Forsterkere KT120 basert forsterker performance ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har en kar som jeg vurderer og la bygge en integrert forsterker til meg, han ønsker og bruke 1 stk KT120 rør pr kanal og jeg lurer på hva slags performance jeg kan forvente og også om det er noen fallgruver med denne typen rør ?.........ellers noen med erfaringer av lign oppbygget forsterker ?
    20230720_122259.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke KT150/KT170 når du er i gang?? Skal de kjøre SE i triode-mode, får du
    større effekt med 150/170.
    Er nokk avhengig av utgangstrafo som brukes, men generelt har KT90/120/150/170 ry for
    å spille veldig bra. En stor fordel er, at det bare er Tungsol, som fremstiller disse. Da slipper man
    for å sammenlikne ulike fabrikanter.
    Lokkede en kompis til å bytte fra Golden Dragon KT88 til Tungsols KT120 på hans Octave V-50.(gammel modell)
    Han har aldrig set seg tilbake ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En mulig bakdel, i disse dager, er kanskje at det bare er Tungsol som produserer disse. I Russland. Beklager Hassebasse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    «Ulempen» med alt over KT88 er at det stort sett kun er nyproduserte Kina- og Russerrør å velge mellom.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En mulig bakdel, i disse dager, er kanskje at det bare er Tungsol som produserer disse. I Russland. Beklager Hassebasse.
    Kanskje mer "dilemma" enn "bakdel". Behøver ikke å beklage, JMM (y)
    Selv har jeg ingen problemer med å kjøpe fra "stash" som er innkjøpt før 2022, og
    skulle én være så heldig å finne en selger fra Ukraine...... endda bedre !!;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    … bare er Tungsol som produserer disse…
    Tungsol er (som flere andre, bl.a Mullard) kun merkenavn som eies av mr. Matthews.
    De ulike rørene han eier navnerettighetene til produseres på hans fabrikk i Saratov i Russland.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvorfor ikke KT150/KT170 når du er i gang?? Skal de kjøre SE i triode-mode, får du
    større effekt med 150/170.
    Er nokk avhengig av utgangstrafo som brukes, men generelt har KT90/120/150/170 ry for
    å spille veldig bra. En stor fordel er, at det bare er Tungsol, som fremstiller disse. Da slipper man
    for å sammenlikne ulike fabrikanter.
    Lokkede en kompis til å bytte fra Golden Dragon KT88 til Tungsols KT120 på hans Octave V-50.(gammel modell)
    Han har aldrig set seg tilbake ;)


    Det går nok på at han har en stor kasse med KT120 rør og at han har lang erfaring med og bygge forsterkere med disse rørene.
    Jeg tenkte bare at det hadde vært gøy og ha en forsterker som er håndlaget til meg av en som bor mindre enn en kilometer unna vårt sommerhus og den koster heller ikke all verden............ hvis den så viser seg og lyde godt..... så er jo alt bare topp.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har lest et par artikkler i kveld og de ser utelukkende ut til og være positive over det lydmessige og i en test så testes den mot en 300b forsterker uten og falle i gjennom og samtidig knuser den 300b forsterkeren effektmessig. Det virker som om at ca 60 watt pr kanal er det vanlige og ta ut av forsterkere med single KT120, så da blir det antaghligvis en 60 watts integrert forsterker han vil lage til meg og jeg kunne få den med fjernkontroll av volumen, men etter hva jeg forstår liker han og lage kun en inngang, da han mener at en ekstra switch ødelgger noe av lyden...... skal møte ham i morgen kl 14....... så kanskje jeg har nyheter i morgen kveld.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Spennende, men husk at trafoer og choker i god kvalitet lett blir veldig dyre med dårlig kronekurs og frakt.😎
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spennende, men husk at trafoer og choker i god kvalitet lett blir veldig dyre med dårlig kronekurs og frakt.😎


    Det blir nok bygd med deler han allerede har liggende her nede........ og han gir meg en pris, hvorpå det er opp til meg og akseptere det...... eller ikke.
    HAr dog tenkt litt på det med trafoer, fordi jeg har en annen bekjent (Qualiton hetter forsterkermerket) her nede som kan lage hvilken som helst trafo jeg måtte ønske, stor, liten.... skal nevne det for byggeren i morgen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Tungsol KT120 er veldig bra kvalitet , iallfall da jeg kjøpte dem fra TC tubes. Fungerer fint i Triodekobleing også. men så var det tilgangen fra Russland da- Har Kina Golden Dragon KT88, og kvalteten er ikke i nærheten av de russiske, Rør karakteristikken (kurvene) spriker mer og er med ulinjære enn Tungsol, mindre effekt før de klipper
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lest et par artikkler i kveld og de ser utelukkende ut til og være positive over det lydmessige og i en test så testes den mot en 300b forsterker uten og falle i gjennom og samtidig knuser den 300b forsterkeren effektmessig. Det virker som om at ca 60 watt pr kanal er det vanlige og ta ut av forsterkere med single KT120, så da blir det antaghligvis en 60 watts integrert forsterker han vil lage til meg og jeg kunne få den med fjernkontroll av volumen, men etter hva jeg forstår liker han og lage kun en inngang, da han mener at en ekstra switch ødelgger noe av lyden...... skal møte ham i morgen kl 14....... så kanskje jeg har nyheter i morgen kveld.
    Nahhhh.... Da tror jeg, du har lest litt feil. 60 watt er det vanlige (innenfor rimelig safe margin) du trekker ut
    av ett par KT 120 i pentode-mode push/pull.
    I trode mode SE er det nokk mere vanligt med 15-20 watt. Kanskje 25 om du ikke henger deg opp i lang levetid ;)
    Er vel stadig bedre enn 8 stk. 300B watt.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nahhhh.... Da tror jeg, du har lest litt feil. 60 watt er det vanlige (innenfor rimelig safe margin) du trekker ut
    av ett par KT 120 i pentode-mode push/pull.
    I trode mode SE er det nokk mere vanligt med 15-20 watt. Kanskje 25 om du ikke henger deg opp i lang levetid ;)
    Er vel stadig bedre enn 8 stk. 300B watt.


    Ja, jeg vet ikke..............det var derfor jeg startet denne tråden..... altså for og få litt info om dette røret :unsure: :unsure: :).
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Vil tippe på forsterkeren vil yte ca 10w og det pleier å holde greit til lettdrevne høyttalere.
    Har prøvd/bygget kt88 i en enkel se konstruksjon og syntes det låt veldig bra.
    Ville jo kanskje fått bygget en med variabel bias så en kan bruke rør som feks kt77 og opp til kt120,kjekt å kunne prøve andre rør også.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vil tippe på forsterkeren vil yte ca 10w og det pleier å holde greit til lettdrevne høyttalere.
    Du får ca 12 watt med en EL 34 i SE-mode.
    Du får ca 20-25 watt med en KT 120 i SE-mode ;)

    Gjetter på, at det ikke er i tipping, du vinner hver uke 😁
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Du får ca 12 watt med en EL 34 i SE-mode.
    Du får ca 20-25 watt med en KT 120 i SE-mode ;)

    Gjetter på, at det ikke er i tipping, du vinner hver uke 😁
    Får du så mye effekt i se triode mode med normal forvregning og normal levetid på rør?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.674
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Man kunne feks gjort den mosfet current sourced for for mindre forvrengning , mer effekt , og mindre varme avgivelse : )
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det ble et hva jeg vil kalle et annerledes besøk hos en liten skrue sv en godt voksen kar.......forøvrig en veldig hyggelig kar, selv om språkbarrieren var stor så fikk jeg med meg en del av hva han forklarte.........tror jeg. Men vi starter med
    20230801_143815.jpg
    20230801_144525.jpg
    20230801_150530.jpg
    bilder av noen av hans kreasjoner.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det er så mange inntrykk og fordøye etter dagens besøk at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.
    I en 4 roms leilighet type typisk gammel øst-blokk langt oppe i etasjene bor han og et av soverommene er verksted.......... og det er fullt fra tak til gulv og delevis innredet i 2 etasjer........ jeg er liten sa han, så vanlig takhøyde utgjør 1,5 etasjer for meg = mer plass på liten overfalte.
    Noen hard-wire forsterkere som jeg ble lovet så jeg ikke snurten av.......... MEN han hadde mye rart og MANGE ideer. Han tegnet alle printkort på pc og laget veldig mye selv......... og mye av tegningene befant seg i hodet hans. Han fortalte at han til nå hadde håndbygget et 80 tall's integrerte forsterkere pluss noen mono blokker og preamper. samt riaa trinn og en prototype på en MC step up. På meg så virker det som en salig blanding av old school og noe mer moderne vinkling, f.eks på det øverste bilde så er det en rør preamp med innebygd dac.
    Hans tilnærming til hva som er viktig og ikke viktig i en forsterker er av en noe annen karakter enn hva jeg er vant til. Når jeg snakker med Miura-san om ulike løsninger er tilnærmingen av en helt annen karakter........... uansett.......... han viste meg også om et projekt han hadde gående med Tim De Parvachini før han døde om print løsninger på rør-preamper........... så at fyren har peiling er nok hevet over en hver tvil, det er bare at det er snakk om en annen type tilnærming jeg ikke er vant til.......tror jeg.
    Han var midtveis i byggingen av en integrert rør forsterker som faktisk så veldig moderne ut innvendig.
    Men så snakket vi litt om rør hvor jeg sa at jeg ønsket meg litt mer watt en 2 x 15 som han faktisk mener er maks på et KT120 rør hvis man skal ha det til og vare litt, når jeg så nevnte 2 stk i push-pull konfiguration fikk jeg til svar at det ikke var egnet og at man da skulle bruke KT88 i stedet....... han hadde en sådan stående også som var på 60 watt som han mente jeg kunne ta med hjem og prøve.......... det passer desverre ikke i denne omgang fordi vi flyr og bilen står hjemme i Norge.
    For min del kunne jeg tenkt meg en forsterker ala den på bilde no3......... forsterkeren på bilde tilhører hans sønn og er bygd i det ene eksemplaret, jeg spurte ham om han kunen bygd en til.......... og svaret var kanskje det, MEN den blir ikke helt lik..... suprise suprise.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan da gi et bud........
    Ser ingen "extravaganza" noen steder, men heller inget som tyder på, at det har vært sparet noen steder heller.
    Mye er jo typisk gammelt østblokk som en del rusisske kondensatorer. Ingen feil på de, nermere tvertom.
    Ser han i riaa har brukt polystyren cap´s som har en bedre lydsignatur (i riaa korreksjon) enn PP, så ingen tvil
    om, at han tenker over, hva som bli´r brukt hvor.
    Fine greier for meg å se (y)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kan da gi et bud........
    Ser ingen "extravaganza" noen steder, men heller inget som tyder på, at det har vært sparet noen steder heller.
    Mye er jo typisk gammelt østblokk som en del rusisske kondensatorer. Ingen feil på de, nermere tvertom.
    Ser han i riaa har brukt polystyren cap´s som har en bedre lydsignatur (i riaa korreksjon) enn PP, så ingen tvil
    om, at han tenker over, hva som bli´r brukt hvor.
    Fine greier for meg å se (y)


    Takk skal du ha. Jeg har ikke greie på slikt, men det er fint og betryggende og høre at det hele ser ok ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn