Beste bildekk
    Beste brød
    Beste indrefilet
    Beste cognac
    Beste whiskey

Er man interessert i high end gjelder det over hele fjøla.... Finnes sikkert en "diagnose" for det også? Stormannsgalskap? Perfeksjonisme? Vel ingen diagnose men beskrivelser.
    Beste kone? Eg er veldig godt fornøgd, iallfall.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Beste pc/mac
    Beste bil
    Beste kjøkkenmaskin
    Beste barbering
    Beste bildekk
    Beste brød
    Beste indrefilet
    Beste cognac
    Beste whiskey

Hos en tidligere arbeidsgiver var "drive for excellence" et viktig rekrutteringskriterium, og det gjaldt å kunne legge frem "evidence" for at kandidaten besatt denne egenskapen i tilstrekkelig grad for å få ham/henne gjennom beslutningsmøtet. Det var ikke riktig denne listen som gjaldt, men psykologien var kanskje ikke så forskjellig...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Hos en tidligere arbeidsgiver var "drive for excellence" et viktig rekrutteringskriterium, og det gjaldt å kunne legge frem "evidence" for at kandidaten besatt denne egenskapen i tilstrekkelig grad for å få ham/henne gjennom beslutningsmøtet.
    Drive for excellence = drive for cost overruns. Farlig kriterium IMHO. Kjenner mange perfeksjonister, felles egenskap for de er at de sliter med å bli ferdig med noe som helst.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Skjønner ikke problemet jeg..

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    erato skrev:
    Drive for excellence = drive for cost overruns. Farlig kriterium IMHO. Kjenner mange perfeksjonister, felles egenskap for de er at de sliter med å bli ferdig med noe som helst.
    Drive for excellence = discontent for deadlines ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    erato skrev:
    Drive for excellence = discontent for deadlines ;D
    Ja, to sider av samme sak.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    91
    Sted
    Oppegård
    Tradisjonell HIFI er døende, og desverre kunn for spesielt intereserte. Jeg tror ikke kvinner er grunnen, men desverre menn, og disse som selv ikke har interessen, eller selv ikke ønsker å ha store bokser i hjemmet, gjemmer seg bak kvinnen som grunnen til at de ikke har anlegg i stua. Er det noe man virkelig ønsker seg er det få menn som ikke på noen som helst måte klarer å få igjennom sin vilje (om med noen kompromisser).

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.073
    Sted
    Holmestrand
    Grundig prosjektarbeide er nøkkelen til suksess på alle områder. Det høres kanskje ut som noen av dere slurvet under prosjektet "Valg av livsledsager"?

Når jeg skal bytte ut noe gjør jeg et arbeide med å finne alternativene . Så drar vi enten ut i felt og "ser" på sakene eller prøver hjemme. Ikke sjelden går vi opp et hakk etter forslag fra fruen. Dette gjelder både pris og størrelse.

Hun er ikke interessert i hifi, men vil gjerne ha godlyd.
    Jeg er også enig med Steinar_Lund at det kan være greit med et korrektiv. Det kan kvalitetsikre prosessen både hva lyd, estetikk og økonomi angår.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    612
    Torget vurderinger
    10
    Hadde aldri i livet vært med ei dame som ikke godtar en så viktig hobby, og noen få komponenter i en stue..og til alle dere som gir etter for waf`erne; Grow some balls, ikke la damene styre dette..la lidenskap være lidenskap, også audiofilt sett:)

Titleist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2008
    Antall liker
    0
    Virgolate skrev:
    Hadde aldri i livet vært med ei dame som ikke godtar en så viktig hobby, og noen få komponenter i en stue..og til alle dere som gir etter for waf`erne; Grow some balls, ikke la damene styre dette..la lidenskap være lidenskap, også audiofilt sett:)
    akkurat dette er litt interessant. at norske menn i stor grad har blitt tøfler og ikke våger/vil/tør ta fighten. man lar seg kue, diktere og tråkke på.

nei, på tide å flytte til midtøsten hvor menn kan være menn og kvinner lydig legger seg i kurven under kjøkkenbenken :D

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.902
    Sted
    Hus
    Helt enig for de det gjelder. Ta fighten. Tross alt er dere hjemme og hører god musikk i stedet for å sjekke opp nabokjerringasom kanskje liker større stereoanlegg enn kona ;D

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.830
    Torget vurderinger
    96
    Helt generelt vil jeg jo si at man må gi og ta når det gjelder interiør og møblering av et hjem. Jeg kunne aldri levd med en samboer
    som ikke godtok hobbyen min. Aldri! Etter å ha lest rundt på forum, så skjønner jeg jo at det faktisk er mange som lar seg diktere og føyer seg.
    Hvorfor er det rettferdig at kvinnen har veto på alt som skal inn i stua?? Unnskyld meg, men de som godtar dette er rett og slett patetiske i mine øyne.
    Er dama virkelig glad i deg, unner hun deg en hobby.

Min erfaring er at det er litt meningsløst med hifi i daglisstua. Når i all verden får man brukt anlegget i ro og mak da?
    Når vi kjøpte hus fikk jeg eget rom i underetasjen, og der bestemmer jeg ALT, mens samboer er sjef oppe. Optimal løsning.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.583
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel minst en doktor her på forumet, er dere snille skriver han sikkert ut en resept på et par testikler :p

Jeg sier som Karma ??? ??? ???

Vedlegg

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i trådtitelen her!

Hjemme hos oss har jeg to "go'anlegg" hvor f.eks det i stuen har 4stk 12-tommere som står for formidling av bassen (=krever sin plass i rommet.) Fruen er den som spiller mest musikk der om dagen og go'lyd vil hun definitivt ha. Hovedhøyttalerne ser hun gjerne at vi kunne ha byttet ut i noen penere, men ikke på bekostning av lyden og opplevelsene det gir. Hun syntes forresten det var en god ide når jeg i dag plasserte toåringens aniegg slik at han kunne nå det og bytte cd'er selv + styre volum. (Etter å ha prøvd seg igjennom Gorillas, cafe del Mar og Pearl Jam, endte han opp med å sette på en samleplate med rolig klassisk musikk før han satte seg ned og lekte med togbanen sin. :) ).

Tror det handler om å dele de gode opplevelsene musikken gir oss som er "hekta" med de nærmeste rundt oss, da kan det bli mulig å få "spillerom" for denne interessen.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.902
    Sted
    Hus
    For min del hjalp det ikke. Samboeren min var glad i musikk, men ikke fra 1,2 m høyttalere i stua. Greit med melk og brød anlegg til 990 som ikke tok plass. Vikarierende om lyden var god :(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn