Kvalitets stativhøyttaler?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Fidelio skrev:
Er selv eksepsjonelt fornøyd med Wilson Benesch på Naim, vel verdt en lytt. Passer elektronikken din veldig bra, kjappe og presise høyttalere. Hoppet fra B&W til WB og ble mildt sagt forbauset.
Hvilken modell er det du tenker på? Karbonmodellene ligger jo relativt høyt i pris?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , mye flotte saker er nevnt her , ville bare si at jeg har ett par Audionote AN-K innom her for øyeblikket , forer de med bare 3,5 watt dette spiller både presist og med god punch i lyden , finisen fåes i mange sorter , de leveres uten griller , en 8" og diskant med sølvterminaler....

prisen er jeg noe usikker på , rundt 15k tror jeg.....noe av de bedre små-høyttalerne jeg har hørt.

Ellers finnes den rimligere ax-2 som spillte opp til flott lydbilde hos fryd-hifi s stand på hortenmessa 07....rommet med budsjettlyden alle snakket om i ukesvis etterpå.

Audiokompaniet er importør / selger

Det er også mulig å høre an høyttalere hos importøren , og ev gjøre avtaler om demo vil jeg tro....

Mvh Espen

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg bruker Focal 1007S, og er meget fornøyd med disse. Ligger litt over ditt budsjett (koster ca. 20.000,-), men du får sikkert en god byttedeal hos Andre' i HiFihuset.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
SOEDAL skrev:
Fidelio skrev:
Er selv eksepsjonelt fornøyd med Wilson Benesch på Naim, vel verdt en lytt. Passer elektronikken din veldig bra, kjappe og presise høyttalere. Hoppet fra B&W til WB og ble mildt sagt forbauset.
Hvilken modell er det du tenker på? Karbonmodellene ligger jo relativt høyt i pris?
Tenkte på Odyssey-serien ja, Square-serien vil nok ikke passe deg i og med at du har høyttaleren et stykke ut i rommet. Er et par sjapper i UK som har Arcs ex-dem til salgs. Problemet er vel at det er vanskelig å få hørt WB og Naim i dette landet.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Fidelio skrev:
SOEDAL skrev:
Fidelio skrev:
Tenkte på Odyssey-serien ja, Square-serien vil nok ikke passe deg i og med at du har høyttaleren et stykke ut i rommet. Er et par sjapper i UK som har Arcs ex-dem til salgs. Problemet er vel at det er vanskelig å få hørt WB og Naim i dette landet.
Ja, det er vanskelig å få hørt på enkelte av kandidatene her. Jeg kjøper ikke nye høyttalere uten å ha hørt dem først. Jeg har ved enkelte anledninger kjøpt produkter uhørt, men da har det vært snakk om kurante varer på bruktmarkedet som jeg har kunnet selge videre uten de store tapene.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Basert på elektronikken du bruker og hva du ønsker av høyttaleren, er jeg sikker på at Monitor Audio GS10 passer deg. Det går ganske dypt også. Koster vel omtrent 10k. Epos ST12 stativer gjør susen.

Hadde GR10 før (forgjengeren til GS serien).

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
C. Alshus skrev:
Basert på elektronikken du bruker og hva du ønsker av høyttaleren, er jeg sikker på at Monitor Audio GS10 passer deg. Det går ganske dypt også. Koster vel omtrent 10k. Epos ST12 stativer gjør susen.

Hadde GR10 før (forgjengeren til GS serien).
Ja, dette virker som en god høyttaler. Mange som anbefaler den til Naim.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Hvis du innerst inne har lyst på det aller, aller beste :D tør jeg foreslå at du kikker Krell litt nærmere i sømmene!? Les her om Krell's Resolution 3:

Conclusion
It's been 5 years since Krell first entered the loudspeaker market with the introduction of their LAT series of loudspeakers and I couldn't help but marvel at what a mature product the Resolution 3s are. The market is replete with products from companies that have been specializing in speakers for far longer than Krell yet fail to produce such a well conceived and executed product. Despite my distaste for unbalanced rave reviews, I've been doing a lot of raving about the Krell Resolution 3 loudspeaker.
http://www.6moons.com/audioreviews/krell/res3.html

Mitt gamle par er tilsalgs, klikk deg inn hos Urban Bulow (Krell) og se etter Res3

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Noen som har hørt den nye stativhøyttaleren fra Linn? Virker som en spennende sak. Muligens litt små elementer i forhold til mitt behov men...

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
SOEDAL skrev:
Noen som har hørt den nye stativhøyttaleren fra Linn? Virker som en spennende sak. Muligens litt små elementer i forhold til mitt behov men...

er vell majik 109 dette?

har hørt de og de er meget så patente..

var da integrert med sub fra Linn også.

Spilte bra i hele registeret... men spesielt diskant meget så kjekk sak..

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
JackX skrev:
Hvis du innerst inne har lyst på det aller, aller beste :D tør jeg foreslå at du kikker Krell litt nærmere i sømmene!? Les her om Krell's Resolution 3:

Conclusion
It's been 5 years since Krell first entered the loudspeaker market with the introduction of their LAT series of loudspeakers and I couldn't help but marvel at what a mature product the Resolution 3s are. The market is replete with products from companies that have been specializing in speakers for far longer than Krell yet fail to produce such a well conceived and executed product. Despite my distaste for unbalanced rave reviews, I've been doing a lot of raving about the Krell Resolution 3 loudspeaker.
http://www.6moons.com/audioreviews/krell/res3.html

Mitt gamle par er tilsalgs, klikk deg inn hos Urban Bulow (Krell) og se etter Res3

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html
Jeg synes,- jeg har set den front gril eet eller anden sted før, - kansje det var bedre at gå efter ORIGINALEN

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
SOEDAL skrev:
Hei

Jeg bruker i dag et par Tannoy Autograph mini som jeg i utgangspunktet er særdeles godt fornøyd med. Det eneste jeg savner i disse eminente høyttalerne er en noe mer dynamisk mellombass. Høyttalerne er jo små, så noen begrensninger finnes jo. Jeg bruker dem sammen med en Audio pro Mondial sub. Elektronikken min er beskrevet i signaturen under.

Er det noen som har testet noen gode stativhøyttalere i det siste? Tenkte jeg skulle stikke ned på Soundgarden og høre på den nye Dynaudio Exite 16. Ellers så ser jeg at ATC 11 får fenomenale kritikker i siste What hifi. Tannoy kommer også med en stor stativhøyttaler snart, åttetommer dual concentric og greier. Sistnevnte kommer til å ligge rundt 20 lapper, men jeg ser i utgangspunktet etter ting under 15000,- og helst nærmere 10.000,- Hva med Tannoy Revolution Signature DC6 til 11.000,-

Jeg har ikke bestemt meg for å bytte Tannoyene, men vil sondere terrenget litt i tilfelle det finnes noe som kan gi meg i pose og sekk. Finnes det noe som kan matche Autograph mini og i tillegg gi noe mer trykk i de nedre regionene?
Det nevnes en rekke fantastisk bra stativhøyttalere i denne strengen.
Synes generelt Dynaudios produkter står fram som særskilt bra, ved at de både er homogene, utstrakte i bassen OG at de byr på en stor porsjon "fun faktor". Mellombassen er her et viktig bidrag.
Har selv et par Totem Model 1 som stiller i samme klasse. Disse også med Dynaudio elementer....

Likevel. Av høyttalere jeg selv har hørt, er dette den stativhøyttaler jeg har likt best, og setter aller høyest (i prisklassen):

GALLO NUCLEUS SOLO:

Disse har en fantastisk holografi og en dynamikk fra øverste oktav og ned som få, om noen matcher.
Kasselyd er et ukjent begrep og den delefilterløse konstruksjonen (bortsett fra en svak skjerming av diskanten for de laveste frekvenser) gir en sømløs gjengivelse fra bunn til topp.
Bassen er ganske generøs, og selvom høyttaleren er lettdreven, (90 Db/w) trenger den en forsterker som ikke slurver i bassen.

Her er også et basselement fra Dynaudio, forresten.
Disse høyttalerne er ute av produksjon for lengst, men dukker av og til opp på bruktbørsen til hyggelige priser (Ny pris lå vel på ca. 20k tror jeg.)

Kjempelyd!

Morty

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.748
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De bruker et par Nucleus Solo på Kirsten Flagstad-museet i Hamar. Veldig fine spredningsegenskaper på dem.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Valentino skrev:
De bruker et par Nucleus Solo på Kirsten Flagstad-museet i Hamar. Veldig fine spredningsegenskaper på dem.
Ahh, sikkert fordi Arild berget / hiFi guiden er/var (?) forhandler.
Og helt enig, spredningsegenskapene på høyttaleren skiller denne fra det aller meste.
Det skyldes den rundtstrålende CDT diskanten, som jobber langt nedover til diskant å være.

Morty

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Vi gjerne tipse deg om en kombinasjon som i følge What Hifi er meget god;

Naim forterker(e) pluss evt Naim/Rega cd-spiller og EPOS M12i høyttalere ;D

Disse høyttalerne går for rundt 7 tusen i Torggata, og spiller bedre enn det meste jeg har hørt av stativhøytt under 20k :eek:
Jeg kjøpte det første paret Tor fikk til landet, basert på en innskytelse, og har ikke angret et sekund. De spiller sammen med (matchet?) Creek Evolution cd/amp i en liten kjellerstue på 24 kvadrat, og fyller stua med høyoppløst, rask og dynamisk lyd.
Forrige uke parret jeg de sammen med hovedanlegget i stua; Rogue Audio rørforsterker og en sterkt modifisert Cayin Cd252. Jeg fikk hakeslepp! Disse skoeskene vokser med oppgaven! De ble senere prøvd med en Creek Classic 5350se og en Exposure CD2010S, og det spilte også veldig bra!

NB: de første 3-400 parene ble levert med en diskant som var 1,5-2 dB mer "ivrig" enn prototypen. Mine er nr 160 og 161. Etter en rask prat med Mike Creek i England loddet jeg inn en mox motstand på 2,2 Ohm i serie med diskanten, og nå spiller de nydelig! (Dette står også på Epos sine hjemmesider)
Litt av magien ved Epos M12i er at mellombassen er direktekoplet uten delefilter, og diskanten bare med en kondensator(og nå en motstand..)

Jeg tror Naim rytmiske og litt fyldige lyd vil passe disse perfekt ;)

m

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jøss, har det blitt liv i denne tråden igjen?

Etter at jeg startet den har Tannoy Sandringham SE, Usher Be-718, Acoustic Energy AE1 classic, og XTZ 99.26 vært innom i tillegg til Tannoy Autograph mini. :eek:

Mulig det blir gjort en ny avtale i morgen. I så tilfelle skal jeg beholde dem en god stund, om jeg liker dem eller ei. Er kraftig lei av denne byttingen nå. Akkurat nå spiller jeg på et par aktive studiomonitorer fra NHT, og det funker bedre enn mye av det andre jeg har hatt innom. Har hatt disse sakene fra NHT i noen år, og de imponerer meg. Skal aldri selges da de har en historie bak seg som jeg setter pris på. En kammerat av meg, Jens Peter Axelsson, har vært tungt inne i utviklingen av disse. Han må ha gjort en god jobb.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
29
Ca halv pris på Zavian XN 250 Evo hos Audiofoni nå!!!!!
Kanonhøyttaler med Scan-Speak Revelator bestykning

C

Cyber

Gjest
Jeg kan forsiktig anbefale Gallo sine nye Strada, tror ikke det er noen høyttalere i tråden enda som matcher dem... :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Da er et par Monitor Audio GS10 i eik bestilt. Dette blir en slags endestasjon for en stund. Har kjøpt og solgt en rekke høyttalere det siste året. Ingen har liksom vært det helt store for meg. GS10 er det siste alternativet på listen min, samtidig som de egentlig er de jeg har hatt mest tro på. Føles litt som om jeg har gått litt i ring rundt disse. Om ikke disse blir fulltreff skal jeg likevel beholde dem en stund mens jeg venter på at drømmehøyttaleren kommer på markedet, men på den andre side så er det kanskje GS10 som er drømmehøyttaleren min?

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Antall liker
1
SOEDAL skrev:
Da er et par Monitor Audio GS10 i eik bestilt. Dette blir en slags endestasjon for en stund. Har kjøpt og solgt en rekke høyttalere det siste året. Ingen har liksom vært det helt store for meg. GS10 er det siste alternativet på listen min, samtidig som de egentlig er de jeg har hatt mest tro på. Føles litt som om jeg har gått litt i ring rundt disse. Om ikke disse blir fulltreff skal jeg likevel beholde dem en stund mens jeg venter på at drømmehøyttaleren kommer på markedet, men på den andre side så er det kanskje GS10 som er drømmehøyttaleren min?
Grtaulerer, håper du blir fornøyd.

Fikk du noensinne hørt på ATC 11/12?

Mvh
Knut

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
knheggen skrev:
SOEDAL skrev:
Grtaulerer, håper du blir fornøyd.

Fikk du noensinne hørt på ATC 11/12?

Mvh
Knut
Nei, gjorde ikke det. Lyric var litt mer surrete enn vanlig når jeg var innom. Hyggelig var det dog. Fikk hørt på et par Epos som han anbefalte. Var ikke helt i den kvalitetsklassen jeg så etter.

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
Hei Sødal, leste hele tråden og tenkte på at GS10 måtte være et godt valg - og du endte jo opp med nettopp disse.
Har selv hatt de over lengre tid og var svært begeistret. Benyttet Bryston pre og power og det låt svært flott. Selv har jeg også hørt f.eks Dynaudio 140 men synes vel at GS10 var betydelig friskere og kanskje også litt mer dynamiske. Tror du vil bli svært godt fornøyd. Selv har jeg byttet og sitter nå med Sonus Faber. Mye det samme men med bedre spredning og mellomtone spill.
Men GS10 et røverkjøp til prisen, gratulerer!
Nacka

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
609
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Monitor Audio RX1 er jo en bra liten sak! ;D Sitter og lytter på et par no, anbefales sterkt!! :D

Vedlegg

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Stereofix skrev:
Monitor Audio RX1 er jo en bra liten sak! ;D Sitter og lytter på et par no, anbefales sterkt!! :D
Er dette en ny modell de har lansert, litt over gs-serien?¨
mvh
Nacka

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
609
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Ja dette er en ny modell, som er under gs-serien. Utrulig stor og fyldig lyd fra disse småe tassene, bruker Focal Cobalt 826 s til daglig, men vurderer seriøst og gå for enten rx1 eller rx2. løp, lytt og kjøp! ;D

C

Cyber

Gjest
RX er meget gode og jeg var imponert over RX8 her, den smekket til nedover med autoritet, men GS-serien er enda et hakk bedre på hifiegenskaper som transparens og kontroll i toppen. Dog gir RX utrolig mye for pengene, derfor jeg lot min bror "arve" dem. Er mye glattere i toppen og jevnere enn RS.

Dog er nok GS10 som Soedal får inn et av de sterkeste kjøpene i MA-stallen.

Topp Bunn