Kunnskapsnasjonen Norge

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Sakset fra Teknisk Ukeblad:

Det går nedover med norske universiteter. De blir svært lavt rangert i en ny, anerkjent undersøkelse. NTNU har falt helt ut av topp 200 siden i fjor.

Det er The Times som får utarbeidet «The Times Higher World University Rankings 2005», som måler kvaliteten på alle de viktigste universitetene i verden.

Noe av det spesielle er at de rangerer universitetene både som breddeinstitusjoner, og ut fra hvor gode de er i viktige nisjer som vitenskap, teknologi, biomedisin og humaniora.

I den forrige undersøkelsen, som ble foretatt i 2004, var det bare universitetet i Oslo (nr. 100) og NTNU (nr. 187) som plasserte seg beskjedent på topp 200.

I den ferskeste undersøkelsen, som ble offentliggjort i påsken, har det imidlertid gått enda verre. UiO har rast til 138. plass, mens NTNU er radert vekk. Dette til tross for Kristin Clemets iherdige forsøk på å heve kvaliteten i samme perioden.

– Dette er ikke bra for en kunnskapsnasjon med mål om å hevde seg i verdenstoppen innen forskning og utdanning, sier leder Paul Chaffey i Abelia. Han synes det er spesielt ille at NTNU ikke engang er funnet verdig en plass på listene.

– Forskningsmeldingen til den forrige regjeringen ga en god analyse over konkurransesituasjonen for norske universiteter. Vi konkurrerer om både de beste lærekreftene og de beste studentene på et internasjonalt marked. For en forsker eller en annen fagperson, er det viktig å kunne vise til arbeider eller studier ved et anerkjent fagmiljø, og her skårer dessverre de norske universitetene lavt, sier han.

Om han er fornøyd med analysen, er han ikke spesielt imponert over virkemidlene som skisseres i forskningsmeldingen.

– Tradisjonelt har de norske universitetene satset på bredde. Det spørs om vi ikke hadde vært mer tjent på å satse noe tyngre på utvalgte nisjer, spesielt med hensyn til utstyr og infrastruktur.

De øvrige nordiske universitetene kommer bedre ut, selv om de fleste har opplevd en degradering siden 2004. Universitetene i Helsingfors (nr. 62) og i København (nr. 66) ligger generelt best an, mens Karolinska Institutet i Stockholm blir rangert som nummer fire innen biomedisin.

Eneste lille norske lyspunkt er at UiO er inne på topp 50 (nr. 29) innen kunst og humaniora, men ellers er Norge fraværende på alle topp 50-rangeringene i de forskjellige fagnisjene.

Svenskene har for øvrig hele fem universiteter på den generelle topp 200, danskene fire mens finnene har to. Men vi slår Island og Færøyene (null-null).

Ellers er det gjennomgående at USA dominerer topp 10, med enkelte europeiske innslag. Det er også verdt å merke seg at asiatiske universiteter er på full fart framover. Det gjelder ikke bare etablerte kunnskapsnasjoner som Japan og Korea, men også India, Kina og andre folkerike nasjoner.

Også Australia gjør det skarpt, med 11 universiteter innen topp 100. Sør-Amerika er representert kun med ett universitetet (i Mexico), mens Afrika ikke er representert overhodet.
 
A

Affa

Gjest
Tja... Jeg har selv veiledet såkalt gode masterstudenter fra ETH (10) uten at de har imponert stort. MIT(4) har jeg også god kjennskap til. Samme nivå som UiO.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
En tilsvarende liste, men rent forskningsbasert:

Cambridge has moved from third to second in a world ranking of universities based on research prowess.

Harvard remains the leader of the top 500 universities, a list compiled by Shanghai Jiao Tong University which is now widely quoted as a measure in the academic world.

Manchester has jumped from 78th to 53rd place in the world since its merger with the University of Manchester Institute of Science and Technology (Umist).

American institutions, both public and private, dominate the list but this year Stanford has ceded second place to Cambridge. Oxford has dropped from eighth to 10th in the table which its compilers admit favours science. The number of Nobel prize winners among alumni and on the staff count towards 30% of the ranking and Cambridge alumni almost equals Harvard's in this respect.

A dispute over Nobel prize-winning alumni meant that Humboldt University and the Free University of Berlin have not been ranked in 2005, the Shanghai team notes on its website

"This is because both universities claimed to be the successor of Berlin University before world war two, and they could not agree on how to divide the Nobel prizes won by the old Berlin University."

UK university continue to perform well against the European competition - Cambridge, Oxford, Imperial and University College London take the top four places in Europe, with Edinburgh in ninth position. Manchester, Bristol, Sheffield, King's College London and Nottingham are all in the top 30 universities in Europe.

Academic staff are also ranked on their citations in papers by other academics in their subjects and for the first time, an arts and humanities citation index has been introduced but staff also receive points for publications in the scientific journals Nature and Science. The London School of Economics ranks lower than 200 on the list despite its reputation in social sciences.

Shanghai Jiao Tong's top 50 universities (last year's ranking in brackets):

1 (1) Harvard University USA
2 (3) University Cambridge UK
3 (2) Stanford University USA
4 (4) University California - Berkeley USA
5 (5) Massachusetts Inst Tech (MIT) USA
6 (6) California Inst Tech USA
7 (9) Columbia University USA
8 (7) Princeton University USA
9 (10) University Chicago USA
10 (8) University of Oxford UK
11 (11) Yale University USA
12 (12) Cornell University USA
13 (13) University California - San Diego USA
14 (16) University California - Los Angeles USA
15 (15) University Pennsylvania USA
16 (18) University Wisconsin - Madison USA
17 (20) University Washington - Seattle USA
18 (17) University California - San Francisco USA
19 (22) Johns Hopkins University USA
20 (14) Tokyo University Asia/Pac
21 (19) University Michigan - Ann Arbor USA
22 (21) Kyoto University Asia/Pac
23 (23) Imperial Coll London UK
24 (24) University Toronto USA
25 (25) University Illinois - Urbana Champaign USA
26 (25) University Coll London UK
27 (27) Swiss Fed Inst Tech - Zurich Switzerland
28 (28) Washington University - St. Louis USA
29 (32) New York University USA
30 (29) Rockefeller University USA
31 (30) Northwestern University USA
32 (31) Duke University USA
32 (33) University Minnesota - Twin Cities USA
34 (35) University California - Santa Barbara USA
35 (34) University Colorado - Boulder USA
36 (40) University Texas - Austin USA
37 (36) University British Columbia Canada
38 (36) University Texas Southwestern Med Center USA
39 (43) Pennsylvania State University - University Park USA
39 (38) Vanderbilt University USA
41 (42) University California - Davis USA
41 (39) University Utrecht Netherlands
43 (44) Rutgers State University - New Brunswick USA
43 (48) University Pittsburgh - Pittsburgh USA
45 (46) Karolinska Inst Stockholm Sweden
46 (41) University Paris 06 Europe
47 (55) University California - Irvine USA
47 (47) University Edinburgh Europe
47 (57) University Maryland - Coll Park USA
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Universitetene her til lands er jo mer som en forlengelse av videregående for tiden. Jeg er glad jeg gjorde meg ferdig på UiO mens det fortsatt var fritt.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det var da en utrolig dominans fra amerikanske og enkelske læresteder på disse hitlistene. Var det amerikansk eller engelske forskere som satte opp listene? Eller bukken og havresekken igjen?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.870
Torget vurderinger
0
Det var da en utrolig dominans fra amerikanske og enkelske læresteder på disse hitlistene. Var det amerikansk eller engelske forskere som satte opp listene? Eller bukken og havresekken igjen?
Er redd det ligger substans bak disse rangeringene. Da jeg gikk på NTH som det het for lenge siden, var det en skole man kunne være stolt av å gå på ! En av mine studiekamerater, amerikaner fra Texas, fortalte at hans valg hadde vært mellom MIT og NTH og at skipsteknisk på NTH som vi gikk på, ikke sto tilbake for MIT på tilsvarende område. Vet ikke hvilket grunnlag han hadde for å si det, men NTH virket å være et bevisst valg fra hans side.

Grunnen til at vi har endt opp i den smørja vi sitter i nå er å finne i barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Skolen er blitt en oppbevaringsplass for barn og er ikke lenger en læringsinstitusjon. En ganske bevisst AP poitikk har ført til at vi har fått stadig dårligere lærere. Kan du ikke noe selv er du i allefall ikke i stand til å lære andre noe. Et vellykket "angrep" på lærerstanden fra venstresiden i norsk politikk har ført til at lærere ikke lenger har staus eller lønn som de burde ha hatt. Fast arbeidstid og fire uker sommerferie vil være kronen på dette verket. Reduser læreren til en hvilken som helst arbeider.

Det finnes unntak, lærere som er faglig dyktige og som har en genuin interesse for å være lærer. Disse er imidlertid så få at de ikke betyr noe i den store sammenhengen. For de elevene som er så heldige å få slike lærere betyr de ofte forskjellen mellom å lære noe og ikke !

Et kunnskapsløft er ikke nok, det må en revolusjon til. Mange dårlige lærere bør sies opp, de gode må få bedre lønn og kravene for å komme inn på lærerutdanning må skjerpes. Kun de faglig beste bør få bli lærere ! De må selvsagt lønnes deretter.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det var da en utrolig dominans fra amerikanske og enkelske læresteder på disse hitlistene. Var det amerikansk eller engelske forskere som satte opp listene? Eller bukken og havresekken igjen?
Den ene undersøkelsen er av Times, den andre av Shanghai Jiao Tong University. De er anerkjente og bygger på objektive kriterier som antall vitenskapelige publikasjoner, siteringer, priser, lærere pr. student, økonomiske ressurser, forskningsresultater etc. Undersøkelsen fra Times er bred, mens den fra Jiao Tong baseres på forskning alene. Hvis du hadde tatt deg til til å lese vedlagte linker, inkludert prosedyrene og kriteriene, hadde du sett at dette dreier seg om alt annet enn "hitlister".

Det er ingen tvil om at USA er verdens ledende forskningsnasjon, spesielt hva angår tekniske og vitenskapelig fagområder. Asiatene er fremadstormende, mens mye av Europa sliter tungt. Dette var også et sentralt tema i den årlige Nobelprisvinner-debatten i Stockholm i fjor. Mye av skylden ble der lagt på det europeiske breddeuniversitet-konseptet; amerikanerne og asiatene bedriver i langt større grad akademisk elitisme, med mye større ressurser til et relativt sett mye lavere antall studerende. Den store nedturen i Norge kom jo nettopp etter "den akademiske boomen" på 90-tallet, da antallet som ble tatt opp til høyere utdanning økte eksplosivt. Det er neppe tilfeldig.
 
S

smil

Gjest
Eg trur at noko av grunnen til at norske universitet havner langt ned er at relativt få nordmenn velger realfag, og at det dermed er færre vitenskapeleg ansette i slike fag ved norske universitet.
Andelen publikasjonar ved universiteta frå forskarar ved det matematisk-naturvitenskapelege fakultetet og det medisinske fakultet er nok betydeleg større enn det antalet forskarar innan desse fakulteta skulle seie (og at det er betydeleg mindre publisering innan blant anna teologi og humanistiske fag).
UiO har for få år sidan vorte evaluert av eksterne forskarar. Konklusjonen var at det var mykje positivt med UiO, men at UiO nok favna for vidt (for mange fag) og kontakten med næringslivet kunne/burde vore større.

Husker at ein professor i statistikk ved UiO fortalte at ved eit universitet (kor han hadde vore gjest) var det slik at forskarane (dvs professorane, førsteamanuensane osv...) ved faste mellomrom (trur det var kvar tredje eller fjerde år) ikkje fekk lønn. Det året måtte dei arbeida for næringslivet for å tjena pengar. Han støtta dette "næringslivslønnssystemet".

Ellers så las eg på internett at finansmannen Christian Thommesen meinte at NTNU var ein veldig viktig utdanningsinstitusjon av stor betydning for næringslivet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.739
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Breddesatsingen i Norge har dessverre ført til at man har senket nivået slik at de beste ikke får så godt tilbud som de gjorde den gangen bare 10% av ungdommen tok en universitetsutdannelse. Ikke noe galt med et breddetilbud (bortsett fra at vi utdanner en del "akademikere" som ikke har forutsetning for en jobb i tråd med all den tid og penger som er brukt på utdannelsen deres), men da må vi akseptere at vi også får noen eliteuniversiteter (eller institutter) som retter inn tilbudet mot de som har VIRKELIGE forutsetninger for en akademisk karriere.

Men på den annen side; hav skal vi med utdannete nordmenn når alle de rikeste i Norge står fram og skryter av sin mangel på utdannelse? Petter Stprdalen var ikke på denne listen, i disse kretsene regnes nok varehandelhøyskolen som en topp utdannelse,,,,,
 
S

smil

Gjest
I skulesystemet er det for mange tvangsfag. Det er viktig at ein får konsentrera seg om dei faga ein har interesse for og dermed får brukt. I samanheng med omlegginga til "master"-systemet fortalte ein førsteamanuensis meg at mange filosofar var redde for at ex. phil. skulle verta heilt fjerna sidan dei då ville få problem med å få ny jobb. Det er trist at det er ekstra vanskeleg å fjerna tvangsfag som har liten eller ingen relevans i næringslivet.

Det er bra at personar som ikkje har interesse for høgare utdanning styrer unna høgare utdanning. Mange jobbar krever tross alt ingen utdanning på høgare nivå.
Eg er i utgangspunktet sterkt for låge inntakskrav ved universiteta. På den måten kan personar som vurderer lang utdanning (men som ikkje nødvendigvis hadde veldig gode karakterar på skulenivå) få leita etter noko som interesserer dei sterkt. Finn dei dette, så vert resultatet deretter. Finner dei det ikkje, så gir dei seg sannsynlegvis ganske kjapt. Det har vist seg at mange slutter ved UiO etter kort tid noko som absolutt ikkje treng bety at det er noko galt med UiO.

"Masterreformen" ved universiteta trur eg vil bety ein betydeleg forbetring for studentane: deleksamenar undervegs i semesteret, betre oppfølging på masterstudiet, valg mellom liten og stor masteroppgåve. Dessutan er det nye karaktersystemet betre enn det gamle.
 
S

smil

Gjest
Kun de faglig beste bør få bli lærere ! De må selvsagt lønnes deretter.
Mange fag ved universiteta må i mykje større grad rettast mot næringslivet sine interesser. Dette vil gjera det lettare for lærarar som finner ut at dei likevel ikkje vil vera lærarar å få seg ein relevant jobb utanfor skulesystemet.
 
P

Parelius

Gjest
I skulesystemet er det for mange tvangsfag. Det er viktig at ein får konsentrera seg om dei faga ein har interesse for og dermed får brukt. I samanheng med omlegginga til "master"-systemet fortalte ein førsteamanuensis meg at mange filosofar var redde for at ex. phil. skulle verta heilt fjerna sidan dei då ville få problem med å få ny jobb. Det er trist at det er ekstra vanskeleg å fjerna tvangsfag som har liten eller ingen relevans i næringslivet.
He he, det er vel snart bare i fjøslandet Norge at en er av den mening at innsikt i vitenskapshistorie/teori, filosofi og etikk gjør studentene dummere, og mindre egnet til det de ellers bedriver.

Neida, vi er ikke redde.
"Masterreformen" ved universiteta trur eg vil bety ein betydeleg forbetring for studentane.
Det er lov å håpe...
 
S

smil

Gjest
He he, det er vel snart bare i fjøslandet Norge at en er av den mening at innsikt i vitenskapshistorie/teori, filosofi og etikk gjør studentene dummere, og mindre egnet til det de ellers bedriver.
Det er etter det eg kjenner til ingen andre land i verda kor universitetsstudentane vert tvinga til å ta ex. phil. Det hadde vore interessant å visst kva examen philosphicum "forberedande" egentleg skal forbereda oss på ...
I staden for "forberedande" ville eg heller føretrukke å ha teke eit ekstra kurs av relevans (og dei er det mange av).
 
P

Parelius

Gjest
Det er etter det eg kjenner til ingen andre land i verda kor universitetsstudentane vert tvinga til å ta ex. phil. Det hadde vore interessant å visst kva examen philosphicum "forberedande" egentleg skal forbereda oss på ...
I staden for "forberedande" ville eg heller føretrukke å ha teke eit ekstra kurs av relevans (og dei er det mange av).
Relevans og relevans fru Blom. Men til det andre; Et mulig svar har du her:

http://folk.uio.no/brandvik/Tekster/Omkring_FS.shtml
 
K

knutinh

Gjest
Flere enn meg som har lest "Jeg er Charlotte Simmons" i påsken? =) Ikke akkurat noen stor klapp på ryggen til vestlig universitets-kultur :)

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Enver må få finne sin vei til lykke, og det er ikke noen skam at arbeidssomme entrepenører har gjort suksess uten utdanning??!?

Løsningen til alle problemer er ikke å strømlinjeforme universitetene til en forlengelse av næringslivet. Vi trenger grunnforskning og vi trenger humanoria. En rekke viktige oppdagelser skyldes at man har latt dyktige folk få jobbe med ideer som aldri ville sluppet til i en ren markedsstyrt forskning.

Det virker i dag som om "alle" skal ha master-grad eller doktor-grad. Trenger vi dette? Trenger næringslivet og samfunnet det? Jeg tviler på det. Flere lavere grader som er tilpasset næringslivet og som pragmatisk lærer bort verktøy man trenger, og så høyere grader hvor man har valget mellom en mer teoretisk eller mer pragmatisk utdanning.

Nivået på de som kommer inn på høyere utdanning er for lavt, og motivasjonen til å jobbe er for liten. Her mener jeg at NTNU og andre rett og slett må ta skylda (sammen med tullinger som Djupedal) for at kvantitet er satt foran kvalitet. Tror dere at vi får kritiske, tenkende studenter (og deretter forskere, utviklere, ledere etc) av å fylle 300 studenter i en forelesningssal, gi dem oppgulpede falmede slides, åpne for "koking" og bedømme besvarelser på en slik måte at flest mulig slipper igjennom? Jeg tror ikke det.

Trond Andresens forslag om en prøve for å komme inn på siv.ing var faktisk ganske bra. Design en prøve som viser om du kan det som skal til for å greie å henge med i studiene. Den må selvfølgelig være avkryssning, uten hjelpemidler og teste kunnskaper tilsvarende 3mx, 3fy og norsk/engelsk. I tillegg hadde jeg gjerne sett grunnleggende spørsmål innen emnet man hadde søkt seg inn på (en blivende siv.ing data bør ha hørt om windows og binære tall f.eks). Dette kan så rettes automatisk og billig, og "utviklingskostnaden" blir fordelt over et stort antall søkere. Og karakterene/fagene man har tatt på videregående kan prioriteres ned.

En annen mulighet er å innføre midterms og mer seksjonert utdanning hvor man stiller karakter-krav for å komme videre.

Krav fra næringslivet om mer tilpasset utdanning kan lett imøtegås med "hva gjør næringslivet for å få de studentene de ønsker?" I de fleste tilfeller ingenting. Jeg søkte rundt i flere somre etter sommerjobb (uten kontakter) uten å få napp før jeg endelig fikk noe relevant å gjøre etter 4.klasse. Hvis man vil forme studenter og utdanning er kanskje en start å ta kontakt og vise dem hva man driver med.

mvh
Knut
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det har blitt for lett å bli (og være) student spør du meg. Alle som vil kommer inn, det stilles få krav, og mange bruker studieårene nærmest som en forlengelse av russetiden. I de land som er mest fremadstormende på utdanningssektoren, er det ofte slik at man må betale store penger for å komme inn på de beste skolene. Da legger man gjerne også litt mer innsats ned i det. Og de som får stipender, er de som virkelig har noe å vise til fra grunnutdanningen, de beste av de beste. Investeringen man legger ned i utdanningen får man imidlertid igjen i rikt monn senere, da lønnsforskjellene er vesentlig større. Er det egentlig riktig at en industriarbeider skal tjene like godt eller bedre enn én som har 5-6 års høyere utdanning?

Slike realiteter passer selvsagt dårlig inn i det norske sosialdemokratiske likhetsidealet og vil fornektes i det lengste fra politisk hold. Og i mellomtiden vil vi nok bare rykke nedover og nedover på disse listene.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det blir ikke interessant med realfag så lenge en ingeniør anleggsleder som har ansvar for 30 byggningsarbeidere som i snitt tjenner 470000-560000 kr/år, tjenner selv 360000 kr/år med minst 300 ubetalte overtidstimer.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Interessant nettmøte i forbindelse med mulig innkjøp av JSF. Legg spesielt merke til det han sier om R&D, dvs. forskning. Nå er ikke akkurat vedkommende nøytral, men allikevel. Han påstår et militært teknologigap mellom USA og Europa på 15-20 år. Selv om det reelle tallet er bare halvparten så kan man ikke si annet enn at det er dramatisk. JSF er en generasjon foran Eurofighter i teknologi, ytelsen er etter all sannsynlighet langt bedre og likefullt kan Lockheed Martin selge det til under halve prisen og fortsatt tjene penger. Det tyder på overlegen teknologi/forskning og overlegen evne til å industrialisere den. Det er ikke bra.
 
A

Affa

Gjest
Dette er bare tull dr Løkken. JSF som tilbys oss er langt unna Raptor som de selv skal benytte. Eurofighter er MINST på høyde med JSF. Når det gjelder forsvarsteknologi ligger Europa like langt fremme i dag.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Sivil luftfart henter ofte teknologi fra forsvaret, men selvsagt mange år etter, av sikkerhetsmessige årsaker.
Ettersom jeg har arbeidet med både Airbus og Boeing, kan jeg med hånden på hjertet si at Airbus har et relativt stort teknisk forsprang på Boeing, bare som et eksempel på at heller ikke her er verden svart/hvit.
:)

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
USAF/N/M skal bruke F-35 såvel som F-22, det er "komplementære" maskiner. Uansett, man får inntrykket av et atskillig høyere teknologinivå fra JSF enn Typhoon, spesielt på områder som stealth-egenskaper, generell fleksibilitet, elektronikk/nettverk og HMI.

Uansett, poenget var ikke jagerflyet i seg selv. Europeisk teknologihistorie etter andre verdenskrig har stort sett handlet om å prøve å henge på. Telekommunikasjon, samplingsteoremet, transistoren, ICen, månelandingen, NASA, arpanet/internett, Microsoft, Silicon Valley, de store fremskrittene tilhører ikke lengre vår verdensdel. Hva har vi å vise til egentlig? Beagle-2?

Tallene taler sin klare tale. Både hva angår investeringer, utdanning og forskning er Europa den utviklede regionen som satser minst på fremtiden.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Og nå kommer India og Kina som vil banke USA.
 
K

knutinh

Gjest
USAF/N/M skal bruke F-35 såvel som F-22, det er "komplementære" maskiner. Uansett, man får inntrykket av et atskillig høyere teknologinivå fra JSF enn Typhoon, spesielt på områder som stealth-egenskaper, generell fleksibilitet, elektronikk og HMI.

Uansett, poenget var ikke jagerflyet i seg selv. Europeisk teknologihistorie etter andre verdenskrig har stort sett handlet om å prøve å henge på. Telekommunikasjon, samplingsteoremet, transistoren, ICen, månelandingen, NASA, arpanet/internett, Microsoft, Silicon Valley, de store fremskrittene tilhører ikke lengre vår verdensdel. Hva har vi å vise til egentlig? Beagle-2?

Tallene taler sin klare tale. Både hva angår investeringer, utdanning og forskning er Europa den utviklede regionen som satser minst på fremtiden.
Storebror er helt klart USA, godt hjulpet av den kalde krigen, enorme forsvarsbudsjetter og ditto NASA-prosjekter. Det er interessant å spekulere i hvor USA hadde vært i dag teknologisk uten stats-finansiert FOU.

Men hvordan ligger Europa i forhold til Asia? Jeg ser for meg at forskjellen ikke er så enorm den ene eller andre veien, men jeg kan ta feil. Innspill?

Vi får trøste oss med at vi lager mye bedre biler enn amerikanerne ;-)

-k
 
A

Affa

Gjest
USAF/N/M skal bruke F-35 såvel som F-22, det er "komplementære" maskiner. Uansett, man får inntrykket av et atskillig høyere teknologinivå fra JSF enn Typhoon, spesielt på områder som stealth-egenskaper, generell fleksibilitet, elektronikk/nettverk og HMI.

Uansett, poenget var ikke jagerflyet i seg selv. Europeisk teknologihistorie etter andre verdenskrig har stort sett handlet om å prøve å henge på. Telekommunikasjon, samplingsteoremet, transistoren, ICen, månelandingen, NASA, arpanet/internett, Microsoft, Silicon Valley, de store fremskrittene tilhører ikke lengre vår verdensdel. Hva har vi å vise til egentlig? Beagle-2?

Tallene taler sin klare tale. Både hva angår investeringer, utdanning og forskning er Europa den utviklede regionen som satser minst på fremtiden.
F22 er F15 sin erstatter, men den er langt mer teknisk avansert enn JSF. En alliert som ikke selger det beste til sine venner kan drite & dra etter min mening. Med Eurofighter vet vi hva vi får. Ikke bare svarte bokser. Dessuten er US- gjenkjøpsavtaler helt verdiløse. Stealth og overlyd/afterburner funker dessuten dårlig.....Det er rett og slett selvmotsigende.
 
A

Affa

Gjest
Og nå kommer India og Kina som vil banke USA.
Ha, ha.. Rispapir, krutt, kaster og chilli. De kan kanskje gjøre trivialiteter og kopiere, men utvikle ting er de ikke særlig gode til.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
F22 er F15 sin erstatter, men den er langt mer teknisk avansert enn JSF. En alliert som ikke selger det beste til sine venner kan drite & dra etter min mening.
1. F-22 er en "air-to-air" jager laget for luftherredømme. Hva skal Norge med et fly for luftherredømme? Vår flåte vil være alt for liten uansett. JSF er, også for USAF, flyet som vil brukes til taktiske operasjoner, bakkeoperasjoner og denslags.

2. F-22 koster 5 ganger mer enn JSF. Mye pga "trickle-down-technology", at mye av utviklingskostnadene til JSF er avskrevet pga arv fra F-22.

3. Det er ikke amerikanerne som ikke vil selge det, men Norge som ikke er interessert i å kjøpe det. Det er alt, alt for dyrt.

Fra nettmøtet:
Why cant Norway just buy F-22 Raptor?
Innsendt av: Kalle

You could...however, it is a one-dimensional aircraft (air superiority) and does not do Norway much good without a multirole fighter to support other operations.
Vi får trøste oss med at vi lager mye bedre biler enn amerikanerne ;-)
Det gjør vi, men med dagens trend innen forskning og utvikling og finansiell innsats i dette, er det spørs hvor lenge det varer.

Og nå kommer India og Kina som vil banke USA.
Du kan så tro. Hvor drar de dyktigste kinesiske og indiske forskere og teknokrater hen mon tro? Kina har kommet inn i industri- og produksjonsalderen mens vesten er på vei ut av den. De land som blir hengende igjen i industri/produksjon vil imidlertid kunne komme til å slite kraftig med Kina.
 
A

Affa

Gjest
1. F-22 er en "air-to-air" jager laget for luftherredømme. Hva skal Norge med et fly for luftherredømme? Vår flåte vil være alt for liten uansett. JSF er, også for USAF, flyet som vil brukes til taktiske operasjoner, bakkeoperasjoner og denslags.

2. F-22 koster 5 ganger mer enn JSF. Mye pga "trickle-down-technology", at mye av utviklingskostnadene til JSF er avskrevet pga arv fra F-22.

3. Det er ikke amerikanerne som ikke vil selge det, men Norge som ikke er interessert i å kjøpe det. Det er alt, alt for dyrt.

Fra nettmøtet:


Det gjør vi, men med dagens trend innen forskning og utvikling og finansiell innsats i dette, er det spørs hvor lenge det varer.


Du kan så tro. Hvor drar de dyktigste kinesiske og indiske forskere og teknokrater hen mon tro? Kina har kommet inn i industri- og produksjonsalderen mens vesten er på vei ut av den. De land som blir hengende igjen i industri/produksjon vil imidlertid kunne komme til å slite kraftig med Kina.
Samme hva han sier. Det er feil. Teknologien som tilbys oss er ikke identisk. JSF som USAF skal fly blir ulik JSF som vi får tilbud om.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Ha, ha.. Rispapir, krutt, kaster og chilli. De kan kanskje gjøre trivialiteter og kopiere, men utvikle ting er de ikke særlig gode til.
Hvor lenge tror du det vil vare?
Jeg snakker ikke om umiddelbar fremtid, men om 30 år, kanskje før, tror jeg den vestlige verden er forbigått teknologisk sett, også romfart. Det vokser opp en generasjon av svært kunnskapstørste unger og ungdom der borte. Økonomien utvikles så raskt i Kina og India at eksportstrømmen av kunnskapsrike mennesker til vesten vil stoppe opp.
 
A

Affa

Gjest
Neida. Når de store folkegruppenes velstand øker og prisene stiger rakner hele dritten der borte. De hører hjemme i rismarkene. Et sted de snart er tilbake igjen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Du kan så tro. Hvor drar de dyktigste kinesiske og indiske forskere og teknokrater hen mon tro? Kina har kommet inn i industri- og produksjonsalderen mens vesten er på vei ut av den. De land som blir hengende igjen i industri/produksjon vil imidlertid kunne komme til å slite kraftig med Kina.
De vil være i en industriproduksjon syklus i en relativt kort periode, historisk sett. Andre deler av verden vil ta over den oppgaven. Men i Kina og India vil det være signifikante forskjeller i utviklingsnivået mellom landsbygda og byene over et ganske langt tidsrom. Tror jeg.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Samme hva han sier. Det er feil. Teknologien som tilbys oss er ikke identisk. JSF som USAF skal fly blir ulik JSF som vi får tilbud om.
Det er tre ulike versjoner av JSF. F35C (spesielt beregnet på å operere fra hangarskip og tiltenkt USN), F35B (med vertikal landing og kort take-off, kjøpt av USMC og britiske RAF) og F35A. F35A er det flyet som Norge eventuelt vil kjøpe. Det er kun disse tre versjonene som vil finnes. Det har aldri vært snakk om andre versjoner. Det har imidlertid vært en viss stridighet om hvilken tilgang de andre landene skal få til softwaren og teknologien som er innbakt i flyet. Kort sagt; om det skal være "open-source" eller "kopibeskyttet". Det står endel om prosjeket her og her.
 
K

knutinh

Gjest
Det gjør vi, men med dagens trend innen forskning og utvikling og finansiell innsats i dette, er det spørs hvor lenge det varer.
Gitt at drivstoffprisene er 2-3ggr så store, veiene er rette og flate (kontra europeiske fjell & dalar), og europeere er 30% lettere enn amerikanere så regner jeg med at idealet amerikanske bilprodusenter streber etter vil være vesensforskjellig fra det europeere/japanere prøver på.

Litt rart egentlig at USA som er så langt fremme på teknologi blir så grundig banket på bileksport.

Jeg så et intervju med en av de mange sagnomsuste (og nedlagte) amerikanske produsentene av synthesizere. Jeg husker ikke om det var Oberheim, ARP eller et annet. Han sa at der amerikanske (og sikkert europeiske) investorer krevde avkastning fra og med første produkt, så var japanerne mye mer langsiktige. Yamaha fikk prøve i tur og orden en rekke kostbare produkter før de slo igjennom med DX7.

Det har vært litt framme nå med "kvartalstyranniet" etc. Dvs at bedriftsledere blir tvunget til å ta hensyn til neste kvartalsresultat fremfor å tjene penger på litt lengre sikt. En svakhet ved børsen som vi kjenner den i dag?

-k
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Amerikansk bilindustri sliter, Detroit har etterhvert blitt en rønne av en by. Mange har mye å lære av Silicon Valley, både hva angår innovasjon og bedriftskultur.
 
K

knutinh

Gjest
Samtidig er det vel slik at vi ingeniører til en viss grad "overflødiggjør" oss selv.

Samfunnet har gått en utvikling fra primærnæringer som fiske og jordbruk, via industrialisering og handel, og over i mer underholdning og kultur.

Altså beveger vi oss oppover i maslovs pyramide etterhvert som de mere grunnleggende behovene ikke bare blir tilfredsstilt, men de kan tilfredsstilles av en stadig mindre prosentandel av befolkningen.

Dermed en fremtid der 1% genererer mat, 2% industriprodukter, ingen kan Ohms lov og alle klapper hverandre på skuldrene over hvor fort elektronene går i den nye xyz-2000 kabelen :)

-k
 
Topp Bunn