Kritisk for B&O

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hadde B&O på tidlig 70tall jeg. Hadde megen glede av det. Bra produkter dengang ihvertfall.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Har rent litt vann i bekken siden den gang.? ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan ikke du heller fortelle oss litt mere om Edge GCD etc heller enn å spre nonsense tøv om et av de mer innovative og kreative selskaper innen forbrukerelektronikk? Eller; da var det vel plutselig ikke så nøye at du ikke vil snakke nedlatende om noen produsenter, når det ikke gjelder Edge?

Unnskyld meg, men dette er mildest talt kvalmende lese imo. Selv for en (som meg) ikke er partisk til noen av merkene. Ennå.

Mvh Vidar P
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Kan ikke du heller fortelle oss litt mere om Edge GCD etc heller enn å spre nonsense tøv om et av de mer innovative og kreative selskaper innen forbrukerelektronikk? Eller; da var det vel plutselig ikke så nøye at du ikke vil snakke nedlatende om noen produsenter, når det ikke gjelder Edge?

Unnskyld meg, men dette er mildest talt kvalmende lese imo. Selv for en (som meg) ikke er partisk til noen av merkene. Ennå.

Mvh Vidar P
- hm
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Kan ikke du heller fortelle oss litt mere om Edge GCD etc heller enn å spre nonsense tøv om et av de mer innovative og kreative selskaper innen forbrukerelektronikk? Eller; da var det vel plutselig ikke så nøye at du ikke vil snakke nedlatende om noen produsenter, når det ikke gjelder Edge?

Unnskyld meg, men dette er mildest talt kvalmende lese imo. Selv for en (som meg) ikke er partisk til noen av merkene. Ennå.

Mvh Vidar P
Helt enig VP dette var rent tøv!, hva har Edge med dette å gjøre?
Å si at B&O er mer design enn prestanda er vel noe du og bør kunne forholde deg til uten å komme trekkende med annet gammelt grums som ikke berører tråden i det hele tatt.
Uten at det i seg selv er noe som gjør dette til en sannhet, så er det vel fler her som har markert ett forhold til at B&O ikke akkurat løfter seg på sine lydmessige kvaliteter til en evig hifihimmel, og det er vel det som debateres her kontra deres design?...Jeg synes du gir uttrykk for meget partiske holdninger overfor merket/symbolet B&O jeg...

mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
B&O var veldig tidlig ute med blant annet switch mode teknologi. På midten av 70-tallet var dette standard i farge-TV-ene fra B&O. (Et sant helvete å feilsøke på siden alt bare stod og pumpet når en eller annen krets trakk for mye strøm, men dog) De samme TV-ene var også bygget opp av moduler, noe som ellers var ukjent på den tiden. Var det noe feil i horisontalavbøyningen så slapp vi å bruke tid på å feilsøke i intrikate kretsløsninger men skiftet rett og slett hele modulen. Det holdt servicekostnader nede både for kunden og verkstedet.

Når det gjelder det første (SM-teknologi) så tipper jeg B&O i det lange løp har tjent på at de var tidlig ute på dette området. ICE kan være et stikkord. Mitt tips er at Danskene overlever, rett og slett fordi de har kunnskap, noe som ikke forsvinner like fort som aksjeverdier..

Jan E Veiset
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Musicus; du får synes hva du vil, det blir behørig notert for fremtiden. Takker for å kalle mine meninger "gammelt grums"; imponerende argument. Det er også behørig notert. I likhet med janb's imponerende parade "hm".

B&O er langt mer enn hifi ennsågar highend hifi, og jeg vil peke på foretaket som helhet; et konservativt men gjennom mange årtier nyskapende skandinavisk selskap med toppklasse lyd- og bildeprodukter, høy teknisk kvalitet innbygd i høy designmessig kvalitet, og med brukervennlighet som øverste prioritet. Nok å nevne BeoVision, BeoCom, BeoSound etc etc. Å ønske det nedom og hjem er megetsigende for meg.

Jeg vil tro at de fleste på HFS til slutt vil føle seg et hakk fattigere uten slike produsenter.

Mvh Vidar P
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Du får synes hva du vil, det blir behørig notert. Takker for å kalle mine meninger "gammelt grums"; imponerende argument. Det er også behørig notert. I lekhet med janb's imponerende parade "hm".


Mvh Vidar P
Jeg synes hva jeg vil, ellers takk for tankefriheten, men om ikke tråden om Edge blandet inn i denne sammenhengen er gammelt grums (hvilket enbart min uttalese var ment på) så opplys meg, jeg ser fortsatt ikke helheten. Utover det kan du "notere" hva du vil for meg, om det var ment som en høflig "jeg driter egentlig i hva du måtte si og mene" kan jeg leve godt med det og.
Skulle nesten tro du tok kritikken mot B&O personlig....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjarmerende som vanlig. Ikke rart du må bytte nick i ny og ne :)

Hva med å holde seg til tema og se B&O for hva det er? Jeg vil iallefall savne de om de går under; de har bidratt med mye innen hjemmeelektronikk siden lenge før jeg ble født. Og de produktene jeg bruker pt (BeoCom, BeoSound etc) evner iallefall å gi en ekstra dimensjon eller to til sitt tilsiktede bruksområde for meg.

Mvh Vidar P
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Sjarmerende som vanlig. Ikke rart du må bytte nick i ny og ne :)

Mvh Vidar P
Sjarmerende? ingen intensjoner om slikt fjas her, det får andre ta seg av, ang nicket så er det vel heller ikke i "ny og ne" slik du hevder, en gang!, og flagget er oppe om hvem jeg var/er.
Skulle nesten tro dette "æresmedlem" tullet har gått deg litt til hodet, nesten så jeg angrer jeg gav deg forspranget på antallet innlegg 8)....

Ang B&O for hva det er så har jeg, den oppfatningen at det, dessverre er mer design enn prestanda (vs prisen), og det er vel hva det rører seg om, savnet? nei, men merkevaren vil nok overleve, til det er det for godt innarbeidet , (ikke noe feil idet).

mvh
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Jeg vil tro at de fleste på HFS til slutt vil føle seg et hakk fattigere uten slike produsenter.

Mvh Vidar P
- utvilsomt, etter å ha observert merket gjennom en 20-års periode :)

Mangfold er imidlertid bra. Bra fordi det fordrer nytenking. "Noen" må et sted tilby noe "anerledes" aka "konkurranse" :)
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Sjarmerende som vanlig. Ikke rart du må bytte nick i ny og ne :)

Hva med å holde seg til tema og se B&O for hva det er? Jeg vil iallefall savne de om de går under; de har bidratt med mye innen hjemmeelektronikk siden lenge før jeg ble født.

Mvh Vidar P
Først en henstilling:

Kan ikke dere to løse opp i uenighetene på telefon slik at vi slipper disse oppgulpene på forumet. :mad: :mad:

Forøvrig viktig med B&O i markedet slik at det fortsatt blir mangfold. Min onkel hadde i sin tid en nydelig B&O som han skrotet :eek: :eek: Hvordan skulle det bli hvis vi til slutt sto igjen med 10-12 merker å velge i, dette hadde blitt full krise. Tenk om alle måtte kjøpe Sony eller Samsung. Huff, støtt mangfoldet i bransjen syntes nå jeg.
 
M

musicus

Gjest
XD-845 skrev:
Vidar P skrev:
Sjarmerende som vanlig. Ikke rart du må bytte nick i ny og ne :)

Hva med å holde seg til tema og se B&O for hva det er? Jeg vil iallefall savne de om de går under; de har bidratt med mye innen hjemmeelektronikk siden lenge før jeg ble født.

Mvh Vidar P
Først en henstilling:

Kan ikke dere to løse opp i uenighetene på telefon slik at vi slipper disse oppgulpene på forumet. :mad: :mad:

Forøvrig viktig med B&O i markedet slik at det fortsatt blir mangfold. Min onkel hadde i sin tid en nydelig B&O som han skrotet :eek: :eek: Hvordan skulle det bli hvis vi til slutt sto igjen med 10-12 merker å velge i, dette hadde blitt full krise. Tenk om alle måtte kjøpe Sony eller Samsung. Huff, støtt mangfoldet i bransjen syntes nå jeg.
Ojda, ikke meningen å trampe på nye såre tær her inne...

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
jane skrev:
Når det gjelder det første (SM-teknologi) så tipper jeg B&O i det lange løp har tjent på at de var tidlig ute på dette området. ICE kan være et stikkord. Mitt tips er at Danskene overlever, rett og slett fordi de har kunnskap, noe som ikke forsvinner like fort som aksjeverdier..
Vet ikke helt jeg... Det finnes mange eksempler på innovative og dyktige firmaer som har gått nedenom og hjem av rent finansielle årsaker. Men merkenavnet B&O har betydelig verdi, og de har vel også mange patenter som kommer til å leve videre uansett.
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
musicus skrev:
Ojda, ikke meningen å trampe på nye såre tær her inne...

mvh
Tror du skyter langt over mål ;) men det får du stå for selv. Støtter fortsatt mangfodet og har ikke noe forhold til noen merker. Elsker den musikken som til enhver tid kommer ut av mine høytalere ::)
 
M

musicus

Gjest
XD-845 skrev:
musicus skrev:
Ojda, ikke meningen å trampe på nye såre tær her inne...

mvh
Tror du skyter langt over mål ;) men det får du stå for selv. Støtter fortsatt mangfodet og har ikke noe forhold til noen merker. Elsker den musikken som til enhver tid kommer ut av mine høytalere ::)
Jeg håper da inderlig for din egen del at du er fornøyd med hva som kommer ut av dine høyttalere, det var heller ikke poenget her, men fikk liksom en deja vu om noe annet her, velkommen til hfs...

mvh
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Kjenner B&O best fra servicesiden, lyden vil jeg ikke ha noen formening om siden jeg i liten grad har kunnet lene meg bak og lytte til produktene.

Såvidt jeg kan forstå har de levert teknisk gode apparater, særdeles betjeningsvennlige og med et design som har tiltalt mange. Tidløst vil vel noen kalle det; ikke lett å se om et apparat var produsert i -80 eller -95.

Etpar innvending har jeg imidlertid: I noen tilfeller virket det som om designet gikk ut over driftssikkerheten. Kabinettene ble litt for lave og lukkede til at elektronikken fikk nødvendig kjøling, og speselt ved noe hard bruk kunne dette bli fatalt.

En annen ting er at de falt for fristelsen til å levere standard TV-elektronikk fra Philips og Thomson, innpakket i pene kabinetter, ny fjernkontroll og andre høytalere, samt ny prislapp. I de tilfellene ble det tydelig hva en betalte for. Greit nok om en bare visste om det.

For min del håper jeg de overlever, selv om jeg aldri har eid noe hifi fra den kanten.

Mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Bach_Man skrev:
jane skrev:
Når det gjelder det første (SM-teknologi) så tipper jeg B&O i det lange løp har tjent på at de var tidlig ute på dette området. ICE kan være et stikkord. Mitt tips er at Danskene overlever, rett og slett fordi de har kunnskap, noe som ikke forsvinner like fort som aksjeverdier..
Vet ikke helt jeg... Det finnes mange eksempler på innovative og dyktige firmaer som har gått nedenom og hjem av rent finansielle årsaker. Men merkenavnet B&O har betydelig verdi, og de har vel også mange patenter som kommer til å leve videre uansett.
Vel, det er godt mulig du rett. Økonomi er ikke fagfeltet mitt. Det er meget mulig jeg skriver om hvordan jeg synes tingene burde ha vært istedenfor å holde meg til økonomisk virkelighet. Hva vet vel jeg. ;)

Jan E Veiset
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
B&O har helt fra starten vært et prestisjemerke innenfor lyd/bilde. Det ville være trist om merket ble borte. Det blir det nok uansett ikke, men det kan hende produktutvalget desimeres, hvis selskapet får et økonomisk banesår. jfr Tandberg, etc.

Som andre har hintet om, så er det nye aktører som spiser seg inn på B&O enemerker (design, brukervennlighet, systemløsninger, etc).

Logitech er et 25år gammelt sveitsisk firma med produksjon i lavkostland i Fjerne Østen. Deres Squezebox Duet til 2,995.- representerer et ubegripelig bra value/money produkt.



Det er firmaer og produkter som dette som representerer den nye markedssituasjonen for B&O. Å hevde seg her, med produksjon i Danmark, blir meeeget vanskelig er jeg redd.
 

Vedlegg

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,

Det var muligens meg som begynte å nevne "design" i denne tråden, og tråden har jo tatt litt av på dette punktet ;).

Selv både tror og håper jeg at B&O overlever, de har vel muligens det mest kjente merkenavnet innen hifi, og selv om mange av oss audiofile mener at det er produkter som gir bedre "value for money", så er nok B&O for den vanlige mann i gata hvis dette utrykket kan brukes sett på som det ypperste.
Det er selvsagt ikke opp til oss å legge opp strategien til B&O, det er vel også slik at hvis de hadde priset produktene annerledes så er det ikke sikkert at det hadde vert en suksess heller.
Jamo kan vel brukes som et eksempel her, produserer man ht til noen hundre kroner så er det vanskeligere å få akksept for at man også kan lage highend ht, slik sett så kan det være en bevist linje og ikke lage helt "rimlige" produkter.
Det er heller ikke utenkelig at mange som i dag er berørt av finanskrisa er slike som hvis de kjøper et anlegg ofte handler B&O, det er ikke til å stikke under en stol at status er viktig, og som nevnt ovenfor, B&O er det mange som har et forhold til, Linn og Krell etc har den meninge mann ikke engang hørt om og man skal ikke undervurdere betydningen av dette i enkelte kretser.

Mitt tips er at de vil overleve, ihvertfall merkenavnet siden det er så sterkt.

Mvh
Geir
 
V

vredensgnag

Gjest
Ting jeg liker at B&O har gjort:

MMC teknologien for PU
Aktive høyttalere
Beogram 4000-4002-6000
Beolab 8000 forsterkeren - gud i himmelen for en lyd, selv nå, 24 år etter
Beolab 5000 forsterkeren, ikke på nivå med 8000, men likevel.
Introduksjon av fjernstyring og senere toveis fjernstyring. Det siste forlot de av ubegripelige årsaker!

B&O hadde de beste CRT-skjermene. Fikk bedre bilde ut av rør laget av Philips oa og drev utviklingen av spec's av samme.

Målsetningen om nøytral gjengivelse av lyd og bilde.

Ting jeg misliker ved B&O.
Satset for mye på luksus og for lite på audiofili.
Mye designjokk over funksjon på mange elementer.
B&O henger fullstendig etter når det gjelder utnyttelse av digitale muligheter.
Tungvinte løsninger fordi man ønsket å låse kundene inne i MasterLink.

Firmaet er forvirret. De lager høyttalere med akustiske linser og romkorreksjon, og så fortsetter de ikke i det sporet. Samtidig lager de noen av verdens dårligste MP3-spillere, som selges til overpris.

Bortfallet av lett tilgjengelig kreditt er drepen for internasjonale luksusfirma - Ferrari, Porsche, BMW, Audi, Jaguar, alle sliter. B&O og andre high-end A/V firma likeså. Mange som ikke vil like å sette opp årsregnskapet etter FY 2008.
 
V

vredensgnag

Gjest
asbjbo skrev:
Patenten med akustiske linser hentet B&O fra Dave Moulton i USA.
http://www.sausalitoaudio.com/pdf/SAU_ALMA_WPaper_R1.pdf

Da blir det konseptet lett et stebarn i porteføljen, hvis ingen internt føler eierskap og kjemper for "sin baby".
Yes - støtten internt forsvant visstnok. Forkjemperne i B&O bak BL5, som samarbeidet med Moulton, stakk til Lyngdorf, så da er det ikke til å undres over at det blir gjøkunge over konseptet. Manny Lacarrubba er mannen som løste den akustiske linsen, på en grunntanke utviklet av Moulton. Det krangler de to en del om.

Mye å riste på hodet av over B&O dessverre, men en del godt også.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.112
Antall liker
1.358
Søkte på "beogram" her på forumet, og kom over denne tråden. Har ikke tenkt å fortsette ørkenvandringen mht. priser og design, og B&O's ufortjente rykte om at de har ofret lydkvaliteten på designets alter, men det er jo interessant at B&O er "still going strong" den dag i dag. Derimot er mange av de merker som ble sett på som audiofile high-end produkter, blitt borte siden 2008. For de av oss som har levd en stund, er ikke dette overraskende. Vi som "meningsutveksler" her på forumet og lignende steder, tilhører en knøttlille minoritet. Folk med gullører vil aldri være en faktor i et marked, men så lenge B&O kan oppretttholde en form for überqualitet, vil de ha kunder. Og hurra for det.
Steen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Situasjonen er helt sikker alvorlig – men det er det også for xx ant. internasjonale kjente merkevarer i disse tider. Noen har sågar levd i slik tilværelse og med slike rykter siden 90-tallet. SAAB er et eksempel på et merke som økonomisk har vært avskrevet siden 90 tallet. Men de kjører nå rundt ennå. Tilsvarende kan godt være for B&O med flere
NÅ ble jeg plutselig bekymret...
 
Topp Bunn